Pulsinformatie?

Alles met betrekking tot Toyota en Lexus navigatie
ventus2ct
New Member
New Member
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 mei 2006 16:45

Pulsinformatie?

Bericht door ventus2ct »

Wat is de functie van onderstaande tabel.
Is het mogelijk om met behulp van deze informatie de ingebouwde betutteling van het naviagtiesysteem te omzeilen?

Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

In deze tabel wordt per model aangegeven waar de aansluiting voor de tachopuls zit.

En wat je bedoelt met betutteling is een maatregel die genomen wordt om lieden die hun eigen verantwoordelijkheid niet of onvoldoende kennen er op te wijzen dat de gevolgen voor eigen rekening zijn. Dat deze medeweggebruikers deze aanwijzingen soms als betutteling ervaren is teleurstellend maar net zomin kwaad bedoeld als een maximum snelheid. Iedere keer als je de weg op gaat staat er ook weer zo'n bord van 100 km/h. Betuttelend?
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
ventus2ct
New Member
New Member
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 mei 2006 16:45

Bericht door ventus2ct »

Gerritje schreef:In deze tabel wordt per model aangegeven waar de aansluiting voor de tachopuls zit.
Dat heb ik inmiddels begrepen.
Zou je ook kunnen uitleggen wat de functie is van die tachopuls?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

viewtopic.php?t=3339

En alle verdere informatie mbt Navigatiesystemen
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
ventus2ct
New Member
New Member
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 mei 2006 16:45

Bericht door ventus2ct »

Bedankt voor de link.
Ik begrijp dat vele inbouw-autonavigatiesystemen zoals de TNS310 als basis nog steeds een soort van dead reckoning gebruiken en de gps-positie als update gebruiken.
Ik denk dat dit nog te maken heeft met het vroegere "Selected Availability"(SA), waardoor de gps-positie minder nauwkeurig was. Vanaf 1 mei 2000 wordt die SA niet meer toegepast en is de nauwkeurigheid van de gps-positie enorm toegenomen.
Het werken met een tachopuls in inbouw-autonavigatiesystemen is ongetwijfeld handig in situaties waarbij de gps positie even wegvalt zoals in tunnels, etc.

We kunnen eeuwig blijven discussiëren over de zin en onzin van ingebouwde "veiligheden" in inbouw-navigatiesystemen. Ik denk dat het niets met veiligheid te maken heeft maar alles met angst van producenten t.a.v. productaansprakelijkheid. De ene fabrikant denkt hier blijkbaar ook anders over dan de andere.

Nu even over de techniek van de TNS310.
Als je de tachopuls m.b.v. een schakelaar tijdelijk zou onderbreken, zou de bijrijder het systeem dan wel kunnen bedienen tijdens het rijden?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Ik denk dat dit nog te maken heeft met het vroegere "Selected Availability"(SA), waardoor de gps-positie minder nauwkeurig was. Vanaf 1 mei 2000 wordt die SA niet meer toegepast en is de nauwkeurigheid van de gps-positie enorm toegenomen.
Het werken met een tachopuls in inbouw-autonavigatiesystemen is ongetwijfeld handig in situaties waarbij de gps positie even wegvalt zoals in tunnels, etc.
Je gedachten hierover zijn niet onjuist maar de reden ligt toch ergens anders.
Dead reckoning gecombineerd met map-matching en GPS back-up is vele malen sneller en nauwkeuriger dan navigatie op basis van GPS posities alleen.

Het onderbreken van de tachopuls op jouw systeem zou best mogelijk kunnen zijn maar je hebt ook een gerede kans dat de navigatie het dan helemaal niet meer doet en ook andere functies van je geïntegreerde systeem niet meer werken. Het hangt volledig af van de intelligentie van de ingebakken firmware. En aangezien het om een japans systeem gaat geef ik je niet veel kans.

Nogmaals, hetgeen jij ervaart als betutteling is ter bescherming van die automobilisten die niet in staat zijn om te rijden en tegelijkertijd te navigeren of een videootje te kijken.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Ik onderschrijf Gerritje's reactie geheel.
Er aan toevoegend dat we in ons land de "BPM toestellen" gehad hebben waarbij het BPM voordeel alleen te halen was als het toestel niet bediend kon worden tijdens het rijden. VDO had er zelfs speciale SW voor geschreven.

Ook toen waren er slimmerikken die probeerden dat te omzeilen door de puls (tijdelijk) te onderbreken.
Die kwamen echter van en kouwe kermis thuis, ze konden zo wel weer de Navi bedienen maar fatsoenlijk navigeren was er vervolgens niet meer bij. En tsja, waarvoor heb je dan een Navi?

Het is niet ondenkbaar dat er in ons land nog eens een wet komt die het bedienen van een Navi tijdens het rijden verbiedt. Net als het mobiele bellen in een auto zonder hands-free voorziening.
En misschien is er al zo'n wet in Japan, met als gevolg een blokkade van de TNS 300/310. Ik ken de japanse wetgeving niet zo, en kan dat ook moeilijk lezen :oops: Dus even googlen om dat terug te vinden is er niet bij, vrees ik.

