TMC voor ons....

Alles met betrekking tot TMC gerelateerde zaken
Forumregels
Deze groep is voor vragen over TMC zenders en ontvangen info.
Vragen over gebruik van TMC toestellen kan in een merk gebonden groep gedaan worden.
Dennis
Average Member
Average Member
Berichten: 92
Lid geworden op: 17 jan 2004 15:32

TMC voor ons....

Bericht door Dennis »

Han, JW en alle visitors...

Ik houd me sinds jullie 2003 bezig met het "maken" van TMC en het aanbieden ervan etc.

Het viel mij op dat op dit forum nog al wat vragen, problemen en gekke dingen gemeld werden betreffende TMC. Ik zou graag (net als het Team achter TMC) alles willen weten wat de gebruikers tegenkomen.
Dit omdat we een goed product op de markt zetten en als er geen vertouwen in is omdat er geen juiste data binnen komt op de TMC tuners dan moeten we dan meteen onderzoeken.
Het discussiëren is dan zonde van de tijd, actie das belangrijk.

Naar aanleiding van het Veronica verhaal ga ik morgen wat TEST-units plaatsen op mijn werkplek die TMC op ontvangst van de berichten monitoren en loggen.

Graag ontvang ik van jullie als de gebruikers in de praktijk alle op- en aanmerkingen zodat we kunnen verbeteren en optimaliseren

Dennis
Continuïteit op één
_______________________
[url=http://damnet.nl/forum/][color=darkblue][b]DAMnet forum voor jouw PC vragen[/b][/color][/url]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo Dennis,

Da's interessant dat jij daar mee bezig bent.
Als je schrijft: TMC voor jou, bedoel je dan inderdaad TMC4U, oftewel, maak je daar de berichten voor?

Misschien kun je eens een keer wat meer vertellen hoe dat in z'n werk gaat, ik denk dat daar met mij velen interesse in hebben.

En dan is er natuurlijk nog het verhaal van de zender die het bericht al dan niet uitzendt, ook interessant om daar iets meer van te begrijpen.

Destijds had ik wat contacten met Nozema, uit de tijd vóór TMC4U, en ook toen was er het probleem van de zenders. Nog niks, of in elk geval niet veel veranderd. Behalve dan RAD1-RWS, want die is er inmiddels bijgekomen, met eigenlijk altijd up-to-date TMC info.

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Dennis
Average Member
Average Member
Berichten: 92
Lid geworden op: 17 jan 2004 15:32

Bericht door Dennis »

JW

TMC voor jou...... is dus geen TMC4U

Het gaan om TMC algemeen, ik zet idd TMC4U of RWD-RAD1 er bij, maar das het laatste wat ik er mee doe qua bewerking van de data.
Ik houd me natuurlijk wel bezig met de kwaliteit ervan.

En ik zal er idd in de toekomst meer oververtellen en waar mogelijk jullie up2date houden met aanpassingen zoals het derde "kanaal" wat er aan gaat komen en TMC premium (waar jullie het al over hadden)

WE (ik praat nu ook even namens mijn collega's) verbazen ons dat er zoveel problemen zouden zijn met de signalen. Vandaar dit verhaal ook en ik het ga monitoren, maar ook de input van jullie is zeer belangrijk.

En die keer (zoals jij omschrijft) die gaat er aankomen.....

Ik ga nu mijn bedje in morgen weer vroeg test systeem installeren.

Dennis
Continuïteit op één
_______________________
[url=http://damnet.nl/forum/][color=darkblue][b]DAMnet forum voor jouw PC vragen[/b][/color][/url]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Dennis
Average Member
Average Member
Berichten: 92
Lid geworden op: 17 jan 2004 15:32

Bericht door Dennis »

JW enz..........

Ik heb ff klein linkje op me site gezet (ga nu echt offline) waar je wat basis input kan zien voor een stukje TMC vertaalt naar een JPG'tje, let wel de tool die het plaatje maakt is beta en heeft nu wat output problemen zijn we intern meebezig. (plaatje is alleen voor jullie niet voor het samenstellen van TMC, dat werkt gewoon net gecheck)
Zag het ook net pas....


