ACC-stand op contact in Golf V

Alles met betrekking tot
Audi, Seat, Skoda & Volkswagen navigatie
frankK
Starting Member
Starting Member
Berichten: 15
Lid geworden op: 18 jul 2004 13:55

ACC-stand op contact in Golf V

Bericht door frankK »

Wie kan mij vertellen hoe ik mijn Avic-x1 kan gebruiken in mijn Golf V zonder dat de motor aanstaat en mijn contact in stand 1 staat.
Zo te zien heeft de Golf alleen maar een stand 0 (=uit) stand 1 (=normale stand) en een start stand. Een ACC stand ontbreekt.
Heeft iemand eerder met dit bijltje gehakt?

Afz. Frank

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo Frank,

Welkom op het forum.

Ik vermoed dat achter jouw vraag het probleem zit dat de spanning onderbroken wordt bij het starten. Dat is een bekend probleem en ik denk dat we je wel kunnen helpen.

Lees daarvoor eerst eens het verhaal in Tips & Tricks over het belang van een niet onderbroken plus. Als er dan nog vragen zijn, horen we het wel van je.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
frankK
Starting Member
Starting Member
Berichten: 15
Lid geworden op: 18 jul 2004 13:55

Bericht door frankK »

Hoi JW,

Nee de spanning wordt bij mij niet onderbroken bij het starten, dus dat gaat wel goed, wat ik bedoel is dat als ik nu eens een dvd wil kijken in de auto op een parkeerplaats, ik de motor moete laten draaien of het contactslot in stand 1 moet laten staan. Probleme is dan dat allerlei stroomverbruikers ook aan blijven staan. Alle controlelampjes blijven ook branden.
In de handleiding van de AVic-x1 staat ook dat het toestel alleen in een auto met een ACC stand aangesloten kan worden. Mijn golf heeft dat (blijkbaar) niet.

Afz. Frank

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
frankK
Starting Member
Starting Member
Berichten: 15
Lid geworden op: 18 jul 2004 13:55

Bericht door frankK »

frankK schreef:Hoi JW,

Nee de spanning wordt bij mij niet onderbroken bij het starten, dus dat gaat wel goed, wat ik bedoel is dat als ik nu eens een dvd wil kijken in de auto op een parkeerplaats, ik de motor moete laten draaien of het contactslot in stand 1 moet laten staan. Probleme is dan dat allerlei stroomverbruikers ook aan blijven staan. Alle controlelampjes blijven ook branden.
In de handleiding van de AVic-x1 staat ook dat het toestel alleen in een auto met een ACC stand aangesloten kan worden. Mijn golf heeft dat (blijkbaar) niet.

Afz. Frank

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo Frank,

Duidelijk nu wat je bedoelt. Geen onderbreking dus bij het starten, maar dat accessoires contact ontbreekt. Ik zal je bijdrage even editen, want kennelijk is daar iets misgegaan bij je eerste posting en is het corrigeren daarvan niet goed gegaan.

Dat ontbreken van het ACC is lastig natuurlijk, aan de andere kant wordt dat contact nu juist WEL onderbroken bij het starten, met een hoop problemen tot gevolg. Daarvoor is die twee-dioden schakeling bedacht en dat vertagingsrelais geïntoduceerd.

Even afwachten wat mensen als Topsport hiervoor aan oplossingen hebben, die zal dat zeker meer meegemaakt hebben.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Topsport
Senior Member
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 okt 2003 09:26

Bericht door Topsport »

De geschakelde plus wordt bij een Golf V via het Can-Bus gedeelte geregeld, dus contact op 1 en dan terugdraaien en de radio blijft aan staan :arrow: sleutel verwijderen en de radio gaat uit.er zit géén analoge geschakelde plus bij de radio :!:
Nu is ie waarschijnlijk aangesloten op klem 15 van het contactslot, dus alle lampjes staan aan.stand 1.
:idea: informeer eens bij de garage hoe zij dat eventueel kunnen oplossen zodat jouw Pioneer het ook doet zoals een originele VW-radio, waarschijnlijk zou dat ook via een Can-Bus interface kunnen maar dat is vrij kostbaar denk ik :?:

succes

Topsport
[color=blue][b]VDO PC-5400/5500 , 2x MM-5000 , MI-2200 , RST-5400 , MT-5011 , CI-3000 , CIX-3000[/b][/color]
[b][color=red]Kenwood DDX-8027 , KCA-iP500 , Hirschmann CarTV , Parrot MK-6100[/color][/b]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
frankK
Starting Member
Starting Member
Berichten: 15
Lid geworden op: 18 jul 2004 13:55

