Mijn Philips Carin doet het niet goed in de T4

Alles met betrekking tot
Audi, Seat, Skoda & Volkswagen navigatie
Anne Jan
New Member
New Member
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 jul 2004 22:20

Mijn Philips Carin doet het niet goed in de T4

Bericht door Anne Jan »

Hallo Lui,

Ik heb een vevelend probleem met de elektrische instalatie in mijn T4, 2,5TDI 88 pk van dec 2000. Voor deze bus reed ik in een Mazda 626, hier had ik mijn navigatie van Philips type Carin ook in. Deze combinatie heeft 3 jaar uitstekend zijn werk gedaan in de Mazda. Nu het probleem, ik heb de Carin in mijn T4 gebouwd en nou doet zich het volgende voor. Als ik de auto start met koude motor dus gloeien, dan kan het zijn (9 van de 10 keer) dat Carin helemaal van de regel is en dat ze staat te zoeken naar info. Als ik nu de auto aan de kant van de weg zet en de auto van het contact zet en gedurende 40 sec wacht zodat de navigatie computer is uit gevallen en als ik de deur van de bus niet open, als ik nu opnieuw start, dan zal Carin uitstekend haar werk doen. Ik heb het bovenstaande ook geprobeerd maar voor het starten de deur geopend zodat de gloeiauotmaat in werking gaat dan zal Carin weer niet goed werken. Ik ben hier al een dik jaar mee aan het klooien. Jullie begrijpen wel dat je veel storingen bij toeval ontdekt, dus dit ook, eerst denk je dat de navigatie stuk is. Later blijkt het toch in de bus te zitten. Ik wil dit probleem graag verhelpen en ben ook reuze nieuwschierig wat de fout is. En natuurlijk zou ik ook de Navigatie op een constante stroomdraad aan kunnen sluiten, maar dit wil ik niet, omdat het niet zo hoort en omdat het denk ik niet goed is voor de navigatieradio om dag en nacht aan te staan.
Zo het is een heel verhaal, maar het is dan ook geen eenvoudig probleem, ik hoop dat iemand onder jullie een oplossing weet. BVD.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Topsport
Senior Member
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 okt 2003 09:26

Bericht door Topsport »

Hallo Anne Jan

allereerst welkom, en een paar vragen :wink:

-welke type Carin heb je :?:
-constante en geschakelde plus goed aangesloten :?:

het lijkt erop dat een van beide wegvalt tijdens het starten.
als je de geschakelde plus bij de radio hebt gepakt dan valt ie zeker weg tijdens het starten, een goede geschakelde plus bij een Transporter is een dikke zwarte draad in de zekeringsbak (nadeel is dat je je contact op stand 2 moet zetten) deze draad zit ook bij je contactslot.
zie ook : viewtopic.php?t=906

je navigatie constant zetten is géén oplossing ( trekt je accu leeg), maar via een schakelaar direct van een constante plus is wel mogelijk.(moet je niet vergeten om hem steeds uit te zetten als je de auto verlaat :wink: )

Topsport
[color=blue][b]VDO PC-5400/5500 , 2x MM-5000 , MI-2200 , RST-5400 , MT-5011 , CI-3000 , CIX-3000[/b][/color]
[b][color=red]Kenwood DDX-8027 , KCA-iP500 , Hirschmann CarTV , Parrot MK-6100[/color][/b]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo Anne Jan,

Als aanvulling op de reactie van Topsport nog de opmerking dat het zou kunnen zijn dat de accuspanning te laag wordt tijdens dat voorgloeien en de startprocedure.
Kun je die spanning eens meten, ook op de violette draad die op de computer aangesloten is? Of wordt die draad soms helemaal onderbroken tijdens het voorgloeien? Dat zie je dan gelijk bij het meten.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Anne Jan
New Member
New Member
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 jul 2004 22:20

Bericht door Anne Jan »

Hallo JW,

Dat van die lage startspanning heb ik al eerder gelezen, in het forum T4 van weetjewel.com. Maar ik heb het nog niet gemeten, maar dat ga ik nu toch maar eens doen, bedankt.

Groet Anne Jan

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Anne Jan
New Member
New Member
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 jul 2004 22:20

Bericht door Anne Jan »

Hallo topsport,

Allereerst bedankt voor je reaktie, Maar ik heb gisteren 3 juli, de constante +12 volt en de massa rechtstreeks van de accu gehaald. De geschakelde +12 volt had ik al die tijd al van de klem 15. Maar het probleem is nog steeds niet over. Dat advies van die dikke zwarte draad, even een vraag is dat de zelfde als van klem 15, of is dit nog weer een andere 12 volt optie? Het idee van JW spreekt me ook wel aan. Is het dan misschien ook zo, dat als ik zou wachten met het starten van de motor, tot de navigatie computer helemaal is opgestart, dat het dan misschien wel goed zou gaan. Want als de geschakelde + 12 volt even uit gaat dan is er toch nog de vertraging in de computer die pas na ongeveer 40 sec. uitvalt, of gebeurd er ook iets in het radio gedeelte, wat dan storing veroorzaakt.

