Amaryllo Trinity GPS/TMC ontvanger

Alles met betrekking tot TMC gerelateerde zaken
Forumregels
Deze groep is voor vragen over TMC zenders en ontvangen info.
Vragen over gebruik van TMC toestellen kan in een merk gebonden groep gedaan worden.
Ramon 73
New Member
New Member
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 feb 2009 19:59

Amaryllo Trinity GPS/TMC ontvanger

Bericht door Ramon 73 »

Ik heb onlangs een Amaryllo GPS/TMC ontvanger gekocht die ik met iGO op mijn smartphone wil gebruiken.
Het werkt in principe, navigatie is mogelijk. Waar ik nog wel veel problemen mee heb is de TMC ontvangst.
Ik heb de antenne al verlengd naar ongeveer 80cm en de ontvangst is redelijk.
Wel zie ik de software de FM band scannen en gewoon voorbij Radio1 fietsen. De software test bij elke zender of er TMC ontvangst is en gaat verder met scannen bij geen ontvangst. Mijn truuk is nu om op de autoradio de frequentie van Radio1 te zoeken en de ontvanger hier ook op in te stellen. In de software zie je dan even "Testen..." verschijnen waarna er TMC data ontvangen wordt.
Het navigatiepakket op de telefoon stuurt hier niets aan, dit zoekproces wordt volledig in de ontvanger geregeld. Het enige wat mogelijk is, is het automatisch scannen afbreken en handmatig zoeken.
Bij het automatisch scannen loopt de zoeker langs Radio1 omdat de testperiode korter is dan de tijd die nodig is om een TMC signaal te ontvangen.
Rondom huis (Maastricht)is dit geen probleem omdat ik daar wel weet waar Radio1 zit. Maar hoe ga ik dit oplossen in de rest van het land en het buitenland? Ik heb geen enkele behoefte om een lijst met zenders te moeten raadplegen, dat moet automatisch kunnen.
Softwarematig de testperiode verlengen (medewerking Amaryllo vereist) is een mogelijke optie, maar dan duurt het nog langer eer er een TMC signaal gevonden is.

Tips voor een wél goed werkende TMC ontvanger met bluetooth zijn anders ook welkom.

Zou het verlengen van de antenne ook nog helpen en hoe leg ik die het beste? Ik heb nu 80 cm draad rond het achterste raampje gewikkeld (stationwagon), ontvangst is imho redelijk tot goed. De verlengde antenne heb ik ook al gekoppeld gehad met de radioantenne, nauwelijks verbetering in ontvangst.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Softwarematig de testperiode verlengen (medewerking Amaryllo vereist) is een mogelijke optie, maar dan duurt het nog langer eer er een TMC signaal gevonden is.
Ik geloof niet dat het een kwestie van tijd is want het TMC signaal wordt continu in een zijband meegezonden
De sterkte van de ontvangst zal wel het probleem zijn. Wat dat betreft is een binnenantenne dodelijk voor de signaalsterkte en zul je het veeleer moetn zoeken in een fatsoenlijke antennesignaal of van een separate buitenantnne of ruitantenne danwel via een splitter op de antenne van de radio.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ramon 73
New Member
New Member
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 feb 2009 19:59

Bericht door Ramon 73 »

Okee,dan zal ik een splitter gaan proberen. Waar haal ik die het beste en wat kost zoiets ongeveer?

Wat is trouwens een raamantenne? Ik heb nu een antennedraad op de ontvanger die rond het zijraam ligt. Ontvangst wordt daar wel erg veel beter van.
Zou ik als test ook de externe antennedraad met de radioantenne kunnen verbinden? Ik heb nog een verlengkabeltje dat ik hiervoor wel kan misbruiken. De evt. verminderde radioontvangst neem ik op de koop toe, het is tenslotte een test.