Dennis

Updated: TOOL draait weer, bug fixed, Alex bedankt.
Continuïteit op één
_______________________
[url=http://damnet.nl/forum/][color=darkblue][b]DAMnet forum voor jouw PC vragen[/b][/color][/url]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Dennis
Average Member
Average Member
Berichten: 92
Lid geworden op: 17 jan 2004 15:32

Bericht door Dennis »

Zo mijn TMC test machine is klaar..... :lol:

Twee video outputs op het ene scherm alle TMC informatie met kaartje van Nederland andere PC alle data (zoals) RDS en de ontvangsten erbij.

Vanaf vandaag zal ik de TMC zender die het probleem zou geven "loggen" Was het de desbetreffende zender op één frequentie, of op al zijn/haar frequenties?

Als er verzoeken zijn bepaalde tijden, dagen of zenders te monitoren hoor ik het graag. :idea:



Dennis
Continuïteit op één
_______________________
[url=http://damnet.nl/forum/][color=darkblue][b]DAMnet forum voor jouw PC vragen[/b][/color][/url]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Dennis
Average Member
Average Member
Berichten: 92
Lid geworden op: 17 jan 2004 15:32

Bericht door Dennis »

Wat een heerlijke morgen :roll:

Toen ik net binnen kwam (06:45) en mijn TMC moitoring-systeem bekeek kwam ik tot de conclusie dat Veronica 103.2 Mhz geen TMC meer uizend (Alert-C, kanaal 8)
SKY wel dus, signaal naar hun is goed :roll: (zou ook anders TMC wel ontvangen maar geen data)

De laaste PS (is wat je in je RDS schempje op je radio ziet) is van 06:44

Nog mee mensen die opgevallen??

Dennis
Continuïteit op één
_______________________
[url=http://damnet.nl/forum/][color=darkblue][b]DAMnet forum voor jouw PC vragen[/b][/color][/url]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Dennis
Average Member
Average Member
Berichten: 92
Lid geworden op: 17 jan 2004 15:32

Bericht door Dennis »

Dennis schreef:Wat een heerlijke morgen :roll:

Toen ik net binnen kwam (06:45) en mijn TMC moitoring-systeem bekeek kwam ik tot de conclusie dat Veronica 103.2 Mhz geen TMC meer uizend (Alert-C, kanaal 8)
SKY wel dus, signaal naar hun is goed :roll: (zou ook anders TMC wel ontvangen maar geen data)

De laaste PS (is wat je in je RDS schempje op je radio ziet) is van 06:44

Nog mee mensen die opgevallen??

Dennis

TMC Veronica op de 103.2 Mhz was om 15:43 weer in de lucht met met data en het TMC signaal volgens mijn monitoring
Continuïteit op één
_______________________
[url=http://damnet.nl/forum/][color=darkblue][b]DAMnet forum voor jouw PC vragen[/b][/color][/url]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Han
Senior Member
Berichten: 1051
Lid geworden op: 01 sep 2003 18:57

Bericht door Han »

Dennis schreef: TMC Veronica op de 103.2 Mhz was om 15:43 weer in de lucht met met data en het TMC signaal volgens mijn monitoring
Het viel mij vandaag inderdaad ook op.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
WS
Senior Member
Berichten: 388
Lid geworden op: 29 sep 2003 18:43

Bericht door WS »

Hallo Dennis
Toen ik net binnen kwam (06:45) en mijn TMC moitoring-systeem bekeek kwam ik tot de conclusie dat Veronica 103.2 Mhz geen TMC meer uizend (Alert-C, kanaal
Veronica kan ik hier in Rijnmond gebied niet ontvangen met de tmcbox 5010 wanneer ik echter Scheveningen
binnen rijdt komt daar plots de zender Veronica in het scherm (soms overboordgegooid :wink: )
Wanneer ik dan in de filelijst kijk staan er geen files vermeldt terwijl de andere tmc zenders wel file info hebben.

Als ik op mijn aps30 navigatie kijk staat er bij Veronica het TMC symbool en wel files in het overzicht.

