MFD verstandige keuze?

Alles met betrekking tot
Audi, Seat, Skoda & Volkswagen navigatie
Beek
Starting Member
Starting Member
Berichten: 14
Lid geworden op: 07 dec 2004 17:44

MFD verstandige keuze?

Bericht door Beek »

Gewaardeerde forum members,

Al reeds een aantal jaren ben ik bezig om uit te zoeken wat het beste nav. systeem is voor mij. Ik rijd per jaar zo'n 60K kilometer en ben een ongeloofelijk gedesorienteerd persoon. Een vriendelijke begeleiding is voor mij dus een must. Inmiddels heb ik reeds een aantal systemen versleten (Carin 520, PDA + TomTom en heden MS4100). Ik heb deze systemen over het algemeen 2e hands aangeschaft. Vaak liep ik echter na verloop van tijd tegen problemen aan. Aangezien ik het best aardig vind om eens te knutselen met die systemen heb ik daar nooit zoveel problemen mee gehad. Echter nu heb ik sinds een half jaar een nieuwe Seat. Hier heb ik mijn MS4100 ingebouwd en de navi werkt perfect. Echter ik vind het niet echt charmant en heb nu mijn oog laten vallen op een 2e hands MFD systeem.

Mijn grootste vraag is eigenlijk, is dit verstandig? Kan een MFD systeem zich meten tegenover een VDO? Kan ik zonder al teveel moeite (en zonder al te veel technische kennis) dit systeem in mijn seat inbouwen?

Als jullie moesten kiezen tussen een MFD of bijvoorbeeld een VDO MS5000/MS5400 wat zouden jullie dan aanraden?

Alvast heel erg bedankt!

gr. Beek

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Topsport
Senior Member
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 okt 2003 09:26

Bericht door Topsport »

Hallo Beek

wat voor seat heb jij :?: , niet alle seat's hebben de ruimte voor een dubbel-din toestel :wink:
en als jij dubbel-din hebt dan past een MFD daar wel mooi in, als jij kiest voor een vdo ms5400/5500 dan zit je nog met een scherm wat je moet plaatsen, beide systemen zijn redelijk eenvoudig te plaatsen in je nieuwe auto.

heb zelf een jaar geleden overwogen om een MFD te plaatsen in mijn auto, maar heb dat toch niet gedaan.
heb zelf de vdo navigatiecomputer van de ms-5500 gekoppeld aan een kenwood headunit d.m.v. een verloopkabel en ben zeer tevreden. eerdaags plaats ik de kenwood ddx-7025 dubbeldin head-unit in mijn auto, maar moet alleen een ander middenconsole aanschaffen ( heb zelf een seat leon)

succes met je keuze, en als je nog vragen hebt stel ze gerust

Topsport
[color=blue][b]VDO PC-5400/5500 , 2x MM-5000 , MI-2200 , RST-5400 , MT-5011 , CI-3000 , CIX-3000[/b][/color]
[b][color=red]Kenwood DDX-8027 , KCA-iP500 , Hirschmann CarTV , Parrot MK-6100[/color][/b]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Quadrifoglio Verde
Normal Member
Normal Member
Berichten: 104
Lid geworden op: 12 apr 2004 23:28

Bericht door Quadrifoglio Verde »

MFD systeem..... wat is dat dan??

:shock:
Everything that irritates us about others can lead us to an understanding of ourselves.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Als je gaat kijken op Navi-Forum.net waar ook JW regelmatig te vinden is, dan zitten er aan het plaatsen en vooral werkend krijgen van een MFD systeem nogal wat haken en ogen. Er zijn vele versies, zelfs automodel-specifiek die je de moed ontnemen om veel te experimenteren

De FAQ is ook verhelderend: http://navi-forum.net/board/viewforum.php?f=33
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Beek
Starting Member
Starting Member
Berichten: 14
Lid geworden op: 07 dec 2004 17:44

Bericht door Beek »

Gerritje schreef:Als je gaat kijken op Navi-Forum.net waar ook JW regelmatig te vinden is, dan zitten er aan het plaatsen en vooral werkend krijgen van een MFD systeem nogal wat haken en ogen. Er zijn vele versies, zelfs automodel-specifiek die je de moed ontnemen om veel te experimenteren
Dat is tot op heden ook waarom ik niet klakkeloos zo'n systeem heb aangeschaft. Maar ik denk dat het qua uiterlijk en diefstal gevoeligheid en betere optie is dan bijv. een VDO met los scherm. Ik rijd een Seat Cordoba (2003) volgens mij heeft deze een dubbele Din. Deze wijsheid betrek ik op het feit dat er onder de radio Din een verwijderbare kunststof pasjesgleuf zit. Ik neem aan dat dit ook een Din slot is.

