TMC - is het het geld waard?

Alles met betrekking tot TMC gerelateerde zaken
Forumregels
Deze groep is voor vragen over TMC zenders en ontvangen info.
Vragen over gebruik van TMC toestellen kan in een merk gebonden groep gedaan worden.
Batavia
New Member
New Member
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 okt 2004 16:06

TMC - is het het geld waard?

Bericht door Batavia »

Allereerst bedankt dat deze nuttige en boeiende website bestaat. Ik ben de laatste dagen zeker wijzer geworden in de navigatie-jungle.

Bij mijn nieuwe Toyota Corolla die binnenkort wordt geleverd komt een navigatie-systeem (TNS300). Dit systeem kan als optie TMC meekrijgen. Prijs hiervan is €389,- extra. Dit vind ik een behoorlijk bedrag om zomaar de uitbreiding erbij te doen. Ik heb wat TMC verhalen hier op het forum zitten lezen en zit nu te twijfelen.

Aan de ene kant lijkt het mij zeer nuttig om file informatie te krijgen en bijbehorende alternatieve routes, maar tegelijkertijd krijg ik de indruk dat TMC nog in een aanloopperiode zit: te vaak meldingen van niet bestaande files of juist geen meldingen terwijl er toch files zijn. Daarnaast de opkomst van betaalde diensten, gaat de vrije dienst in zijn geheel verdwijnen?

Misschien dat jullie mij kunnen helpen bij een aantal vragen:

1. Hoe is de verhouding tussen goede (nuttige) en foutieve TMC info? Kortom meer vreugde dan ergenis of juist niet?
2. Is het zinvol nu met TMC te beginnen of wat langer de kat uit de boom kijken?
3. Iemand enige ervaring met het TMC systeem van Toyota?
4. Ben ik gebonden aan de Toyota TMC module of is dit universeel? M.a.w. elk merk TMC past erop?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Rich
Average Member
Average Member
Berichten: 61
Lid geworden op: 15 sep 2004 22:37

TMC nog lang niet volwassen

Bericht door Rich »

Hoi,

ik ben ook nog redelijk nieuw in het gebruik van een navigatiesysteem (sinds september) maar de TMC begint me al te irriteren. Te vaak ontbreken er files of komt de informatie te laat. Nog erger is dat er een melding in staat dat er een weg volledig afgesloten is terwijl het tegendeel waar is.
Kortom het succes van deze dienst valt of staat met de info die je erin stopt. Als je dit in waarde om wilt zetten zoals in jouw geval 380 euro dan vindt ik het dit bedrag niet waard.

gr,

Rich

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo,

Over TMC is al een boel geschreven, misschien zelfs zoveel dat je door de bomen het bos niet meer ziet :lol:

Persoonlijk heb ik er al zoveel plezier van gehad dat ik het absoluut niet meer zou willen missen. Niet alleen in eigen land, maar zeker ook in het buitenland.

Er is inderdaad verschil in TMC info aangeboden door de zenders. Mijn voorkeur gaat in NL uit naar RWS-RAD1, en soms kies ik een andere zender om te kijken of er snelheidscontroles zijn.
Dat kan omdat ik met mijn systeem die keuze zelf kan maken, onafhankelijk van een radiozender waar ik al dan niet naar luister, of een keuze die het systeem zelf maakt.
Of dat bij de Toyota TMC unit (waar je wel aan vastzit, andere TMC units zoals die van VDO werken hierop niet) ook zo is weet ik niet.

Hoe het gaat lopen met Pay-TMC is nog onduidelijk. Op een of andere manier moet dat in de besturings-SW van de unit verwerkt worden, en of dat bij de Toyota unit kan weet ik niet.
Bij VDO zal dat wel via C-IQ gaan lopen, hoe dat bij andere systemen gaat is dus nog onduidelijk. Ook of dat achteraf nog geregeld kan worden.
In elk geval is er wel de garantie dat TMC via RWS-RAD1 tot minimaal eind 2006 vrij beschikbaar zal zijn.

En ja, die prijs van bijna 400 Euri is pittig. Eerlijk gezegd zou ik het ook nog niet weten of ik dat geld er wel voor over zou hebben, dan zou ik in elk geval eerst wel willen weten of ik zelf zenders kan kiezen. Als dat het geval is, is het wellicht toch de moeite waard.

Probeer dus eens uit te vinden bij Toyota wat het systeem al-dan-niet kan, en laat ons dat ook even weten. Is zeker interessante info voor de formbezoekers.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

TMC

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »


Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo Gerritje,

Dat zijn zeker een paar handige links, ik heb ze even doorgelezen en weer een paar dingen opgestoken.