Kennelijk wordt het radio signaal door de tmc box anders verwerkt :?:
want ook in de zenderlijst van 5010 staan vaak maar 2 zenders TMC4U en RWS-RAD1 terwijl SKY en VERONICA
toch een landelijke dekking hebben.

mvgr.
Willem

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Dennis
Average Member
Average Member
Berichten: 92
Lid geworden op: 17 jan 2004 15:32

Veronica weer GEEN TMC

Bericht door Dennis »

Eerst dit, het was idd lekker glad vanmorgen. :shock:

Van morgen op mij monitoring geen TMC op Veronica, de laatste melding van rond 2:37 en 6:54 (wel een halve).
Nu wordt er volgens geen TMC (kanaal uitgezonden ook geen Alert-C data

Morgen de vraag naar SKY

Als het signaal helemaal weg is, zal het niet een directe storingsfactor zijn, maar wordt alleen de draaggolf uitgezonden zonder data, ja dan kan het systeem aangeven geen meldingen waar deze toch zijn.


Dennis
Continuïteit op één
_______________________
[url=http://damnet.nl/forum/][color=darkblue][b]DAMnet forum voor jouw PC vragen[/b][/color][/url]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Dennis
Average Member
Average Member
Berichten: 92
Lid geworden op: 17 jan 2004 15:32

Bericht door Dennis »

WS schreef:Hallo Dennis
Toen ik net binnen kwam (06:45) en mijn TMC moitoring-systeem bekeek kwam ik tot de conclusie dat Veronica 103.2 Mhz geen TMC meer uizend (Alert-C, kanaal
Veronica kan ik hier in Rijnmond gebied niet ontvangen met de tmcbox 5010 wanneer ik echter Scheveningen
binnen rijdt komt daar plots de zender Veronica in het scherm (soms overboordgegooid :wink: )
Wanneer ik dan in de filelijst kijk staan er geen files vermeldt terwijl de andere tmc zenders wel file info hebben.

Als ik op mijn aps30 navigatie kijk staat er bij Veronica het TMC symbool en wel files in het overzicht.

Kennelijk wordt het radio signaal door de tmc box anders verwerkt :?:
want ook in de zenderlijst van 5010 staan vaak maar 2 zenders TMC4U en RWS-RAD1 terwijl SKY en VERONICA
toch een landelijke dekking hebben.

mvgr.
Willem

Willem,

Als niemand aan het hobbieën is, (laat het me a.j.b. weten als je andere meldingen ziet!!!!) zal er bij Radio1 RWS-RAD1 staan en bij Sky en Veronica TMC4U.
De laatste twee krijgen één signaal met als tekst TMC4U
Dus in je lijst (bij mij wel op mijn navi.system) staat maar één keer TMC4U en dan kan zijn Veronica of Sky
Het zou niet mogelijk moeten zijn dat er bij Veronica wat anders staat dan TMC4U...... :twisted:

Maar Rijmond is weer een apart verhaal, (volgens mijn lieftallige collega) daar zijn ze ooit bezig geweest met een TMC test omdat uitzetten op/met een andere TMC-tabel. Dit werkte dan alleen maar bij een paar 100 test auto's. Hier werd waarschijnlijk de TMC 5010 voorgebruikt (???), maar dat mag niet het probleem zijn
Radio Rijmond is hier reeds mee gestopt.
Maar het ontvangst van Veronica, ja daar hebben wij geen invloed op.

Maar ik houd vanaf 27-01-04 alles bij wat Veronica uitzend, dus rare teksten in je display terwijl je op Veronica bent afgestemd..... let it now me...


Dennis
Continuïteit op één
_______________________
[url=http://damnet.nl/forum/][color=darkblue][b]DAMnet forum voor jouw PC vragen[/b][/color][/url]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Dennis
Average Member
Average Member
Berichten: 92
Lid geworden op: 17 jan 2004 15:32

Bericht door Dennis »

Veronica zend nog steeds geen TMC data uit 8)

Ik heb net met de PM het e.e.a. getest en daar kwam het volgende uit.

Met mijn navigatie systeem TMC 5010/00 ontving ik (rond 16:00) het TMC4U signaal maar geen ene melding, ik zat op de 103.2 Mhz. Ik switch naar RWS-RAD1 en de meldingen "stroomde" binnen.

Conclusie (na nog een paar keer testen) Veronica ZEND wel het TMC signaal (weet nog niet of hier de draaggolf is) maar geen DATA.
Tijdelijke oplossing voor betrouwbare data, zet hem vast op RWS-RAD1

ps
Als ik mee kijk zie ik op mijn systeem binnen helemaal geen TMC op de 103.2, maar waarom die link niet werkt mag de PM uitzoeken voor dat hij a.s. maandag.


