PayTMC nu ook in Italië

Alles met betrekking tot TMC gerelateerde zaken
Forumregels
Deze groep is voor vragen over TMC zenders en ontvangen info.
Vragen over gebruik van TMC toestellen kan in een merk gebonden groep gedaan worden.
WS
Senior Member
Berichten: 388
Lid geworden op: 29 sep 2003 18:43

PayTMC nu ook in Italië

Bericht door WS »

Steeds meer landen gaan gebruik maken van betaalde TMC diensten.
Na Frankrijk en Duitsland is er nu ook in Italië paytmc.

Jammer is alleen dat de paytmc daar nu verzorgt wordt door RTL102.5 welke voorheen altijd
gratis te ontvangen was.

RTL102.5 heeft een dekking van 80% van Italië en was altijd zeer betrouwbaar met de meldingen.

De enige nog vrije tmczender in Italië is radio1 welke in grote delen van het land niet te ontvangen is,
ook de betrouwbaarheid van deze zender is minder dan van RTL102.5.

Laatst was ik in Toscane en daar was alleen TEST-TMC te ontvangen van RTL102.5, helaas dus niet vrij te schakelen.
Alleen bepaalde MIO toestellen kunnen vooralsnog gebruik maken van RTL102.5.
Meer info staat op site van RTL102.5 http://www.rdstmc.it/?q=en/node/3

Positief is wel dat bij VDO gewerkt wordt aan een oplossing voor het vrijschakelen van Paytmc.


Met vriendelijke groet,
Willem.
Mercedes E220Cdi <>Navigon 70 premium Live Q4/2010<>Mercedes APS50 SW 4.1

Kia Picanto<>TomTom GO950 Live

test opstelling<>MS5200PT-XL Navteq 2010/11Europa

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Toho_NL
Moderator
Moderator
Berichten: 2525
Lid geworden op: 29 okt 2003 09:36

Bericht door Toho_NL »

Hoi Willem,

Hartelijk dank voor het delen van deze info. Ik ben zelf nog nooit in Italië geweest, maar het is m.i. op zich wel positief als er meer Pay-TMC aanbieders komen. Het is dan alleen wel vervelend dat niet elk systeem daar mee kan omgaan en je dus met de gebakken peren zit als je aangewezen bent op mindere zenders... Hopelijk komt er in de toekomst verandering in.

Groeten,

Toho_NL.
MS5700 (HERE 2013/2014) + TMC-box MT5011 + antennesplitter MA1410 + Arat mount VW T4 + Arat mount VDO Dayton MS5700!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Het is dan alleen wel vervelend dat niet elk systeem daar mee kan omgaan en je dus met de gebakken peren zit als je aangewezen bent op mindere zenders...
Er zit natuurlijk ook nog een ander kant aan deze situatie.
Stel je voor dat iedereen de beschikking heeft over dezelfde informatie en vrijwel dezelfde omleidingen krijgt gesuggereerd. Dat wordt het op de secundaire wegen wel heel erg druk :oops:
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Toho_NL
Moderator
Moderator
Berichten: 2525
Lid geworden op: 29 okt 2003 09:36

Bericht door Toho_NL »

:D Dat is inderdaad wel de andere kant van het verhaal ja... Had ik nog niet aan gedacht. Wellicht dat men het daarom doet :P?

Groet,

Toho_NL.
MS5700 (HERE 2013/2014) + TMC-box MT5011 + antennesplitter MA1410 + Arat mount VW T4 + Arat mount VDO Dayton MS5700!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo Willem,

Bedankt voor je info, ik zie dat je 'm al aangepast hebt op je overzicht http://www.navigatiehosting.nl/TMC/tmcz ... elinks.htm :wink:

Belangrijk is wat je schrijft:
Positief is wel dat bij VDO gewerkt wordt aan een oplossing voor het vrijschakelen van Paytmc.
Ik ben heel benieuwd hoe daar inhoud aan gegeven wordt.
Voor UK doet men het via de kaart, daar moet je extra voor betalen.
Pay-TMC in D is nog onduidelijk, en V-Trafic zal niet via de kaart gaan, dat weigert Visionaute ivm de risico's van het "distribueren zonder voor de rechten te betalen". Zie het V-Trafic topic.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

