Verandering in TMC-land

Alles met betrekking tot TMC gerelateerde zaken
Forumregels
Deze groep is voor vragen over TMC zenders en ontvangen info.
Vragen over gebruik van TMC toestellen kan in een merk gebonden groep gedaan worden.
Gebruikersavatar
Toho_NL
Moderator
Moderator
Berichten: 2525
Lid geworden op: 29 okt 2003 09:36

Verandering in TMC-land

Bericht door Toho_NL »

Vanaf vandaag heb ik geconstateerd dat de TMC van Radio 1, RWS-NOS, inmiddels hernoemd is naar NOS-ANWB. De SID en dergelijke zijn allemaal hetzelfde gebleven.

Groeten,

Toho_NL.
MS5700 (HERE 2013/2014) + TMC-box MT5011 + antennesplitter MA1410 + Arat mount VW T4 + Arat mount VDO Dayton MS5700!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Toho_NL
Moderator
Moderator
Berichten: 2525
Lid geworden op: 29 okt 2003 09:36

Bericht door Toho_NL »

Het is trouwens ook zo dat bij mij Veronica nu doorkomt onder de TMC Naam SKYTMC4U (met SID 3 en PI 83E1 (dus echt Veronica)). Waar Sky Radio is gebleven???

Groeten,

Toho_NL.
MS5700 (HERE 2013/2014) + TMC-box MT5011 + antennesplitter MA1410 + Arat mount VW T4 + Arat mount VDO Dayton MS5700!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Re: Verandering in TMC-land

Bericht door JW »

Toho_NL schreef:Vanaf vandaag heb ik geconstateerd dat de TMC van Radio 1, RWS-NOS, inmiddels hernoemd is naar NOS-ANWB. De SID en dergelijke zijn allemaal hetzelfde gebleven.

Groeten,

Toho_NL.
Hij heeft daar kennelijk nog wat moeite mee :wink:
Vandaag had ik één keer NOS-ANWB als TMC indicatie, de rest van de dag was de ouwe en vertrouwde RWS-NOS er weer. Of was 'ie er helemaal niet, zelfs hier in het midden van het land, op nog geen 10 km van de zendmast :oops:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Toho_NL
Moderator
Moderator
Berichten: 2525
Lid geworden op: 29 okt 2003 09:36

Bericht door Toho_NL »

Wellicht zijn er wat probleempjes ofzo. Zoals ik al zei was Sky Radio ook niet te ontvangen (onder de gebruikelijke naam zat Radio Veronica). Wellicht is het morgen beter.

Groeten,

Toho_NL.
MS5700 (HERE 2013/2014) + TMC-box MT5011 + antennesplitter MA1410 + Arat mount VW T4 + Arat mount VDO Dayton MS5700!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
ritselaar
Moderator
Moderator
Berichten: 878
Lid geworden op: 01 sep 2003 22:23

Bericht door ritselaar »

Toch grappig hoe de tuners er mee overweg gaan.

Ik zie bijna altijd alleen mar SKYTMC4U.
Check ik dan de info, dan zie ik dat de frequentie betreft van Veronica.

Gelijk aan RWS-RAD, dit betreft bij mij altijd frequenties van Radio 1.

Check ik de TMC info, dan ook altijd Radio 1

In Nieuwegein, ook zo'n 10km van die mast, zie ik eigenlijk altijd 6 stks.

SKYTMC4U,RWS-RAD, VIAL-NOS en de drie varianten van VIATMC.

Zelden zie ik dus de splitsing bij SKY en RWS-RAD

Verder zag ik vanovand in omgeving Arnhem dat in de lijst van TMC-zendres stond: RWS-RAD, deze had ik ook geselecteerd en op het hoofscherm in de balk stond NOS-ANWB.

Ik dacht, moet ik vanavond even melden, maar Toho en JW waren me al voor.


