Komt er ook informatie van de VID af?

Alles met betrekking tot TMC gerelateerde zaken
Forumregels
Deze groep is voor vragen over TMC zenders en ontvangen info.
Vragen over gebruik van TMC toestellen kan in een merk gebonden groep gedaan worden.
Gebruikersavatar
Toho_NL
Moderator
Moderator
Berichten: 2525
Lid geworden op: 29 okt 2003 09:36

Komt er ook informatie van de VID af?

Bericht door Toho_NL »

Ik vroeg me af of er ook informatie, die gebruikt wordt voor TMC-berichten, door de VerkeersInformatieDienst wordt geleverd. Ik had al een beetje op het forum gezocht (ik was in de veronderstelling dat er al een topic hierover was, maar kan het zo ff niet vinden). Bij de VID kan je zien welke files zij melden (meestal zijn de gesproken meldingen ook 'mogelijk gemaakt' door de VID). Ik vroeg me af of dit ook als bron voor de TMC-berichten wordt gebruikt (zo nee, hoe worden deze berichten dan gemaakt / waarop zijn ze gebasseerd?).

Groeten,

Toho_NL.
MS5700 (HERE 2013/2014) + TMC-box MT5011 + antennesplitter MA1410 + Arat mount VW T4 + Arat mount VDO Dayton MS5700!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Toho_NL
Moderator
Moderator
Berichten: 2525
Lid geworden op: 29 okt 2003 09:36

Bericht door Toho_NL »

Inmiddels in dit topic wat meer informatie gevonden: viewtopic.php?t=7023

Daaruit zou ik concluderen dat de informatie bij Radio 1, Radio 3, Sky Radio en Veronica dezelfde is als die van de VID. Als dat het geval is dan kunnen we met z'n allen de TMC-informatie verbeteren! Je kan je namelijk geheel vrijblijvend aanmelden bij de VID als zijnde verkeersinformant. Je kan dan, als je in een file staat ofzo, de VID bellen (een speciaal nummer) en daar e.e.a. doorgeven. Voor meer informatie hierover, zie: http://www.vid.nl/verkeersinformant.html

Groeten,

Toho_NL.
MS5700 (HERE 2013/2014) + TMC-box MT5011 + antennesplitter MA1410 + Arat mount VW T4 + Arat mount VDO Dayton MS5700!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
escape
Junior Member
Junior Member
Berichten: 39
Lid geworden op: 11 okt 2005 23:25

Bericht door escape »

Bron RWS:
De verkeersinformatie over de rijkswegen (zoals de A1, A12 etc) komt bij Rijkswaterstaat vandaan.
Lussen in de weg verzamelen gegevens over gemiddelde snelheid en tellen het aantal auto’s.
Deze gegevens worden verzameld door de vijf regionale verkeerscentrales (RVC) van Rijkswaterstaat en doorgegeven aan het Verkeerscentrum Nederland (VCNL) in Utrecht.

Het VCNL bewerkt deze gegevens en gegevens uit andere bronnen en maakt hiervan basis verkeersinformatie.
Dit is informatie over files (waar en hoe lang), wegwerkzaamheden (waar wordt aan de weg gewerkt en wat wordt er gedaan) en reistijdinformatie (hoe lang duurt uw reis over een bepaalde rijksweg).

De producten die het VCNL maakt, wordt doorgegeven aan organisaties die ervoor zorgen dat u als weggebruiker de informatie kunt ontvangen en gebruiken.
Deze organisaties worden aanbieders van actuele verkeersinformatie genoemd.
Volgens mij:
- Is de VID één van die aanbieders van actuele verkeersinformatie.
- Is het VCNL de echte bron.
- Kopen de TMC-providers zoals TMC4U de informatie in bij het VCNL en bewerken ze dan zelf.
M.a.w. TMC4U is net als de VID een aanbieder van actuele verkeersinformatie.
Alpine CDA9847R & Garmin eTrex Legend
= good RDS, basic GPS-navigation, no TMC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Toho_NL
Moderator
Moderator
Berichten: 2525
Lid geworden op: 29 okt 2003 09:36

Bericht door Toho_NL »

Dat zou best kunnen. Dat zou dan wel betekenen dat de VID geen TMC-berichten mogelijk maak, tenzij de VID één van de andere bronnen is die gebruikt worden door het VCNL. Iemand die weet of dit het geval is? Hoe komt de VCNL anders aan de informatie over bijvoorbeeld de N-wegen?

