Wat te verwachten van TMC ???

Alles met betrekking tot TMC gerelateerde zaken
Forumregels
Deze groep is voor vragen over TMC zenders en ontvangen info.
Vragen over gebruik van TMC toestellen kan in een merk gebonden groep gedaan worden.
Toerist
Junior Member
Junior Member
Berichten: 25
Lid geworden op: 18 apr 2007 11:37

Wat te verwachten van TMC ???

Bericht door Toerist »

Hallo allemaal, hier wéér een nieuwe member...

en ja, ik beken.. ;) ben een newby, maar wél leergierig...

dus hierbij mijn eerste vraag: Wat kan/mag ik verwachten van TMC??

wat ik tot nu toe aan "ervaring" heb:

Ik heb een Medion PNA 465T (MD96187)
Zit nu in huis te experimenteren,
route van NO-groningen naar Leiden ingesteld,
Route gaat door de polder, diemen,amsterdam

Als TMC heb ik handmatig 88.0 gekozen omdat ik anders STIK van de duitse info.. (8 km von deutsche grenze jahh)

Ik zie nu in rap tempo allemaal "waarschuwings-driehoekjes" verschijnen op mijn display, welke ik heb ingezoomd op de regio Aalsmeer/Almere. Ik zie grijze( niet op mijn weg , andere richting, of gewoon in omgeving) en RODE.. op mijn weg dus.

Klik ik op zo'n driehoekje, zie ik de bijbehorende informatie, en nu komt mijn vraag:

stel dat DIEMEN kompleet vast staat.... dikke file
dan zou ik dus beter via de afsluitdijk kunnen gaan( 15 minuten omweg)...
maar wat nu als de noordkant van Amsterdam 10 minuten geleden al kompleet vast stond, en de melding al voorbij was?? gaat de herberekening dan gewoon over afsluitdijk/noord-amsterdam???

en wat dan als ik deze route wil neem, en de nieuwe info zegt "diemen file opgelost??

Is de reactie systeem/merk afhankelijk??? Navteq/TA afhankelijk?? wie kan mij meer vertellen

mvgr,

Hans

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Da's een bekend dilemma :wink:

Ook anderen, zoals ikzelf met de VDO krijgen hiermee te maken, en er is geen echte oplossing voor. Immers, het systeem gaat bij die files rond Diemen uit van de situatie op dat moment, maar weet uiteraard niet hoe dat er anderhalf uur later, als jij daar bent uit zal zien.

Normaliter kijk ik alleen naar files binnen een bereik van iets van een half uur rijden en bepaal dan wat ik doe. In mijn systeem is dat ook ingesteld, alles wat buiten een bepaalde horizon valt wordt wel aangegeven, maar er volgt geen pop-up met een voorstel tot re-routing.

In jouw geval kan het dus zijn dat je ergens halverwege de Afsluitdijk tot de ontdekking komt dat er boven Asd een nieuw probleem ontstaan is. Dan kun je uiteraard nog kijken of omrijden via de Velsertunnel nog zin heeft, of dat je toch maar naar de A10 moet gaan.

Overigens wel handig dat je zelf je TMC zender kunt kiezen. Dat is maar weinigen gegeven, en het is superhandig.
Kun jij bij jouw systeem ook de mobilele flitsers, die via de 3 VIA zenders doorgegeven worden zichtbaar maken?

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Toerist
Junior Member
Junior Member
Berichten: 25
Lid geworden op: 18 apr 2007 11:37

Bericht door Toerist »

Dat het systeem NIET weet hoe het over een half uuur is oké...

maar hoe met de info van files die al bij Adm staan, maar welke TMC info nét voorbij was, voordat ik 'm aanzette??
komt die info om de paar minuten ofzo ?? of gaat dat continu door?? zodat mijn kastje update na een paar minuten??