Frits
TomTom Carminat OS 8.842
kaart Europe 880

TomTom Go 950Live
855 europa
855 noord amerika

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
escape
Junior Member
Junior Member
Berichten: 39
Lid geworden op: 11 okt 2005 23:25

Bericht door escape »

Omdat SkyRadio en Veronica door dezelfde omroeporganisatie worden uitgezonden is het logisch dat zij dezelfde TMC-provider hebben.
Dus zowel voor SkyRadio als Veronica is dat TMC4U.

Verder is de TMC-bron voor TMC4U dezelfde als die voor Radio1 (RWS-RAD1) en Radio3 dus ook de berichten zouden gelijk moeten zijn.
Alpine CDA9847R & Garmin eTrex Legend
= good RDS, basic GPS-navigation, no TMC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Toho_NL
Moderator
Moderator
Berichten: 2525
Lid geworden op: 29 okt 2003 09:36

Bericht door Toho_NL »

De bron mag wel hetzelfde zijn, maar als de SID niet hetzelfde is wordt de informatie bij het wisselen tussen de zenders met verschillende SID's opnieuw ingeladen. Dit kost onnodig tijd en het lijkt mij, als de bron hetzelfde is, beter dat de SID's dan ook hetzelfde zijn...

Groeten,

Toho_NL.
MS5700 (HERE 2013/2014) + TMC-box MT5011 + antennesplitter MA1410 + Arat mount VW T4 + Arat mount VDO Dayton MS5700!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Dennis
Average Member
Average Member
Berichten: 92
Lid geworden op: 17 jan 2004 15:32

Bericht door Dennis »

Toho_NL schreef:De bron mag wel hetzelfde zijn, maar als de SID niet hetzelfde is wordt de informatie bij het wisselen tussen de zenders met verschillende SID's opnieuw ingeladen. Dit kost onnodig tijd en het lijkt mij, als de bron hetzelfde is, beter dat de SID's dan ook hetzelfde zijn...

Groeten,

Toho_NL.
Zijn ze toch
Continuïteit op één
_______________________
[url=http://damnet.nl/forum/][color=darkblue][b]DAMnet forum voor jouw PC vragen[/b][/color][/url]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo Dennis,

Long time no seen, fijn dat je weer tijd vindt om ons bij het TMC gebeuren te assisteren.

En ja, je hebt gelijk dat de SID van 3FM en NOS-ANWB dezelfde is, en wel 1.

Ik denk dat ToHo op een probleem duidde in meer algemene zin. En wel dat, ook al is de leverancier van de TMC dezelfde, de SID verschillend kan zijn, zoals bij Sky en Veronica die met dezelfde TMC als eerder genoemde zenders een SID 3 hebben. En dus kost het dan tijd om alles opnieuw te laden in het systeem.
Bij de Via-zenders is het nog "erger", daar heb je SID 5, 7, 9 en 11.

Zie voor het overzicht http://www.navigatiehosting.nl/TMC/coun ... therla.htm

Groet,
JW

P.S. Kun je hier ook een link zetten naar jouw homepage over TMC? Want als ik me goed herinner heb je zoiets, met onder andere fileinfo.
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Toho_NL
Moderator
Moderator
Berichten: 2525
Lid geworden op: 29 okt 2003 09:36

Bericht door Toho_NL »

Even een berichtje over wat me de laatste tijd is opgevallen... Radio 1 zendt uit onder de naam RWS-ANWB en Radio 3 zendt uit onder de naam NOS-ANWB. Ik heb dit gisteren voor het eerst gezien en vandaag stond het er weer... Middels de TMC-diagnose de frequenties e.d. erbij gezocht en het bleek dus om die twee zenders te gaan. Ook als ik ze selecteer verandert de naam niet na een tijdje ofzo. Is anderen dit ook opgevallen? En weet iemand hier iets meer van?

Groeten,

Toho_NL.
MS5700 (HERE 2013/2014) + TMC-box MT5011 + antennesplitter MA1410 + Arat mount VW T4 + Arat mount VDO Dayton MS5700!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Toho_NL
Moderator
Moderator
Berichten: 2525
Lid geworden op: 29 okt 2003 09:36

Bericht door Toho_NL »

Is het jullie ook opgevallen dat er de laatste tijd vaker bij Radio 1, 3 en Sky Radio diverse meldingen worden gestuurd met daarin de doorgegeven vertraging (i.p.v. de berekende vertraging)? Er staat dan ook bij wat de maximale vertraging is. Ik heb wel gemerkt dat dit niet bij alle meldingen zo is (wat de reden daarvan is weet ik niet).

