TMC functioneert niet in BMW 320d

Alles met betrekking tot TMC gerelateerde zaken
Forumregels
Deze groep is voor vragen over TMC zenders en ontvangen info.
Vragen over gebruik van TMC toestellen kan in een merk gebonden groep gedaan worden.
jefdevries
New Member
New Member
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 mei 2005 01:48

TMC functioneert niet in BMW 320d

Bericht door jefdevries »

:?: Ik ben in het bezit van een VDO MS 5500 met MT 5011. Beide zijn gemonteerd achterin de auto (BMW 320D station) en de plakantenne zit op de achterste zijruit (horizontaal) en t.h.v. de interne radioantenne. Het geheel is gemonteerd door een officiele BMW dealer.
Probleem: Vaak zijn er helemaal geen TMC zenders te ontvangen. Meestal slechts 1. De rijrichting heeft soms ook invloed op de ontvangst. De dealer heeft al verschillende zaken uitgeprobeerd maar tevergeefs! Nu wil men de gehele TMC unit vervangen. Ik denk niet dat dit veel uithaald? Wat kan het probleem zijn?

Bedankts voor jullie reactie.

Jef de Vries

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Als je er makkelijk bij kunt, of de moed opbrengen er naar te zoeken, dan zou ik even een gewone antenne opscharrelen en deze in de TMC-box prikken. Dan kun je al snel ondervinden of het probleem daar zit.
De meerderheid van de "TMC-ontvangst" problemen lijkt van de antenne te komen. Is de plakantenne wel geaard zoals voorgeschreven bijv. en zis de voeding van de plakantenne correct aangesloten, want dat is cruciaal!
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
jefdevries
New Member
New Member
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 mei 2005 01:48

Bericht door jefdevries »

Dank voor je snelle reactie! Ik zal het bespreken met de monteur en zien wat hij er mee doet.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo Jef,

Sprekend uit eigen ervaring: bijna altijd is het fout monteren van de plakantenne de oorzaak, Gerritje zegt dit ook al.

De antenne moet zo'n 4 à 5 cm van de metalen ruitomlijsting geplakt zitten, en inderdaad, die aarding is heeeel erg belangrijk. Die hoort dicht bij het punt waar de antenne versterker zit (het middenstuk van de plakantenne) geaard te zijn. Die aard-litze mag NIET verlengd worden.

Overigens heb je het over een achterste zijruit. Is dat de derde ruit van een Station, of hoe heet dat ook weer bij BMW? Ik heb 'm zelf op de derde ruit van m'n Xantia Break geplakt en daar heb ik een heel behoorlijke ontvangst.

Toch ga ik binnenkort een MA 1410 actieve antennesplitter monteren, daarmee zijn zeer goede ervaringen opgedaan door een aantal van onze forumgebruikers.
Als jij het niet goed voor elkaar krijgt met de plakantenne is dit een heel goed alternatief.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
jefdevries
New Member
New Member
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 mei 2005 01:48

Bericht door jefdevries »

Beste JW. Dat is inderdaad de 3e zijruit. Nu loopt de plakantenne nog zeer dicht tegen de raamomlijsting aan. Dit laat ik a.s. donderdag zeker veranderen en zal de monteur wijzen op het feit dat hij de aarding moet controleren. Mogelijk is die splitter dan ook nog nodig. Kortom ze moeten daar maar eens grondig mee aan de slag. Ik accepteer geen niet goed werkend systeem. Zeker omdat ik weet dat het ook goed kan werken. In mijn vorige auto (Renault Laguna) zat standaard een Carminat systeem (VDO) met TMC. DIt werkte altijd feilloos :P . Was trouwens het enige aan de verrekte auto wat geen storing gaf :evil:

:?: Kan het feit dat de plakantenne bijna over de reguliere plakantenne van de autoradio bevestigd is ook nog problemen geven? En het feit dat de plakantenne van de TMC unit horizontaal geplaatst is?

Bedankt voor je tips. Ik zal wel laten weten wat de uitkomst is van deze 4e poging het TMC werkend te krijgen.

Jef

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Toho_NL
Moderator
Moderator
Berichten: 2525
Lid geworden op: 29 okt 2003 09:36

Bericht door Toho_NL »

Hij is weer teruggeplaatst... Bij nader inzien kan hij ook in dit gedeelte blijven staan (mede op basis van argumentatie jefdevries).

Groetjes,

Toho_NL.
MS5700 (HERE 2013/2014) + TMC-box MT5011 + antennesplitter MA1410 + Arat mount VW T4 + Arat mount VDO Dayton MS5700!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
BMWbertje
Junior Member
Junior Member
Berichten: 42
Lid geworden op: 19 mar 2005 20:47

Bericht door BMWbertje »

Ik heb de TMC box heel simpel via een eenvoudige antennesplitter op de radioplakantenne van mijn Touring 520 gezet en heb in ieder geval steeds 2 zenders actief. Okee, ik weet dat met de speciale splitter (uhh de 40xx) er meer zijn, maar hier in de Randstad werkt dat prima tot zover ik dat nodig gehad heb (hoef alleen maar de weg op voor recreatieve doeleinde, al beschouw ik het bezoek aan mijn schoonmoeder anders)
Nu moet ik toegeven dat ik zo'n raamantenne toch minder vindt dan een normale spriet, in mijn cabrio had ik beter ontvangst met een ingeschoven antennedan in de Touring, met dezelfde radio
Bert
Zo'n NaviSys is een uitkomst, nu alleen nog leren hoe mee om te gaan

