TMC-melding blijft hangen

Alles met betrekking tot TMC gerelateerde zaken
Forumregels
Deze groep is voor vragen over TMC zenders en ontvangen info.
Vragen over gebruik van TMC toestellen kan in een merk gebonden groep gedaan worden.
ms5500exdemo
New Member
New Member
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 sep 2004 17:29

TMC-melding blijft hangen

Bericht door ms5500exdemo »

Beste Forum gangers,

Sinds september is mijn MS5500 exdemo voorzien van een TMC-box MT5011.
Eerste ervaring was dat het goed werkte, files werden goed gemeld en alternatieve route ( dynamisch navigeren ) ging ook goed.
alleen jammer dat als je bij routecriterium bepaald opties gekozen hebt ( kort, snelweg, enz.) het dynamisch navigeren daar aan houd ipv ook bij andere wegen te kijken ( 80km wegen of door stad )

maar wat mijn probleem is dat de tmc melding van bijv. vorige files steevast in blijft staan totdat de zender nieuwe meldingen aangeeft. Mijn MT 5011 kiest vaak de Via-tmc ( mogelijk dus de sterkste zender ) en dan zie je ,zoals vanochtend, dat het spitsuur was. (wat niet zo is terplekke)
en als ik op een andere zender zet, dan zijn die meldingen weg.
maar komt dit door Via-tmc of zit het gewoon nog in de mt 5011?

Waarom dan nog op Via-tmc? Het rare is dat bij spitsuur bij de andere zenders (sky-tmc4u, viatmc ) weinig gemeld worden en bij Via-tmc veel.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo,

Weer een MS 5500 gebruiker er bij op het forum dus, we zitten nu op ruim 20 denk ik zo :)

De TMC info op je scherm is altijd de laatste door de betreffende zender verstrekte info. Dus zolang er geen nieuwe info komt van die zender is dit de meest actuele door hen verstrekte info. En dat hoeft dus niet altijd de werkelijkheid te zijn, helaas :cry:

Persoonlijk selecteer ik bijna altijd RWS-RAD1 voor de meest actuele TMC, de door jou al genoemde VIA, zowel met als zonder streepje voor TMC vind ik meestal maar niks, of het moet al zijn dat ik even wil kijken wat er nou weer voor mobiele flitscontroles zijn. En die kloppen meestal niet zoals je in een ander draardje kunt lezen.

Het punt van dynamische omleiding heb ik duidelijk anders ervaren dan jij hier vertelt. Ik ben via allerlei kleine binnenwegen weer op de hoofdroute gekomen, terwijl ik het hoofdcriterium "snelste" aan had staan.
Wat gebeurede er dan precies bij jou?

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
ms5500exdemo
New Member
New Member
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 sep 2004 17:29

Bericht door ms5500exdemo »

Hallo JW,

ik ging een keer in de avondspits naar rotterdam vanuit amsterdam.
via a10 en a4 zag ik dat er zeker 5 files zijn.
dus ging ik via a1 en a9 en a2 naar utrecht om vervolgens via a12 naar rotterdam te gaan. ( gaf maar 2 opstoppingen aan.)
puur om te kijken of die ook eventueel andere alternatief aanbiedt, heb ik toen criterium b-wegen geloof ik
geselecteerd.
toen navigeert die me echt door b-wegen.(stukje via breukelen landweggetje naar utrecht, stond idd niet vast) echter omdat dit langer zal duren dan dat ik vast zal zitten heb ik die criterium weer teruggezet.
bij selectie snelwegen ( niet snel dus, wat eigenlijk op zo kort mogelijke tijd neerkomt) bleef die navigatie op de snelwegen.
ik denk dat ik ook die 'verkeersinfo gebruiken' uit moet zetten. ergens hier op het forum las ik dat de ms5500 beter navigeert als die uitstond.

