Geen TMC ontvangst... Heeeeelllp!!!

Alles met betrekking tot TMC gerelateerde zaken
Forumregels
Deze groep is voor vragen over TMC zenders en ontvangen info.
Vragen over gebruik van TMC toestellen kan in een merk gebonden groep gedaan worden.
rikske
Starting Member
Starting Member
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 apr 2005 08:24

Geen TMC ontvangst... Heeeeelllp!!!

Bericht door rikske »

Hallo allemaal. Ik heb vorige week een navi MS 5400 geïnstalleerd met een TMC box.
De navi werkt perfect, en de TMC box is goed aangesloten. Het lampje brandt rood op de box, dus hij werkt. Als ik een diagnose doe van de navi is er geen probleem. Bij de diagnose kijk naar de TMC settings, en die komen erop, maar ik ontvang niet het "groene" TMC op mijn scherm, dus ik veronderstel dat er iets dik mis is. Wanneer ik navigeer krijg ik ook geen filemeldingen, enz... nochtans zijn er files op de route. Wat kan dit zijn. Software van de navi is 9.50. Kan iemand me helpen met dit probleem.
Ik heb al heel wat rondgesurft op de site, maar ik vindt niet echt een duidelijk antwoord op mij vraag hieromtrent. Bedankt voor de reacties.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo,

Krijg je überhaupt geen "TMC" op je scherm in de statusregels? Wat heb je nu staan in de statusregels, links- en rechtsonder, en middenboven?

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
escape
Junior Member
Junior Member
Berichten: 39
Lid geworden op: 11 okt 2005 23:25

Bericht door escape »

Is de (FM)antenne wel aangesloten?
Alpine CDA9847R & Garmin eTrex Legend
= good RDS, basic GPS-navigation, no TMC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
rikske
Starting Member
Starting Member
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 apr 2005 08:24

Bericht door rikske »

FM antenne is zeker aangesloten. Heb daarvoor een universele splitter gebruikt. Hij krijgt zeker antenne ontvangst.
Linksonder: resterende tijd. Rechtsonder: uur van aankomst en bovenaan in het midden: het uur op deze moment.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
escape
Junior Member
Junior Member
Berichten: 39
Lid geworden op: 11 okt 2005 23:25

Bericht door escape »

Wanneer je de antenne lostrekt van de TMC-box en na een poosje weer aansluit, pakt de ontvanger waarschijnlijk een andere TMC-zender dan je nu ontvangt (ik neem aan dat daar meerdere stations te ontvangen zijn). Dit komt omdat de ontvanger automatisch op zoek gaat naar een TMC signaal.
Gaat het dan beter?
Kun je overigens zien waarop de TMC-ontvanger is afgestemd (frequentie, SID, PI)?
Alpine CDA9847R & Garmin eTrex Legend
= good RDS, basic GPS-navigation, no TMC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
rikske
Starting Member
Starting Member
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 apr 2005 08:24

Bericht door rikske »

Ik had wel een foutje gemaakt. Bovenaan stond het uur, en dat heb ik veranderd nu naar TMC, en nu geeft hij inderdaaf een TMC frequentie aan in het groen. Dus dat is al ok, maar ik kan maar 2 TMC zenders nemen, en daar zit geen radio zender bij. Ik woon in België, dus het zal wel anders zijn dan in nederland, maar het gaat om Via TMC en TIC VL. TIC Vl lijkt mij het meest interressant, omdat dit de regionale en nationale berichten toont, maar een radio zender geeft wel flitsinfo ook, dus... dat zou beter zijn. Ik moet wel zeggen dat er soms eens een radio zender in de lijst verschijnt, maar niet diegene die ik zou willen. Hoe kan ik meer radiofrequenties op mijn TMC box krijgen? Kabel uittrekken en terug insteken, en blijven proberen?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Zolang er TMC in rood wordt aangegeven op de statusregel hoef je niet verder te kijken want dan heb je geen ontvangst.
Probeer eens een ordinaire oude sprietantenne op de TMC box aan te sluiten. Zelfs een stuk montagedraad dat je naar buiten voert is in geval van nood al geschikt om te testen. Als het goed is wordt dan het TMC symbool onmiddellijk al groen en zodra een zender wordt gevonden krijg je de naam te zien.
Ik gok voorlopig op een niet functionerende antenne.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
rikske
Starting Member
Starting Member
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 apr 2005 08:24

Bericht door rikske »

Escape, waar kan ik zien waarop de TMC is afgestemd? Bij de diagnose ofzo?

