Verandering in TMC-land

Alles met betrekking tot TMC gerelateerde zaken
Forumregels
Deze groep is voor vragen over TMC zenders en ontvangen info.
Vragen over gebruik van TMC toestellen kan in een merk gebonden groep gedaan worden.
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Zou het kunnen zijn dat Volkswagen maar een deel van de Alert-C codes heeft opgenomen in de RNS 300?
Dat hierdoor berichten na de 1 juni verandering op ANWB-NOS TMC niet meer correct gedecodeerd kunnen worden?
Die codes staan niet in de radio/navi systeemsoftware maar op de desbetreffende CD
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
RvB
New Member
New Member
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 jun 2007 11:33

Bericht door RvB »

Bedankt voor de verduidelijking.
Dan zou het dus kunnen betekenen dat ik een (intussen) verouderde CD heb?
Ik zal dat eens met mijn volkswagen dealer opnemen.

Voordat ik het probleem in dit forum aan de orde bracht, heb ik al e-mails gestuurd naar TMC4U, Siemens, ANWB en Volkswagen. Van geen van deze partijen heb ik tot nu toe een inhoudelijke reactie gehad.

Vr.gr.,

RvB

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Dan zou het dus kunnen betekenen dat ik een (intussen) verouderde CD heb?
Ik zal dat eens met mijn volkswagen dealer opnemen.
Of eea wordt opgelost als je V4 of wel de editie 2007 gaat gebruiken is twijfelachtig. De extra vertragingsgegevens die in beeld worden getoond (JW) zijn nl een exclusief en specifiek onderdeel van de VDO systeemsoftware.
Zo heb jij in je RNS300 systeemsoftware reeds alle verwijzingen naar VW dealers en die heeft VDO niet!
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
RvB
New Member
New Member
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 jun 2007 11:33

Bericht door RvB »

Zojuist antwoord van ANWB ontvangen.

<quote>
Een goede en betrouwbare ontvangst van TMC-berichten in uw navigatiesysteem is van veel zaken afhankelijk.
Eén van die zaken is de hoeveelheid berichten die via TMC wordt uitgezonden en de wijze waarop navigatiesystemen deze berichten verwerken. Door recente aanpassingen in de computersystemen van TMC4U is in de afgelopen weken het aantal berichten dat via TMC wordt uitgezonden fors toegenomen. Ook de frequentie waarin deze berichten worden geactualiseerd is toegenomen.
Het resultaat zou moeten zijn dat u veel meer dynamische informatie over files, wegwerkzaamheden, omleidingen, snelheidscontroles e.d. kunt ontvangen.

De technologie achter het RDS-TMC-sinaal brengt met zich mee dat er een limiet is aan het aantal berichten dat wij kunnen uitzenden. Wij hebben daarom de verhoging van de frequentie van onze berichtgeving eerst uitgebreid getest. Helaas blijkt in de praktijk dat in meerdere gevallen de verhoogde frequentie in de berichtgeving toch voor ontvangstproblemen in navigatiesystemen zorgt. Deze problemen variëren, voorbeelden zijn o.a. het vasthouden van verouderde berichten, de ontvangst van incomplete berichten of de ontvangst van slechts een gedeelte van alle actuele berichten.
Dat vinden wij een vervelende situatie, aangezien TMC4U graag betrouwbare, bruikbare actuele TMC-informatie verzorgt.

Vanaf aanstaande maandag zullen wij tijdelijk de hoeveelheid berichten die wij verzenden verminderen. Met deze tijdelijke oplossing hopen wij de genoemde storingen te voorkomen.
Ondertussen werken wij hard aan een definitieve oplossing, zodat de TMC-berichtgeving van TMC4U kan blijven verbeteren en wij u kunnen voorzien van uitgebreide dynamische informatie over files, wegwerkzaamheden, omleidingen, snelheidscontroles e.d.
Wij zullen u op de hoogte stellen van de vorderingen indien daartoe aanleiding is.

<end quote>

Ben benieuwd.

Blijkbaar reageert het ene type avigatiesysteem er anders op dan het andere.
Ik heb blijkbaar pech met mijn RNS 300.

