Toyota Auris 2013 + Navigatie van Navteq

Alles met betrekking tot Toyota en Lexus navigatie
Joost1
New Member
New Member
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 mei 2013 08:57

Toyota Auris 2013 + Navigatie van Navteq

Bericht door Joost1 »

Sinds kort in het bezit van een Toyota Auris 2013 met het navigatie Touch & Go met kaart van Navteq.
Softwareversie 2.1.OL Kaart ID EUL20120816

Probleem:
Kaart loopt achter op de situatie ter plekke. Geeft aan als ik de kruising gepasseerd ben enz.
Gebruik de kaart van Navteq in Polen en ben niet verrukt! Is actueel maar stem is verschrikkelijk en de ene keer wel verbaal aangeven bocht en een andere keer niet!! Kaart is wel actueel gezien de omleidingen maar route in PL niet erg best.

Vraag:
- Wie gebruikt Navteq in het buitenland (of NL) en wat zijn de ervaringen?
- Is die stem te veranderen?
- Wat kan ik aan de satelliet ontvangst in Polen doen, andere antenne?
- Slechte satelliet ontvangst komt ook bij TomTom voor.
- Ervaring met Garmin is beter!

Bij voorbaat dank voor uw reactie.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
kobus1960
Senior Member
Berichten: 893
Lid geworden op: 21 feb 2006 02:43

Re: Toyota Auris 2013 + Navigatie van Navteq

Bericht door kobus1960 »

Navteq is slechts de kaarten leverancier, niet de system software maker.
Stemmen en uit het uitlezen van die kaarten wordt gedaan door die software.
Dus je zult in de handleiding naar een stemwijziging moeten zoeken, vaak heb
je nog wel de keuze tussen heren of damesstem. Vlaams komt ook vaak voor.
Heb je de apparatuur weleens gekalibreerd? Is die mogelijkheid er in de menu's?
Dat lijkt me zo te lezen de oplossing.
MVG,
Kobus

TT Start 60 Europa, lifetime uptdates + flitsabbo.
Samsung S3 Neo, Sygic 14.5.5. Benelux, benenwagen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Joost1
New Member
New Member
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 mei 2013 08:57

Re: Toyota Auris 2013 + Navigatie van Navteq

Bericht door Joost1 »

In de menu's staat niets over kalibreren, is een ingebouwde nav van Toyota. Wacht al een week op antwoord van Navteq, want er zijn meer zaken die niet kloppen.

Valt wel op dat de verschillende systemen leentjebuur bij elkaar spelen wat de route aangaat. Dit is te merken aan de fouten die in de kaarten zitten. Ga maar eens wachten op waar Navteg mee komt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Joost1
New Member
New Member
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 mei 2013 08:57

Re: Toyota Auris 2013 + Navigatie van Navteq

Bericht door Joost1 »

Vanmorgen reactie van Toyota gekregen, er is maar één stem voor de navigatie.!!!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
menno47
Starting Member
Starting Member
Berichten: 12
Lid geworden op: 13 apr 2013 15:34

Re: Toyota Auris 2013 + Navigatie van Navteq

Bericht door menno47 »

Zelf heb ik nu een nieuwe Verso S met Touch & Go navigatie, ook ik ben niet erg blij. Mondelinge aanwijzingen komen bij mij ook vaak te laat. Ook is een nieuwe kaart erg duur. Jammer dat ik mijn Tommie al via Marktplaats heb verkocht
Een dutje achter het stuur
Is soms van eeuwige duur !

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Joost1
New Member
New Member
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 mei 2013 08:57

Re: Toyota Auris 2013 + Navigatie van Navteq

Bericht door Joost1 »

Ben zowel met Navteq en Toyota (NL) in de slag geweest maar zijn zo soepel als een betonnen muur. Vragen wel of ik de fouten wil doorgeven, maar ik stel me op het standpunt dat ik bij een nieuwe uitgave compensatie wil krijgen voor de door mij aangeleverde en gebruikte correcties. Ben niet bij Toyota in dienst, straks moet ik bij aankoop zelf de wielen er onder plaatsen.

Over de auto heb ik zelf wel verbeter punten, maar heb ik bij elke auto van welk merk dan ook wel. Auto is prima maar de navigatie is doffe ellende. Zit vol met fouten bij hoofdwegen die meer dan 50 jaar oud zijn, en ga dan ook verder zoeken of ik dit moet aanvaarden. Ben van mening dat ik dit niet hoef te accepteren en ga eerdaags formeel bij de dealer een klacht indienen.

