Ervaringen met TMCpro (Duitsland)

Alles met betrekking tot TMC gerelateerde zaken
Forumregels
Deze groep is voor vragen over TMC zenders en ontvangen info.
Vragen over gebruik van TMC toestellen kan in een merk gebonden groep gedaan worden.
Gebruikersavatar
Toho_NL
Moderator
Moderator
Berichten: 2525
Lid geworden op: 29 okt 2003 09:36

Ervaringen met TMCpro (Duitsland)

Bericht door Toho_NL »

Daar TMCpro nu binnen het C-IQ concept valt is het voor velen mogelijk geworden gebruik te maken van deze TMC-zender. Dit topic is bedoeld om ervaringen over het gebruik van deze zender te delen, zodat andere gebruikers een idee hebben van wat ze van deze zender kunnen verwachten. Het is nadrukkelijk niet de bedoeling het hier over andere zenders te hebben van TMCpro! Daarvoor zijn andere topics beschikbaar.

Groetjes,

Toho_NL.
MS5700 (HERE 2013/2014) + TMC-box MT5011 + antennesplitter MA1410 + Arat mount VW T4 + Arat mount VDO Dayton MS5700!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Toho_NL
Moderator
Moderator
Berichten: 2525
Lid geworden op: 29 okt 2003 09:36

Bericht door Toho_NL »

Op Pocketnavigation.de loopt een topic over de kwaliteit / ervaringen van TMCpro (de Pay-TMC zender in Duitsland). Het is weliswaar in het Duits, maar wilde jullie deze link toch niet onthouden:

http://www.pocketnavigation.de/board/tid1029922-sid.htm

Groetjes,

Toho_NL.
MS5700 (HERE 2013/2014) + TMC-box MT5011 + antennesplitter MA1410 + Arat mount VW T4 + Arat mount VDO Dayton MS5700!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Bedankt voor de aftrap :wink:

Om de geïnteresseerde te helpen zich wat in te kunnen lezen, wat algemene informatie en paar links.
Het systeem is opgezet door T-Mobile http://www.t-traffic.de/t_traffic/info/ ... index.html ism een aantal fabrikanten en commerciële radiostations.
Ook op de TMC-Forum site wordt het vermeld http://www.tmcforum.com/en/about_tmc/tm ... ermany.htm

De basis is een verregaand geautomatiseerd systeem met inductielussen en vergelijkbare hulpmiddelen die de snelheid van het verkeer meten. En daardoor ook kunnen vaststellen wanneer het verkeer gaat stropen en/of tot stilstand komt. Daaraan worden andere informaties toegevoegd, afkomstig van de politie en andere instanties.
Vooralsnog worden alleen autobahnen bewaakt en er is dus bij dynamische routebegeleiding een risico dat je alsnog vast komt te zitten als je via de B-wegen gaat rijden.

Een ander aspect is dat er met een zekere horizon gewerkt wordt, en dat zou kunnen inhouden dat je wat verderop op je route alsnog in grote problemen komt omdat dit stuk nog niet meegenomen is in de meldingen.

ToHo gaf die link al naar een discussie en de ervaringsuitwisseling op Geo-Pocketnavigation in Duitsland. Die volg ik ook op de voet :wink:

Ben benieuwd naar de ervaringen er mee.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
ritselaar
Moderator
Moderator
Berichten: 878
Lid geworden op: 01 sep 2003 22:23

Bericht door ritselaar »

Wel, hier mijn ervaringen met TMC Pro.

Ben op vakantie geweest naar Zwitserland en Italië en heb zowel op de heen- als de terugreis TMC Pro vrijgeschakeld gehad.

Ik heb de TMC op automatisch laten staan om te zien of systeem zelf steeds TMCPro kiest.
Bij het oversteken van de grens bij Emmerich ging systeem eerst op een tmc-zender van de WDR. Na een 30km sprong systeem over op TMCPro.

Op het traject tussen Köln en Frankfurt wisselt systeem nog wel eens van TMCPro naar WDR ivm ontvangst-beperkingen.
Vanaf Frankfurt tot aan Basel steeds TMCPro gehad en volgens mij geen wisselingen (voor zover ik het gezien heb).

Op moment van passeren grens bij Basel ging systeem naar de zwitserse TMC.