Vr.gr.,

RvB

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Ik heb blijkbaar pech met mijn RNS 300.
Wat heet? Heb je de prijs van de kaart CD's goed bekeken voordat je tot aanschaf overging?
Bij Blaupunkt kost een Europa set 5 keer zo veel als een DVD!
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
RvB
New Member
New Member
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 jun 2007 11:33

Bericht door RvB »

Bedoelde met pech met m'n RNS 300 uitsluitend voor wat betreft de verwerking van de ANWB-NOS TMC mededelingen. Ik kan in het algemeen goed uit de voeten met de Benelux CD met Europese hoofdwegen. Vakantie is tenslotte ook een beetje een avontuur. 8)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Riekus
Senior Member
Berichten: 299
Lid geworden op: 02 feb 2004 09:19

Bericht door Riekus »

Gerritje schreef:
De extra vertragingsgegevens die in beeld worden getoond (JW) zijn nl een exclusief en specifiek onderdeel van de VDO systeemsoftware.
Zo heb jij in je RNS300 systeemsoftware reeds alle verwijzingen naar VW dealers en die heeft VDO niet!
Echter, op mijn Carminat DVD systeem krijg ik sinds kort ook, de ene keer uitgebreider (met de tekst zoals in posting van JW) de andere keer korter (met alleen de max vertraging) via NOS-ANWB.

Deze aanvullende info krijg ik NIET via de andere zenders (dus ook niet via VIAL-NOS)

Bij Sky krijg ik al een aantal weken geen info door (tenminste: ik heb het een paar keer geprobeerd maar geen enkele keer files op scherm gekregen terwijl bij NOS-ANWB wel files binnenkwamen (met de extra info).

de opmerking van Gerritje over exclusief VDO klopt volgens mij niet.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

de opmerking van Gerritje over exclusief VDO klopt volgens mij niet.
Het is misschien wat duidelijker als ik zeg dat deze voorziening reeds in de VDO ssyteemsoftware is ingebakken.
Natuurlijk zullen er ook wel ander fabrikanten dit hebben geïmplementeerd maar Blaupunkt heeft dit (nog) niet in zijn RNS300 of soortgelijke toestellen.

Als je wilt kan ik je de hele trits aan extra aanvullende mededelingen die in de systeemsoftware zit wel laten zien.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Het onderwerp krijgt met
Als je wilt kan ik je de hele trits aan extra aanvullende mededelingen die in de systeemsoftware zit wel laten zien.
alsmaar meer technische aspecten, die naar ik denk het kader van dit draadje overschrijden.
Maar niet getreurd, we hebben een topic Technische werking TMC en hoe gaat het worden, daar zou deze aanvullende info prima geplaatst kunnen worden. Want een ding is zeker: dit is een interessant onderwerp.

Hopelijk lees ook WS, onze Mr TMC mee :wink:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Riekus
Senior Member
Berichten: 299
Lid geworden op: 02 feb 2004 09:19

Bericht door Riekus »

Gerritje, je sprak van een EXCLUSIEF en specifiek onderdeel van de VDO systeemsoftware en dat betekent volgens mijn woordenboek dat alleen VDO dit zou hebben.

En ik ben niet op zoek naar een hele trits aan aanvullende mededelingen. Ik wilde jou alleen laten weten dat jouw stellige uitspraak niet klopt.

Groet,
Riekus

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
WS
Senior Member
Berichten: 388
Lid geworden op: 29 sep 2003 18:43

Bericht door WS »

Interresant om te zien dat er weer een beetje leven komt in TMC,
al jaren wordt er verbetering aangekondigd en nu zie je dat de eerste stappen
tot een betrouwbare TMC zijn genomen.


Voor mij staat vast dat een hoop problemen met de TMC info afkomstig zijn van
een slechte ontvangst en de software van het navigatie systeem.

Bij een slecht ontvangstsignaal kan de data verminkt binnen komen en problemen
geven zoals vastlopen van het systeem tijdens opvragen van V-info op positie.


Het aantal meldingen dat de MS55xx series aan kan is bij mij in Duitsland wel eens
over de 100 geweest, in Nederland is het hoogste rond de 60 meldingen.

Over het algemeen gaat de MS55xx goed om met de TMC al moet ik zeggen dat de MS5500
dit beter deed dan de MS5700.
In het begin waren er met het oude systeem software van de MS5500 ook problemen met TMC,
met de komst van de nieuwe software MO5598 liep TMC veel beter te merken op een aantal punten:

- De meldingen kwamen veel sneller binnen.
- Als je in het scherm V-info op postie stond werden de files aangevuld zonder dat je uit het scherm hoefde.

Bij de MS5700 doen bovenstaande problemen zich nog steeds voor.