Op een lang traject is het voor mij belangrijk om te weten of er al file stáát(boven/onder/naast Adam..) zodat ik ruim van tevoren kan kiezen voor afsluitdijk.. ;)
- - - - -

Dat instellen van de file/route-herberekenen etc. lijkt mij een mooie mogelijkheid...
heb deze nog niet kunnen vinden in mijn kastje... maar de "hand-leiding" is wel ERG summier... het is meer een PINK-leiding dan HAND...

wellicht dat als ik de CD's verder doorspit ik meer ga vinden.. hehehehe.

- - - -

TMC zenders optie:

ik kan kiezen voor AUTOMATISCHE of HANDMATIGE zenderkeuze.

Zet ik op automatisch, krijg ik gelijk A4 tjes vol met duitse weg-problemen.... tm zelfs "dieren-op-de-weg"

op handmatig krijg ik een schermpje met: < zenderzoeken > en kan ik dus OP of NEER zoeken,

helaas GEEN lijst met de zenders waar ik uit kan kiezen.

(wellicht omdat dit de simpele AE 2.0 software is en niet de PE ?? wie weet dit ?? )

- - - - - -
je vraag over de mobilele flitsers, die via de 3 VIA zenders uitzenden.......

Ik heb er een CD bij met: MORE POI & SPEEDCAMS...
tja, moet ik nog allemaal uitzoeken... zonder goede handleiding...
hoe je dus moet omgaan met speedcams/flitsers etc....GEEN IDEE.. nog ;)
zodra ik méér weet laat ik het je weten...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Die mobiele flitsers komen via de TMC binnen, da's heel wat anders dan de "POI's" met flitspalen. Over dat onderwerp is al een boel geschreven in deze sectie, even lezen dus :wink:

TMC info wordt continu uitgezonden en ververst, dat werkt dus anders dan de verkeersinfo die je via de radio hoort. Zodra het signaal binnenkomt op je PNA TMC ontvanger wordt alle TMC info weergegeven die door de betreffende zender uitgezonden wordt.

Of er ook bij jouw systeem de mogelijkheid is die "horizon" te kiezen weet ik niet.
Bij mijn VDO kan ik die op twee manieren definiëren. Ten eerste is er de afstand die ik kan instellen. Maar voorts kan ik instellen bij welke tijdsvertraging ik een pop-up en een suggestie voor een alternatieve route wil krijgen.
Ook dat is uitgebreid beschreven op dit forum in postings van WS, "onze Mr TMC". Even zoeken en je vindt ook dat wel :idea:

Als je door die TMC zenderlijst scrollt, krijg je dan wel de namen van die zenders te zien? Dus bijvoorbeeld Radio1 die ook als RWS-NOS weergegeven wordt?
En hoe zit het dan tijdens het rijden, blijft die zender dan actief mbv van AF-RDS? Of is het puur frequentie gebonden?

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Toerist
Junior Member
Junior Member
Berichten: 25
Lid geworden op: 18 apr 2007 11:37

Bericht door Toerist »

Als je door die TMC zenderlijst scrollt, krijg je dan wel de namen van die zenders te zien? Dus bijvoorbeeld Radio1 die ook als RWS-NOS weergegeven wordt?
Ik kan up/down tunen net als met m'n radio en zie nu bv:
R2 AVRO 88.00 Mhz
of DLF 101.80 Mhz

En hoe zit het dan tijdens het rijden, blijft die zender dan actief mbv van AF-RDS? Of is het puur frequentie gebonden?
dát..... moet ik nog proberen, maar ik rij niet zo vaak, dus je zal nog even geduld moeten hebben voordat ik die vraag kan beantwoorden. 8)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Toerist
Junior Member
Junior Member
Berichten: 25
Lid geworden op: 18 apr 2007 11:37

Bericht door Toerist »

Nou, vandaag even flink wat uurtjes zitten "spelen" met de PNA TMC.

