TMC en vangrails

Alles met betrekking tot TMC gerelateerde zaken
Forumregels
Deze groep is voor vragen over TMC zenders en ontvangen info.
Vragen over gebruik van TMC toestellen kan in een merk gebonden groep gedaan worden.
Gebruikersavatar
wmp
Moderator
Moderator
Berichten: 2028
Lid geworden op: 01 sep 2003 19:00

TMC en vangrails

Bericht door wmp »

Even de situatie schetsen :

Vanuit Dordrecht naar Rotterdam over de Brienenoord brug.
Op de route over de snelweg zag ik de info dat er voor de Brienenoordbrug 3km file stond, TMC hield zich stil.
Aangezien ik onderweg besloten had een iets afwijkende route te nemen via Kralingen, hield ik dus deze keer maar de twee rechter rijstroken aan, al wilde de navigatie mij over de linker twee laten rijden.
Deze rijstroken zijn gescheiden middels een vangrail, welke pas voorbij afslag 26 (Kralingen, de afslag die ik wilde nemen) ophouden.

Het reed lekker door, dus ik dacht dat de file wel opgelost zou zijn en dat TMC daarom stil was en de info van over de snelweg verouderd.

Welnu, net na de bocht kon ik een remmentest doen van 100km/h naar absoluut 0km/h , niks geen waarschuwing boven de snelweg van aangepast snelheid ofzo, gewoon de bocht doorsuizen en vol in de ankers.

Op het zelfde moment begon het navigatie systeem te praten, iets van 'pas op, file' ofzo.....
Ik schrok mij een hoedje, heb namelijk een [patsermode]sprekende boardcomputer in de auto, en de laatste keer dat ik hard op de rem stampte riep die 'WARNING, failure in break system, emergency system activated, avoid breaking hard, check your garage for further investment on this failure, remember, avoid breaking hard!!!' (zo ongeveer, de haren staan recht overeind dan want het volume waarmee dat ding spreekt is a-sociaal hard)[/patsermode], welnu, nu remde ik hard en was er ineens weer een stem.... okay, dit keer vrouwelijk, Nederlands, maar toch wel indringend en absoluut verkeerde timing....

Na even in de file gestaan te hebben, drukte ik op de knop 'omweg', en ja hoor, ik moest een afslag nemen richting Feyenoord stadion om de file te ontwijken.
Het begon net weer te rijden, dus ik bleef toch maar in de file staan, toen opeens de melding kwam dat de omweg zoveel tijd en kilometer zou duren, maar dan was ik normaliter al lang op de afslag voorbij de mogelijkheid toch weer de file in te duiken.

Maar, om terug te komen op de kern van de vraag, wat nu wanneer ik op de linker twee rijstroken had gestaan, ik zie mij niet zo gauw even mijn wagen over de vangrail tillen.

Meende dat Becker systemen preciezer zijn en zelfs kunnen vertellen in welke rijstrook je rijdt (of was dat nu weer een ander merk), maar VDO-Dayton is op dat gebied weer wat minder precies, of toch niet.... ???

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo WMP,

Boeiend verhaal, en goed te lezen dat je de schrik weer te boven bent.. :lol:

Een paar vragen en opmerkingen:

1) Je kreeg die file info niet, en dus: welke TMC zender stond er op je scherm? SkyTMC of RWS-RAD1?

2) Dat verhaal met parallel rijbanen is inderdaad een zaak die verder aandacht vraagt.
In de eerste plaats heb ik nog geen TMC info gezien die hierin een onderscheid maakt, terwijl dat bij de gesproken info wel plaats vindt. Waarom dus niet ook bij TMC? Of hebben anderen dat anders meegemaakt?
Vervolgens de opmerking dat je Navi niet goed kan vaststellen of je op de hoofdrijbaan zit dan wel op de parallebaan rijdt. Je pulsinfo is dezelfde, en de gyro neemt die geringe hoek niet waar. En de GPS waarneming maakt dit ook niet mogelijk, immers die vertelt je ook niet of je op de linkse baan dan wel de rechtste baan rijdt van een drie- of vierbaans snelweg.

3) Dat Becker dit wel zou kunnen zou me verrassen, maar dat laat ik me graag doen :wink: In elk geval krijgt die dezelfde TMC info, en daarin ontbreekt dus die info naar mijn ervaring.