Naast de MS5700 zit in mijn auto ook de APS50 gemonteerd van Mercedes.
De APS50 maakt gebruik van het TMC signaal van de geselecteerde radio zender.(geen dubbele tuner)
Doordat de signaalsterkte/ontvangst gevoeligheid van de APS50 beter is komen de berichten razend snel binnen.
Leuk om te zien is dat de software berichten anders weergeeft dan de MS5700.
Zo staat er in plaats van vertragingstijd een speedlimit van bv 5 k/m per uur.

Elk navigatiesyteem heeft zo zijn eigen omgang met de aangeleverde TMC info en daarom is het moeilijk vast te stellen waar een eventueel probleem vandaan komt.

Het enige wat je zelf kan doen is zorgen voor een optimale ontvangst, voor de rest zijn we afhankelijk van de software van de fabrikant van het navigatie systeem en zijn bereidheid om deze te optimaliseren.
Gelukkig is dat iets waar VDO achter staat.


Groet
Willem.
Mercedes E220Cdi <>Navigon 70 premium Live Q4/2010<>Mercedes APS50 SW 4.1

Kia Picanto<>TomTom GO950 Live

test opstelling<>MS5200PT-XL Navteq 2010/11Europa

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
csmale
New Member
New Member
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 jun 2007 09:52

Nogs steeds geen info op Sky en Veronica

Bericht door csmale »

Niet alleen geen verkeersinformatie, maar ook geen provider-ID: het apparaat zegt gewoon "TMC" (groen) en dat is volgens mij een teken dat de zender zegt dat er TMC wordt meegezonden en dat vervolgens niet doet. RDS doet het wel goed op deze zenders - zendernaam, reclame, songnaam,...dat werkt allemaal.

Ik ben vandaag van Utrecht naar Arnhem gereden en terug en mijn navigatie gebruikte 97,8, 101,2 en 101,5 MHz - Veronica, Sky en Sky, waarschijnlijk omdat dit het sterkste signaal was. Mijn apparaat heeft geen functie om de TMC-bron handmatig te kiezen - ik moet dus wachten tot de storing verholpen is. De TMC-indicatie voorlopig uitzetten kan ook denk ik, dan komt het ding vanzelf op RWS/ANWB/...deze providers heb ik vaak in het display zien staan, dus ik weet dat dat zou moeten kunnen.

De zendmast werkt, de RDS injector werkt, de meetlussen in de weg werken, het is een storing die meerdere zendmasten en twee stations betreft...wie zit er verder tussen? Wie zou ik hier verder over kunnen benaderen? Wie is hiervoor verantwoordelijk?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

WS schreef:Interresant om te zien dat er weer een beetje leven komt in TMC,
al jaren wordt er verbetering aangekondigd en nu zie je dat de eerste stappen
tot een betrouwbare TMC zijn genomen.


....
Inderdaad, want die extra vermeldingen zijn uiteraard bedoeld om de tijd die gegenereerd wordt bij "dynamische route" betrouwbaarder te maken. Als er dus staat: 5 minuten, gemeten is dat betere dan 5 minuten, berekend
Over het algemeen gaat de MS55xx goed om met de TMC al moet ik zeggen dat de MS5500
dit beter deed dan de MS5700.
In het begin waren er met het oude systeem software van de MS5500 ook problemen met TMC,
met de komst van de nieuwe software MO5598 liep TMC veel beter
Ik had me nooit gerealiseerd dat er verschil zit in de TMC ontvangst bij die twee systemen het zijn immers allebei NICE TMC ontvangers die gebruikt worden.
Maar wel met verschillende SW, de MT 5010/5011 heeft de SW 3.38, of in mijn geval de VT met 3.39, en jouw box heeft een 4. versie als ik het goed heb. Welke is dat precies? Dan ben ik ook benieuwd welke versie de PC 5200 heeft, kan Gerritje of Gene daar iets over vertellen?
Elk navigatiesyteem heeft zo zijn eigen omgang met de aangeleverde TMC info en daarom is het moeilijk vast te stellen waar een eventueel probleem vandaan komt.

Het enige wat je zelf kan doen is zorgen voor een optimale ontvangst, voor de rest zijn we afhankelijk van de software van de fabrikant van het navigatie systeem en zijn bereidheid om deze te optimaliseren.
Gelukkig is dat iets waar VDO achter staat.
Klopt, daarbij gaat het er ook om welke versie van de TMC er op de CD/DVD staat.
Onze huidige 2005/06 DVD heeft voor NL versie VCN2003A, de vorige kaart 2005/01 had de versie 2001A. En die nieuwe versie is duidelijk uitgebreider.
Het is dus ook de vraag welke versie er staat op de CD/DVD van andere systemen, die bepalen mede wat er getoond wordt.