Ja ik weet dat hij die ook leest, o ja haal meteen ff koffie :lol: :lol:


Dennis
Continuïteit op één
_______________________
[url=http://damnet.nl/forum/][color=darkblue][b]DAMnet forum voor jouw PC vragen[/b][/color][/url]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
WS
Senior Member
Berichten: 388
Lid geworden op: 29 sep 2003 18:43

Bericht door WS »

Hoi Dennis,

Bedankt voor je uitleg.
Als niemand aan het hobbieën is, (laat het me a.j.b. weten als je andere meldingen ziet!!!!) zal er bij Radio1 RWS-RAD1 staan en bij Sky en Veronica TMC4U.
Helaas kan ik op mijn systeem niet de frequentie zien, dus weet ik bij TMC4U ook niet welke zender op dat moment actief is.
Dit verklaart echter wel waarom de ene keer bij TMC4U wel file informatie in de lijst verschijnt en de andere keer niet

Ook heb ik wel eens in de lijst zien staan

RWS-RAD1 wel file info
TMC4U wel file info
TMC4U geen file info


Dat er wel eens gehobbieëd wordt is dus wel duidelijk en niet alleen bij TMC4U :)

Deze zenderinfo is van begin december 2003.

Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Dennis
Average Member
Average Member
Berichten: 92
Lid geworden op: 17 jan 2004 15:32

Bericht door Dennis »

Alle eerst GAAF dit soort foto's..... :lol: je hebt ook in Duitsland gereden met je navie system

Morgen antwoord, moet ff bellen......(hij zit nu op een feestje hoorde ik)

Ik weet dat er voor die tijd wel met de TMC op Radio1 iemand wat veranderd heeft, dat heb ik toen weer hersteld.

Maar als dat van begin December is, zal er wel meer bekend over moeten zijn.

Het geen wat we nu doen is actief het TMC totaal in de gaten houden.
De problemen zouden nu alleen met Veronica zijn (zover ik het hoor van JULLIE en zelf gezien heb). Ook met rare meldingen meesturen.
Wij leveren de data, dus zouden hun het niet mogen manipuleren zodat het storen voor de eindgebruiker gaat worden

Dennis



Ik zag overigens dat je hier in de buurt woont, of zit ik er nu naast
Continuïteit op één
_______________________
[url=http://damnet.nl/forum/][color=darkblue][b]DAMnet forum voor jouw PC vragen[/b][/color][/url]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
WS
Senior Member
Berichten: 388
Lid geworden op: 29 sep 2003 18:43

Bericht door WS »

Hoi Dennis,
Ik zag overigens dat je hier in de buurt woont, of zit ik er nu naast
Maassluis dicht bij dus.
je hebt ook in Duitsland gereden met je navie system
Jawel, en hier werkt de TMC in combinatie met de U-wegen perfect. :D

Overigens nog een leuke van hedenavond jawel weer in Scheveningen 21:15 uur :shock:


Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Dennis
Average Member
Average Member
Berichten: 92
Lid geworden op: 17 jan 2004 15:32

Bericht door Dennis »

Thanks dit zijn de afbeeldingen die wel willen zien (of niet)

Ik neem aan dat Veronica als je daar op afstemde ook boven in je navigatie scherm stond (waar normaliter TMC4U of RWS-RAD1) komt te staan???

Dennis
Continuïteit op één
_______________________
[url=http://damnet.nl/forum/][color=darkblue][b]DAMnet forum voor jouw PC vragen[/b][/color][/url]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
WS
Senior Member
Berichten: 388
Lid geworden op: 29 sep 2003 18:43

Bericht door WS »

Hoi
Ik neem aan dat Veronica als je daar op afstemde ook boven in je navigatie scherm stond (waar normaliter TMC4U of RWS-RAD1) komt te staan???
Toen ik op de zender afstemde stond in de statusbalk VERONICA tot bij Kijkduin toen ging deze over in TMC4U.

