Aangekondigde politiecontroles

Alles met betrekking tot TMC gerelateerde zaken
Forumregels
Deze groep is voor vragen over TMC zenders en ontvangen info.
Vragen over gebruik van TMC toestellen kan in een merk gebonden groep gedaan worden.
arjeh
Normal Member
Normal Member
Berichten: 186
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:10

Bericht door arjeh »

Hoi Alex,

Dat 'wijzertje' van je geeft helaas onjuiste info. Bij de meeste auto's is het zo dat de werkelijke snelheid lager is dan de snelheid die de snelheidsmeter aangeeft (mijn ervaring, niet verder onderbouwd). De snelheid die de boardcomputer aangeeft (bij de MS5000/6000 van VDO kan je hem ook permanent in de statusregel krijgen, v.a. MO5075) is werkelijk een zeer exacte snelheid. Door kaartmateriaal en gps wordt deze snelheid regelmatig gecalibreerd (als ik het fout heb andere gebruikers: verbeter mij). Wanneer je bijvoorbeeld nieuwe banden onder je auto laat zetten (de omtrek wordt iets groter), zal de snelheid die de snelheidsmeter aangeeft omlaag gaan (zeer weinig hoor) en de snelheid van de boardcomputer zal keurig hetzelfde aanwijzen. Neem maar eens een stopwatch mee in de auto, ga 120 km/uur rijden op de boardcomputer gedurende een bepaalde tijd en kijk naar de afstand die je hebt afgelegd (wel de hectometer paaltjes nemen en niet je kilometerteller). Je zal verbaast zijn hoe akelik nauwkeurig het klopt.

Succes met je experiment.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo Alex,

Wat Arjeh schrijft klopt als een bus, maarre...., wat NIET klopt in dit verhaal is dat je snelheidsmeter LAGER aanwijst dan je boordcomputer.
Wettelijk zijn fabrikanten verplicht deze meters op een plus tolerantie te fabriceren, die mogen NOOIT MINDER aanwijzen dan de werkelijke snelheid.

De enige reden dat dit kan optreden is als je met banden rijdt die een veel grotere afrolomtrek hebben dan de standaard banden. Kan dat de oorzaak zijn?

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ingakok
Starting Member
Starting Member
Berichten: 21
Lid geworden op: 10 jun 2004 13:05

Bericht door Ingakok »

Ehm ja :oops:
Ik bedoelde ook hoger. :?
Maar goed dan weet ik dat ik nog een stukkie harder mag rijden 8)
Bedankt voor de info

Groenten van Alex
VDO Dayton MS4200RS-gebruiker in een VW Polo

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
utah
New Member
New Member
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 jul 2004 13:40

Bericht door utah »

MarcelNL schreef:
Edwin :-) schreef:
Han schreef:Wil wel duidelijk stellen dat een laser shield iets anders is dan een radar detector.
En een "stinger" is ook in frankrijk NIET te detecteren er zit namelijk anti detector detector software in.
En inderdaad de nieuwe laser shield producten van target zijn NIET verboden. :lol:
Je hebt gelijk dat een lasershield wat anders is dan een raderdetector. Doch wanneer ze het één kunnen peilen dan zullen ze het andere ook wel kunnen peilen.... Is wel grappig dat de Stinger detector anti detector detector software heeft :-) Volgens mij leest die laatste zin niet echt makkelijk weg :mrgreen:

Ik ben benieuwd hoelang die nieuwe producten nog legaal zijn.... Zoals gezegd voert mr. K.S. een hetze tegen automobilisten. Hij zal het niet leuk gevonden hebben dat het OM in Leeuwarden bakzeil moest halen. Ben benieuwd wat het vervolg hiervan wordt.
Een Stinger (gewoon een bel radardetector in een duurder bedrukt jasje) heeft VG2 software die opsporing lastig maakt maar de nieuwste Stalcar kan alle hedendaagse detectoren opsporen......
Gewoon je radar afzetten is voldoende of display eruit halen. Er wordt hard aan een oplossing gewerkt om je RD ook voor de RDD, Spectre 2 onzichtbaar te maken = lees lekvrij te maken.Voor verdere info hierover zie forum op www.flitsservice.nl