Wat ik echter niet gevonden heb is of je met die unit in staat bent zelf je zenders te kiezen. En dat is iets wat een uitgave van bijna 400 Euri nog te verkroppen zou kunnen maken :wink:
Heb jij dat wel gevonden?

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Toyota TMC

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

JW

http://www.geo24.de/forum/bid39-sid7296 ... ec47da.htm

Vraag het eens aan een van die gasten die hier bivakkeren

Gerritje

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Batavia
New Member
New Member
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 okt 2004 16:06

Bericht door Batavia »

Dank voor de reactie's.

Even ter verduidelijking (voor mensen die ook een Toyota navigatie hebben):

De TMC module kost inlcusief inbouwen 389,- euro, de unit zelf kost 321,- euro.

Sinds kort is er een nieuwe DVD uit voor de TNS300 met registratienummer 08927-00971. Deze is de uitgave 2004-2005 versie 2 (volgens de importeur is dit een uitgave van september 2004). Moet/wil je 'm nieuw kopen dan kost dat 333,- euro (incl btw). Toyota zegt niet aan goedkope of gratis updates te doen :(

Ik heb de vraag over de TMC mogelijkheden uitstaan bij Toyota en zal het antwoord daarop ook hier melden.

Een echt uitsluitsel over de meerwaarde van TMC zal ik wel niet krijgen :? , aangezien de reactie's hier ook gemengd worden ervaren. Toch blijf ik met interesse alle opgedane ervaringen volgen.
A market is never saturated with a good product, but it is very quickly saturated with a bad one.
--Henry Ford

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Batavia
New Member
New Member
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 okt 2004 16:06

Bericht door Batavia »

Ik heb ondertussen antwoord gekregen van de Toyota importeur en ook de nieuwe auto met navigatie (maar zonder TMC) binnen.

Van de importeur kreeg ik te horen dat er alleen een automatische stationkeuze mogelijk is, een toekomstige versie zou handmatige instellingen kunnen toevoegen, maar daarover is op dit moment geen verdere informatie bekend.

De handleiding die is meegeleverd met mijn navigatie systeem bevat ook een hoofdstuk over TMC (wat ik dus niet heb) en hierin wordt tot mijn verbazing uitleg gegeven hoe zowel automatische als handmatige instellingen te kunnen zetten.

Ik ben dus enigzins verward door de tegenstrijdige berichten, hoewel - afgaande op de handleiding - ik vermoed dat de handmatige instelling gewoon voorhanden is. Ik heb tenslotte de allerlaatste DVD versie ontvangen.

Is er iemand die wel TMC heeft en dit kan bevestigen?
A market is never saturated with a good product, but it is very quickly saturated with a bad one.
--Henry Ford

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
ruudhak
New Member
New Member
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 nov 2004 10:35

Bericht door ruudhak »

TMC is handig als je opties hebt om om te rijden. B.v. in het Ruhrgebied in Duitsland is het perfect. Want is de A42 geblokkerd dan neem je een andere die een paar kms verderop ligt en dezelfde richting uitgaat. In Nederland is het nut ervan beperkter. Verder heb je er alleen maar nut van als je zelf de TMC provider kan kiezen. Kan je dat niet, dan loop je het risico wat ik nu ervaar met Noordzee. Die sturen ruim 80 onzinmeldingen over snelheidscontroles. Het geheugen van mijn apparaat kan maar een dikke honderd meldingen aan. Aangezien de snelheidscontroles door de gekozen code een hogere prioriteit krijgen dan de files, knikkeren de filemeldingen die "te veel" zijn eruit. Dat houdt in, dat ik in een drukke avondspits de informatie van A1 t/m A9 moet misssen. Kennelijk wordt er nog gesorteerd ook. Pas vanaf A10, A12 heb ik pas info. En daar moet ik niet op.
Ik persoonlijk zou er nooit bijna 800 oude Hollandse guldens voor over hebben.

