wederom TMC-perikelen in Frankrijk

Alles met betrekking tot TMC gerelateerde zaken
Forumregels
Deze groep is voor vragen over TMC zenders en ontvangen info.
Vragen over gebruik van TMC toestellen kan in een merk gebonden groep gedaan worden.
ritselaar
Moderator
Moderator
Berichten: 878
Lid geworden op: 01 sep 2003 22:23

wederom TMC-perikelen in Frankrijk

Bericht door ritselaar »

Ben afgelopen week in Frankrijk geweest.

Op terugreis in gigantische file, die te omzeilen zou zijn geweest als er TMC was.
Is er in/rondom PArijs een radiozender die TMC weergeeft ?

Verder op de A71 (COFIROUTE) perfect TMC op 107.7
op de A1 (Lille<->Parijs) geen TMC op 107.7

Inter geeft wel aan TMC maar heeft niets, of zit hier de betaalde versie van TMC op ?

frits de laar
TomTom Carminat OS 8.842
kaart Europe 880

TomTom Go 950Live
855 europa
855 noord amerika

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo Frits,

Dat was dus niet best.
Inderdaad, er is een TMC zender rond Parijs, en wel France Inter, met V-Trafic. Maar helaas, die geweldig goeie TMC Provider zit achter de decoder, lees m'n reisverslag hierover maar even van 29 september in het topic TMC in Frankrijk, een stukje naar beneden.

Wat me verbaast is dat je geen TMC info had op de A1. Toen ik in September daar overheen gereden ben had ik wel degelijk de 107.7 van SANEF. Gek dat je die nu niet had. Of was er soms geen file op dat stuk van de betaalde A1? Want alleen over het stuk dat gedekt wordt door 107.7, dus dat valt binnen de verantwoordelijkheid van de autoroutebeheerder waarvoor je tol betaalt, krijg je dan TMC info.
Helaas, verder gaat dat niet.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
ritselaar
Moderator
Moderator
Berichten: 878
Lid geworden op: 01 sep 2003 22:23

Bericht door ritselaar »

Oke, dus INTER voorziet Frankrijk van betaalde info. Hoef ik die niet meer op te zetten in Frankrijk :-)


SANEF zond in het geheel geen TMC-signaal uit, want systeem gaf aan dat ik een volgende zender moest zoeken.
Het woord TMC werd ook niet zwart, wat wel zo zou zijn indien er wel tmc signaal is.
Kan me niet voorstellen dat die Franzosen tmc-signaal uitzetten bij geen files.


frits
TomTom Carminat OS 8.842
kaart Europe 880

TomTom Go 950Live
855 europa
855 noord amerika

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

ritselaar schreef:Oke, dus INTER voorziet Frankrijk van betaalde info. Hoef ik die niet meer op te zetten in Frankrijk :-)


SANEF zond in het geheel geen TMC-signaal uit, want systeem gaf aan dat ik een volgende zender moest zoeken.
Het woord TMC werd ook niet zwart, wat wel zo zou zijn indien er wel tmc signaal is.
Kan me niet voorstellen dat die Franzosen tmc-signaal uitzetten bij geen files.
frits
Hallo Frits,

Kreeg je dat signaal om op een volgende TMC zender af te stemmen, terwijl je 107.7 op had staan?

Verder, wel zekers, 107.7 stond gewoon aan bij mijn systeem terwijl ik over de A1 reed van Lille naar Parijs. Netjes groen, dus actief, maar files waren er niet op dat hele stuk.
Oftewel, geen files betekent niet dat de zender "uitgeschakeld" zou worden. Dat kan ook niet, want hoe moet je dan op een TMC zender afstemmen? Immers alleen als je daarop afgestemd bent krijg je TMC info door.
Vergeet niet dat 107.7 een gewone zender is op de autoroute, met muziek en gesproken info. Via een zijband wordt RDS-TMC meegezonden, daar merkt de normale luisteraar niks van.

Maar nog even de vraag herhalen: waren er nou files op die A1, ná de start van het betaalstuk bij vliegveld Charles de Gaulle? Of had je ze alleen rond Parijs, op de stukken die ik in m'n verhaal genoemd heb...

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
ritselaar
Moderator
Moderator
Berichten: 878
Lid geworden op: 01 sep 2003 22:23

Bericht door ritselaar »

Ja, ik kreeg afgestemd op 107.7 de melding dat ik op zoek moest naar een TMC-zender.

dat was maandag van lille naar parijs en vrijdag idem op weg van parijs naar lille.

Nee, op de A1 heen en terug geen files

De klote file stond gisteren op A86 naar de A3. In een tunnel op middelste baan een truck met pech gggrrr.....
vanuit het zuiden werd op laatste stuk A10 deze file-info door cofiroute ook niet gegeven. wel allerlei andere zaken op A10, A11 en A71.

en tja, die route info borden boven de ringweg waren ook erg summier met wegnummer en de tijd dat je daar over doet. Maar ook dan moeten de wegnummers je wel wat zeggen. Ik kom rondom Parijs nooit verder dan A1 naar de A10 via A3-A86, ofwel heen houden we Bordeaux aan en terug Lille :-) Dat was vroeger al zo, toen ik naar Portugal ging met de auto en nu nog zo, maar dan met m'n MS4200.