4) Het herplannen van een route kost even tijd. Naar mijn ervaring kan dat met een MS 5000 wel een minuutje duren, soms wat langer als dat een uitvoerige herplanning is. Met mijn MS 5500 gaat dat sneller, maar toch, als je dat vlak voor een afslag doet, kan het best wel eens te lang geduurd hebben om die afslag nog te kunnen nemen.

Al met al zeker een onderwerp om nader uit te werken, want als het mogelijk wordt een goed onderscheid te maken tussen hoofd- en parallel rijbaan, ook met de TMC info, kun je op tijd de goede route kiezen.
De van Brienenoord is daar één voorbeeld van, de situatie rond Oudenrijn zeker ook. En zo zijn er zeker meer :cry:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Fantom
Senior Member
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 sep 2003 17:18

Bericht door Fantom »

JW schreef: En de GPS waarneming maakt dit ook niet mogelijk, immers die vertelt je ook niet of je op de linkse baan dan wel de rechtste baan rijdt van een drie- of vierbaans snelweg.
Het bizarre is dat je VDO of becker of ............. niet het onderscheid kan maken op welke rijbaan je rijdt. Een kennis van mij had een jaartje geleden een laptop in de auto met een GPS muis en Route66. Als je daar inzoemde zag je wel op het scherm als je van rijbaan veranderde. Ik wil hier alleen maar mee aangeven dat de GPS info heel nauwkeurig kan zijn en dat naar mijn idee de fabrikanten daar best wel wat mee kunnen doen. Ze kunnen heel nauwkeurig bepalen waar je zit en volgens mij kan de GPS heel goed bepalen of je op de hoofdrijbaan rijdt of op de parallel rijbaan.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
wmp
Moderator
Moderator
Berichten: 2028
Lid geworden op: 01 sep 2003 19:00

Bericht door wmp »

Volgens mij had ik skytmc in de display staan, maar eerlijk gezegd heb ik er niet zo op gelet welke zender er stond, na de remmentest vond ik het fijner dat ik de dikke zwarte bumper van een knalgele saab cabrio niet geraakt heb en zat ik in mijn spiegel te kijken naar een remmende vw golf met de bumper zowat op de grond, die weer zat te hopen mij niet te raken.

Meende toch dat er een navi was welke wel kon vertellen dat je bijvoorbeeld in de middelste rijstrook rijdt, maar welke weet ik nu ook niet meer.

Dat route66 dat kan vind ik wel mooi, heb nog een 'oude' (lees : gevallen en gesneuvelde) laptop liggen en een lcd scherm (van weer een andere laptop), dus misschien maar eens knutselen om zelf een navigatie systeem te bouwen gelijk met mp3 speler, maar goed, dat wordt lange termijn werk en oftopic.

Vraag mij eigenlijk af of die tmc zenders een zend interval hebben en clusteren, of alles wat ze ontvangen gelijk doorzenden zonder vertraging.

GPS info kan zeer precies zijn, zeker sinds de afwijkingen uitgeschakeld (zouden?) zijn, maar een aantal meters kun je er natuurlijk altijd naastzitten, en dat zijn nu net de meters die een rijstrook breed zijn :lol:
Bovendien moet de weg dan heel precies in kaart gebracht zijn, maar goed, het zou mogelijk moeten zijn, en aangezien route66 en soortgelijke systemen 100% op sateliet info rijden zouden ze dit verschil misschien wel kunnen zien (mits je antenne niet uiterst links of rechts zit, maar netjes in het midden)

De gyro is natuurlijk in verschillende smaken leverbaar, van supergevoelig tot matig gevoelig, hetgeen mijn inziens de prijs van een navigatie systeem behoorlijk kan bepalen.
Ik denk dat VDO voor de grootste gemene deler heeft gekozen in deze range

Maar ja, het blijft jammer als je geadviseerd wordt een afslag te nemen, terwijl dat inmiddels door een eerder gegeven advies niet meer mogelijk is.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Fantom
Senior Member
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 sep 2003 17:18

Bericht door Fantom »

Ben blij voor je dat er door dit voorval geen kettingbotsing is veroorzaakt. :mrgreen:

Wat me wel opvalt is dat het NAV wel weet dat er een parallel rijbaan is. Als je namelijk vanaf het kleinpolderplein richting Breda rijdt dan zegt de lieftallige dame: " over xxxx meter links aanhouden." Dus je wordt wel over de hoofdrijbaan gestuurd. Dit zelfde geldt voor de tunnle bij dordrecht. Het onderscheidt is er in het NAV. Nu moet het alleen nog worden uitgewerkt zodat het nog beter werkt.