Echt jammer dat die meldingen blijven staan. want als het werkt als een radio, dan zal die meldingen toch eigenlijk weg moeten vallen als er geen uitzendingen zijn?
zoals ik aangeeft, geeft rw-radio niet veel info. maar ik zal het proberen, alleen zoekt mijn tmc box steeds via-tmc op. en volgens mij kan ik die niet vastzetten, of wel?

bedankt voor je reaktie :D

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo,

Als ik je verhaal zo lees heb je bij die omleiding geen gebruik gemaakt van de dynamische omleiding maar ben je op basis van de file info via een andere route gereden. Niks mis mee natuurlijk, doe ik ook vaak, maar daarmee kun je geen uitspraak doen over het al-dan-niet correct functioneren van de omleidings systematiek.
Gewoon een keer ECHT uitproberen zou ik zeggen, en daarbij zou op die route van Amsterdam naar Rotterdam wel eens iets heel anders voorgesteld kunnen worden, en wel een route om sommige files heen via N's. Soms gaat dat dan prima, maar als het echt spitsuur is staan die wegen ook vol verkeer en word je er niet wijzer van. En al helemaal niet omdat er geen TMC info is op de meeste van die N's.
Zoiets kun je dan ook het beste uitproberen als de file een incident is, niet op het spitsuur.

Voorts nog even in het algemeen iets over TMC.
Als ik je verhaal zo lees gebruik je TMC eigenlijk als een soort visuele TA verkeersinformatie. En dat is het natuurlijk niet. Maar TMC is heeeeeel veel uitgebreider, met heel veel meer info dan TA. Zoals de soort van de opstopping, de lengte daarvan en noem maar op.
Die TMC info wordt via een zijband van de zender draaggolf meegezonden, en wordt continu geactualiseerd met de laatste info. Uiteraard kan die info verkeerd zijn, zoals die flitscontroles van VIA vaak zijn, of onvolledig omdat er geen goede verkeersinfo aangeleverd wordt door TMC4U of zo. Maar het is wel de laatst aangeleverde en dus bekende TMC info.
Die (tijdelijk) in je computer opgeslagen TMC info wordt dan onder andere gebruikt om op je kaart al die driehoekjes te zetten, ook al zijn die niet allemaal van belang voor jou omdat je een andere route rijdt. Maar toch, als je die info niet gehad had zou je bij de omrijroute via de A9, A2 en A12 niet geweten hebben wat je te wachten stond.
Dus je uitspraak
Echt jammer dat die meldingen blijven staan. want als het werkt als een radio, dan zal die meldingen toch eigenlijk weg moeten vallen als er geen uitzendingen zijn?
kan ik niet onderschrijven. Integendeel dus :wink:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
WS
Senior Member
Berichten: 388
Lid geworden op: 29 sep 2003 18:43

Bericht door WS »

ms5500exdemo schreef: ik denk dat ik ook die 'verkeersinfo gebruiken' uit moet zetten. ergens hier op het forum las ik dat de ms5500 beter navigeert als die uitstond.
Ik heb ook de ervaring dat met de optie verkeersinfo gebruiken uit een betere omleiding (korter in tijd en afstand)wordt gegeven dan met dynamische begeleiding.

zie ook dit draadje viewtopic.php?t=3385


Groet
Willem.
Mercedes E220Cdi <>Navigon 70 premium Live Q4/2010<>Mercedes APS50 SW 4.1

Kia Picanto<>TomTom GO950 Live

test opstelling<>MS5200PT-XL Navteq 2010/11Europa

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • geen file melding 2545
    door Johan.1 » 28 nov 2017 23:05 » in Garmin
    Reacties: 0
    Weergaves: 417
  • Lifetime Map melding, This card has been redeemd
    door yalaju » 31 jan 2016 11:02 » in Garmin
    Reacties: 1
    Weergaves: 455
  • inbouwen origineel kia navigatie geeft fout melding accu loopt leeg
    door reco63 » 28 okt 2018 09:20 » in Overige merken -- VASTE INBOUW --
    Reacties: 1
    Weergaves: 1022
  • Bluetooth blijft op off staan DNX7170DABS
    door Michel1983 » 19 jul 2018 12:28 » in Kenwood
    Reacties: 0
    Weergaves: 391
  • scherm TOTTOM blijft zwart
    door wanouwir » 27 dec 2018 00:47 » in TomTom
    Reacties: 5
    Weergaves: 1064
  • Scherm blijft blauw. Wel werkende functies
    door Turbogeit » 19 okt 2017 23:34 » in Navigatie algemeen
    Reacties: 0
    Weergaves: 935
  • Qlarion QY5002SD blijft opnieuw opstarten
    door Hansiebrink » 04 mar 2022 12:18 » in Clarion
    Reacties: 0
    Weergaves: 183

Terug naar “Traffic Message Channel”