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
bakkerrakt
New Member
New Member
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 jul 2004 20:33

Bericht door bakkerrakt »

:P
ik rijd met een vdo 5000 daar kun je dus gewoon instellen b.v. 10 k.m. te hard en dan volgd er een bericht op je scherm dat je te hard rijd of dit nu is op een 50 ,80,100,of een 120 weg dit past deze aut. aan
best handig

groet Antoine :D

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

bakkerrakt schreef::P
ik rijd met een vdo 5000 daar kun je dus gewoon instellen b.v. 10 k.m. te hard en dan volgd er een bericht op je scherm dat je te hard rijd of dit nu is op een 50 ,80,100,of een 120 weg dit past deze aut. aan
best handig

groet Antoine :D
Hallo Antoine,

Ik heb zo'n drie jaar met de MS 5000 gereden, en denk dus dat ik weet hoe dit systeem werkt :lol:
Wat jij echter schrijft is compleet nieuw voor me, immers dat zou betekenen dat de informatie over de toegestane snelheid op een bepaalde weg op de kaart-CD staat. En dat is dus helaas niet zo :oops:

Dus wat zie jij dan op je systeem dat je te hard rijdt op een bepaalde weg? Wat je in kunt stellen op je MS 5000 is dat je een vóóraf ingestelde snelheid overschrijdt, b.v. 100 km/u. En dat is wel wat anders dan wat jij beschrijft...

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
bakkerrakt
New Member
New Member
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 jul 2004 20:33

Bericht door bakkerrakt »

nou volgens mij weten kun je een bepaalde snelheid ingeven dat als je b.v. 10 TE HARD rijd dat deze dan een signaal geefd ,immers de snelheden van de wegen waar je op rijd staan wel degelijk op de cd anders kan de computer toch ook niet de reistijd berekenen en dit klopt bij mij vrij nauwkeurig
maar ik ga vanavond testen en dan weet ik hierop een antwoord

m.vr.gr.
Antoine

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
bakkerrakt
New Member
New Member
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 jul 2004 20:33

Bericht door bakkerrakt »

en het klopt wel degelijk ik ben er net mee weggeweest en als ik hem op 10 km zet dan rijd ik 80 buiten de bebouwde kom dan doet ie niks zodra ik binnen de bebouwde kom kom dan geefd deze een melding dat ik te hard rijd dus de wegsnelheid staat wel degelijk op de cd
nogmaals anders kan de computer toch ook niet bereken hoelang je over een trajeckt doet als deze niet weet hoe hard je over een weg mag rijden

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo,

We horen en lezen graag hoe je dat doet.
Dus waar zet jij die snelheidwaarschuwing op je scherm? En hoe doe je dat vervolgens met het waarschuwingssignaal? Zie hiervoor pagina 205 van je manual. Dus welke snelheidheid type je daar in?
Dát signaal is niet gekoppeld aan de kaartinfo, doch aan je (omgerekende) tacho info. Ze zit dan ook in het hoofdstuk boorcomputer.

Op de kaarten voor de MS 5000 staat alleen gecodeerde info over snelheden op de wegen, niet in een voor onze ogen leesbare vorm. Pas bij de nieuste kaarten en SW voor de C-IQ systemen staat van sommige wegen deze info apart op de kaart. Maar nog mondjesmaat, er ontbreekt nog een heleboel. Eigenlijk staat alleen de snelwegen zó gecodeerd, de rest is er (nog) niet.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
bakkerrakt
New Member
New Member
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 jul 2004 20:33