Willem.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Dennis
Average Member
Average Member
Berichten: 92
Lid geworden op: 17 jan 2004 15:32

Bericht door Dennis »

WS schreef:Hoi
Ik neem aan dat Veronica als je daar op afstemde ook boven in je navigatie scherm stond (waar normaliter TMC4U of RWS-RAD1) komt te staan???
Toen ik op de zender afstemde stond in de statusbalk VERONICA tot bij Kijkduin toen ging deze over in TMC4U.

Willem.
Thanks

Maandag weten we hopelijk meer....


Dennis
Continuïteit op één
_______________________
[url=http://damnet.nl/forum/][color=darkblue][b]DAMnet forum voor jouw PC vragen[/b][/color][/url]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Dennis
Average Member
Average Member
Berichten: 92
Lid geworden op: 17 jan 2004 15:32

Bericht door Dennis »

Vandaag en gisteren

RWS-RAD1 --> wel info
TMC4U --> geen info
Veronica --> geen info


De laatste naam sturen wij niet uit, of ze hebben zelf een signaal, of ze zijn aan het rommelen waardoor OOK Sky nu geen data meer stuurt alleen de naam.

Ik neem dit vandaag intern op.


Dennis
Continuïteit op één
_______________________
[url=http://damnet.nl/forum/][color=darkblue][b]DAMnet forum voor jouw PC vragen[/b][/color][/url]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Dennis
Average Member
Average Member
Berichten: 92
Lid geworden op: 17 jan 2004 15:32

Bericht door Dennis »

Dennis schreef:LTN 17 Tabel nummer, waarin je code gekoppeld zijn (de test met een andere tabel was in Gebied Rijmond)

MSG .N.. I, N, R, U Message Geographical Scope waarvan...
I = International
N = National
R = Regionaal
U = Urban

Alert-C is het protocol, waarmee het uitgestuurd wordt
Advice And Problem Location for European Road Traffic, Version C

PI 821 (Program Identification)PI ON, is een indicatie voor de frequenties (in 4 variaties) 8 geeft aan variant 3(is adres 8 )…..oké ik weet het verder ff niet 


SID 1 Indificatie van de service provider

Qual 34 Kwaliteit ontvangst signaal

CC 8 Kanaal 8, is kanaal 8 van RDS band




Dennis
Continuïteit op één
_______________________
[url=http://damnet.nl/forum/][color=darkblue][b]DAMnet forum voor jouw PC vragen[/b][/color][/url]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Dennis
Average Member
Average Member
Berichten: 92
Lid geworden op: 17 jan 2004 15:32

Bericht door Dennis »

Dennis schreef:LTN 17 Tabel nummer, waarin je code gekoppeld zijn (de test met een andere tabel was in Gebied Rijmond)

MSG .N.. I, N, R, U Message Geographical Scope waarvan...
I = International
N = National
R = Regionaal
U = Urban

Alert-C is het protocol, waarmee het uitgestuurd wordt
Advice And Problem Location for European Road Traffic, Version C

PI 821 (Program Identification)PI ON, is een indicatie voor de frequenties (in 4 variaties) 8 geeft aan variant 3(is adres 8 )…..oké ik weet het verder ff niet 


SID 1 Indificatie van de service provider

Qual 34 Kwaliteit ontvangst signaal

CC 8 Kanaal 8, is kanaal 8 van RDS band


Het laatste..............
PI 821 (Program Identification)PI ON, is een indicatie voor de radiozender, 821 staat voor Radio1.
Zo heeft iedere radiozender (niet iedere frequentie!!!) zijn code.
Je kunt je autoradio afstemmen op een zender en als je dan door het land rijdt, zal hij op jouw afgestemde radio station blijven staan, maar zelf van frequentie wisselen. Hij verandert dus zelf van frequentie, maar houdt hem op jouw afgestemde zender. Dat is dus de functie PI, maar of je navigatie systeem dat ook doet weet ik niet. Maar hij zou dan de PI code als referentie moeten houden, van de door jou afgestemde radiostation (TMC)





Dennis
Continuïteit op één
_______________________
[url=http://damnet.nl/forum/][color=darkblue][b]DAMnet forum voor jouw PC vragen[/b][/color][/url]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Han
Senior Member
Berichten: 1051
Lid geworden op: 01 sep 2003 18:57

Bericht door Han »

Ik sluit deze af omdat het allemaal een beetje dubbel op gaat gaan we vrolijk verder in het andere topic.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Terug naar “Traffic Message Channel”