TMC-uitbreidingen

Alles met betrekking tot TMC gerelateerde zaken
Forumregels
Deze groep is voor vragen over TMC zenders en ontvangen info.
Vragen over gebruik van TMC toestellen kan in een merk gebonden groep gedaan worden.
Peme17
New Member
New Member
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 apr 2010 10:36

TMC-uitbreidingen

Bericht door Peme17 »

Zo af en toe wordt er in de media aandacht besteedt dat TMC-informatie (sterk) wordt uitgebreid.

- Beter, actueler en betrouwbaarder informatie
- Monitoring niet alleen de autobanen maar ook de verbindingswegen (N-wegen)

Weet iemand binnen het forum hierover wat meer te vertellen?
Hoe wappert de vlag erbij, waar staan we, in welk tijdsbestek is er wat te verwachten, info, links waar meer info te vergaren is?
[url]http://www.pocketnavigation.nl[/url]

[b]Voor het echte navigatiewerk:[/b]
Navigon_8450_Live
Navigon_7310

[b]Voor de spielerei:[/b]
TomTommetje_720

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
RGM
Average Member
Average Member
Berichten: 83
Lid geworden op: 07 mar 2010 12:55

Bericht door RGM »

Volgens mij worden de initiatieven o.a. hier ontwikkeld, maar duurt het nog wel even voordat we daar effectief iets van gaan merken.
Navigon MobileNavigator voor Android
Navigon 40 Premium Live
Garmin Nüvi 765T
Garmin Nüvi 360T

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
WS
Senior Member
Berichten: 388
Lid geworden op: 29 sep 2003 18:43

Bericht door WS »

Als ik nu voor de keuze stond zou ik geen toestel meer nemen met alleen maar TMC maar ook met Live services.
TMC zou ik dan alleen gebruiken in de landen die nog niet door de live services worden ondersteund

Aan de live service zitten zoveel voordelen, daar kan de TMC niet tegen op.

Kijk maar eens naar de bv de Navigon 8450 of de TomTom GO live serie, eigenlijk is het enige nadeel de kosten van je abonnement op de service, al worden deze ook steeds betaalbaarder.

Hier krijg je dan wel extra's voor zoals bv Google local search, brandstofprijzen(TT), weersverwachting, parkeer info met bezetting, openingstijden en kosten (Navigon) etc.

Met name Google local search is een welkome aanvulling, eigenlijk heb je geen POI's meer nodig, je tikt gewoon een plaats in en wat je zoekt bv een bakker of een supermarkt en de lijst vult zich razend snel met de gegevens inclusief extra info zoals bv telefoonnummers, openingstijden,etc.
Doordat het een live search is zijn de gegevens ook nog eens actueler dan die van POI's die op een kaart staan die minstens een paar maanden oud is


Daarnaast breidt het aantal landen waar je de Live service kan gebruiken zich steeds verder uit, Navigon heeft op dit moment al 14 Europese landen in de traffic live service, TomTom 7 landen vanaf medio augustus (met de komst van de GO1000 Live) zou TT dit aantal drastisch uit breiden.

De gebruikers van zowel TomTom (HD traffic) als de Navigon (Intrix) zijn erg positief over de kwaliteit van de verkeersinfo.

grootste voordelen Live service tov TMC:

- onbeperkt aantal berichten mogelijk.(TMC zit aan een maximum)
- praktisch geen wachttijd voor inlezen berichten (in enkele seconden staan er honderden meldingen).
- geen gedoe meer zoeken naar een juiste radio zender.
- tot in een straal van 200-300 km verkeers berichten grensoverschrijdend kunnen ontvangen.
Mercedes E220Cdi <>Navigon 70 premium Live Q4/2010<>Mercedes APS50 SW 4.1

Kia Picanto<>TomTom GO950 Live

test opstelling<>MS5200PT-XL Navteq 2010/11Europa

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Zekers, dit zijn interessante ontwikkelingen.
Voor mij is het nog wél de vraag of dit de enige mogelijkheid is om de "TMC-info" uit te breiden en te verbeteren.

