Storing navigatiesystemen Ford Mondeo 2002

Alles met betrekking tot Ford navigatie
Timmmetje
New Member
New Member
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 aug 2015 14:04

Storing navigatiesystemen Ford Mondeo 2002

Bericht door Timmmetje »

Beste,

Onlangs heb ik een nieuw navigatiesysteem gekocht nadat mijn ingebouwd navigatiesysteem (vermoedelijk VNR 9000) is gesneuveld (ik heb wel radio maar geen beeld meer in dit systeem). Ik had de Garmin Nuvi 2595 LMT gekocht. Na een tijdje verloor hij echter steeds vaker het signaal van de satellieten waardoor hij dus onbruikbaar werd. Nu is mijn vraag waar dit aan zou kunnen liggen en hoe ik dit probleem kan oplossen. De Ford garage weet mij hier erg weinig over te vertellen :speechless_:

Ik hoop dat iemand me kan helpen!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
DigiWalker
Senior Member
Berichten: 221
Lid geworden op: 09 okt 2006 20:31

Re: Storing navigatiesystemen Ford Mondeo 2002

Bericht door DigiWalker »

Kan iemand me helpen? Ja in principe wel.Wij hier hopen dat jij ook met feedback komt,of een aangeboden mogelijkheid tot succes leid.Op die manier help jij weer anderen,die we het dan niet nog eens moeten uitleggen.

Ford Mondeo 2002.
Jij hebt een Mondeo met een warmtewerende voorruit.
De Garmin kan daar last van hebben.
Als je de Garmin linksonder of in de buurt van de binnenspiegel hangt,dan zal het moeten lukken.
De Mondeo heeft daar namelijk het "tolgat" zitten.
Het 'tolgat' is het gedeelte in de raam,dat vrije doorgang verleend voor signalen tbv tol gerelateerde apparaatjes,waarook het signaal van de GPS doorheen kan, zonder gehinderd te worden door een rasterwerk van zeer fijne draadje in je voorruit tbv voorrruitverwarming.
Kom je even terug met feedback over het resultaat?
bij voorbaat dank.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Timmmetje
New Member
New Member
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 aug 2015 14:04

Re: Storing navigatiesystemen Ford Mondeo 2002

Bericht door Timmmetje »

Beste Digiwalker,

Bedankt voor jouw reactie. De door jouw genoemde oplossing had ik al eens geprobeerd met de Garmin Nuvi 2595 LMT maar daar werkte dit helaas niet bij. Er was wel sporadisch contact met de satellieten maar niet de gehele rit. Vandaag heb ik dit opnieuw geprobeerd met de plaatsing zo laag mogelijk linksonder mijn vooruit (zie foto). Wederom verbrak het signaal na het omdraaien van het contact, tijdens de rit van 45min heb ik slechts drie keer enkele minuten verbinding gehad. Ik ben ten einde raad en wil eigenlijk niet de zekering van mijn voorruitverwarming eruit halen. Winkels die navigatiesystemen verkopen kunnen mij niets adviseren omdat ze niet kunnen garanderen dat de verbinding wel door mijn voorruit kan komen.

Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
DigiWalker
Senior Member
Berichten: 221
Lid geworden op: 09 okt 2006 20:31

Re: Storing navigatiesystemen Ford Mondeo 2002

Bericht door DigiWalker »

En de plek in het midden van de voorruit,zo dicht mogelijk bij de spiegel?
Want daar zit het "tolgat" ook.
Als dat ook niet lukt,dan ligt het aan een andere oorzaak.

Hoe staat het met het ontvangst buiten de auto?
Als dat goed is,dan ligt het dus aan je auto of de voorruit daarvan.

Als het bij het tolgat ook niet lukt,dan is er nog een andere mogelijkheid,en dat is het aanschaffen van een Re-Radiating antenne.
Dat is een GPS-antenne die je dan bv achter de spiegel maakt,dus zo hoog mogelijk bij het tolgat.Deze antenne ontvangt de signalen,maar zend ze ook weer uit,en op die manier heb je een betere GPS ontvangst.
http://www.snelwebshop.nl/gpsheruitzend ... p-657.html
Ja helaas jammer,daar hangt een prijskaartje aan.

En probeer een paar zaken even uit.
Midden voor in auto bij de spiegel.Eventueel testen in een andere auto.Op die manier kom je erachter of jou auto het probleem is.
Ford Mondeo is nou zo'n auto die een warmtewerende voorruit heeft,die problemen geeft.
Oplossing?
Auto kopen die een gewone voorruit heeft.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Timmmetje
New Member
New Member
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 aug 2015 14:04

Re: Storing navigatiesystemen Ford Mondeo 2002

Bericht door Timmmetje »

Bedankt Digiwalker! De Re-Radiating antenne hou ik zeker even in het achterhoofd. Morgen ga ik naar een navigatiespeciaalzaak, hoop dat ik daar een nieuw systeempje kan vinden wat zonder hulpmiddelen al door mijn voorruit kan.

