TMC Radio 3 verdwenen ??

Alles met betrekking tot TMC gerelateerde zaken
Forumregels
Deze groep is voor vragen over TMC zenders en ontvangen info.
Vragen over gebruik van TMC toestellen kan in een merk gebonden groep gedaan worden.
ritselaar
Moderator
Moderator
Berichten: 878
Lid geworden op: 01 sep 2003 22:23

TMC Radio 3 verdwenen ??

Bericht door ritselaar »

Merkte vandaag dat Radio 3 althans op 96,2 en 96,8 geen TMC info had. Sky/Radio 1 hadden wel TMC. Dit geef ik maar aan want dat (voorkomt discussies/opmerkingen als: ligt aan je ontvanger :-)

Is dit iets tijdelijks, of was de nieuwe TMC op Radio 1 de vervanger van Radio 3.

Frits de Laar

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
coen1
Average Member
Average Member
Berichten: 80
Lid geworden op: 01 sep 2003 22:29

Bericht door coen1 »

ook mij valt dit de laatste paar dagen op.
kan iemand vertellen wat hier aan de hand is (maw komt 't weer terug)?
Coen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ivo
Average Member
Average Member
Berichten: 69
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:34

Bericht door Ivo »

Ja klopt, TMC4U3FM is vervangen door RWS-RAD1.
Zie ook een paar lijnjes terug en http://www.tmc4u.nl/.

Groet,
Ivo

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
ritselaar
Moderator
Moderator
Berichten: 878
Lid geworden op: 01 sep 2003 22:23

Bericht door ritselaar »

Ik lees op site van TMC4U echter het volgende:

---------------------------------------------------------

De publieke FM zenders

NOS heeft met Siemens een overeenkomst getekend dat op de publieke zender radio 3FM de actuele verkeersinformatie van de autosnelwegen wordt uitgezonden. Deze verkeersinformatie wordt gegenereerd door het Verkeerscentrum Nederland (VCNL) van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat en onder de naam TMC4U3FM via radio 3FM verzonden.

Daarnaast zal vanaf medio september 2003 in opdracht van het ministerie van Verkeer en Waterstaat het publieke RDS TMC signaal verspreid worden via Radio 1, onder de naam RWS-RAD1.
De opzet van deze aanpak is dat via Radio 1 de verkeersinformatie van autosnelwegen gratis is te gebruiken voor automobilisten.

-------------------------------------------

Ik begrijp hieruit dat naast de nieuwe service op Radio 1 ook Radio 3 blijft doorgaan.

Ook lees ik echter op dezelfde pagina dt TMC wordt doorgegeven op Sky en Classic FM.

Volgens mij is Classic FM al een tijdje verdwenen.

Frits de Laar
TomTom Carminat OS 8.842
kaart Europe 880

TomTom Go 950Live
855 europa
855 noord amerika

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo,

Er staat inderdaad op de TMC4U site dat: "De opzet van deze aanpak is dat via Radio 1 de verkeersinformatie van autosnelwegen gratis is te gebruiken voor automobilisten."
Elders op diezelfde TMC4U site staat dat de RWS Rad1 voor de komende 3 jaar deze informatie zal verstrekken.

Als je beide informaties aan elkaar koppelt betekent het dus dat de staat het belangrijk vindt dat die info over snelwegen voorlopig nog gratis ter beschikking blijft.
Maar doordenkend, betekent het ook dat je mag verwachten dat andere TMC (achtige) info NIET gratis zal blijven. Uiteindelijk is TMC4U een consortium van bedrijven dat natuurlijk geld wil verdienen, en dat doe je niet met gratis info verstrekken.
Voorts is het de vraag of de info via de commercielen ook gratis zal blijven. Vergeet niet dat de onderliggende info van RWS/RDW komt, en blijft die dat gratis verstrekken aan commerciele zenders?

Vergelijk de ontwikkelingen maar met wat er in Frankrijk gebeurd is, met V-Traffic achter de decoder, en in de UK met ditto ITIS.
Ook Duitsland komt er nu mee, zie de discussie op het duitse forum http://navi-forum.net/board/viewtopic.p ... highlight=
Als de tekenen me niet bedriegen is er op korte termijn een belangrijke ontwikkeling in Duitsland te melden.

Een ander punt is dat het op dit moment volkomen onduidelijk is HOE je die TMC dan zou moeten binnenhalen. Betalen dus, maar aan wie en hoe?
Met C-IQ laat zich dat regelen, maar hoe dat zou moeten met andere systemen is me vooralsnog een raadsel.
Ik heb al wat vraagjes en seintjes uitstaan dienaangaande, als ik wat meer weet meld ik me uiteraard.