V-Trafic zal niet via de kaart gaan, dat weigert Visionaute ivm de risico's van het "distribueren zonder voor de rechten te betalen". Zie het V-Trafic topic.
Maar niets is zo veranderlijk als het vaste standpunt van organisaties.
Ruim een jaar geleden toen ik beweerde dat C-IQ niet vol te houden zou zijn, kreeg ik ook diverse commentaren die voor zeker beweerden dat dit nooit het geval zou zijn etc.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Die laatste uitspraak, zó geformuleerd kwam dan niet van mijn kant :wink:

Terug naar V-Trafic, in deze draad http://www.gpspassion.com/forumsen/topi ... hichpage=1 staan een aantal postings van Visionaute zelf, http://www.gpspassion.com/forumsen/pop_ ... ay&id=3095 die daar uitvoerig over vertelt.
Telkenmale wordt daarbij hetzelfde argument gebruikt, of het nou om Blaupunkt gaat of Becker, of om Mercedes, het verhaal blijft dat men dat in onderhandelingen met de betreffende fabrikant wil afdekken en zekerstellen.
V-Trafic heeft er ook geen belang bij de "parallelle circuits" open te laten en op die manier gratis hun betaalservice ter beschikking te stellen.
Dat ITIS dit wel doet is voor hen geen reden dat te wijzigen, logisch lijkt me :idea:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
DigitalDesaster
New Member
New Member
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 sep 2007 19:17

Bericht door DigitalDesaster »

thanks

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
ItaloMike
New Member
New Member
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 jan 2008 14:16

Bericht door ItaloMike »

Ik vraag mij af of er al iets meer bekend is over dat TMC verhaal van VDO (vrijschakelen van PayTMC)?? Ik kom namelijk weleens in Italia en heb nog een aantal navigatie systemen in overweging (Incl. TMC) waaronder de VDO Dayton, Navman en Harman/Kardon.

Hoor het graag.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Net terug van een vakantie reis naar Italië (Umbrië), meteen maar even mijn ervaringen met TMC neerpennen.

Mijn systeem laat in de TMC zenderlijst alle TMC-zenders zien, daarbij zijn zowel Radio 1, 2 en 3, RAI en de TMC Pro. Die laatste is helaas geblokkeerd, en kan dus niet gebruikt worden.
Dat helaas is welgemeend, want mijn ervaringen met de andere zenders zijn ronduit slecht.

Ik had tijdens de vakantie al een paar keer gekeken wat er voor meldingen waren, en die waren er heel veel, en vaak nog al verontrustend. Lange files op de A1 bij Florence, met een vertraging van 90 minuten. Die file verdween echter niet, en kwam telkens weer terug.
Op de terugreis heb ik de gok genomen en ben vanaf Chiusi wél langs die route gereden. En inderdaad: die file was er niet :!:
Ook andere, kortere files bleken niet te kloppen. Maar eentje ten noorden van Milaan werd niet gesignaleerd :oops:

Oftewel, volstrekt onbetrouwbaar.

Verderop in Zwitserland was de info via SGR wel goed, een file van 2 uur vóór de Gothardtunnel klopte, ik ben dan ook over de pas gereden. En dat was een waar genoegen :D

Ik ben benieuwd naar WS' ervaringen, als ik het goed heb zit/zat hij in deze tijd ook in Italië.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
WS
Senior Member
Berichten: 388
Lid geworden op: 29 sep 2003 18:43

Bericht door WS »

Hallo JW,

Hopenlijk is de vakantie beter bevallen dan de verkeersinformatie in Italië :)

Het eerste wat me opviel bij het binnen rijden van Italië (via Zwitserland), was dat het erg lang duurde voor de zenders werden gevonden.
Pas op de ringweg van Milaan kon ik de eerste zender (Radio 1) ontvangen en pas veel later ook de de andere zenders.

Ik vermoed dat de late ontvangst van de TMC zenders komt door de ingebouwde TMCbox van de PC5200,
Mijn ervaring is over het algemeen dat deze dit toch minder is dan de externe TMCbox bij de 5000-5700 serie.
De software die gebruikt is voor de TMC afhandeling van de PC5200 is wel gelijk aan de 5000-5700 serie,
beide hebben versie TIO_v1.

Het tweede wat me opviel was dat nu ook verkeersinfo wordt meegezonden via Radio 2 en Radio 3,
tot vorig jaar was dit alleen Radio 1.
De dekking is daardoor wel beter geworden.

Voor wat de verkeersinfo betreft (Radio 1-2-3) kunnen we inderdaad kort zijn, volstrekt onbetrouwbaar :!:
Eigenlijk is dit al jaren het zelfde.
Nieuwe files worden pas heel laat of helemaal niet aangegeven, en oude allang opgeloste files worden niet of pas heel laat geanulleerd. (sommige file meldingen staan dagen lang in het systeem).