Groeten,

Toho_NL.
MS5700 (HERE 2013/2014) + TMC-box MT5011 + antennesplitter MA1410 + Arat mount VW T4 + Arat mount VDO Dayton MS5700!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Toho_NL
Moderator
Moderator
Berichten: 2525
Lid geworden op: 29 okt 2003 09:36

Bericht door Toho_NL »

Niemand die weet hoe dit zou kunnen gaan? Ze moeten toch ergens een of andere bron hebben zitten. Of staat de VID er helemaal buiten en doen zij alleen maar dingen via de radio (en niet via TMC)?

Groeten,

Toho_NL.
MS5700 (HERE 2013/2014) + TMC-box MT5011 + antennesplitter MA1410 + Arat mount VW T4 + Arat mount VDO Dayton MS5700!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

De VerkeersInformatieDienst krijgt veel verzoeken om meer informatie. Hierop kunnen wij helaas niet altijd persoonlijk reageren. Voordat je ons per mail een vraag stelt, kun je het best eerst kijken of onze lijst met Veel Voorkomende Vragen het antwoord op je vraag geeft. Meer informatie over de reistijden-proef vind je hier.
Scholieren die een werkstuk of spreekbeurt moeten houden over het fileprobleem kunnen hier meer vinden over de achtergronden van files en de oplossingsrichtingen. Kun je nergens een antwoord vinden of heb je een suggestie, stuur dan een Emailbericht naar ons.

Onze adresgegevens:

De VerkeersInformatieDienst
Postbus 15, 1170 AA Badhoevedorp
New Yorkstraat 16, 1175 RD Schiphol-Lijnden


Verkeersinformatie voor weggebruikers: tel. 0900-8855 (45 eurocent p.m.)
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Toho_NL
Moderator
Moderator
Berichten: 2525
Lid geworden op: 29 okt 2003 09:36

Bericht door Toho_NL »

Bedankt voor de informatie. Mocht niemand hier het antwoord weten dan zal ik zeker contact met ze opnemen. Ik dacht: "Ik vraag het eerst hier, wellicht weet iemand het." Zo niet, dan zal ik ze het vragen en het dan hier berichten.

Groeten,

Toho_NL.
MS5700 (HERE 2013/2014) + TMC-box MT5011 + antennesplitter MA1410 + Arat mount VW T4 + Arat mount VDO Dayton MS5700!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

De VID is één van de verstrekkers van informatie over files die vervolgens tot TMC Info omgewerkt wordt.
Zie oa http://www.tmc4u.nl/techniek.php en met name de info op WS' onvolprezen site http://www.navigatiehosting.nl/TMC/TMCuitleg.htm

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Toho_NL
Moderator
Moderator
Berichten: 2525
Lid geworden op: 29 okt 2003 09:36

Bericht door Toho_NL »

:oops: Dat ik niet aan de site van WS gedacht had om dit te 'onderzoeken'. Bedankt voor de links die je me gegeven hebt. Het is me nu een stuk duidelijker. Dat betekent dus dat wij, als weggebruikers, indirect kunnen bijdragen aan de kwaliteit van de TMC (als verkeersinformant) en dan met name op N-wegen.

Groeten,

Toho_NL.
MS5700 (HERE 2013/2014) + TMC-box MT5011 + antennesplitter MA1410 + Arat mount VW T4 + Arat mount VDO Dayton MS5700!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Daar kunnen wij als verkeersdeelnemer zeker aan bijdragen :wink:

Maar let wel, die info over N-wegen kan alleen in TMC Info omgezet worden als jou systeem dat kan decoderen. Oftewel, de LT(N) in jouw systeem cq op je kaart moet de codes van die wegen bevatten :idea: Zo niet, dan kan jouw systeem niks met die TMC Info :oops:

In ons land zijn er een aantal N-wegen in de LT opgenomen, maar welke dat precies zijn weet ik niet.
Ik herinnner me uit de tijd dat ik dagelijks van Amersfoort naar Utrecht reed dat de weg binnendoor van Soest naar Soesterberg wel in de tabel stond, daar had ik TMC info.
En toen Rijnmond nog TMC uitzond zag ik met enige regelmaat ook N-wegen opduiken.
Maar welke wegen er nog meer opstaan, geen idee.