Bericht door bakkerrakt »

in het menu boordcomputer kun je toch snelheid ingeven.
als je hier b.v. 10 ingeefd dan zal de computer een signaal geven zodra je 10 k.m. te hard rijd dus 60 k.m. op een 50 k.m. en b.v. 90 k.m. op een 80 k.m. weg
dus hieruit maak ik de conclusie dat op de wegenkaarten wel degelijk de toegestane snelheid staat, owkay die is niet te zien op het scherm maar ze zitten wel op de kaart,want als ik op een 80 k.m. weg 80 rijd geefd ie geen signaal en op een 50 k.m.als ik daar 80 zou rijden geefd ie wel een signaal
dus met andere woorden mijn computer weet dat ik daar maar 50 mag en zal een signaal geven

m.vr.gr.
Antoine

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo Antoine,

Dat met die boordcomputer zit toch een beetje anders, lees pagina 205 nog maar eens van je manual.
Daar kun je één snelheid instellen, dat is dan de "ingestelde snelheidsgrens" en dan krijg je een waarschuwing als je daar overheen gaat. In jouw voorbeeld met 10 km/u krijg je een signaal elke keer dat je die snelheid overschrijdt.
Nogmaals, die boordcomputer staat helemaal los van de kaart CD. Vermoedelijk werkt het ook als je kaart er uit gehaald is, probeer het maar even.

Ik kan het nu niet meer testen, op mijn MS 5500 zit deze functie niet meer sinds de SW 9.5 er op zit. Op die regel staat nu de geografische positie, in graden NBr. en OL
Uit eerdere reacties van mensen die 'm gebruikten om bijv. een signaal te geven als ze harder reden dan 130 km/u herinner ik me dat het zó werkte.

Ik neem aan dat dit door andere gebruikers van de 5000 bevestigd kan worden.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
WS
Senior Member
Berichten: 388
Lid geworden op: 29 sep 2003 18:43

Bericht door WS »

JW schreef: Ik kan het nu niet meer testen, op mijn MS 5500 zit deze functie niet meer sinds de SW 9.5 er op zit. :?:


Hallo JW, Antoine

Met de softwareversie 9.5 kan je nog steeds dezelfde snelheidswaarschuwing doen als bij de MS5000, in het menu instellingen,snelheidswaarschuwing zitten nu 2 optie's nl snelheidsbeperking en snelheidswaarschuwing.
De optie snelheidsbeperking maakt gebruik van de gegevens welke op de DVD/CD rom staan, met deze optie aan kan je dit in de statusbalk laten zien

De tweede optie snelheidswaarschuwing werkt precies zoals met de MS5000.
Ik neem aan dat dit door andere gebruikers van de 5000 bevestigd kan worden.

Zowel met de MS5000 als de MS5500 geeft de snelheidswaarschuwing een waarschuwing zodra je boven de ingestelde snelheid komt, dit is inderdaad onafhankelijk van de weginformatie en puur gebaseerd op de snelheid welke door het navigatiesysteem wordt bepaald.


Met vriendelijke groet,
Willem.
Mercedes E220Cdi <>Navigon 70 premium Live Q4/2010<>Mercedes APS50 SW 4.1

Kia Picanto<>TomTom GO950 Live

test opstelling<>MS5200PT-XL Navteq 2010/11Europa

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo Willem,

Telkens weer merk ik dat je kennelijk een heel intensief gebruiker bent van het systeem :!:
Dat merkte ik ook een weekje geleden toen je me op een andere plaats wist te vertellen over dat uitroepteken dat verschijnt als je een gedigitaliseerd gebied verlaat :lol:

Ik ga gauw kijken waar en hoe ik deze snelheidswaarschuwing alsnog zou kunnen activeren, nu die in het boordcomputermenu verdwenen is. Ik had 'm nog niet ontdekt :oops:

Al met al wel de bevestiging jouwerzijds dat het hier gaat om een waarschuwing die je eenmalig instelt en die losstaat van de gegevens op de kaart.
Klopt m'n gedachte ook dat dit blijft functionneren als je de CD/DVD eruit haalt? Heb jij daar ervaring mee?

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
WS
Senior Member
Berichten: 388
Lid geworden op: 29 sep 2003 18:43

Bericht door WS »

JW schreef:Klopt m'n gedachte ook dat dit blijft functionneren als je de CD/DVD eruit haalt? Heb jij daar ervaring mee?