Heb 2 weken terug de weg gereden van Torun (PL) naar Amsterdam met de nav. van TomTom als controle er naast, Bij Gniezno (PL) wil Navteq links en TomTom rechtdoor, de laatste is goed en actueel. Dit is de route naar Poznan, de S5. Bij Hannover wil Navteq me van de autobahn afsturen naar stad Hannover!! Daarnaast nog een paar keer dat ik van de autobahn af moet!!!

Navteg koopt niet actuele informatie voor zijn product bij anderen. Er zitten fouten in die tot vorig jaar ook bij TomTom in de nav. zat. Bij Amstelveen naar afslag Utrecht raakt het de kluts kwijt, zat ook tot vorig jaar in TomTom.

Indien een nieuwe auto zou ik een klacht indienen bij de dealer met de boodschap dat je niet akkoord gaat met deze nav., wel eerst navragen of je de meest recente kaart in de auto hebt!

Heb de nieuwste kaartversie van TomTom er naast gebruikt en die werkt perfect. Ik heb een VIA 120 en die zijn niet duur.

Dat de aanwijzingen te laat komen komt volgens mij door stand satelliet (was bij TomTom tot vorig jaar ook zo), en denkelijk is ontvangst bereik beperkt door gekleurde ramen waar door Toyota geen rekening mee is gehouden!!

Ga naar de dealer en kijk eens wat daar uitkomt, niet accepteren.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Mazurka
Senior Member
Berichten: 722
Lid geworden op: 08 jul 2009 11:42

Re: Toyota Auris 2013 + Navigatie van Navteq

Bericht door Mazurka »

Dat de aanwijzingen te laat komen komt volgens mij door stand satelliet (was bij TomTom tot vorig jaar ook zo), en denkelijk is ontvangst bereik beperkt door gekleurde ramen waar door Toyota geen rekening mee is gehouden!!
Heeft er niets mee te maken, je hebt minimaal 3 satellieten nodig om een juiste plaatsbepaling te kunnen doen en dus zal je het moeten zoeken in de gps antenne. Kijk eens in het systeem hoeveel satellieten de navigatie ziet.
Verder zou je je wat meer kunnen verdiepen over de werking van GPS, kan heel leerzaam zijn. :wink:
Saab 9-3 Navigatie Aisin SDAL 2008 ( sold)
Saab 9-3 Estate 1.8T Biopower met TT 6200.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
kobus1960
Senior Member
Berichten: 893
Lid geworden op: 21 feb 2006 02:43

Re: Toyota Auris 2013 + Navigatie van Navteq

Bericht door kobus1960 »

Navteg koopt niet actuele informatie voor zijn product bij anderen. Er zitten fouten in die tot vorig jaar ook bij TomTom in de nav. zat. Bij Amstelveen naar afslag Utrecht raakt het de kluts kwijt, zat ook tot vorig jaar in TomTom.
Navteq(Nokia) en Tele-atlas(TomTom) zijn kaartenbakkers die afhankelijk zijn van de info die hen
bereikt, hetzij door Rijkswaterstaat en gemeentes (zijn officieuze afspraken over). hetzij door de
gebruikers. Die kaartenbakkers proberen elk jaar minstens 1, soms vaker, nieuw kaartmateriaal te
produceren. Tele-atlas doet dat wat vaker voor TomTom, eigen merk dus. Daarbij zijn die kaarten-
bakkers ook nog eens afhankelijk van evt. software wijzigingen van navigatie fabrikanten. Ga zo
maar door. Je koopt dus hoogst zelden een nieuwe auto met de nieuwste kaarten, dat zou je dan
toevallig treffen. Heb je pech, kun je zomaar een klein jaar wachten op nieuwe kaarten.
Zelfs VDO, eens de bovenmeester van de navi's kon/kan zomaar een jaar of zelfs meer achterlopen.
Het moet ook nog eens betaalbaar blijven.

Of een zuignap navi nemen, zoals TT, Navigon, enz. enz nemen, die zijn vaak actueler.


Kijk hier (klik) maar eens rond. Geeft je een indruk. 8)
MVG,
Kobus

TT Start 60 Europa, lifetime uptdates + flitsabbo.
Samsung S3 Neo, Sygic 14.5.5. Benelux, benenwagen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Joost1
New Member
New Member
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 mei 2013 08:57

Re: Toyota Auris 2013 + Navigatie van Navteq

Bericht door Joost1 »

Mazurka,
Bepalend is de stand van de satelliet, en die laat denkelijk te wensen over. Niet onbelangrijk is dat ik een product koop dat gewoon moet werken, nergens staat dat dit slechts voor een deel het geval is.
Indien de positiebepaling niet goed werkt dan is het werk voor Toyota en niet voor mij, krijg de auto niet gratis mee! Toyota moet de klacht onderzoeken en verhelpen of minstens advies geven hoe de ontvangst te verbeteren.