Toen RTL102.5 nog vrij te ontvangen was gaf deze al veel beter en sneller de info dan Radio 1.
Helaas zit deze nu achter PayTMC en is deze vooralsnog op een beperkt aantal navigatie systemen te ontvangen.
JW schreef: Verderop in Zwitserland was de info via SGR wel goed, een file van 2 uur vóór de Gothardtunnel klopte, ik ben dan ook over de pas gereden. En dat was een waar genoegen
Alle zenders in Zwitserland hebben dezelfde SID en dus ook exact dezelfde meldingen, het maakt dus niet uit welke zender je selecteerd.

Ondanks de hoge bergen is de dekking goed en ook de geboden informatie redelijk betrouwbaar, op de heenreis was er 1 melding op mijn route net voorbij Basel, tussen de kruising A3/A2 en Arisdorf deze melding werd ook via de radio weergegeven.
We zijn toen net voor de kruising naar de A2 via de N2 binnendoor gegaan en dat ging prima.

Ook op de terug reis klopte de meldingen, 1 file voor de grens bij Chiasso werdt keurig gemeldt en ook voor de Gothard tunnel stond 1 km met een vertraging van 20 minuten.
We hebben ervoor gekozen om toch maar aan te sluiten in de file voor de Gothard tunnel en de inderdaad mooie en zeker aan te raden route over de pas deze keer links te laten liggen, de vertraging was niet zo groot en inderdaad zo'n 15 minuten later konden we de tunnel in.

Groet,
Willem.
Mercedes E220Cdi <>Navigon 70 premium Live Q4/2010<>Mercedes APS50 SW 4.1

Kia Picanto<>TomTom GO950 Live

test opstelling<>MS5200PT-XL Navteq 2010/11Europa

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Ook jij hebt dus de pech dat je veroordeeld bent tot Radio 1, 2, 3/RAI voor je TMC in Italië. En da's niet best dus :twisted:
En dat ondanks dat je in het bezit bent van de 5200PT, die wél TMCPro moet kunnen weergeven. In welke landen heb je die nu wel, is dat alleen in BRD en F (V-Trafic)?
Eerder las ik dat je ook in B geen TMC via STU-BRU kunt pakken....

Die TMC Info in CH was prima.
Ik heb, wetend dat de SID hetzelfde is voor de zenders daar (ik had goed studie gemaakt van de info op jouw onvolprezen site http://www.navigatiehosting.nl/tmc/zend ... /index.php :lol: ) geen andere zenders geselecteerd. Dat was gewoon niet nodig.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
WS
Senior Member
Berichten: 388
Lid geworden op: 29 sep 2003 18:43

Bericht door WS »

Hallo JW,

Met de PC5200PT kan ik inderdaad geen STU-BRU en RTL102.5 selecteren.
Deze werken waarschijnlijk met een softwarematige versleuteling.

Tot op dit moment heb ik de volgende Paytmc zenders ontvangen:

TMCpro -Duitsland
V-Traffic, NRJ - Frankrijk
Classic - UK


Ik heb, wetend dat de SID hetzelfde is voor de zenders daar (ik had goed studie gemaakt van de info op jouw onvolprezen site http://www.navigatiehosting.nl/tmc/zend ... /index.php ) geen andere zenders geselecteerd. Dat was gewoon niet nodig.
Ik heb de site weer bijgewerkt met de laatste bevindingen(Italië-Zwitserland).
Tevens ben ik druk bezig de layout te wijzigen, en extra info toe te voegen.

groet,
Willem.
Mercedes E220Cdi <>Navigon 70 premium Live Q4/2010<>Mercedes APS50 SW 4.1

Kia Picanto<>TomTom GO950 Live

test opstelling<>MS5200PT-XL Navteq 2010/11Europa

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Ik ben toch benieuwd hoe die TMC-Pro van Italië en België voor deze systemen beschikbaar gesteld gaan worden.
Voor België en Italië heeft Garmin dat inmiddels wel geregeld https://buy.garmin.com/shop/shop.do?cID=268 en dus is de vraag: wie volgt, en hoe?
Ook al is VDO er inmiddels niet meer voor onze systemen, een club als Navteq zou dat ook moeten kunnen regelen, lijkt me....

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Terug naar “Traffic Message Channel”