Bericht door frankK »

topsport schreef:De geschakelde plus wordt bij een Golf V via het Can-Bus gedeelte geregeld, dus contact op 1 en dan terugdraaien en de radio blijft aan staan :arrow: sleutel verwijderen en de radio gaat uit.er zit géén analoge geschakelde plus bij de radio :!:
Nu is ie waarschijnlijk aangesloten op klem 15 van het contactslot, dus alle lampjes staan aan.stand 1.
:idea: informeer eens bij de garage hoe zij dat eventueel kunnen oplossen zodat jouw Pioneer het ook doet zoals een originele VW-radio, waarschijnlijk zou dat ook via een Can-Bus interface kunnen maar dat is vrij kostbaar denk ik :?:

succes

Topsport
Sleutel op 1 en dan terugdraaien dat werkt dus niet bij mijn auto. Is zo'n interface de enige manier om aan te sluiten? Is zo'n Can_bus (is dat een soort data-bus) interface los verkrijgbaar? Of moet ik de geschakelde plus van de radio maar via een aparte schakelaar aansluiten? Niet mooi, maar je moet wat!
Afz. Frank

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Topsport
Senior Member
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 okt 2003 09:26

Bericht door Topsport »

Hallo Frank,

ik ken alleen Can-Bus-interfaces om pulsen uit het systeem te halen., of ze ook bestaan om er de geschakelde plus uit te halen weet ik niet. ze zijn wel kostbaar, tussen de 250 en 300 euro :!: :!:

bij volkswagen pakken ze de geschakelde plus bij de zekeringsbak, kleur blauw/zwart. maar deze geeft alleen spanning als je het contact op 1 zet :cry: :arrow: zo zit het bij jou ook waarschijnlijk.

:idea: als je het toch via een aparte schakelaar wilt doen is het het mooist om een originele schakelaar te nemen en die in een van de vrije plaatsen te plaatsen ( mits je die nog over hebt), en dan niet vergeten om heb elke keer uit te zetten als je de auto verlaat :wink: :wink:

succes

Topsport
[color=blue][b]VDO PC-5400/5500 , 2x MM-5000 , MI-2200 , RST-5400 , MT-5011 , CI-3000 , CIX-3000[/b][/color]
[b][color=red]Kenwood DDX-8027 , KCA-iP500 , Hirschmann CarTV , Parrot MK-6100[/color][/b]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
rlemmens
Normal Member
Normal Member
Berichten: 102
Lid geworden op: 29 mar 2004 15:07

Bericht door rlemmens »

Hoi,

Over de actieve CAN-bus adapter:
Deze adapter heeft een blackbox (CAN protocol decoder) waaruit de volgende signalen gedecodeerd vandaan komen: (volgens de brochure :!: ) Geschakelde +12v, achteruit rijsignaal, lichtsignaal en GALA (KM-Puls). Deze signalen zijn vervolgens gemonteerd op ISO-connectoren. De blackbox zelf wordt gevoed door +12v (accu), Massa (0v) CAN+/CAN-

Maar helaas wordt het achteruit rijsignaal en het lichtsignaal bij de Golf V (ook Touran) in werkelijkheid niet doorgeschakeld. Mijn ervaring is dat het GALA signaal niet helemaal stabiel is. Hierdoor kun je calibratie problemen krijgen met je NAV. :cry:
gr. Rogér