Groeten Anne Jan

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Han
Senior Member
Berichten: 1051
Lid geworden op: 01 sep 2003 18:57

Bericht door Han »

Anne Jan schreef: Want als de geschakelde + 12 volt even uit gaat dan is er toch nog de vertraging in de computer die pas na ongeveer 40 sec. uitvalt, of gebeurd er ook iets in het radio gedeelte, wat dan storing veroorzaakt.
Het klopt inderdaad dat als de spanning er af gaat de computer zichzelf uitschakeld.
Maar nu valt bij opstarten de spanning weg en de computer was nog maar halverwege met het laden van zijn programma.
Zie het ook als je gewone computer die vind het ook niet fijn bij opstarten als de spanning er af gaat.
Probeer anders nog even de geschakelde spanning ook op de harde 12V te zetten en kijk dan is of het goed gaat met starten.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Anne Jan
New Member
New Member
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 jul 2004 22:20

Bericht door Anne Jan »

Hallo lui,

Het is nu zondagmiddag 4 juli, we zijn even wezen rijden en hebben het volgende geprobeerd. Na het starten staat de navi rond te tollen en allerlei foute info. Maar nu komt het ik reed op een rustig weggetje en heb tijdens het rijden, het contact af gezet en de auto in z'n vrij laten uitrollen. Net zolang laten rollen tot de computer uitviel. Nu de auto opnieuw gestart en wat denk je. niet werken de navi. :Wall: Mijn conclusie, dat de pulsdraad de fout veroorzaakt, omdat ik denk dat deze wel een puls blijft geven tijdens dat rollen, dus de wagen moet stil staan om het euvel te verhelpen. Geeft dit nieuwe gegeven nog een andere kijk op de zaak. Of moet ik de puls maar ergens anders weg halen. Alle sugesties zijn van harte welkom, eens moet er toch ergens e en lampje gaan branden bij iemand van ons. :idea:

Groeten Anne Jan

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo Anne Jan,

Als je je contact uitzet heb je ook geen pulsen meer, dus...

Of je pulsen krijgt kun je toch simpelweg zien bij de instellingen? Dan even de diagnose ingaan, met code 6330 en controleren of die pulsen doorkomen als je rijdt. Verander verder niks in dat diagnose menu, zeker niet bij de I/O Status, maar vertel ons wat je daar waarneemt.
Daar is ook de spanning af te lezen, zowel als de motor niet loopt (ca 11-11,5V) en ook bij dat voorgloeien. Welke spanning staat daar dan gemeld?

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Anne Jan
New Member
New Member
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 jul 2004 22:20

Bericht door Anne Jan »

Hallo JW,

Fijn dat je zo met me mee denkt, :Yes: Ik heb vandaag geen tijd om nog iets te proberen, maar morgen ga ik de geschakelde + 12 volt rechtstreeks van de accu halen en er een hand geschakeld schakelaartje tussen plaatsen, om te zien wat er dan gebeurd. Op je vraag wat voor spanning hij geeft tijdens het starten, kan ik niet zien omdat tijdens het starten de display uitvalt. Vandaar ook mijn bovenstaande poging, mocht de display ook dan uitvallen, dan is mijn conclussie dat de accu te veel spanning verliest tijdens het starten. En zal ik deze laten testen en eventueel een nieuwe kopen. :?:

Groten Anne Jan.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo Anne Jan,

Dat het display wegvalt tijdens het starten is niks bijzonders, doet 'ie bij mij ook.
Wat je wel kunt checken is wat er gebeurt tijdens het voorgloeien, dan mag het display niet wegvallen.
En die puls checken dus.

Doe dit vóórdat je aan de gang gaat met dat extra schakelaartje, dan weet je tenminste wat er aan de hand zou kunnen zijn.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
T5-Roger
Average Member
Average Member
Berichten: 78
Lid geworden op: 04 apr 2004 18:51

Bericht door T5-Roger »

Weet je zeker dat je de puls hebt genomen? en geen ander signaal?

Normaalgesproken kun je voor de 15 en de 30 de aansluitingen gebruiken die onder het dashboard achter de stuurkolom te zien zijn, die zouden goed moeten zijn (mits er niets mis is met je electrische installatie van je T4)

Heb je een multimeter (liefst met min-max registratie? dan kun je daarmee meten tijdens starten en gloeien.

Succes
Toevallig aquarium-bezitter? kijk eens op onze webshop www.aquavista.nl

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • Handleidingen Philips Carin 522
    door benne_ss » 07 okt 2016 21:29 » in Vaste VDO-Dayton systemen
    Reacties: 3
    Weergaves: 684
  • Nüvi 765 doet gek
    door Quido » 12 aug 2014 19:16 » in Garmin
    Reacties: 3
    Weergaves: 878
  • Touchscreen doet vreemd ?
    door misisound » 21 jan 2015 18:18 » in Vaste Pioneer systemen
    Reacties: 3
    Weergaves: 2125
  • avic3 doet vreemd als het koud is
    door retep42 » 03 dec 2014 20:17 » in Vaste Pioneer systemen
    Reacties: 2
    Weergaves: 385
  • Becker Carminat 5000 doet niks meer.
    door Verstappen » 31 jul 2015 19:25 » in Renault
    Reacties: 0
    Weergaves: 591
  • F3210BT/F320BT - batterij vervangen - doet niets meer
    door PeterVerbeij » 10 feb 2018 12:17 » in Vaste Pioneer systemen
    Reacties: 0
    Weergaves: 1500
  • Pioneer avic D3 doet niets meer na hdd verwijderen en terugplaatsen
    door Floortje » 11 jul 2015 11:49 » in Vaste Pioneer systemen
    Reacties: 0
    Weergaves: 596

Terug naar “V.A.G”