Wel vreemd dat de software laat zien dat er voldoende sterk signaal is, de indicatie springt op "Testen..." vindt geen TMC signaal en loopt door naar het volgende station in de FM-band. Zelfs bij handmatig afstemmen duurt het even eer er TMC data gevonden is.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Een splitter kan afhankelijk van de uitvoering tussen de 15 en 75 euro kosten
Ik twijfel, gezien jouw verhalen, ook een beetje aan de kwaliteit van de TMC ontvanger :roll:
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ramon 73
New Member
New Member
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 feb 2009 19:59

Bericht door Ramon 73 »

Okee, zou kunnen dat de ontvanger niet super is. Het is ook erg lastig om een bluetooth TMC ontvanger te vinden. Als je tips hebt voor een goede ontvanger die met de iGO software werkt (kan behoorlijk wat protocollen aan, gns, leadtek, opentmc enz.), dan hou ik me van harte aanbevolen. De PDA verbinding moet op bluetooth zijn.

Ik vond deze: http://www.picco.nl/product_info.php?cP ... ts_id=2887 maar is heel erg lastig leverbaar.
Een splitter vind ik erg duur aangezien ik bovenstaande TMC ontvanger zo tussen de radio zou kunnen prikken. Als ik dan de GPS/TMC ontvanger tel+splitter dan kan ik wel 2 van die ontvangers van navilock kopen (als die tenminste iets gaan verbeteren dan).

Enfin, ik sta open voor elke suggestie.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Da's allemaal leuk en aardig, maar vervolgens moeten die twee ook softwarematig met elkaar kunnen communiceren.
Daarmee bedoel ik dat TMC en TMC twee dingen zijn, oftewel er is niet maar één TMC Software systeem.
Dat zie je bijvoorbeeld ook als je de TMC van Blaupunkt zou willen gebruiken als input op een VDO Navigatiesysteem. Hardwarematig is dat nog wel te koppelen, maar ze begrijpen elkaar echt niet.

Hetzelfde zie je ook met BT, daar is al een heeeeelboel over geschreven op dit forum. Er is namelijk niet maar één BT protokol, er zijn er vele.
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ramon 73
New Member
New Member
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 feb 2009 19:59

Bericht door Ramon 73 »

JW schreef:Da's allemaal leuk en aardig, maar vervolgens moeten die twee ook softwarematig met elkaar kunnen communiceren.
Daarmee bedoel ik dat TMC en TMC twee dingen zijn, oftewel er is niet maar één TMC Software systeem.
Dat zie je bijvoorbeeld ook als je de TMC van Blaupunkt zou willen gebruiken als input op een VDO Navigatiesysteem. Hardwarematig is dat nog wel te koppelen, maar ze begrijpen elkaar echt niet.

Hetzelfde zie je ook met BT, daar is al een heeeeelboel over geschreven op dit forum. Er is namelijk niet maar één BT protokol, er zijn er vele.
Die Navilock communiceert met de iGO software op de smartphone, dat is geen enkel probleem. De TMC ontvanger die ik nu heb doet zijn werk in principe ook, maar de TMC ontvangst is bagger. Ik wil dus alleen weten of deze Navilock een goed en betrouwbaar TMC signaal gaat geven aan de PDA. Een andere ontvanger mag ook, maar ik vond toevallig deze.
Ik zoek dus een TMC ontvanger die gewoon de TMCinfo uit het FM signaal haalt, betrouwbaar en met voldoende kwaliteit en dit via BT doorgeeft aan iGO.
Let wel: het gaat hier niet over een inbouwsysteem van een bepaald merk als VDO oid. We hebben het hier over PDA's met WM6 waar navigatie op draait. Merken zijn dus niet echt aan de orde, in de zin dat het echt maar met 1 bepaald merk zou kunnen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Was het allemaal maar zo simpel.
Er is niet alleen een FM TMC signaal dat via BT doorgegeven moet worden naar de PDA, er is ook een retourcommunicatie nodig. Bij voorbeeld om via je PDA de TMC zender handmatig te kunnen kiezen en vastleggen.
Dat vraagt een Softwarematige afstemming, net zoals dat bij BT telefoons het geval is. En de ellende daarmee kennen we zo langzamerhand :oops:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • rood cd symbool en een gps ontvanger symbool die altijd op rood staat
    door Miesjel1975 » 05 jul 2016 21:18 » in Renault
    Reacties: 0
    Weergaves: 424

Terug naar “Traffic Message Channel”