Ik zie tot mijn verbazing dat er wel érg veel meldingen zijn als "xx km langzaam rijdend..."

ja... me HOELA... 3, 5 of zelf 7 km l a n g z a a m rijdend is zo goed als FILE... en geeft een enorme vertraging.

wanneer hoort de PNA (als deze op auto-herbereken-staat) te gaan herberekenen??
alleen bij komplete stilstand???


:evil:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
R.S.Postma
Rode kaart waarschuwing
Berichten: 183
Lid geworden op: 04 nov 2006 16:37

Bericht door R.S.Postma »

Toerist schreef:Nou, vandaag even flink wat uurtjes zitten "spelen" met de PNA TMC.

Ik zie tot mijn verbazing dat er wel érg veel meldingen zijn als "xx km langzaam rijdend..."

ja... me HOELA... 3, 5 of zelf 7 km l a n g z a a m rijdend is zo goed als FILE... en geeft een enorme vertraging.

wanneer hoort de PNA (als deze op auto-herbereken-staat) te gaan herberekenen??
alleen bij komplete stilstand???


:evil:
File meldingen komen van Rijkswaterstaat en worden doorgegeven aan Radio stations en worden 1:1 via TMC doorgegeven, dus als je een file melding via de radio krijgt in de trand van langzaam rijdend of stilstaand verkeer, komt dit ook via TMC binnen.

Gr.R.S.
Pioneer ANH-9PR + Pioneer 100 watt subwoofer

Zorgen moet je doen, niet maken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

TMC informatie is veel uitvoeriger en uitgebreider dan de file info via de radio.

Als je naar de radio luistert hoor je alleen een beperkt aantal files, met name in de ochtend en avondspits.
De TMC info lijkt veel meer op wat je ziet bij de VID http://www.verkeersinformatiedienst.nl/VI/overzicht , daar zie je niet alleen alle files maar óók aangegeven welke vertraging verwacht wordt door die file.
Dat laatste is van belang, het wordt door de betere TMC systemen in Navi's gebruikt om te komen tot "dynamische routeberekening", immers alleen op basis van gekwantificeerde vertragingen kan een computer aan het rekenen slaan. Met een uitspraak: op de A28 een file van Utrecht tot Soesterberg kan het systeem niks, wel als daar bij vermeld wordt dat de verwachte vertraging 10 minuten is.

Of de Medion dit ook zó kan meenemen en daarmee een voorstel kan doen voor een re-routing, dat weet ik niet. Staat daar niks over in het manual?
Mijn VDO kan dat wel, die rekent op basis van die verwachte vertraging uit of een re-routing zinvol is, en doet dan een voorstel. Dat luidt dan bijvoorbeeld: extra kilometers 6, verwachte reistijd -3min. Dat laatste is dus op basis van de anders aanwezige vertraging van 10 minuten, als eerder aangegeven.
Uiteraard werkt dit alleen goed als ook de evt. files op de omleiding goed in kaart gebracht zijn. Gaat die route over een binnenweg waarop ook files blijken te staan, maar die niet in kaart gebracht zijn door de VID, en over wegen die op je kaart niet voorzien zijn van TMC codes (LTN), dan heb je pech gehad.
Als je een poosje met TMC omgaat leer je dat wel :wink:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Toerist
Junior Member
Junior Member
Berichten: 25
Lid geworden op: 18 apr 2007 11:37

Bericht door Toerist »

@ JW
En hoe zit het dan tijdens het rijden, blijft die zender dan actief mbv van AF-RDS? Of is het puur frequentie gebonden?
Het ziet/zag er naar uit dat de ingestelde zender NIET AF-is, je zal deze optie dus alleen moeten gebruiken binnen een regio waar je veel vertoeft. bv je woon/werk verkeer regio, en dan vastzetten op de zender welke je het beste vindt.

ps: je vraag over de mobiele flitsers kan ik nog niet beantwoorden.. ( komt snel hoop ik :P )

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Terug naar “Traffic Message Channel”