-VW Touran Highline 2.0 TDi
-Pioneer AVIC-X1 / XDV-P9-II / CDX-P670
-CNDV-50MT-UPX
-Zanon SW10Pro Multi-switch / TV-tuner
-2 x Senergy ADJQ-H65DA 6,5" Hoofdsteun schermen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
frankK
Starting Member
Starting Member
Berichten: 15
Lid geworden op: 18 jul 2004 13:55

Bericht door frankK »

rlemmens schreef:Hoi,

Over de actieve CAN-bus adapter:
Deze adapter heeft een blackbox (CAN protocol decoder) waaruit de volgende signalen gedecodeerd vandaan komen: (volgens de brochure :!: ) Geschakelde +12v, achteruit rijsignaal, lichtsignaal en GALA (KM-Puls). Deze signalen zijn vervolgens gemonteerd op ISO-connectoren. De blackbox zelf wordt gevoed door +12v (accu), Massa (0v) CAN+/CAN-

Maar helaas wordt het achteruit rijsignaal en het lichtsignaal bij de Golf V (ook Touran) in werkelijkheid niet doorgeschakeld. Mijn ervaring is dat het GALA signaal niet helemaal stabiel is. Hierdoor kun je calibratie problemen krijgen met je NAV. :cry:
Hoi,

Ik denk dat ik toch maar voor een originele schakelaar ga, welke op een van de vrije plekken plekken kan komen. De can-bus interface klinkt wel mooi, maar in principe heb ik een KM-puls (deze werkt dus zal het wel goed zijn). Ik heb alleen een probleem met de aansturing van de Avic-x1 zelf als je het contact uit hebt. De achteruit en verlichting sluit ik wel een keer aan als ik het ga missen, vooralsnog is de navigatie op 10 meter nauwkeurig. Wel heb ik weinig satelieten, maar dat komt blijkbaar door de (standaard) warmtewerende voorruit.

Iedereen bedankt voor de info tot nu !

Afz. Frank

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
rlemmens
Normal Member
Normal Member
Berichten: 102
Lid geworden op: 29 mar 2004 15:07

Bericht door rlemmens »

@Frank,

Je kunt ook een instelbaar tijdsrelais gebruiken. Zolang hij een ACC +12v krijgt (ACC on), stuurt hij deze door. Bij het wegvallen hiervan (ACC off), dan treedt er het relais in werking en schakelt vervolgens (tijdelijk) +12v (memory) door. Deze ON-tijd is afhankelijk van de waarde welk je hebt ingesteld. bv 1 uur. :idea:
gr. Rogér

-VW Touran Highline 2.0 TDi
-Pioneer AVIC-X1 / XDV-P9-II / CDX-P670
-CNDV-50MT-UPX
-Zanon SW10Pro Multi-switch / TV-tuner
-2 x Senergy ADJQ-H65DA 6,5" Hoofdsteun schermen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
frankK
Starting Member
Starting Member
Berichten: 15
Lid geworden op: 18 jul 2004 13:55

Bericht door frankK »

rlemmens schreef:@Frank,

Je kunt ook een instelbaar tijdsrelais gebruiken. Zolang hij een ACC +12v krijgt (ACC on), stuurt hij deze door. Bij het wegvallen hiervan (ACC off), dan treedt er het relais in werking en schakelt vervolgens (tijdelijk) +12v (memory) door. Deze ON-tijd is afhankelijk van de waarde welk je hebt ingesteld. bv 1 uur. :idea:
Roger,

Klinkt nog veel mooier dan een schakelaar! Weet jij toevallig ook waar ik dat kan krijgen, en of dat een beetje is weg te werken. Met andere woorden is het groot, of is het een klein stukje electronica?