Zoals je weet lees ik uitvoerig mee op het franse forum GPSPassion, en daar zie ik dat de PAY-TMC via V-Trafic, maar op dit moment zeker die van ViaMichelin errug goed scoort, heel veel beter dan de TT-Live

Je schreef:
De gebruikers van zowel TomTom (HD traffic) als de Navigon (Intrix) zijn erg positief over de kwaliteit van de verkeersinfo.
Dat geldt zeker niet voor de gebruikers in Frankrijk, als ik de verhalen op GPSP zo lees. Velen zullen hun TT HD Trafic abo niet voortzetten omdat de TMC info van V-Trafic en ViaMichelin heeeeel veel beter is. Dat blijkt ook uit zeer uitvoerige testen waarbij de 3 systemen naast elkaar gezet zijn in aktuele situaties, met daarbij info van gebruikers die op dat moment werkelijk in die situaties verkeerden.
De belangrijkste reden is dat de GSM terugkoppeling via Vodafone onvoldoende is, daardoor worden files gemist.

Ik blijf het volgen :wink:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
WS
Senior Member
Berichten: 388
Lid geworden op: 29 sep 2003 18:43

Bericht door WS »

Ik kan tot nu toe alleen oordelen over HD-traffic in Nederland en België, hoewel ik er ook altijd sceptisch tegen aankeek moet ik dit nu toch wel bijstellen.

De meldingen die ik tot nu toe ontvangen heb klopte exact met de werkelijkheid, ook de manier waarop TT de meldingen afhandelt zijn een verademing, keurig een melding dat er problemen op de route zijn met de mededeling dat de huidige route nog steeds het snelst is, zodra een snellere route gevonden wordt komt TT met een voorstel tot de snellere route.

Een groot voordeel van deze live systemen is toch wel de snelheid waarmee de vele berichten binnenkomen en je niet afhankelijk bent van de signaalsterkte van een radiostation.

Als tweede navigatie heb ik de Navigon 8450 live gekocht welke in veel landen in Europa (A, B, CH, D, DK, E, F, FIN, I, L, N, NL, S, UK) actief is.
Naast de uitgebreidere landen dekking dan TT heeft dit toestel ook standaard premium tmc in veel landen en ook de vrije TMC is te ontvangen.
Dus wanneer Live service niet beschikbaar is kan je met dit toestel toch verkeersinfo ontvangen.

Navigon werkt samen met Inrix traffic en met grote providers zoals TMCpro,Destia,V-Traffic,Infoblu.

Dit toestel zal ik komende tijd uitgebreid testen en dan met name op het gebied van verkeersinfo.
Mercedes E220Cdi <>Navigon 70 premium Live Q4/2010<>Mercedes APS50 SW 4.1

Kia Picanto<>TomTom GO950 Live

test opstelling<>MS5200PT-XL Navteq 2010/11Europa

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Als altijd: ik lees de berichten en ervaringen van "onze Mr TMC" met heel veel meer dan gewone belangstelling :lol:

Wordt vervolgd dus, naar ik aanneem :wink:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Peme17
New Member
New Member
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 apr 2010 10:36

Bericht door Peme17 »

JW schreef:Zekers, dit zijn interessante ontwikkelingen.

Dat geldt zeker niet voor de gebruikers in Frankrijk, als ik de verhalen op GPSP zo lees. Velen zullen hun TT HD Trafic abo niet voortzetten omdat de TMC info van V-Trafic en ViaMichelin heeeeel veel beter is.
Dit kan ik volledig onderschrijven.
Enige tijd geleden met de 7310 naar Zuid_Frankrijk geweest en op een normale door de weekse dag de Navigon_7310 eens ingesteld voor alle tmc_meldingen.

Ik kreeg ruim 600 meldingen voorgeschoteld. In Frankrijk vind ik tmc dan ook enorm goed werken.
Overigens, maar dat is mijn mening, is de kwantiteit van tmcberichten welke afgehandeld wordt door Navigon vele malen beter dan welke TT_tmc dan ook. Maar dat is dan ook niet zo verwonderlijk :D :lol:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
ritselaar
Moderator
Moderator
Berichten: 878
Lid geworden op: 01 sep 2003 22:23

Bericht door ritselaar »

Jw,

Ik lees nu pas dit topic, en zie dat WS inmiddels (net als ik) in bezit is van TomTomGo 950 Live.
Ik heb deze aangeschaft (op een paar dramatische minuten na op 11-7 was ie gratis geweest :-( ), enerzijds voor in de auto van mijn vriendin, anderzijds om ook te experimenteren en vergelijkingen te maken met tmc en live-services.