Zou mijn probleem aan de universel splitter kunnen liggen? Beter een MA 1410 steken van VDO of voldoet een universele?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
escape
Junior Member
Junior Member
Berichten: 39
Lid geworden op: 11 okt 2005 23:25

Bericht door escape »

rikske schreef:Ik had wel een foutje gemaakt. Bovenaan stond het uur, en dat heb ik veranderd nu naar TMC, en nu geeft hij inderdaaf een TMC frequentie aan in het groen. Dus dat is al ok, maar ik kan maar 2 TMC zenders nemen, en daar zit geen radio zender bij. Ik woon in België, dus het zal wel anders zijn dan in nederland, maar het gaat om Via TMC en TIC VL. TIC Vl lijkt mij het meest interressant, omdat dit de regionale en nationale berichten toont, maar een radio zender geeft wel flitsinfo ook, dus... dat zou beter zijn. Ik moet wel zeggen dat er soms eens een radio zender in de lijst verschijnt, maar niet diegene die ik zou willen. Hoe kan ik meer radiofrequenties op mijn TMC box krijgen? Kabel uittrekken en terug insteken, en blijven proberen?
Wanneer de indicatie groen is dan geeft dat aan dat er een radiozender met TMC ontvangen wordt. Dat lijkt mij dus ok.
Via TMC en TIC VL zijn beide providers m.b.t. TMC info; dus je zou nu ook de berichten moeten ontvangen.
Er bestaan, naar mijn weten geen speciale TMC-zenders; TMC wordt altijd meegezonden met het RDS signaal van een radioprogramma.
De TMC box doet echter niets met het radioprogramma maar gebruikt alleen de TMC-data.
Of je handmatig zenders kunt selecteren is afhankelijk van de gebruikte apparatuur (in principe moet het kunnen, maar de mogelijkheid is niet altijd geïmplementeerd).
Alpine CDA9847R & Garmin eTrex Legend
= good RDS, basic GPS-navigation, no TMC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

escape schreef:
rikske schreef:Ik had wel een foutje gemaakt. Bovenaan stond het uur, en dat heb ik veranderd nu naar TMC, en nu geeft hij inderdaaf een TMC frequentie aan in het groen. Dus dat is al ok, maar ik kan maar 2 TMC zenders nemen, en daar zit geen radio zender bij. Ik woon in België, dus het zal wel anders zijn dan in nederland, maar het gaat om Via TMC en TIC VL. TIC Vl lijkt mij het meest interressant, omdat dit de regionale en nationale berichten toont, maar een radio zender geeft wel flitsinfo ook, dus... dat zou beter zijn. Ik moet wel zeggen dat er soms eens een radio zender in de lijst verschijnt, maar niet diegene die ik zou willen. Hoe kan ik meer radiofrequenties op mijn TMC box krijgen? Kabel uittrekken en terug insteken, en blijven proberen?
Wanneer de indicatie groen is dan geeft dat aan dat er een radiozender met TMC ontvangen wordt. Dat lijkt mij dus ok.
Via TMC en TIC VL zijn beide providers m.b.t. TMC info; dus je zou nu ook de berichten moeten ontvangen.
Er bestaan, naar mijn weten geen speciale TMC-zenders; TMC wordt altijd meegezonden met het RDS signaal van een radioprogramma.
De TMC box doet echter niets met het radioprogramma maar gebruikt alleen de TMC-data.
Of je handmatig zenders kunt selecteren is afhankelijk van de gebruikte apparatuur (in principe moet het kunnen, maar de mogelijkheid is niet altijd geïmplementeerd).
En dus is de vraag aan Rikske: welke TMC box heb jij gekoppeld aan je MS 5400?
Ik veronderstel dat je een nieuwe set hebt, en dan zit er een MT 5011 aangekoppeld dan wel een MT 5010/01. En met beide boxen kun je handmatig een TMC zender kiezen. Dat doe je door tijdens de navigatie naar het Info menu te gaan en dan de TMC zenderlijst te kiezen. Dáár kun je dan zien welke TMC zenders je ontvangt, en vervolgens kun je er eentje kiezen.

Overigens, er is in Vlaanderen maar één TMC zender actief, en wel TIC-VL via Radio2. De door Rikske ontvangen Via TMC is een NL zender die geen Vlaamse TMC info heeft.
Vaste flitspalen kun je te zien krijgen als je de op de CD staande flitsinfo Benelux vrijgeschakeld hebt, maar de mobiele flitscontroles worden in België (vooralsnog) niet via TMC gesignaleerd. In NL gebeurt dat via twee commerciële radiozenders, in België dus (nog?) niet.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
rikske
Starting Member
Starting Member
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 apr 2005 08:24

Bericht door rikske »

Hey, bedankt voor de reeds gegevne info. Ik heb ondertussen wat meer info voor jullie ivm mijn TMC box.
Het is een MT5011.
Na mijn diagnose kom het volgende uit voor jullie.