Tot op heden heb ik het volgende idee

Voordelen:
- het ziet er netjes en origineel uit
- Geen gesjouw met een monitor of frontje
- Goedkoper dan MS5400

Nadelen:
- Geen plug and play maar plug and pray
- vinden van de juiste versie met de juiste software

In mijn opinie overtreffen de voordelen de nadelen.....

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Als je op het Duitse forum kijkt en op geo24 zul je zien dat er zeker in Duitsland via Ebay werkelijk honderden MFD's worden aangeboden vnl via Polen, die vrijwel allemaal gestolen blijken te zijn. Daarbij ontspint zich ieder keer weer een discussie over codes en serienummers. Dan zijn er nog 5 vrschillende typen als ik het goed begrepen heb die allemaal hun eigenaardigheden hebben.
Bij het inbouwen is de grootte van het gat (2 DIN) niet het enige criterium, je moet ook voldoende diepte hebben en je moet een voor jouw auto specifiek gemaakte afdekrand kunnen krijgen. Die rand kost ong. € 50
Ik begrijp niet goed hoe je er bij komt dat een MFD goedkoper is dan een MS5400. De aanbiedingen ontlopen elkaar niet zoveeel maar een MFD is alweer achterhaald door de RNS2. Bij beide apparaten ga je radio inleveren en om CD's te kunnen beluisteren moet je weer een wisselaar aanschaffen(zonder MP3) of via een icelink een of andere MP3 speler. Maar waarom neem je niet een MS5500 met DVD en een MM5510 scherm dat naar binnen schuift?
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Beek
Starting Member
Starting Member
Berichten: 14
Lid geworden op: 07 dec 2004 17:44

Bericht door Beek »

Je hebt me bijna om, Gerritje, bedankt voor je input. Echter het kostenaspect zit ik nog wel mee in mijn maag. Via Ebay en marktplaats kun je deze apparaten verkrijgen voor prijzen waar ik geen VDO systeem van kan kopen (nieuw dan). Maar dat geeft inderdaad ook niet echt een geruststelling over de herkomst van het apparaat. En ik wil kosten wat kost voorkomen dat ik een gestolen systeem aanschaf. Desalniettemin zijn er hier en daar wel aantrekkelijke aanboden, zelfs inclusief montage (wat weer een ander probleem oplost)

Maar goed de balans begint steeds meer richting het alternatief te wijzen.
Wat zijn goede online winkels om een nieuw VDO systeem aan te schaffen voor een "scherpe" prijs?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Als je even naar midden-onder op deze pagina gaat vind je JNCS (Ik heb niets met dit bedrijf)
Deze leveren vrijwel elk systeem en je zult zien dat de VDO MS5500 vlgd Kieskeurig, de goedkoopste is en slechts 70 euro scheelt met een MFD. Zij schijnen alles te hebben en splinternieuw, garantie etc
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
wmp
Moderator
Moderator
Berichten: 2028
Lid geworden op: 01 sep 2003 19:00

Bericht door wmp »

Volgens mij nog een voordeel van de vdo systemen : de updates van het kaartmateriaal zijn frequenter
Succes = vaker opstaan dan je valt

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Beek
Starting Member
Starting Member
Berichten: 14
Lid geworden op: 07 dec 2004 17:44

Bericht door Beek »

Goed, vorige week is mijn 4100 overleden, dat gecombineerd met een aanbieding van Halfords voor de MS5000 was de keuze snel gemaakt. Maar ik moet wel toegeven dat na wat nader speurwerk het installeren van een MFD steeds minder aantrekkelijk leek.

Bedankt voor jullie mening!

gr. Beek

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Terug naar “V.A.G”