Hallo JW,

zojuist even geprobeerd,


Als je de CD\DVD eruit haalt krijg je nog steeds de snelheidswaarschuwing.



met vriendelijke groet,
Willem
Mercedes E220Cdi <>Navigon 70 premium Live Q4/2010<>Mercedes APS50 SW 4.1

Kia Picanto<>TomTom GO950 Live

test opstelling<>MS5200PT-XL Navteq 2010/11Europa

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo Willem,

Ook ik kon het niet laten, nieuws/leer-gierig als ik ben, en heb het even gepobeerd.

Inderdaad, die snelheidswaarschuwing is er nog steeds, nu bij het menu instellingen.
En inderdaad, dat menu, en de boordcomputer blijven actief als de kaart CD/DVD uit de computer gehaald is.

Bedankt voor de assistentie, met z'n allen weer wat bijgeleerd :)

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Holiday
Starting Member
Starting Member
Berichten: 22
Lid geworden op: 03 aug 2004 01:00

Snelheid

Bericht door Holiday »

Zou het niet zo kunnen zijn dat een gedeelte van de kaart in het geheugen van de computer opgenomen wordt en pas als je verder rijd en een ander gedeelte van de kaart aangesproken moet worden dat het dan niet meer funcioneerd. Ik kan mij namelijk niet voorstellen dat je zonder CD heel Europa door kan rijden.

Ik wil ook nog even reageren op de antieradardetector van de politie, volgens mij is dit gewoon onzin ik rij al jaren met een stinger en die staat nog steeds aan. wat ik er van weet zijn alleen maar mensen gepakt waar de radardetector zichtbaar van was en dan hebben zij de smoes dat zij daar een apparaat voor hebben.
Ook begrijp ik niet dat de mensen met een radardetector beticht worden voor het remmen voor controle inrichtingen, ik hoor al ruim van te voren dat er een controle is dus hoef alleen maar mijn voet van het gaspendaal af te halen, nee juist de mensen die geen radardetector hebben en iets te hard rijden, zie je voor ieder paal remmen.
Dus mijn conclusie is dat mensen met een radardetector veiliger rijden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Re: Snelheid

Bericht door JW »

Holiday schreef:Zou het niet zo kunnen zijn dat een gedeelte van de kaart in het geheugen van de computer opgenomen wordt en pas als je verder rijd en een ander gedeelte van de kaart aangesproken moet worden dat het dan niet meer funcioneerd. Ik kan mij namelijk niet voorstellen dat je zonder CD heel Europa door kan rijden.

Ik wil ook nog even reageren op de antieradardetector van de politie, volgens mij is dit gewoon onzin ik rij al jaren met een stinger en die staat nog steeds aan. wat ik er van weet zijn alleen maar mensen gepakt waar de radardetector zichtbaar van was en dan hebben zij de smoes dat zij daar een apparaat voor hebben.
Ook begrijp ik niet dat de mensen met een radardetector beticht worden voor het remmen voor controle inrichtingen, ik hoor al ruim van te voren dat er een controle is dus hoef alleen maar mijn voet van het gaspendaal af te halen, nee juist de mensen die geen radardetector hebben en iets te hard rijden, zie je voor ieder paal remmen.
Dus mijn conclusie is dat mensen met een radardetector veiliger rijden.
Hallo,

Dat kun je ook niet, dus voor de flitspalen en de waarschuwing voor snelheidslimieten op de snelwegen heb je wel degelijk de CD nodig.
Waar het hier om ging is dat je via het boordcomputer gedeelte van je Navi één algemeen waarschuwingssignaal kunt laten geven als je boven een bepaalde snelheid komt. Dus als je daar 130 km/u instelt krijg je elke keer als je daar overheen gaat een signaal. Dat heeft dus verder niks met flitspalen of radar controles te maken.