SW versie 3.38
PI 632
SID 0
Qual 39
CC 6
Freq 98,6 (radio 2)
Mode Alert C
LTM 1
MGS .NR.

Kunnen jullie aan de hand van dit weten of alles ok is. SID is 0, is dat normaal?
Bedankt

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Uit een andere draad:
Met splitter heb ik in NL bijna altijd minimaal 2 zenders met een qual van boven de 55. Ik geloof dat 63 het
maximum is. In het westen van NL heb ik bijna altijd qual 63 op RWS-RAD1 en SKYTMC4U.
39 voor qual lijkt wat aan de lage kant!
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo,

Da's normaal, kijk maar even op Willem's (WS) overzicht http://home.kabelfoon.nl/~stormmss/TMC/ ... elinks.htm.
Daarop zie je ook Class21 staan, dat is de Waalse zender, daar heb jij niet veel aan denk ik zo. Zie jij die zender ook in de zenderlijst? Dan zou je 'm even kunnen selecteren en kijken wat 'ie doet.

Ik vind wel die Qual wat laag, zit jouw TMC antenne wel helemaal goed geplaatst en aangesloten? Waar zit die nu, en hoeveel cm van de rand van de ruit? En is die aarddraad aangesloten volgens de instructie?

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
rikske
Starting Member
Starting Member
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 apr 2005 08:24

Bericht door rikske »

JW, ik heb zo een universele Y-splitter gebruikt. Waarschijnlijk ligt het daaraan. Beter een originele van VDO nemen zeker?

Class 21 zie ik soms in de lijst, maar TIC VL is er constant.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

rikske schreef:JW, ik heb zo een universele Y-splitter gebruikt. Waarschijnlijk ligt het daaraan. Beter een originele van VDO nemen zeker?

Class 21 zie ik soms in de lijst, maar TIC VL is er constant.
Tot voor een half jaar gebruikte ik de originele, actieve plakantenne van VDO die bij de MT box zat, met heel behoorlijke resultaten. Toch heb ik 'm vervangen door de MA 1410 splitter omdat die plakantenne teveel richtkarakteristiek had en ik daarom wel eens helemaal geen TMC zender pakte. De Klagenfurtweg van Venlo naar Mönchengladbach was een berucht voorbeeld.
Sinds juni gebruik ik de MA 1410, met prima resultaten. Het wegvallen van de ontvangst op bepaalde wegen is niet meer voorgekomen, en dank zij de betere ontvangst kon ik maximaal profiteren van m'n speciale "franse MT box", waarmee ik het franse V-Trafic ontvang.

Ik zou je aanraden wat vaker de QUAL van je huidige systeem te checken, en als dat nooit in de buurt gaat komen van de 60 is het installeren van een MA 1410 zeker te overwegen.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
rikske
Starting Member
Starting Member
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 apr 2005 08:24

Bericht door rikske »

Die qual varieert wel enorm wanneer ik diagnose TMC doe. Dat gaat van 35 tot 55 meestal. Is ook wel reeds rond de 60 - 65 geweest.
Vandaag voor de eerste keer een melding gehad van ongevel op de route.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

rikske schreef:Die qual varieert wel enorm wanneer ik diagnose TMC doe. Dat gaat van 35 tot 55 meestal. Is ook wel reeds rond de 60 - 65 geweest.
Vandaag voor de eerste keer een melding gehad van ongevel op de route.
Dat ziet er toch niet verkeerd uit.

Overigens is mijn ervaring dat TIC-VL erg veel TMC info geeft. En dus is de vraag: heb jij wel alle soorten meldingen aangevinkt? Het lijkt net alsof dat niet het geval is.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • Slecht to geen GPS ontvangst
    door laurenszegers » 07 okt 2014 21:07 » in V.A.G
    Reacties: 3
    Weergaves: 2071
  • Geen GPS ontvangst Laguna 2004
    door kevpau » 15 jun 2015 00:51 » in Renault
    Reacties: 1
    Weergaves: 934
  • Soms gps ontvangst
    door Xander » 01 jul 2014 21:53 » in BMW
    Reacties: 0
    Weergaves: 667
  • Geen maximumsnelheid RNS-510 P
    door tadie » 26 jun 2014 16:51 » in V.A.G
    Reacties: 4
    Weergaves: 1696
  • Geen TMC info
    door Freddy11 » 24 sep 2016 18:14 » in Vaste Pioneer systemen
    Reacties: 0
    Weergaves: 536
  • als 50 berkend geen route
    door pakico » 21 jun 2014 12:52 » in Mercedes
    Reacties: 4
    Weergaves: 681
  • Rns 510 na update geen geluid
    door humaxima » 30 mar 2019 01:13 » in V.A.G
    Reacties: 0
    Weergaves: 636

Terug naar “Traffic Message Channel”