TNS300 bedrading info

Alles met betrekking tot Toyota en Lexus navigatie
Ronald de Haan
New Member
New Member
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 jan 2009 16:54

TNS300 bedrading info

Bericht door Ronald de Haan »

In mijn Avensis T22 waar een TNS300 systeem zonder TNS ingebouwd is heb ik de cd speler in het dashboard door een andere radio vervangen. Als gevolg hiervan doet het navigatiesysteem het niet meer. Ik ben er inmiddels al achter dat het om een plug draait waarin maar twee draden zitten. Het systeem werkt namelijk ook niet met de standaard cd speler als deze plug losgekoppeld is.
Ik ben al bij de dealer geweest voor elektrische schema's, maar ze konden me alleen aan schema's van de cd speler en het multidisplay helpen. Schema's van het navigatiesysteem hebben ze niet omdat deze achteraf ingebouwd zou zijn.
Ook heb ik al een vraag naar het informatiecentrum van Toyota gestuurd maar zij konden mij ook niet helpen en verwezen mij terug naar de dealer. De Toyota service site heb ik ook al afgespeurd met als enige resultaat een inbouw instructie waar ik ook geen verdere informatie kan uithalen.

Op de plug zitten een rode en een groene draad genaamd TX+ en TX-. op vijf centimeter achter de plug zitten een gele en een geel zwarte draad met deze draden verbonden. De twee laatstgenoemde draden gaan naar het navigatiesysteem. De eerste twee gaan naar het multidisplay. Ik heb het vermoeden dat hier een tijdssignaal op staat omdat zonder deze plug de klok op het multidisplay niet meer automatisch om GMT gezet word als de spanning van het display af is geweest. Met deze plug gebeurd dit wel.
Als het inderdaad om een tijdsignaal gaat weet dan iemand of de TMC reciever in staat is om dit tijdsignaal aan te leveren.
Ik heb er namalijk niet zoveel zin in om ruim 250 euro voor een TMC uit te geven als dit het probleem ook niet oplost.

Is er iemand die hier wat mee kan.

Alvast bedankt,

Ronald

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Ik moet me al heel erg vergissen als de TX+ en TX- draden niet gewoon bedoeld zijn voor communicatie met de display in het dashboard en die zal ongetwijfels normaliter zijn signalen ook krijgen via de normale autoradio.
En deze krijgt zijn signalen weer uit de PC die onder de stoel zit. Haal je er een component uit dan zul je op z'n minst deze moeten overbruggen hoewel dat lang niet altijd straffeloos gebeurt.
Ook al zou je een TMC box (geen TNS) plaatsen dan nog krijg je geen tijdsaanduiding, die komt gewoon uit de navigatiecomputer.

De techdocs van Toyota zijn dan misschien niet bruikbaar voor de juiste bedrading maar als je de documentatie neemt voor uitbreiding met TMC ben je al wel iets verder!
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ronald de Haan
New Member
New Member
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 jan 2009 16:54

Bericht door Ronald de Haan »

In ieder geval bedankt voor je reactie.
Wat de tijdsaanduiding betreft ga ik uitvinden of deze inderdaad van du unit komt, ik koppel heb gewoon los en dan ga ik zet wel zien.
Ook heb ik de inbouwhandleiding voor de TMC box al gelezen, maar daar werd ik niet veel wijzer van.
En anders ga ik voor de optie om de oude unit via een brug erbij aan te sluiten.
Ik ga er in ieder geval weer even mee spelen

Ronald

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ronald de Haan
New Member
New Member
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 jan 2009 16:54

Bericht door Ronald de Haan »

Update van mijn kant.
Ik heb het hele zaakje aan het werk met de andere headunit.
Na wat spelen blijkt dat het navigatiesysteem al tot leven komt als de twee draden aangesloten worden op de oude headunit.
Alleen werkt dan de volumeknop werkt dan niet. Lastig want dan kan je geen bestemming invoeren.
Ook dit is op te lossen door de oude headunit van spanning te voorzien.
Je sluit dan als het ware twee headunits aan, waarvan slechts een unit daadwerkelijk de speakers aanstuurt en de andere slechts dient als spanningsbron voor de navigatieunit.
(Let wel je moet zowel de permanente spanningsdraad als de geschakelde spanningsdraad en de massa aansluiten.)
Daarna werkt alles weer naar behoren

Ronald

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • bedrading aansluiten avic d3
    door john van maurik » 23 mei 2014 15:59 » in Vaste Pioneer systemen
    Reacties: 5
    Weergaves: 888
  • TNS 200 vervangen voor TNS300/310
    door jaap appel » 15 nov 2015 10:48 » in Toyota en Lexus
    Reacties: 0
    Weergaves: 613
  • Geen TMC info
    door Freddy11 » 24 sep 2016 18:14 » in Vaste Pioneer systemen
    Reacties: 0
    Weergaves: 536
  • Welke Garmin geeft dezelfde info als TomTom HD Traffic?
    door Verwijderde gebruiker 126217 » 10 jul 2014 00:22 » in Garmin
    Reacties: 5
    Weergaves: 3501

Terug naar “Toyota en Lexus”