Heb 5 jaar een Nissan Almera gehad waarvan de nav. bij wijze van spreken al goed ging werken als ik er aan kwam lopen. De auto had net als de huidige auto zonwerende ruiten, het kan dus wel.

Kan het helpen als ik op de huidige antennen vervang voor een langere antenne?

Kobus1960
Wat je schrijft klopt, maar ik denk dat de recente versie bij aankoop auto te downloaden moet zijn. Bij de losse systemen kan dit wel waarom dan niet bij een nieuwe auto?
Zelf ben ik van mening dat Garmin het beste presteert, dit na jarenlang gebruik er van. TomTom is het laatste jaar sterk verbeterd en doet het nu veel beter sinds de laatste Europa kaart update. Garmin werkt ook in Polen goed wat vaak al aangeeft wat de kwaliteit van het systeem is.
Bij Navteq van de Auris 2013 is maar 1 stem die ook nog eens knap irritant is, en veel vergeet.

Als zelf moet gaan sleutelen dan moet men het in de folder zetten, en niet met kul aankomen. Systemen kunnen goed werken en moet men het niet van de prijs inkoop af laten hangen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
kobus1960
Senior Member
Berichten: 893
Lid geworden op: 21 feb 2006 02:43

Re: Toyota Auris 2013 + Navigatie van Navteq

Bericht door kobus1960 »

Bij Navteq van de Auris 2013 is maar 1 stem die ook nog eens knap irritant is, en veel vergeet.
In de navigatie software van de Auris zit maar 1 stem, Navteq maakt slechts kaarten en krijgt
deze software aangeleverd van, in dit geval Toyota. Groot verschil :)
MVG,
Kobus

TT Start 60 Europa, lifetime uptdates + flitsabbo.
Samsung S3 Neo, Sygic 14.5.5. Benelux, benenwagen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Mazurka
Senior Member
Berichten: 722
Lid geworden op: 08 jul 2009 11:42

Re: Toyota Auris 2013 + Navigatie van Navteq

Bericht door Mazurka »

Aan de stand van satellieten kan jij niets veranderen, normaal ziet een navigatie systeem 5 tot 9 sat. Behalve in gebieden met veel hoge gebouwen of een bosrijk gebied. Een langere antenne, waar jij over schrijft, bestaat niet, dat is een fm antenne. Een gps antenne is meestal een vierkant " doosje" van ongeveer 4 cm, die vaak onder het dashboard wordt geplaatst. Bij mijn auto is dat een haaienvin op dak wat je onder andere bij andere merken ziet.
Dus nogmaals mijn advies, verdiep je eens in de materie van GPS
Saab 9-3 Navigatie Aisin SDAL 2008 ( sold)
Saab 9-3 Estate 1.8T Biopower met TT 6200.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Joost1
New Member
New Member
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 mei 2013 08:57

Re: Toyota Auris 2013 + Navigatie van Navteq

Bericht door Joost1 »

Dacht altijd dat die haaienvin tegen kantelen van de auto was bij zijwind. :-)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • Navigatie Toyota Auris
    door Bjorn76 » 22 jan 2017 14:02 » in Te Koop Gevraagd
    Reacties: 0
    Weergaves: 1180
  • Navigatie systeem Toyota Auris Hybrid 07/2012
    door velletje » 03 jan 2015 17:22 » in Toyota en Lexus
    Reacties: 3
    Weergaves: 3877
  • Navigatie-update voor een Nissan Note uit 2013
    door Bert1969 » 28 dec 2014 18:48 » in Te Koop Gevraagd
    Reacties: 0
    Weergaves: 665
  • CD500 MY2009/2010 Benelux v.2012/2013
    door A__x » 04 aug 2014 11:59 » in Te Koop Gevraagd
    Reacties: 0
    Weergaves: 817
  • CD70 navi talen cd van de editie navtec 2013-2014
    door Astra Twintop » 08 aug 2015 19:52 » in Opel
    Reacties: 1
    Weergaves: 1021
  • tom tom toyota 11
    door majos » 10 feb 2019 15:10 » in TomTom
    Reacties: 0
    Weergaves: 481
  • Nav toyota Rav4 hoe installeren?
    door brainstorm » 22 apr 2015 16:14 » in Toyota en Lexus
    Reacties: 2
    Weergaves: 1642

Terug naar “Toyota en Lexus”