:!:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo,

Ik schreef het al eerder:
En ja, die prijs van bijna 400 Euri is pittig. Eerlijk gezegd zou ik het ook nog niet weten of ik dat geld er wel voor over zou hebben, dan zou ik in elk geval eerst wel willen weten of ik zelf zenders kan kiezen. Als dat het geval is, is het wellicht toch de moeite waard.
De verhalen lezende over de "flitscontrole bombardementen" van Noordzee en/of 538 maken dat de handmatige keuze als maar belangrijker wordt. Zoals ik die heb met mijn 5010/01, en daar ben ik erg content mee, in alle opzichten. Ik zou m'n TMC box beslist niet willen missen.
Als die er niet is zou ik die 400 Euri er ook niet voor over hebben.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Chemical
Junior Member
Junior Member
Berichten: 44
Lid geworden op: 13 okt 2003 09:43

Bericht door Chemical »

Mijn ervaring met TMC is positief maar dan met name in het buitenland. Duitsland, Italie en Franrijk is het nu van TMC zeker duidelijk. In NL kan ik alleen maar zeggen dat het voor mij absoluut geen functie vervult.

De TMC berichten die worden uitgezonden zijn niet compleet, niet adcuraat, niet altijd correct. Met andere woorden het systeem is niet betrouwbaar. Daarom maak ik er in NL geheel gebruik van. Ook maakt het weinig uit welke zender je gebruikt de een is nog minder dan de ander. Tenminste dat is mijn ervaring.
InDustWeTrust DubNoBassWithMyHeadMan!!!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Chemical schreef:Mijn ervaring met TMC is positief maar dan met name in het buitenland. Duitsland, Italie en Franrijk is het nu van TMC zeker duidelijk. In NL kan ik alleen maar zeggen dat het voor mij absoluut geen functie vervult.

De TMC berichten die worden uitgezonden zijn niet compleet, niet adcuraat, niet altijd correct. Met andere woorden het systeem is niet betrouwbaar. Daarom maak ik er in NL geheel gebruik van. Ook maakt het weinig uit welke zender je gebruikt de een is nog minder dan de ander. Tenminste dat is mijn ervaring.
Ik ook (wel) dus , maar ik denk dat jíj nou juist bedoelt dat je er geen gebruik van maakt in ons land :oops:

Ben het met je eens dat de info niet altijd compleet en accuraat is, maar wie is er in deze wereld perfect?
Ik maak dan dus ook een andere afweging, heb TMC altijd aanstaan, handmatig op RWS-RAD1 en check de files op de verschillende alternatieve routes die ik heb. En in veruit de meeste gevallen heb ik daar profijt van.

De ervaringen dat de zenders niet uitmaken deel ik ook niet, en met mij velen anderen ook niet, zie het andere draadje over dit onderwerp.

Overigens mag je er bij het buitenland ook Vlaams België bij zetten. Zeer goed via Radio2/TIC-VL.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
WS
Senior Member
Berichten: 388
Lid geworden op: 29 sep 2003 18:43

Bericht door WS »

Hallo,
In NL kan ik alleen maar zeggen dat het voor mij absoluut geen functie vervult.
Ik deel de ervaring van JW, wanneer je RWS-RAD1 als zender selecteert heb je een vrij goede info van het fileleed op de snelwegen, helaas zijn de omleidingswegen in ons kleine landje niet van het Duitse kaliber.

Het laatste halfjaar is er een sterke verbetering in het aan en afmelden van de file's en dan doel ik niet op de zenders
VIATMC en VIA-TMC welke vaak fake meldingen uitzenden.

Zowel in binnen als buitenland heb ik erg veel plezier van mijn TMC en zou het voor geen goud willen missen!

groet
Willem.
Mercedes E220Cdi <>Navigon 70 premium Live Q4/2010<>Mercedes APS50 SW 4.1

Kia Picanto<>TomTom GO950 Live

test opstelling<>MS5200PT-XL Navteq 2010/11Europa

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

WS schreef:Hallo,
In NL kan ik alleen maar zeggen dat het voor mij absoluut geen functie vervult.
Ik deel de ervaring van JW, wanneer je RWS-RAD1 als zender selecteert heb je een vrij goede info van het fileleed op de snelwegen, helaas zijn de omleidingswegen in ons kleine landje niet van het Duitse kaliber.

Het laatste halfjaar is er een sterke verbetering in het aan en afmelden van de file's en dan doel ik niet op de zenders
VIATMC en VIA-TMC welke vaak fake meldingen uitzenden.

Zowel in binnen als buitenland heb ik erg veel plezier van mijn TMC en zou het voor geen goud willen missen!

groet
Willem.
Niks aan toe te voegen, GEHEEL mee eens.

En als ik dan toch nog wat toevoeg is het de wens/verwachting dat het nog beter wordt. En dat is op komst, in één of andere vorm. Zie de prestaties over de grens, in België, en in Frankrijk met V-Traffic.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Terug naar “Traffic Message Channel”