Een heropening van de discussie over zin of onzin van dat feature is zinloos, er is al genoeg over geschreven op dit forum. Zoek maar eens bij "BPM".
Dit forum is bedoeld om elkaar te helpen, niet om politiek getinte of daarmee vergelijkbare discussies op te zetten. Daar zijn zat andere platforms voor :wink:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
ventus2ct
New Member
New Member
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 mei 2006 16:45

Bericht door ventus2ct »

Gerritje schreef:
Dead reckoning gecombineerd met map-matching en GPS back-up is vele malen sneller en nauwkeuriger dan navigatie op basis van GPS posities alleen.
In de tijd van SA en de mindere kwaliteit van gps-ontvangers zal dat ongetwijfeld waar zijn.
In de huidige tijd van een nauwkeurig gps-signaal en zeer snelle meerkanaals gps ontvangers denk ik dat een systeem dat uitsluitend op basis van gps-posities werkt net zo snel en net zo nauwkeurig kan zijn als een systeem dat een combinatie gebruikt (uitzonderingen als slechte gps ontvangst daar gelaten).
Dat komt ook overeeen met mijn eigen waarnemingen tijdens een gecombineerd gebruik van tomtom en tns310.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Dat klopt, op hoofdlijnen....

Echter de vaste navi's zijn geprogrammeerd op mapmatching dmv puls en gyro en ze gebruiken de GPS alleen als het niet anders kan. Zoals wanneer je off-road bent of anderzins de weg kwijt bent.
Ik heb het als test wel eens uitgeprobeerd, gewoon de GPS antenne met alufolie afgeplakt, en vervolgens naar een andere stad gereden en daar een onbekende straat opgezocht. Dat ging zonder problemen, het systeem zette me keurig voor de deur af :!:

De TT-achtigen zijn heel anders geprogrammeerd, op GPS-only uiteraard. En daarmee hoef je zo'n experiment als ik hierboven aanhaalde niet te proberen :oops:
Bij die typen zie je ook dat het even kan duren voordat 'ie de weg weer gevonden heeft als je afwijkt van de uitgestippelde route. Dat duurt langer dan bij de moderne vaste Navi's

Aan die feiten verander je niks, dat zit in de aard van het beestje en de bijbehorende programmatuur :idea:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

In de huidige tijd van een nauwkeurig gps-signaal en zeer snelle meerkanaals gps ontvangers denk ik dat een systeem dat uitsluitend op basis van gps-posities werkt net zo snel en net zo nauwkeurig kan zijn als een systeem dat een combinatie gebruikt
De vorige generatie GPS ontvangers was al 8 kanaals en de verbetering door een 12 kanaals ontvanger is slechts marginaal. Moderne SIRF III apparatuur werkt ook een verbetering van ontvangst onder marginale omstandigeheden in de hand.
Blijft het feit dat een GPS systeem á la TomTom een positie weergeeft van de plaats waar je bent geweest en op basis van de berekende snelheid en richting vooruit probeert te denken om te voorspellen waar je zit.
Vooral als je zeer snelle koerswijzigingen doorvoert zal het systeem volkomen de kluts kwijt raken.
Een syteem dat op basis van afgelegde weg en richting de positie berekent is continue exact op locatie. De minste afwijking van de vergelijking met de kaart leidt dmv GPS of anderzins tot correctie.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Gerritje schreef: .....
Blijft het feit dat een GPS systeem á la TomTom een positie weergeeft van de plaats waar je bent geweest en op basis van de berekende snelheid en richting vooruit probeert te denken om te voorspellen waar je zit.
Vooral als je zeer snelle koerswijzigingen doorvoert zal het systeem volkomen de kluts kwijt raken.
Een syteem dat op basis van afgelegde weg en richting de positie berekent is continue exact op locatie. De minste afwijking van de vergelijking met de kaart leidt dmv GPS of anderzins tot correctie.
Velen realiseren zich dit niet, maar dat is precies waar het om draait.
Prima dat je dit nog eens zó expliciet vermeldt.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
ventus2ct
New Member
New Member
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 mei 2006 16:45

Bericht door ventus2ct »

Gerritje schreef:
Blijft het feit dat een GPS systeem á la TomTom een positie weergeeft van de plaats waar je bent geweest en op basis van de berekende snelheid en richting vooruit probeert te denken om te voorspellen waar je zit
Een mooi theoretisch verhaal, maar als de update van gps-positie (en dus de berekende track en groundspeed) in korte intervallen plaatsvindt, bijvoorbeeld iedere seconde, dan kan -bij goede gps ontvangst- zo'n gps-only systeeem ruimschoots voldoende nauwkeurig zijn voor het doel waarvoor iedereen zo'n ding gebruikt.
Daar heb je dan geen nodeloos dure gyro's en tachosignalen voor nodig.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Gelukkig dat er mensen op dit forum komen die het niet (willen) begrijpen. Dan hebben we de schone taak om het nogmaals uit te leggen.
Niemand dwingt je om een systeem met dure gyro's te kopen. Het gaat om de vraag of het nut heeft.
Met 100 km per uur ga je 27 m/s en dat is ruim onvoldoende nauwkeurig voor een systeem zonder puls en gyro om nauwkeurig te kunnen zijn.
En dan nog maar afwachten of de repeatabilty van jouw systeem wel goed is.
Bij een stilstaand systeem is de onnauwkeurogheid namelijk zo groot dat je geen eens betrouwbaar een vaste positie kunt krijgen. Maximale theoretische nauwkeurigheid ligt bij 6 meter, praktisch tussen de 10 en de 30.
Maar ga je gang, navigeer maar lekker met een systeem dat jou past.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Terug naar “Toyota en Lexus”