Ik heb de Alert-C tabel op jouw site niet doorgewerkt, maar ongetwijfeld is ook daarin iets te vinden over de codes die deze nieuwe berichten generen.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Riekus schreef: ....Echter, 1) op mijn Carminat DVD systeem krijg ik sinds kort ook, de ene keer uitgebreider (met de tekst zoals in posting van JW) de andere keer korter (met alleen de max vertraging) via NOS-ANWB.

Deze aanvullende info krijg ik NIET via de andere zenders (dus ook niet via VIAL-NOS)

2) Bij Sky krijg ik al een aantal weken geen info door (tenminste: ik heb het een paar keer geprobeerd maar geen enkele keer files op scherm gekregen terwijl bij NOS-ANWB wel files binnenkwamen (met de extra info).

......
1) Dat betekent, naar ik denk dat jouw DVD die nieuwere codes (VCN 2003A) bevat waarover ik hierboven geschreven heb.

2) Kun jij bij jouw Carminat wel zelf die zender kiezen, of is het toeval dat je die doorkreeg?

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Riekus
Senior Member
Berichten: 299
Lid geworden op: 02 feb 2004 09:19

Bericht door Riekus »

Hoi JW,

Ik kan in mijn Carminat systeem kiezen uit de volgende opties voor zender selectie:
1. volledig automatisch
2. alleen publiek
3. alleen commercieel
4. overig

bij overig krijg ik een lijstje met alle op dat moment beschikbare (TMC) zenders en daaruit kan ik een keuze maken. Dit is dus vergelijkbaar aan handmatige keuze van een zender. Deze keuze blijft staan, ook bij uitschakelen en opnieuw starten van de auto (en het systeem). Indien de gekozen zender (bij overig) niet meer beschikbaar is dan springt het systeem terug naar automatische selectie.

In mijn systeem daarmee een ruimere selectie methode dan bij de VDO systemen (je weet nog wel dat ik hiervoor een MS5500 had) én vastzetten van een handmatig geselecteerde zender.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Dat is een wel heel ruime keuze mogelijkheid, heel handig, echt TOP dus :Yes:

Nou je toch aan het vertellen bent, zit er bij jou ook al een vrijgave voor V-Trafic op? Ik heb gelezen dat de in F geleverde Renaults dat wel hebben.
En wat krijg je in ons land voor zenders als je publiek selecteert, zijn dan R1, 2 en 3? En de andere 5 vallen dan onder de commerciëlen?

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Ik kan in mijn Carminat systeem kiezen uit de volgende opties voor zender selectie:
1. volledig automatisch
2. alleen publiek
3. alleen commercieel
4. overig
Lijkt me een prima voorziening die best navolging mag krijgen in deze of aangepast vorm.

Ik begrijp uit bovenstaande betoog en opmerkingen dat de extra informatie mbt berekende en verwchte vertraging in code op de gegevensdragers zou staan. Dit is bij VDODayton echt niet het geval, zoals ik al schreef staan juist deze bewoordingen uitsluitend in de systeemsoftware en niet in de Carinet file die daar bij "ons" verantwoordelijk voor is.

Hierbij nog een plaatje van de TMC Diagnose op de 5200
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Riekus
Senior Member
Berichten: 299
Lid geworden op: 02 feb 2004 09:19

Bericht door Riekus »

JW, ik heb nog geen reis naar Frankrijk/Duitsland ondernomen. Mijn dealer gaf aan dat in Frankrijk V-Traffic beschikbaar zou zijn maar ik heb dit nog niet zelf kunnen constateren.

In augustus ga ik die kant op.