Met Route66 was heel bizar zelfs op een smalle weg gaf Route66 aan of ik links of rechts op de weg aan het rijden was. Ik zal die kennis van mij eens vragen of ik die muis eens kan lenen. Dan kan ik het ook proberen op mijn laptop. Misschien iets voor de volgende meeting. :?:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo,

De benauwde ervaringen van WMP zijn al met al toch de aanleiding voor dit interessante topic, dus "bedankt" daarvoor :mrgreen:

Een paar opmerkingen:

-prof J. Cruyff zei het al: Elk nadeel heb z'n voordeel. In dit geval de GPS van een PDA systeem, vaak verguisd omdat het alleen met GPS werkt en daardoor in moeilijke omstandigheden de weg kwijt raakt. Vast ingebouwde systemen kennen dat probleem niet omdat ze de gyro en de puls gebruiken, en de GPS signalen eigenlijk niet.
Een PDA heeft alleen die GPS en dus moet 'ie op elk moment de kaartvergelijking doen met de GPS signalen.
Overigens zou ik om die reden m'n MS 5500 niet willen inruilen voor een PDA :wink:

-Vanmiddag rij ik over de A 12 vanaf Oudenrijn naar knooppunt Lunetten. Ik zal de schaal eens heel gedetailleerd zetten, en kijken of ik kan zien wat 'ie doet, en of 'ie volgt dat ik de parallelbaan berijd en dan een eerdere afrit neem.

-Het al-dan-niet berijden van de parallelbaan staat dus (nog) los van de ontbrekende TMC info over files op de hoofd- dan wel parallel rijbaan. Daar moeten we wat meer over te weten zien te komen, misschien kan DENNIS ons daarbij helpen. Ik zal 'm een PB'tje sturen om hem op dit topic attent te maken, hij is niet vaak (meer) op het forum.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Fantom
Senior Member
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 sep 2003 17:18

Bericht door Fantom »

JW,

Je hebt gelijk, de TMC info is duidelijk niet volledig en/of voldoende.
Ik was een beetje off-topic geraakt mbt de nauwkeurigheid van de NAV tov de rijbanen.

Ik zal hetzelfde expiriment ook uitvoeren met mijn MS5400. Eens kijken of hij het wel duidelijk aangeeft.

Neemt niet weg dat ik eens zal kijken of ik die GPS muis te pakken kan krijgen om hem te proberen met Route66 oid.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo,

Ik schreef eerder"
-Vanmiddag rij ik over de A 12 vanaf Oudenrijn naar knooppunt Lunetten. Ik zal de schaal eens heel gedetailleerd zetten, en kijken of ik kan zien wat 'ie doet, en of 'ie volgt dat ik de parallelbaan berijd en dan een eerdere afrit neem.
Dat heb ik dus gisteren gedaan, en inderdaad, de verschillende banen van de A12 zijn daar heel goed te zien bij een schaal 100m.
Wat er gebeurde was dat ik, rijdend op de parallelbaan een eerdere afslag nam, nl die naar Laagraven. Echter de pijl bleef nog een hele tijd de berekende route volgen, en pas toen ik bij de grote rotonde Laagraven kwam werd de zaak herberekend. Op dat moment was de zijdelingse afwijking zo'n 15 à 20 meter.
Conclusie hieruit te trekken is dat de puls en gyro info duidelijk domineren over de GPS (ik had op dat moment 7-8 Sat's) en dat GPS pas ingrijpt als het "te gek" wordt.
Op dit punt scoort een pure GPS navi naar ik denk beter.

Al met al zouden we dit ook toe kunnen voegen aan ons "wensenlijstje", en VDO vragen of het mogelijk is de GPS antenne iets meer mee te laten spelen.

Terugkomend op de ervaringen van WMP, is nu voor mij de vraag of het systeem niet wist dat er een vagrail zat tussen de hoofd en de parallel rijbaan. Immers hij reed op de parallelbaan, terwijl het systeem 'm via de hoofdbaan begeleidde.
Maw, als het systeem weet dat er vangrails zijn, kan 'ie je nooit naar een afrit sturen voor een alternatieve route als het denkt dat je op de hoofdrijbaan zit.
En dus de vraag: welke kaart had je in je systeem?
En als dat een Navteq was, dan kan WMP die vraag ook bij Navteq stellen..