Groeten,

Toho_NL.
MS5700 (HERE 2013/2014) + TMC-box MT5011 + antennesplitter MA1410 + Arat mount VW T4 + Arat mount VDO Dayton MS5700!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
ritselaar
Moderator
Moderator
Berichten: 878
Lid geworden op: 01 sep 2003 22:23

Bericht door ritselaar »

Ja, al op 1 juni :-)


ZIe ook: viewtopic.php?t=4011&start=73

Met foto,

Frits
TomTom Carminat OS 8.842
kaart Europe 880

TomTom Go 950Live
855 europa
855 noord amerika

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
RvB
New Member
New Member
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 jun 2007 11:33

Bericht door RvB »

Ik rijd een Volkswagen Passat (juni 2006, nieuw model) met daarin een RNS 300 navigatiesysteem.

Tot ongeveer twee weken geleden werkte TMC (van TMC4U) daarin zonder problemen. Het systeem liet altijd meer files zien dan op de radio werden genoemd bij de verkeersinformatie.

Sinds twee weken krijg ik echter slechts een zeer beperkt aantal (tussen de 0 en 10) files via TMC gemeld; zelfs op momenten dat het volgens de verkeersinformatie (op de radio) extreem druk is (meer dan 200 km file).

Weet iemand of er sinds ongeveer twee weken problemen zijn met de registratie van files en de doorgifte via TMC?
Zou dit iets te maken kunnen hebben met de veranderingen sinds 1 juni?

Wellicht relevant om te vermelden. Ik luister ongeveer 90% van de tijd naar Radio 1 en de rest van de tijd naar Sky Radio. Gebruik bewust deze twee zenders omdat ze TMC berichten meesturen. Voor het aantal TMC berichten maakt het niet uit naar welke zender ik luister. Het probleem treedt via beide zenders op. Op het display verschijnt wel altijd de bevestiging dat ik heb afgestemd op een TMC-zender.

Ik heb dit weekend via Radio 2 mijn TMC berichten opgehaald. Radio 2 werkt met Vialis. Via Radio 2 krijg ik ongeveer 5 keer zoveel files door als via Radio 1 / Sky Radio. De info via Radio 2 komt goed overeen met de gesproken verkeersinformatie.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
csmale
New Member
New Member
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 jun 2007 09:52

Geen TMC informatie

Bericht door csmale »

Ik rijd een Renault Laguna uit 2004 met een Carminat navigatiesysteem met kleurenscherm. Ik merk ook de laatste dagen dat er geen verkeersinformatie is, ondanks dat er een goede ontvangst van een TMC-zender is.

Gisteravond heb ik onderweg van Amsterdam naar Utrecht uitgevogeld dat mijn TMC-ontvanger luistert naar 91,6 (in de buurt van Amsterdam) en 97,8 (verder weg van Amsterdam) - en dat zijn allebei frequenties van Radio Veronica. De signaalsterkte was tussen de 50% en 90% en de datakwaliteit was meestal 100%. Maar geen data.

Helaas zoekt mijn navigatiesysteem zelf de sterkste TMC-zender op en dat kan ik niet beinvloeden. Hopelijk is het probleem (bij Veronica?) snel verholpen!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

@RvB,

Ik zal aan het eind van de middag, rond 5 uur eens kijken wat mijn MS 5500 aan files geeft via de verschillende zenders en er wat plaatjes van schieten.
Zie jij kans hetzelfde te doen?

Groet,
JW

PS Je "dubbelposting" zal wel weggepoetst worden, zie het Reglement.
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Sky en Veronica gaven vanavond tegen zessen helemaal geen files door bij mij, ondanks een (zeer) goede TMC ontvangst :oops:

Vial-NOS gaf de meeste, zo'n 40 in totaal, Via TMC had er 29 en NOS-ANWB had er 26 te melden.
Alleen bij die laatste kreeg je die dubbele melding waar Frits eerder melding van maakte.