Je opmerking over radardetectoren hoort niet thuis in dit topic. Als je daar een topic over wilt openen kan dat natuurlijk wel, in OFF-TOPIC, omdat het niks met navigatiesystemen te maken heeft.
Er zijn natuurlijk ook heel veel andere sites waarop over dit item gediscussieerd wordt, flitsservice is er daar een van als ik het goed heb.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Holiday
Starting Member
Starting Member
Berichten: 22
Lid geworden op: 03 aug 2004 01:00

snelheid

Bericht door Holiday »

Hallo JW,

Ik heb de hele topic gelezen en reageer op de mensen die het over de snelheidscontrole hadden, ben het met je eens dat dit hier niet hoort, maar in het verloop van de tekst kan dit natuurlijk gebeuren.

Over het instellen van 130 km ben ik het niet helemaal eens, er wordt geschreven dat je 10 km boven de wegsnelheid kan ingeven, dus dit werkt dan ook als je op een 80 km weg rijd.
Ik weet dat er in de software van de kaarten aangegeven wordt of het een 80 km cq 100 km of andere weg is.
Hiermee wordt dan door de computer bepaald of je die ingestelde 10 km overschreid.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo,

Er zijn in je Navi twee heel verschillende manieren van het signaleren van de snelheidsoverschrijding

1) de al genoemde boordcomputer van je Navi geeft je de mogelijkheid om zelf één snelheid in te stellen, waarboven gesignaleerd wordt. Dat doet 'ie dus ALTIJD. In m'n vorige posting gaf ik al het voorbeeld van een door jou ingestelde grens van 130 km/u in je boordcomputer. Telkens als je daar overheen gaat krijg je een signaal.

2) de DVD/CD bevat gegevens over snelheidslimieten op (snel)wegen. Die kun je laten signaleren door je Navi, en daarbij kun je instellen of dat signaal komt bij een ovreschrijding met 5 km/u of 10, of elke snelheid die jij instelt. Dus las je 5km/u ingesteld hebt krijg je een rood signaaltje als je de 100km/u op dat wegvak met 5 km/u overschrijdt. Dat wegvak moet dan dus wel op je CD staan, met die codering van 100km/u voor dat stuk. Even verderop kan die weg dan een 120 km/u limiet hebben, en dan krijg je dat rode signaaltje als je 125 km/u rijdt

Deze twee dingen staan dus helemaal los van elkaar, en kunnen desgewenst allebei gebruikt worden.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
WS
Senior Member
Berichten: 388
Lid geworden op: 29 sep 2003 18:43

Re: snelheid

Bericht door WS »

De snelheidswaarschuwing in de MS5000/5500 heeft echt niets te maken met de snelheid op de CD\DVD :!:

Het is een optie ingebouwd als waarschuwing voor bv het rijden met winterbanden.

Als je dan maximaal 160 km per uur mag rijden kan je dit instellen. kom je er boven krijg je een waarschuwing
niets meer, niets minder.

Check bladzijde 49 van je handleiding maar.

Groet,
Willem.
Mercedes E220Cdi <>Navigon 70 premium Live Q4/2010<>Mercedes APS50 SW 4.1

Kia Picanto<>TomTom GO950 Live

test opstelling<>MS5200PT-XL Navteq 2010/11Europa

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo Willem,

Bedankt voor de steun, het is kennelijk moeilijk om dit goed over het voetlicht te krijgen :oops: :lol:
Hopelijk is het nu voor iedereen duidelijk :wink:

En dan hebben we natuurlijk nog de flitspaalinfo, en die heeft weer niks met beide andere waarschuwingen te maken.
Dat zijn gewoon op de DVD/CD aanwezige info punten, en die krijg je gesignaleerd met een pop-up en een ping (of pong, maar net hoe je het noemt).
Dat lijken dus snelheidswaarschuwingen, maar zijn dat in feite niet. De Navi signaleert gewoon dat er een interessant punt op je route ligt, of dat nou een flitspaal is, of een roodlichtcamera of een museum. Als je die info hebt vrijgeschakeld krijg je gewoon dat signaal.

Overigens dwalen we hiermee natuurlijk geweldig van het echte topic af, en dat zijn (aangekondigde) politiecontroles.
Daarvoor hebben we dus nu een paar zenders die dit als TMC info uitzenden. Met alle beperkingen van dien, maar ja, alle begin is moeilijk :wink:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Terug naar “Traffic Message Channel”