Terugreis ging ook weer van Basel-Frankfurt-Emmerich/NL. Bij passeren grens CH/D eerst een paar km op een SWF-zender, daarna weer TMCro. Ook nu weer tussen Frankfurt en Köln wisseling van TMC. Een paar kilometer voor de nederlandse grens was signaal te zwak en sprong systeem weer naar TMC van WDR.


Dan ervaring files/meldingen: Op moment van mijn reis (helaas/gelukkig) weinig files op de route. Op moment dat er wat stond deed TMCPro de gelijke meldingen met die van de publieke. Uiteraard met wat bladeren door de lijst zie je veel meer B-wegen met meldingen dan op de publieke omroepen.

Wel viel me weer op dat de SWF weer zeer slechte info gaf. Terugreis zou er tussen Köln en Oberhausen een file staan met een verwachte vertraging van meer dan een uur. Deze was er niet bij de WDR en ook niet bij TMC Pro.

Nav wintersport en reactie van JW was ik al achter de matige kwaliteit van SWF.

Ik heb dus (mogelijk door weinig/geen files) niet de ervaring mogen hebben dat files steeds weer verdwijnen en weer verschijnen als gevolg van wisseling TMC-zenders. Dit had een mooie testcase kunnen zijn in gebied tussen Köln en Frankfurt (en v.v.) .

Frits de Laar
TomTom Carminat OS 8.842
kaart Europe 880

TomTom Go 950Live
855 europa
855 noord amerika

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
RGM
Average Member
Average Member
Berichten: 83
Lid geworden op: 07 mar 2010 12:55

Bericht door RGM »

Na 3,5 jaar toch nog een reactie! :lol:

Wat me bij TMC Pro vooral opvalt is dat mijn systeem die informatie tegenwoordig vaak al ergens tussen Hengelo (Ov.) en de Duitse grens oppakt, waarna het systeem die keuze vaak vasthoudt (al had ik gisteren ook de voor mij onbekende gratis provider "Ant Dien (DE)" te pakken). TMC Pro zendt dus ook regelmatig info uit.

TMC Pro geeft voor mijn gevoel erg veel informatie waarvan ik als bestuurder in voornamelijk Nederland denk: hadden we dat hier ook maar. O.a. informatie over de weersomstandigheden (zware regen/aquaplaning, gladheid etc.) en veel informatie over wegwerkzaamheden: versmalde rijbanen, afgesloten op- en afritten, etc.. In Nederland kom ik dat bijna niet tegen. Of het allemaal klopt weet ik niet, maar een deel van de informatie (met name de filemeldingen) zie ik vaak ook terug in de TMC-info van de Duitse publieke omroepen (in elk geval WDR).

(Gisteren bijvoorbeeld op de A50: op- en afrit 18 (Heteren) de gehele dag afgesloten. Via TMC geen enkele melding voorbij zien komen. Nu stonden er langs en boven de weg wel duidelijke Nederlandstalige aanwijzingen, misschien moeten we het daar mee doen. Maar ik had het toch liever ook via TMC gehoord.)
Navigon MobileNavigator voor Android
Navigon 40 Premium Live
Garmin Nüvi 765T
Garmin Nüvi 360T

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Re: Ervaringen met TMCpro (Duitsland)

Bericht door JW »

En nóg een reaktie :wink:

In een ander draadje, over de RT4 in mijn C5 schreef ik onder andere:
........
Een andere verrassing was de constatering dat het TMC systeem óók de duitse TMC-Pro aan kan.
Dat merkte ik zondag, toen ik over de Autobahn terugreed vanuit Oostenrijk. En die TMC info is behoorlijk compleet, met als plezierige bijkomstigheid dat hij ook nog eens bleek te kloppen
Er waren onderweg wat wegwerkzaamheden, met rijbaan versmallingen, en die werden allemaal keurig aangegeven.
Wat ik me afvraag is in hoeverre dit inmiddels de TMC Pro nieuwe stijl is.
Is dat al helemaal geïmplementeerd?

Weet WS dit misschien?

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • Garmin nüvi 2699 LMT-D: Alleen Nederland/België en Duitsland?
    door keetje49 » 27 nov 2015 19:59 » in Garmin
    Reacties: 2
    Weergaves: 831
  • Ervaringen delen mbt de DNX7250DAB
    door supersjors » 24 okt 2014 10:10 » in Kenwood
    Reacties: 0
    Weergaves: 584

Terug naar “Traffic Message Channel”