Heb nog niet gpsp-verhaal gelezen (soms ook wat moeilijk leesbaar met google-vertaling) (je hebt vast de url wel voor me)
Dat het in frankrijk misschien minder is, kan ook liggen aan de dekking van gsm-netwerk, want hoe dichter het gsm-netwerk is, hoe nauwkeuriger er plaatsbepaling kan plaatsvinden.

Wanneer ik met mijn iphone in de stad ben, is positiebepaling altijd nauwkeuriger, dan op het "platteland"waar ik woon.
In huis zit ik middels gsm-driehoeksmeting altijd een meter of 500 ernaast. en dan is filebepaling ook niet geheel lekker te doen.


Frits de Laar
TomTom Carminat OS 8.842
kaart Europe 880

TomTom Go 950Live
855 europa
855 noord amerika

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
WS
Senior Member
Berichten: 388
Lid geworden op: 29 sep 2003 18:43

Bericht door WS »


Gegevens wegwerkzaamheden beschikbaar


Bron: http://www.ndw.nu/nieuws/bekijk/49/gege ... schikbaar/

gepubliceerd: 28-09-2010 om 11:10:24



Gegevens over actuele en geplande wegwerkzaamheden zijn opgenomen in de databank, zowel van rijkswegen als van het onderliggend wegennet. De gehele keten (importeren - centrale verwerking - publicatie) is de afgelopen maanden uitgebreid getest. Technisch is nu alles op orde en kunnen we de eerste afnemers gaan aansluiten. Er wordt nog gewerkt aan de technische documentatie en als die afgerond is kunnen we volgens licentie leveren.

De centrale beschikbaarheid van gegevens over wegwerkzaamheden biedt veel voordelen. Wegbeheerders kunnen de planning van de werkzaamheden beter met elkaar afstemmen. Weggebruikers worden geïnformeerd over zowel lokale als landelijke werkzaamheden.

Onder regie van het Landelijk Verkeersmanagement Beraad (LVMB) en in nauwe samenwerking met NDW is het project Minder Hinder gestart om het afstemproces van wegwerkzaamheden tussen de verschillende wegbeheerders goed te laten verlopen. De basisgedachte hierbij is dat de planningssystemen van de betrokken partijen via NDW aan elkaar worden gekoppeld. Wegbeheerders sturen onafgestemde data naar NDW, deze komen beschikbaar voor alle partijen voor onderlinge afstemming en vervolgens komen afgestemde, definitieve data in NDW voor verdere verspreiding naar o.a. serviceproviders. Dit proces wordt de komende maanden organisatorisch, procesmatig en technisch verder uitgewerkt. Projectmanager hiervoor is Tiffany Vlemmings. Zij begint op 1 november met haar werkzaamheden bij NDW.

Filemeldingen in NDW

Bron: http://www.ndw.nu/nieuws/bekijk/48/file ... en_in_ndw/

gepubliceerd: 28-09-2010 om 11:08:46
aangepast: 28-09-2010 om 11:12:40

Ook de filemeldingen van de rijkswegen zijn opgenomen in de databank. De gehele keten (importeren - centrale verwerking - publicatie) is in de afgelopen maanden uitgebreid getest door een externe partij. Technisch is nu alles op orde en de eerste afnemers zijn inmiddels aangesloten. Er wordt nog gewerkt aan de technische documentatie en als die afgerond is kunnen we volgens licentie leveren. Filemeldingen is een belangrijke gegevensbron voor de huidige verkeersinformatie.
Mercedes E220Cdi <>Navigon 70 premium Live Q4/2010<>Mercedes APS50 SW 4.1

Kia Picanto<>TomTom GO950 Live

test opstelling<>MS5200PT-XL Navteq 2010/11Europa

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Terug naar “Traffic Message Channel”