Overigens weet ik niet zo zeker of 3FM echt verdwenen is. En ook niet dat die zender vervangen zou zijn door Rad1. Vooralsnog hou ik het er op dat Rad 1 er bij gekomen is, en niet als vervanger optreedt.

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
coen1
Average Member
Average Member
Berichten: 80
Lid geworden op: 01 sep 2003 22:29

Bericht door coen1 »

Ik heb alles doorgelezen, maar blijf nog met het volgende zitten:
Ik heb een VDO 4200 en kan enkel aan de hand van het logo TMC zien of dit signaal met een radiostation wordt meegezonden (volgens mij kan ik niet zien om welke TMC variant het gaat)
Voorheen liet Radio 3 een TMC logo zien en nu dus niet meer (het werkt ook niet meer), bij Radio 1 stond en staat er bij mij een TMC logo en dit werkt ook naar behoren.
Hoe krijg ik nu weer m'n TMC terug bij Radio 3, of kan ik dit vergeten met mijn "eenvoudige" systeem.
Groet, Coen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
checkin
Senior Member
Berichten: 355
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:05

Bericht door checkin »

Om de verwaring nog groter te maken, kreeg ik zondag 2 November op Veronica een TMC ident "TERUG" in beeld, echter zonder informatie, er was wel degelijk info op RWS.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Han
Senior Member
Berichten: 1051
Lid geworden op: 01 sep 2003 18:57

Bericht door Han »

Ik heb laatst ook het een en ander opgenomen.
Ik denk wel dat het belangrijk is de datum, tijd en plaats te noteren.
Het briefje was kwijt vandaar de late reactie.

Datum : 30-10-2003
Tijd : 11.00 uur
Plaats : Nieuwleusen (Dalfsen)

Status regel – Freq. - Station

Avro 3fm – 96.2 – 3fm
Radio 1 - 91.8 – Radio1
TMC4U – 101.0 – Skyradio
TMC4U – totaal geen info ook geen files

Hier kan je achter komen door steeds op volgende zender te drukken en dan in de diagnose te kijken.
Doe dit alleen als je stilstaat.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
ritselaar
Moderator
Moderator
Berichten: 878
Lid geworden op: 01 sep 2003 22:23

Bericht door ritselaar »

coengea:
zolang radio 3 geen tmc doorgeeft, kun je op de ms4200 wachten tot je een ons weegt.

Het TMC-gedeelte is alleen aktief op de zender waarop je afgestemd hebt. Zendt de zender geem tmc uit, heb je pech.
wil je wel tmc, dan op zoek naar andere zender.

Checkin/Han:
Afgelopen zondag merkte ik hetzelfde euvel met Veronica. Was een dagje uitwaaien in Scheveningen (was wel erg nat). De heen en terugreis wel tmc in scherm, maar geen info beschikbaar.
Switchen naar Sky leverde direct weer enkele files op.
Vanochtend (6-11) had Veronica wederom geen tmc-info. Op dat moment las de verkeersinfoman er wel een hele lijst op.

Frits de Laar
TomTom Carminat OS 8.842
kaart Europe 880

TomTom Go 950Live
855 europa
855 noord amerika

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo TMC Observers,

Inderdaad, de betrouwbaarheid van ons onvolprezen medium is behoorlijk aan de haal de laatste tijd.

Nog niet zo lang geleden was TMC4U3FM de beste en meest betrouwbare, maar die is ons ontvallen. Hoewel, een paar dagen geleden had ik 'm weer, waar te nemen in de TMC zenderlijst gegenereerd door de MT 5010 box. Maar dat was maar één keer, daarna heb ik 'm niet meer gezien.
Ditto Rijnmond, die ook ineens weer te pakken was, maar vandaag ook weer niet.

Waarschijnlijk de meest betrouwbare is op dit moment RAD1-RWS. En het ligt ook in de lijn der verwachting dat die zender, die overigens ook degene is die de gesproken informatie verzorgt waarnaar de andere zenders via TA/RDS doorschakelen, in elk geval de eerst komende paar jaren in de lucht zal blijven. Wat ook de verdere ontwikkelingen gaan worden met het al dan niet achter de decoder zetten van de TMC via de "commerciëlen" :oops:

Complicatie voor de TMC gebruikers met maar één tuner is natuurlijk dat ze voor die TMC info dan moeten afstemmen op een "praatzender". Voor muziek moet dan maar een CD'tje opgezet worden.

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
checkin
Senior Member
Berichten: 355
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:05

Bericht door checkin »

JW schreef:....Voor muziek moet dan maar een CD'tje opgezet worden.