Groet,

Frank

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
rlemmens
Normal Member
Normal Member
Berichten: 102
Lid geworden op: 29 mar 2004 15:07

Bericht door rlemmens »

@Frank,

Ik zal eens kijken welk relais hiervoor geschikt is. :idea:
Ik ontdek zelf net een nadeeltje hiervan, nl: totdat deze tijd verstreken is kun je de AVIC-X1 niet uitschakelen. Evt kans op leegtrekken v/d accu. Zie ook viewtopic.php?t=2664
gr. Rogér

-VW Touran Highline 2.0 TDi
-Pioneer AVIC-X1 / XDV-P9-II / CDX-P670
-CNDV-50MT-UPX
-Zanon SW10Pro Multi-switch / TV-tuner
-2 x Senergy ADJQ-H65DA 6,5" Hoofdsteun schermen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
frankK
Starting Member
Starting Member
Berichten: 15
Lid geworden op: 18 jul 2004 13:55

Bericht door frankK »

rlemmens schreef:@Frank,

Ik zal eens kijken welk relais hiervoor geschikt is. :idea:
Ik ontdek zelf net een nadeeltje hiervan, nl: totdat deze tijd verstreken is kun je de AVIC-X1 niet uitschakelen. Evt kans op leegtrekken v/d accu. Zie ook viewtopic.php?t=2664
Dan misschien een combinatie van een schakelaar & een vertragingsrelais??? :?: :!:

Afz. Frank

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
rlemmens
Normal Member
Normal Member
Berichten: 102
Lid geworden op: 29 mar 2004 15:07

Bericht door rlemmens »

@Frank:

Bij Conrad is er een verkrijgbaar.
ELEK.TIJDRELAIS BS
Artikelnr.: 190027 - 89

Deze schakeltrap realiseert 7 verschillende functies (schakel- en afvalvertraging, pulsgever, monoflop-schakelaar met reset, in- enuitschakelaar, tastschakelaar). Tijdvertraging in 32 stappen. De functie en de tijd worden met draaischakelaars en dipschakelaars ingesteld. Twee LED´s geven de voedingsspanning en schakeltoestand aan.
Technische spec.: Voedingsspanning 12 V= (11 tot 15) • Stroomverbruik max. 0,2/1 W • Stroomsterkte max. 5 A • Instelbare tijd 0,125 s tot 12 h • Aansluitingen voor twee externe toetsen/schakelaars • Afm. 67 x 77 x 30 mm. Incl. Nederlandstalige gebruiksaanwijzing.
Mocht de stroomsterkte groter zijn dan 5A, dan kun je nog een extra koppel relais (1xom) gebruiken. :idea:
gr. Rogér

-VW Touran Highline 2.0 TDi
-Pioneer AVIC-X1 / XDV-P9-II / CDX-P670
-CNDV-50MT-UPX
-Zanon SW10Pro Multi-switch / TV-tuner
-2 x Senergy ADJQ-H65DA 6,5" Hoofdsteun schermen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
BMIS
Normal Member
Normal Member
Berichten: 179
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:54

geen geschakelde plus via contactslot

Bericht door BMIS »

Probeer eens de +(plus 12v) van het lampje van het dashboard kastje,bij sommige autos komt hier spanning op te staan zodra de deuren ontgrendeld zijn,je hebt dan de sleutel niet nodig.Het kan zijn dat deze plus tijdens het starten weg valt,indat geval pas je de "2 dioden schakeling"toe
Meten is Weten

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • NAVIGATIE VOLKSWAGEN, RAAR GELUID BIJ AUX EN CONTACT AAN
    door oepich123 » 26 sep 2018 17:02 » in V.A.G
    Reacties: 0
    Weergaves: 659
  • avic-f970bt geen contact met computer
    door han1956 » 14 sep 2016 11:45 » in Vaste Pioneer systemen
    Reacties: 2
    Weergaves: 869
  • RNS510 in vw Golf 6
    door FantheMan » 17 okt 2019 07:41 » in V.A.G
    Reacties: 1
    Weergaves: 538
  • Golf 5 navigatie aux
    door Stef » 04 jun 2014 20:41 » in V.A.G
    Reacties: 2
    Weergaves: 834
  • Navigatie voor mijn VW Golf 5
    door Marcianox » 04 mei 2015 12:27 » in V.A.G
    Reacties: 0
    Weergaves: 622
  • Navigatie-systeem inbouwen VW-GOLF(cup) van 2015
    door ffocus01 » 17 apr 2017 10:42 » in Aankoop advies
    Reacties: 3
    Weergaves: 739

Terug naar “V.A.G”