Had vandaag nog wel andere posities geprobeerd maar ook deze hadden niet het gewenste resultaat (in het midden van de ruit onderaan, onder de binnenspiegel, rechts van de binnenspiegel, rechtsonder bij de voorruit en op het raam van de rechterachterdeur). Zodra het contact wordt aangezet is het signaal met de satellieten verloren. Enkele momenten nadat ik de motor afzet is er weer verbinding.

Als een systeem morgen blijkt te werken zonder re-radiating zal ik dit hier posten. Anders dan zal ik deze antenne bestellen en mijn bevindingen daarvan posten.

Bedankt!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
DigiWalker
Senior Member
Berichten: 221
Lid geworden op: 09 okt 2006 20:31

Re: Storing navigatiesystemen Ford Mondeo 2002

Bericht door DigiWalker »

[quote="Timmmetje"]Zodra het contact wordt aangezet is het signaal met de satellieten verloren. Enkele momenten nadat ik de motor afzet is er weer verbinding. [/quote]\
Effe wachten met het koppen van een antenne.
Eerst uitproberen in een andere auto.
Je komt namelijk met een ander antwoord.
Je hebt een storingsbron in of aan je wagen die de frequentie van de satellieten stoort.
Zoek eens die draad op die de voorruit verwarmd.
Of zit daar een schakelaar tussen.
Zo ja,dan deze uit zetten,en/of draad doorknippen.
Want als je navigatie al bij de spiegel hebt gebruikt,dan moet het lukken.
Daar zit namelijk dat "tolgat".
Jouw antwoord luid namelijk:
Contact aan,weg satellieten,contact af,weer satellieten ontvangst.
Dus eerst de storingsbron oplossen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Timmmetje
New Member
New Member
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 aug 2015 14:04

Re: Storing navigatiesystemen Ford Mondeo 2002

Bericht door Timmmetje »

Korte update: het navigatiesysteem werkt gewoon in andere auto's. Ook zodra het contact wordt afgezet is er ontvangst dus er is inderdaad een storingsbron in de auto aanwezig. We gaan nu kijken of het mogelijk is om de antenne van het ingebouwde gpssysteem los te koppelen om dat uit te sluiten.

De voorruitverwarming wordt aangezet door een schakelaar en zou dus by default uit moeten staan (vandaar dat wat we eerst de storing van de 'oude' antenne proberen uit te sluiten). Links en rechts van de voorruit zijn er wel tolgaten maar er wordt toch onvoldoende ontvangst behaald. We hebben dit bij de winkel ook getest met een Garmin 2599 LMT en een TomTom, beide hebben geen ontvangst zodra de auto is gestart.

Mijn volgende update zal even op zich laten wachten, maar ik zal posten of het los koppelen van de antenne heeft geholpen.

Dank voor de hulp!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Timmmetje
New Member
New Member
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 aug 2015 14:04

Re: Storing navigatiesystemen Ford Mondeo 2002

Bericht door Timmmetje »

Zoals beloofd de laatste update, met daarin de oplossing voor het probleem (in mijn geval althans).

Voor mij lag het probleem in de antenne van de ingebouwde GPS systeem (VNR 9000). Met twee universele sleuteltjes (à €3,49) kun je het systeem van binnenuit eruit halen. Als het goed is zie je dan het volgende:

Afbeelding

Als je het kabeltje uit het gele omcirkelde input haalt dan wordt er geen GPS signaal meer verstuurd/ontvangen.

Dit heeft het probleem voor mij in ieder geval opgelost, nu werken alle externe GPS systemen weer in mijn auto met vol ontvangst :dance:

Bedankt voor het meedenken, eigenlijk alleen Digiwalker, maar ik hoop dat anderen wat hebben aan bovenstaand verhaal.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • navigatiesystemen Nissan Primera p12 2005
    door patkec » 16 feb 2015 13:36 » in Te Koop Aangeboden
    Reacties: 0
    Weergaves: 1340
  • Rns mfd / rns2 storing: kan geen plaatsnaam selecteren
    door Jeroen-san » 23 mei 2016 22:48 » in V.A.G
    Reacties: 0
    Weergaves: 347
  • Ford Grand C-Max
    door kikoek » 18 apr 2016 18:04 » in TomTom
    Reacties: 0
    Weergaves: 539
  • ford focus
    door ronfr123 » 19 jun 2017 07:35 » in Ford
    Reacties: 0
    Weergaves: 915
  • op zoek naar kopie cd voor Ford
    door hamster » 14 okt 2018 08:56 » in Navigatie algemeen
    Reacties: 0
    Weergaves: 637

Terug naar “Ford”