Later op de avond plak ik nog wel wat plaatjes in dit topic, nu eerst even een hapje eten :wink:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hierbij dan de beloofde plaatjes

Groet,
JW
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
ritselaar
Moderator
Moderator
Berichten: 878
Lid geworden op: 01 sep 2003 22:23

Bericht door ritselaar »

Sky en Veronica geven bij mij al een week of 4-5 niets door.

Ik maak dan gebruik van deze zenders die te ontvangen zijn in het gebied van Arnhem tot en met Utrecht en vice versa.

Daar sommige mensen wel meldingen zien, lijkt het erop dat bij bepaalde etherzenders iets mis is in het meesturen van het signaal.


Frits de Laar
TomTom Carminat OS 8.842
kaart Europe 880

TomTom Go 950Live
855 europa
855 noord amerika

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
RvB
New Member
New Member
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 jun 2007 11:33

Bericht door RvB »

Ik rij zelf dagelijks tussen Leiden en Amsterdam heen en weer. Heb echter gemerkt dat ook bij ritten buiten dit gebied hetzelfde probleem optreedt. Ik heb dit weekend in de regio Apeldoorn gereden. Hetzelfde probleem.

Zou het iets te maken kunnen hebben met de recente veranderingen (andere post: 1 juni) bij TMC4U (doorgeven van vertragingen naast filelengte). Ik kan me niet herinneren dat ik fileberichten via Radio 1 of SkyRadio heb gezien met vertragingstijden. Klopt het dat de TMC informatie gecodeerd wordt doorgestuurd en dat het navigatiesysteem deze weer moeten vertalen in begrijpelijke taal? Als dat zo is, zou het dan kunnen zijn dat veranderingen in de (gecodeerde) berichten niet meer vertaald kunnen worden door een (dan verouderd) navigatiesysteem?

Kan iemand aangeven of het merendeel van de berichten via TMC4U intussen vertragingstijden aangeven naast of in plaats van filelengtes? Als dat in 3/4 van de berichten het geval is, zou het kunnen verklaren dat ik niet alle maar wel een deel van de berichten ontvang.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Zie mijn plaatjes en postings hierboven.

Sky zendt op dit moment helemaal geen TMC uit, dat is door Frits bevestigd. Dat jij ze dan nog wel zou ontvangen verbaast me.....

Inderdaad, TMC is volledig gecodeerd, er worden alleen digitale info's meegestuurd via een zijband op de radiofrequentie, die gedecodeerd moeten worden in jouw radio.
Over dit onderwerp is al een heleboel geschreven, WS (Willem) op zijn site http://www.navigatiehosting.nl/TMC/indextmc.htm en Escape in viewtopic.php?t=5426 hebben daar uiterst zinnige dingen over gemeld.

Of jouw RNS 300 helemaal goed omgaat met de TMC weet ik zo niet. De vraag is ook welke CD's je gebruikt, zie o.a. viewtopic.php?t=8387

Tot slot: kun jij een plaatje maken van wat jíj aan TMC via NOS-ANWB info krijgt in de spits? Komt dat overeen met wat er op mijn plaatjes staat, ook in aantal?

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
RvB
New Member
New Member
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 jun 2007 11:33

Bericht door RvB »

Hallo JW,

Ik heb direct nadat ik het probleem met Radio 1 had, een aantal dagen zowel Radio 1 als SkyRadio geprobeerd. Ik heb in ieder geval tot begin juni TMC via Sky ontvangen. Laatste week niet meer geprobeerd omdat het niets uitmaakte. Weet jij sinds wanneer Sky geen TMC meer uitzendt?

Had al wat informatie van het Internet geplukt over TMC en Alert-C. De postings die jij opgeeft geven een goed overzicht van de techniek. Bedankt hiervoor.

Had de posting over RNS 300 en CDs al gelezen. Bij mij gaat het om de originele Volkswagen CD die juni 2006 bij de auto is meegeleverd. Ik heb tot begin juni ook nooit problemen met de CD gehad.