BWM E36 318i sedan met MR6000, PC5100-00F(leet) met 3.5SW, TMC 5010/01 en Clarion CDwisselaar

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo Jef,

Op zich is dus die derde ruit geen verkeerde plek. Maar dan moet 'ie wel goed gemonteerd zitten.
Te dicht bij de rand is foute boel, en over een andere antenne heen kan ook niet goed zijn. Zitten er overigens op beide derde ruiten al originele antennes?
Als je me een PB stuurt met je E-mail adres zal ik de originele inbouwinstructie van de antenne scanne en 'm je sturen.

Voor ontvangst van de NL TMC zenders is overigens een vertikale montage het beste. Drie jaar geleden is de polarisatie van de FM zenders in ons land gewijzigd van horizontaal naar vertikaal. Toch werkt horizontaal wel, ook in mijn Xantia zit 'ie horizontaal.
Als ik 'm nú zou moeten monteren deed ik het schuin, meelopend met de lijn van de C-stijl. Dan heb je zowel goede ontvangst in NL als ook over de grens, want daar zijn de meeste zenders horizontaal gepolariseerd.
Maar ik doe dat niet meer, binnenkort monteer ik de MA 1410 splitter en daarmee egbruik ik dan de gewone dakantenne.

Bij toepassing van een MA 1410 heb je helemaal geen plakantenne meer nodig. Met die actieve (!) splitter tak je het antennesignaal bij je radio af en daar vandaan gaat dan een nieuwe antenne kabel naar je TMC box, waarbij het signaal 20dB versterkt is. Gegarandeerd perfecte TMC ontvangst.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
WS
Senior Member
Berichten: 388
Lid geworden op: 29 sep 2003 18:43

Bericht door WS »

BMWbertje schreef:Ik heb de TMC box heel simpel via een eenvoudige antennesplitter op de radioplakantenne van mijn Touring 520 gezet en heb in ieder geval steeds 2 zenders actief. Okee, ik weet dat met de speciale splitter (uhh de 40xx) er meer zijn, maar hier in de Randstad werkt dat prima tot zover ik dat nodig gehad heb (hoef alleen maar de weg op voor recreatieve doeleinde, al beschouw ik het bezoek aan mijn schoonmoeder anders)
Nu moet ik toegeven dat ik zo'n raamantenne toch minder vindt dan een normale spriet, in mijn cabrio had ik beter ontvangst met een ingeschoven antennedan in de Touring, met dezelfde radio
Bert
Ja kijk,
Als je de TMC box als excuus gebruikt om je schoonmoeder te bezoeken, zou ik zeker de ontvangst gaan optimaliseren, dan weet je tenminste zeker in welke langste file je kunt gaan staan. :lol:
Mercedes E220Cdi <>Navigon 70 premium Live Q4/2010<>Mercedes APS50 SW 4.1

Kia Picanto<>TomTom GO950 Live

test opstelling<>MS5200PT-XL Navteq 2010/11Europa

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

WS schreef:
BMWbertje schreef:Ik heb de TMC box heel simpel via een eenvoudige antennesplitter op de radioplakantenne van mijn Touring 520 gezet en heb in ieder geval steeds 2 zenders actief. Okee, ik weet dat met de speciale splitter (uhh de 40xx) er meer zijn, maar hier in de Randstad werkt dat prima tot zover ik dat nodig gehad heb (hoef alleen maar de weg op voor recreatieve doeleinde, al beschouw ik het bezoek aan mijn schoonmoeder anders)
Nu moet ik toegeven dat ik zo'n raamantenne toch minder vindt dan een normale spriet, in mijn cabrio had ik beter ontvangst met een ingeschoven antennedan in de Touring, met dezelfde radio
Bert
Ja kijk,
Als je de TMC box als excuus gebruikt om je schoonmoeder te bezoeken, zou ik zeker de ontvangst gaan optimaliseren, dan weet je tenminste zeker in welke langste file je kunt gaan staan. :lol:
:oops ..................... :oprug:
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
BMWbertje
Junior Member
Junior Member
Berichten: 42
Lid geworden op: 19 mar 2005 20:47

Bericht door BMWbertje »

hahahahha, shot voor open doel zie ik nu, maar ik had net in de diagnoselijst zitten kijken,
mijnQUAl staat op 58, ik heb begrepen dat dit helemaal niet slecht is, toch?
Ik heb niet gekeken hoeveel zenders, maar och, wat moet ik met WDR in mijn omgeving? (gouda)

Benal blij dat ik de kabelzooi achter mijn dashboard heb gekregen, het lijkt een grote auto zo'n beemer, maar het is verschrikkelijk behelpen met de ruimte achter de radio
Bert
Zo'n NaviSys is een uitkomst, nu alleen nog leren hoe mee om te gaan

BWM E36 318i sedan met MR6000, PC5100-00F(leet) met 3.5SW, TMC 5010/01 en Clarion CDwisselaar

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Terug naar “Traffic Message Channel”