Groet,
Riekus

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Kijkend naar dat plaatje zie ik PSPN: A20. Zou dat staan voor de HW/SW zoals dat bij mij staat als HW: VDO; SW: 3.39?
Ik begrijp uit bovenstaande betoog en opmerkingen dat de extra informatie mbt berekende en verwachte vertraging in code op de gegevensdragers zou staan. Dit is bij VDODayton echt niet het geval, zoals ik al schreef staan juist deze bewoordingen uitsluitend in de systeemsoftware en niet in de Carinet file die daar bij "ons" verantwoordelijk voor is.
Zó is het niet bedoeld.
De SW in het systeem moet die codes kennen en kunnen vertalen. Maar naar ik uit een eerder draadje over een Belgisch Opel systeem begrepen heb kunnen die er ook mbv de kaart CD/DVD "ingeschreven worden"
Of dit ook bij onze VDO's gebeurt weet ík niet.... Willem wel :?:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
roever
Average Member
Average Member
Berichten: 71
Lid geworden op: 18 feb 2006 17:48

Bericht door roever »

WS schreef:Doordat de signaalsterkte/ontvangst gevoeligheid van de APS50 beter is komen de berichten razend snel binnen.
Leuk om te zien is dat de software berichten anders weergeeft dan de MS5700.
Zo staat er in plaats van vertragingstijd een speedlimit van bv 5 k/m per uur.
Ik krijg met mijn Cascade inderdaad ook soms een speedlimit te zien (speedlimit OF 5 km/h, blijkbaar een vertaalfoutje). Weet iemand of deze informatie dan ook wordt mee genomen in de berekening?

Tevens valt het mij op dat ik nog geen keer flitsinformatie heb doorgekregen (ook niet als ik bijvoorbeeld BNR of 538 handmatig selecteer als TMC zender), is het mogelijk dat mijn Cascade die informatie niet kan verwerken en daarom ook niet vermeld? Ik heb dit afgelopen vrijdag middag zitten testen, en en er werden verschillende flitsers (gesproken) gemeld op de betreffende zenders.

In mijn lijstje met TMC berichten zie ik tot nu toe slechts 3 iconen, een mannetje met een schop voor wegwerkzaamheden, autotjes in een file en een soort lijstje met een uitroepteken voor gevaarmeldingen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
MiS
Starting Member
Starting Member
Berichten: 14
Lid geworden op: 16 mar 2004 23:51

Ook Toyota Navi kent nu TMC problemen

Bericht door MiS »

Mijn Toyota TNS310 ingebouwde navi heeft sinds een paar weken ook moeite met TMC. Vergelijkbaar met wat er in het VW systeem niet goed gaat. Hooguit plm. 10 meldingen tijdens de spits op 3fm. Sky levert niets (meer), en de ontvangst van 538 is pas als ik in het westen ben goed (en dan is het te laat om de file te mijden....) Met de hardware is niets mis: in Duitsland werkt alles prima.

Als dat allemaal aan nieuwe coderingen zou liggen, voel ik me bekocht. Ik heb het apparaat nog geen jaar! Al met al lijkt TMC een nogal vrijblijvende dienstverlening te zijn. Door de structuur van de berichten lijkt me uitbreiding ook wel erg lastig als je ook oudere ontvangers wilt blijven ondersteunen.

Het meest lastige is dat ik er niet achter kom of de aanschaf van een nieuwe dvd zin heeft. Als de reactie van de ANWB hierboven klopt, dan zal mijn navi het dus ook met nieuwe codes niet gaan bijhouden. Maar als de theorie van de nieuwe coderingen klopt (wat mijn navi niet kent, verwerkt-ie niet), zou een upgrade zinnig kunnen zijn.

Klopt mijn redenering?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Jij bent gewoon slachtoffer van de TMC maffia! :wink:
Jouw navi heeft geen mogelijkheid de zender handmatig vast te leggen en daar Sky de sterkste is stemt deze daar op af niet onderkennend dat Sky op ditm moment geen TMC berichten uitzendt.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
MiS
Starting Member
Starting Member
Berichten: 14
Lid geworden op: 16 mar 2004 23:51

Bericht door MiS »

Gerritje, dank voor je antwoord. Gelukkig kan ik het station wel handmatig kiezen (maar moet ik dat bij elke rit opnieuw doen). Kies ik Sky, krijg ik niets. Kies ik 3fm, dan krijg ik maar een paar berichten (enkele weken geleden werkte dat prima). Kies ik 538, dan werkt het prima, maar die kan ik hier niet goed ontvangen.

Ik ben dus vooral in 3fm geïnteresseerd, en baal dat die niet meer goed werkt. Benieuwd of er andere Toyo rijders zijn met hetzelfde probleem.

Maar inderdaad slachtoffer van de TMC maffia....
Heb: Avensis met TNS310-Plus (pictogrammen en TMC)
Had: Laguna met Carminat Pictogrammensysteem (TMC)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Terug naar “Traffic Message Channel”