Verdere tmc-ervaring op de tolwegen is wel oke, althans zo lang ik er mee in Franrijk kom (najaar 2002)

frits
TomTom Carminat OS 8.842
kaart Europe 880

TomTom Go 950Live
855 europa
855 noord amerika

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo Frits,

Dat is dan heel merkwaardig inderdaad, omdat ik dus wel SANEF 107.7 TMC had toen ik van Lille naar Parijs reed. Snap ik dus niks van bij jou. Weer een raadsel om over na te denken :wink:

Die route om Parijs via de A3/A86 neem ik ook vaak, of beter gezegd NAM ik vaak. Sinds ik een paar keer net als jij vastgezeten heb, zowel bij vliegveld Orly als bij de aansluiting op de A6, rij ik heel vaak de A1 door tot aan Parijs, dan bij Porte de la Chapelle linksom de Periferique op en er bij Porte d'Italie weer af, de A6 op. Daarna komt de splitsing naar de A10. En dat is me de laatste drie keer erg goed bevallen.
De laatste keer kon ik ook via V-Trafic zien dat dit de beste route was, geen files gehad. Zie m'n reisverslagje.

Kijk maar eens op de kaart en hou dat alternatief maar in je achterhoofd.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
ritselaar
Moderator
Moderator
Berichten: 878
Lid geworden op: 01 sep 2003 22:23

Bericht door ritselaar »

zal de kaart er wel eens een keer bijpakken.

Maar ja, jij hebt V-traffic :cry:

verder merk je toch af en toe de beperkingen van zo'n 1-din. Met een overzichtskaart zie je sneller wat alternatieven.

Had trouwens niet eens een kaart bij me. Deed Frankrijk dit keer geheel op navigatie en dat lukte 99,9 %

Alleen op N20 (Olivet) bij Orleans vond ie afritten die er niet meer waren ivm aanleg parallelbaan. Maar goed, een paar km om en bij Leclerq kon de gasbom weer vol. :lol:

frits
TomTom Carminat OS 8.842
kaart Europe 880

TomTom Go 950Live
855 europa
855 noord amerika

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo Frits,

Dan heb je wel lef, en/of een onbegrensd vertrouwen in je Navi. Kennelijk nooit een probleemp(je) gehad onderweg :o

Ik had dit jaar wel een keer de kaart nodig, toen m'n Navi me ergens niet goed begeleidde, daar zat kennelijk een hik(je) in de DVD-kaart. Zonder Michelin kaart was ik daar nooit uitgekomen. Ik heb die fout trouwens via de normale kanalen aan Navteq kenbaar gemaakt.

De kaarten heb ik sowieso, omdat ik graag over alternatieve, dus binnenwegen rij. Dan heb ik de Navi in de kaart-modus, en heb van te voren een route bedacht die ik wil rijden. Daarvan maak ik dan wat globale pace-notes, die m'n vrouw verder voorleest, en aan de hand van de meelopende kaart op het scherm kun je precies zien waar je zit en waar je af moet slaan. Dat blijkt een heel aardige manier van touren te zijn door het franse land.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
ritselaar
Moderator
Moderator
Berichten: 878
Lid geworden op: 01 sep 2003 22:23

Bericht door ritselaar »

gokje moet je wagen. :lol:

De plaats van bestemming stond op cd (center parcs in chaumont sur tharonne)
Helaas vermeldt deze club nooit een adres, alleen maar ergens de snelweg af en dan de borden volgen.

Ik had echter via maporama.com in deze plaats de woorden hauts bruyeres ingegeven en toen vond ie lieu-dit les hauts de bruyères

met die lieu-dit staat de navigatie cd vol in diverse plaatsen in frankrijk. Dit ingegeven en toen gaan rijden.

Bleek (ook na volgen borden center parcs) de juiste straat te zijn.

Verder 1x naar Orleans geweest. Kies stadscentrum en je stond in hartje Orleans bij de kathedraal.

Verder heb ik geen zin om van ieder gedeelte waar ik op vakantie ga een kaart te kopen als ik er niet echt op uittrek met de auto.

maar gezien perikelen rondom parijs misschien wel een keer handig. Met de gratis route kaart van ANWB kom je ook niet verder dan de snelweg.

groet,

Frits
TomTom Carminat OS 8.842
kaart Europe 880

TomTom Go 950Live
855 europa
855 noord amerika

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo Frits,

[OFF-TOPIC-Mode]

Inderdaad, met die overigens op zich best handige ANWB kaart kom je rond Parijs niet ver.

De goeie kaarten zijn de Michelins 101 ( 1:53000) die Parijs en de naaste omgeving pakt, of de 106 die nog wat meer van de omgeving laat zien maar uiteraard minder details rond Parijs.
Zelf gebruik ik de 101, en dan kom je in combinatie met de grote kaart van Frankrijk dan wel de ANWB kaart een heel eind.
Voor toerritjes in de omgeving van de bestemming koop ik altijd de lokale Michelin.
[/OFF-TOPIC-Mode] :wink:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • discover media perikelen
    door peterrobbin » 04 jul 2014 21:27 » in V.A.G
    Reacties: 12
    Weergaves: 23934
  • TOM XL en navigatie in Frankrijk
    door MPU » 22 jun 2014 12:18 » in TomTom
    Reacties: 0
    Weergaves: 613
  • ONE XL geen flitsers voor frankrijk
    door MPU » 22 jun 2014 11:52 » in TomTom
    Reacties: 0
    Weergaves: 496

Terug naar “Traffic Message Channel”