Tja, als daar nou net je landen Cd-rom inzit. :cry:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo Checkin,

Tja, als daar nou net je landen Cd-rom inzit.
Inderdaad, dan heb je pech. Om die reden denk ik dan ook dat velen een wisselaar gekoppeld hebben aan hun systeem.
Bij de nieuwste systemen kun je na het inlezen van de route en het activeren van de begeleiding je kaart CD eruit halen en een muziek CD opzetten. De 4150/4200RS zijn daar voorbeelden van, ook Becker heeft een model met extra intern geheugen. Wellicht zijn er ook anderen, anders zullen die zeker volgen.

Overigens, bij de modellen met dubbeltuner is het veelal niet beter gesteld. Ook daar moet je met de hand op een goede zender met TMC afstemmen. Als je dat aan de tuner overlaat, kiest 'ie gewoon een zender die op dat moment een TMC-code signaal uitzendt. Maar dat geeft geen enkele garantie dat er ook TMC info doorkomt.
En als je daar dan op Radio 1 afgestemd hebt, heb je hetzelfde probleem als bij de enkel-tuner systemen :?

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Han
Senior Member
Berichten: 1051
Lid geworden op: 01 sep 2003 18:57

Bericht door Han »

Nou moet ik zeggen dat op het moment een drama met de TMC info is.
Vandaag 3 zenders bij zenderinfo.
Radio1, Vara 3FM en TMC4U het nare is dan dat er wel 2 zenders achter TMC4U zitten.
Maargoed dan is kijken naar de FILE info.
Radio1 groen geen file's
Vara 3FM groen geen file's
TMC4U groen geen file's
en als je op TMC4U staat kies dan voor volgende zender en dan krijg je weer TMC4U
TMC4U groen WEL file's
Dit is geen toevalwant ik ben er wel 3 keer doorheen gelopen.
Dit was allemaal boven zwolle.
mijn systeem MS5000 met MT5010/01

Hoe ervaren de andere gebruikers het op dit moment :
Vermeld het merk navigatie, en de plaats waar je was om een goede indruk te krijgen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Dennis
Average Member
Average Member
Berichten: 92
Lid geworden op: 17 jan 2004 15:32

Bericht door Dennis »

Wat een lange verhalen allemaal maar wel leuk :lol:

Misschien voor de echte freaks:
Binnekort het derde station dat TMC uitgaat zenden.....
Continuïteit op één
_______________________
[url=http://damnet.nl/forum/][color=darkblue][b]DAMnet forum voor jouw PC vragen[/b][/color][/url]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Dennis
Average Member
Average Member
Berichten: 92
Lid geworden op: 17 jan 2004 15:32

Bericht door Dennis »

Dus als er iemand wat te melden heeft m.b.t. tot vreemde berichten op de TMC of geen berihcten waar we het eerder over hadden, laat het mij weten (via het forum)


Dennis
Continuïteit op één
_______________________
[url=http://damnet.nl/forum/][color=darkblue][b]DAMnet forum voor jouw PC vragen[/b][/color][/url]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ingakok
Starting Member
Starting Member
Berichten: 21
Lid geworden op: 10 jun 2004 13:05

Bericht door Ingakok »

Het is een beetje mosterd na de maaltijd aangezien de laatste reactie op dit bericht al in januari was, maar vooruit :roll:

Ik heb in die periode de NOZEMA gebeld om te vragen hoe het zat.

Die vertelden mij dat TMC inderdaad van 3FM verdwenen was om dat de "klant" besloten had dat de doelgroep voor TMC-info niet naar 3FM luistert .... :evil:

De aardige mevrouw hoopte voor mij dat nog veel meer mensen zouden klagen en dat het dan misschien teruggedraaid zou worden.

yeah right

Groenten Alex
VDO Dayton MS4200RS-gebruiker in een VW Polo

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • Menutext verdwenen Windows CE
    door Dibecki » 06 mei 2017 22:44 » in Navigatie algemeen
    Reacties: 0
    Weergaves: 517
  • radio antenne
    door freebird » 02 sep 2015 15:31 » in Navigatie algemeen
    Reacties: 0
    Weergaves: 675
  • Igo primo stem gps plus radio
    door Fox » 03 dec 2014 22:43 » in Overige merken -- MOBIEL --
    Reacties: 0
    Weergaves: 1537
  • Compositionele Media logo radio toevoegen
    door rjdewit » 25 feb 2017 14:41 » in V.A.G
    Reacties: 0
    Weergaves: 439
  • Ik zoek een gebr. aanwijzing voor volkswagen radio navigatiesysteem mfd
    door Trebor » 06 jun 2015 22:17 » in V.A.G
    Reacties: 0
    Weergaves: 597

Terug naar “Traffic Message Channel”