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Dennis
Average Member
Average Member
Berichten: 92
Lid geworden op: 17 jan 2004 15:32

Bericht door Dennis »

Waarom dit als onderwerp: TMC en vangrails :(

De huidige TMC is niet op de sec. nauwkeurig, k heb de afgelegde weg als een uitgestippeld.

Premium zal een grote oplossing zijn, helaas kan ik hier nog niks over vertellen

Dennis

Ik ga ff verder rond neuzen op verzoek. :arrow:
Continuïteit op één
_______________________
[url=http://damnet.nl/forum/][color=darkblue][b]DAMnet forum voor jouw PC vragen[/b][/color][/url]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo Dennis,

Goed dat je er weer even bent, en van je aanwezigheid blijk geeft :wink:

Waar het in dit topic over ging is dat er bij de TMC info GEEN onderscheid gemaakt wordt tussen de hoofd- en de parallelrijbaan. Dat gebeurt bij de gesproken verkeers info wel.
En dus is de vraag aan jou, deskundige bij uitstek, hoe dit zit, en of er op dit punt nog wat staat te gebeuren.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Dennis
Average Member
Average Member
Berichten: 92
Lid geworden op: 17 jan 2004 15:32

Bericht door Dennis »

Lijk me te komen doordat we niet kunnen onderscheiden of je als weggebruiker op (bijv.) een A-weg rijdt of de parallelle N-weg.
Mij is altijd vertelde dat GPS op 30 meter nauwkeurig is (het geen wat wij gebruiken)
Er kan dan ook geen twee meldingen gegenereerd worden als het systemen niet weet waar hij wat bij moet melden.


Lijkt me dus een coordinatie verhaal (zeg niet probleem) :lol:

Dennis
Continuïteit op één
_______________________
[url=http://damnet.nl/forum/][color=darkblue][b]DAMnet forum voor jouw PC vragen[/b][/color][/url]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo Dennis,

Wat hier wellicht speelt is dat er afzonderlijke TMC codes toegekend moeten worden aan de hoofd-, en aan de parallelrijbaan. En die moeten dus dan op de kaart CD/DVD gezet worden.

Het zou dus kunnen zijn dat dit niet gedaan wordt omdat de vast ingebouwde Navi's, die voornamelijk de gyro en puls gebruiken niet goed een onderscheid maken tussen die beide rijbanen. Dit in tegenstelling tot systemen die alleen met GPS werken.

Maar ook PDA GPS systemen kunnen niet gebruik maken van de TMC info over de parallelbaan, omdat 'ie dus niet uitgezonden wordt.

Al met al een zaak die verbetering behoeft, op drie plaatsen: TMC info, de Navikaarten, en de SW van de vaste Navi's die de info van de GPS antenne meer zou moeten betrekken in de algorithmen.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
MarcelNL
Average Member
Average Member
Berichten: 60
Lid geworden op: 10 mei 2004 21:07

Bericht door MarcelNL »

Mijn navi lijkt gelukkig prima te weten op welke weg ik me bevindt (gezien de display met bv A_ ) 8) , het is denk ik meer een coordinatie verhaal :wink: dan iets wat m.i. met de TMC tabellen opgelost zou hoeven worden (in de info zit immers o.a. een tamelijk specifieke locatiecode, kijk maar in de TMC lijst bv ; NL A2 Utrecht-Amsterdam thv afslag ..... x km file).
Ik denk dat het meer een probleem is hoe je voor elkaar krijgt dat files op het subwegennet (vaak zonder lussen ed en dus ook welhaast zonder TIC coordinatie) ook gemeld worden.


Ik neem haast aan dat zoals JW al doet vermoeden dat bij inbouwnavi's de gekozen route als vaststaand wordt aangenomen en het systeem "dus"er van uitgaat dat je die baan volgt en de info van gyro en snelheidspulsen de bovenghand laat voeren omdat de "route" vast staat en alleen de positie op die route nog belangrijk is. Wanneer je bv die route hebt geblokkeerd, of een alternatief reisdoel hebt gekozen wordt weer alleen dat deel aktief bekeken en voor dat stuk de TMC info gebruikt. De parallelrijbanen staan m.i. zeker in de navi databases (zo daar niet net vangrails of iets dergelijks is aangebracht!), dus kunnen die gewoon worden meegenomen in de routing en de TMC info lijkt me.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Terug naar “Traffic Message Channel”