In Frankrijk staan er erg veel N-wegen en zelfs heel wat D-wegen in de LT.
Ik weet dat van m'n ritten langs Parijs, daar staan zelfs de belangrijke wegen binnen de Boulevard Periferique op de TMC lijst.
En Frits heeft kort geleden laten zien dat er ook rond de zwitserse grens heel wat TMC info gegeven wordt over D-wegen.
Zóver zijn we in ons land nog lang niet :oops:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Toho_NL
Moderator
Moderator
Berichten: 2525
Lid geworden op: 29 okt 2003 09:36

Bericht door Toho_NL »

Ik meen ergens ooit gelezen te hebben dat alle N-wegen in Nederland inmiddels voorzien zijn van een TMC-codering, waardoor je over al die wegen informatie zou kunnen ontvangen (anders geformuleerd: ze staan allemaal in de LT(N)-tabel). Ik kan alleen even niet meer terugvinden waar ik dit vandaan heb...

Groeten,

Toho_NL.
MS5700 (HERE 2013/2014) + TMC-box MT5011 + antennesplitter MA1410 + Arat mount VW T4 + Arat mount VDO Dayton MS5700!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

En als dat al zo is, dan is het de vraag of je systeem dan wel je kaart voorzien is van deze tabel :idea:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Toho_NL
Moderator
Moderator
Berichten: 2525
Lid geworden op: 29 okt 2003 09:36

Bericht door Toho_NL »

Ja, dat is waar. Maar denk je niet dat, voor ons systeem, met de nieuwe kaart dit geregeld zou moeten zijn? Ik neem aan dat deze tabel ook geïmplementeerd word in de databases van Navteq en TeleAtlas. Of we ergens zouden kunnen achterhalen wat voor tabel erop staat.....?

Groeten,

Toho_NL.
MS5700 (HERE 2013/2014) + TMC-box MT5011 + antennesplitter MA1410 + Arat mount VW T4 + Arat mount VDO Dayton MS5700!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Toevallig heb ik wat gegevens over de LTN's van de C-IQ 2005/06 versie van TA
Voor NL is dat VCN 2003A, daarvoor was het VCN 2001A
Voor F is dat Setra V 0.4, voor beide versies
Voor D is dat in beide gevallen BAST LCL V 3.0
Voor GB is dat ITIS V 4.6, voorheen was dat V 4.5

Van Navteq heb ik geen gegevens.

Hoe het op de huidige DVD en CD's staat weet ik niet.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
escape
Junior Member
Junior Member
Berichten: 39
Lid geworden op: 11 okt 2005 23:25

Bericht door escape »

JW schreef:De VID is één van de verstrekkers van informatie over files die vervolgens tot TMC Info omgewerkt wordt.
Zie oa http://www.tmc4u.nl/techniek.php en met name de info op WS' onvolprezen site http://www.navigatiehosting.nl/TMC/TMCuitleg.htm
Daar wordt de VID helemaal niet genoemd / bedoeld , maar de VCNL (of kijk ik nou zo verkeerd?)
Alpine CDA9847R & Garmin eTrex Legend
= good RDS, basic GPS-navigation, no TMC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

VCNL is de voortzetting van TIC, zie http://www.08008002-rijkswaterstaat.nl/ ... /index.jsp
Op die site staat een link naar de samenwerkingspartners, http://www.08008002-rijkswaterstaat.nl/ ... /index.jsp waarbij een aantal namen staan die m.i. niet alleen als afnemers gelden maar ook aanbieders zijn van verkeersinfo. Zoals Vialis.
Maar je zou gelijk kunnen hebben dat VID "slechts" afnemer is van VCNL.

Aan de andere kant snap ik dan niet goed waarom VID er deze zomer zo'n ophef over gemaakt heeft dat ze nu rechtstreeks info krijgen uit inductielussen en daardoor veel sneller met Verkeersinfo en TMC info kunnen komen.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
User
New Member
New Member
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 feb 2007 02:19

Bericht door User »

Heb altijd in de veronderstelling geleefd dat TMC door een apparte dienst verzorgd werd.. maar goed zo lees je maar :lol:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • Mercedes ML comands aps display informatie
    door Wimschuldink » 05 dec 2016 10:32 » in Mercedes
    Reacties: 0
    Weergaves: 490
  • file informatie via gekoppelde mobiel internet uit of aan
    door bertusjan » 27 jun 2020 17:38 » in Navigatie algemeen
    Reacties: 2
    Weergaves: 412
  • TomTom Rider 410 komt niet verder dan startscherm
    door Snellevogel » 29 aug 2021 14:20 » in TomTom
    Reacties: 0
    Weergaves: 270

Terug naar “Traffic Message Channel”