Het is er gisteren niet meer van gekomen om plaatjes te maken. Ik zal proberen dat vandaag tijdens de spits te doen.
Ik had zelf gisteren tijdens de spits (om ongeveer 17:00u) tussen de 3 en 8 meldingen via NOS-ANWB en tussen de 70 en 80 via Vialis (op Radio 2).

Vr.gr.,

RvB

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Wanneer Sky/Veronica opgehouden is met TMC weet ik niet, ik ben nooit op die zenders afgestemd. Maar Frits had het over 4 à 5 weken...

Dat je maar 8 files gemeld kreeg op NOS-ANWB verbaast me, ik had er 26 zoals je kunt zien.

Op Via TMC had ik er 29, en op VIAL-NOS waren dat er 40, zie onder. Maar 80, zoooooveel heb ik er niet gezien :oops:

Groet,
JW
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
RvB
New Member
New Member
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 jun 2007 11:33

Bericht door RvB »

Ik heb vanochtend tussen 7 en 8 zowel Radio 1 als Radio 2 in de gaten gehouden en ook foto's gemaakt. Ik zal die vanavond posten.
Op dat moment melde de gesproken verkeersinformatie twee korte files: 1 op de A15 en 1 op de A27.

Ik ben op Radio 1 begonnen. Daar heb ik een kwartier gewacht op TMC berichten. Er verscheen geen enkele.
Daarna overgeschakeld naar Radio2. Binnen een paar minuten had ik 3 files ontvangen. Alle 3 op de A15.
Na omschakeling op Radio 1 verdwenen binnen een paar minuten 2 van de 3 en hield ik 1 over op de A15. Kijkend naar de details bleek deze ene file nog via Radio 2 (VIAL-NOS) binnengekomen te zijn. Geen nieuwe of vernieuwde info via ANWB-NOS.
Na omschakeling naar Radio 2 werden het er weer 2 op de A15 en een paar minuten later 3 op de A15. Een paar minuten later weer 2.

De file op de A27 heb ik niet via TMC ontvangen.

Ik krijg steeds meer het gevoel dat mijn probleem wellicht samenhangt met de RNS 300.

Mag ik uit het feit dat ANWB-TMC 2 van de 3 meldingen wegpoetst (na overschakeling van Radio 2 naar Radio 1) afleiden dat er info is binnengekomen over het betreffende wegvak? Dat wellicht die informatie niet correct gedecodeerd kan worden en daarom niet op het display verschijnt?

Ik zal proberen in de avondspits weer wat plaatjes te maken en die ook te posten.

Vr.gr.,

RvB

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

En had die melding via Radio 1 ook die extra tekst, zie m'n plaatje "IMG_1883 NOS-ANWB met extra gegevens" in m'n eerdere posting?

Ik ben het met je eens, het begint er op te lijken dat jouw RNS 300 niet helemaal goed omgaat met de codes en daardoor een boel meldingen mist :cry:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
RvB
New Member
New Member
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 jun 2007 11:33

Bericht door RvB »

De melding die ik, luisterend naar Radio 1" nog in het display had staan was 1 van de oorspronkelijke meldingen van VIAL-NOS. Geen extra teksten.

Trouwens een extra tekst zoals jij die laat zien heb ik nog nooit op mijn navigatiesysteem ontvangen.
Ik kan me niet herinneren dat ik ooit een tekst met vertragingstijd heb gezien.

Mijn probleem is van de ene op de andere dag opgetreden. Dat moet dus iets met een verandering te maken hebben. Voor begin juni werkte het zonder problemen; sinds die tijd heb ik problemen via ANWB-NOS.
Zou het kunnen zijn dat Volkswagen maar een deel van de Alert-C codes heeft opgenomen in de RNS 300?
Dat hierdoor berichten na de 1 juni verandering op ANWB-NOS TMC niet meer correct gedecodeerd kunnen worden?

Vr.gr.,

RvB

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Terug naar “Traffic Message Channel”