waarschuwing overschrijden max snelheid

Voor alle niet merk/type gebonden vragen over navigatie systemen, etc.
Forumregels
Deze rubriek is bedoeld voor vragen over navigatie in het algemeeen die niet in één van de andere rubrieken past.
Dus geen chit/chat, vragen over het forum oid.
Wil je antwoord op je vraag, stel je deze het best in de juiste rubriek.
fe2o3
New Member
New Member
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 okt 2012 07:35

waarschuwing overschrijden max snelheid

Bericht door fe2o3 »

Ik word de laatste tijd ziek van die bekeuringen van 4 km te hard.

Weet iemand of er een navigatie systeem is dat een melding geeft met geluid en het liefst dat je ook nog in kan stellen op 7km per uur overschrijding want daar ligt de grens met een bekeuring.
Waarschuwing voor flitspalen heb ik liever niet want dat vind ik ontzettend storend, voor mij is een waarschuwing voor te hard rijden het belangrijkst omdat je dat vaak onbewust doet.

Nu schijnt de Mio Moov M410 dit wel te kunnen maar ik heb de klantenservice gemaild en deze vertelde me dat het apparaat alleen een waarschuwing geeft op het scherm zonder geluid.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
wmp
Moderator
Moderator
Berichten: 2028
Lid geworden op: 01 sep 2003 19:00

Re: waarschuwing overschrijden max snelheid

Bericht door wmp »

Ik zal eerder moeten zoeken naar navigatiesystemen die dat niet kunnen, dan die dat wel kunnen, al kan dat natuurlijk een beetje kort door de bocht zijn en ik gewoon steeds mazzel hebben gehad dat het er op zit. :P

Er zijn twee soorten van snelheid waarschuwingen in navigatie land:
- waarschuwing wanneer je een vooraf ingestelde max snelheid hebt overschreden (bij oudere systemen meestal als enige optie)
- waarschuwing wanneer je de max snelheid geldend voor die weg (mits bekend) overschrijd

Er zal ongetwijfeld ook nog een combinatie van die 2 zijn, maar wat je zoekt is eigenlijk voornamelijk de 2de genoemde.

Van de portable systemen weet ik dat bijvoorbeed de MIO V505 zoals bij ons in gebruik is dat heeft, met naar keuze een gong (zwaar irritant, leuk in begin maar dat leuke gaat er snel vanaf) en (of alleen) een oplichtend bord in het scherm met daarin de geldende max. snelheid, zoals je ze ook langs de weg ziet staan, dus rond met rode rand en daarin bijvoorbeeld 80.

Wat je je wel moet realiseren, zeker met mobiele navigatiesystemen tegenover vast ingebouwde, is dat er een vertraging zit in de gemeten snelheid en de daadwerkelijke snelheid.
Nu moet je het wel bijzonder slecht treffen als net gedurende die vertraging er een flitser staat, maar het kan maar beter even genoemd worden om al te veel vertrouwen in '..nu kan het me niet meer gebeuren...' een beetje te temperen.

Los van navigatie systemen heb je ook andere op GPS gebaseerde systemen die (bij mijn weten tenminste) je zowel kunnen waarschuwen wanneer je de max. snelheid overschrijd, alswel je kunnen waarschuwen voor (gemelde) flits controles.
Een dergelijke systeem is bijvoorbeeld de coyote.
Succes = vaker opstaan dan je valt

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
kobus1960
Senior Member
Berichten: 893
Lid geworden op: 21 feb 2006 02:43

Re: waarschuwing overschrijden max snelheid

Bericht door kobus1960 »

TomTom kan dit al jaren. Net zoals IGO systemen.
MVG,
Kobus

TT Start 60 Europa, lifetime uptdates + flitsabbo.
Samsung S3 Neo, Sygic 14.5.5. Benelux, benenwagen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
fe2o3
New Member
New Member
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 okt 2012 07:35

Re: waarschuwing overschrijden max snelheid

Bericht door fe2o3 »

Wat ik op internet kan vinden is dat de systemen van tom tom dit vroeger wel deden maar tegenwoordig niet meer, ik zie echt door de bomen het bos niet meer.

Bij de specificaties van welk model ook staat ook niet duidelijk vermeld of de melding met geluid is, staat alleen vinkje bij Weergave max. snelheid.

Als iemand mij een type kan noemen liefst rond de 100 euro die dit kan zou ik zeer op prijs stellen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
wmp
Moderator
Moderator
Berichten: 2028
Lid geworden op: 01 sep 2003 19:00

Re: waarschuwing overschrijden max snelheid

Bericht door wmp »

fe2o3 schreef:Bij de specificaties van welk model ook staat ook niet duidelijk vermeld of de melding met geluid is, staat alleen vinkje bij Weergave max. snelheid.
Lees nog eens goed wat je schreef, zo ontstaan mis-aankopen :idea:

Wanneer een apparaat flits waarschuwingen heeft, kun je er redelijk prat op gaan dat die ook snelheidswaarschuwingen heeft.
Denk echter dat de 100 euro budget wel wat krapjes is, misschien een gebruikte nemen dan ?



(oplossing: WEERGAVE (in het scherm van de) max. snelheid is niet hetzelfde als WAARSCHUWING (bij) overschrijding max. snelheidlimiet)
Succes = vaker opstaan dan je valt

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
hapee50
Normal Member
Normal Member
Berichten: 114
Lid geworden op: 06 mei 2006 00:55

Re: waarschuwing overschrijden max snelheid

Bericht door hapee50 »

Als je je budget € 20,- oprekt heb je een Navigon 72 Easy met West Europa erop (23 landen). Daar zit de snelheidswaarschuwing zeker op. Ikzelf heb een 70 Easy (de voorganger) en daar zit het ook op. Het is een vrij "basic" apparaat, maar hij doet precies wat 'ie moet doen (en nog iets meer :D ).

PS. Het apparaat geeft, net zoals vele andere apparaten de werkelijke snelheid weer op de display. Zet je cruisecontrol op de GPS-snelheid + 3 km, je krijgt nooit een bon en je kilometerteller van de auto geeft illegale snelheden aan. Geeft een heel lekker gevoel :wink:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
fe2o3
New Member
New Member
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 okt 2012 07:35

Re: waarschuwing overschrijden max snelheid

Bericht door fe2o3 »

Moest wel even denken wmp, maar ik snap hem nu.
Waarschuwing bij overschrijden max snelheid heb ik al helemaal nergens gevonden tot nog toe.

De navigon 42 is te koop bij conrad voor 100 euro en heeft ook die functie net als de navigon72 en ze noemen de functie snelheidsassistent.
Werkt deze functie altijd hapee50, want ik heb een zelf een pda met navigatie igo geloof ik en die geeft maar af en toe een melding dat ik te hard rijd

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
wmp
Moderator
Moderator
Berichten: 2028
Lid geworden op: 01 sep 2003 19:00

Re: waarschuwing overschrijden max snelheid

Bericht door wmp »

Het is mede afhankelijk van het kaartmateriaal; de max. snelheden van de wegen waarop je rijdt moeten in de database opgenomen staan.
Daarnaast moet natuurlijk de navigatiesoftware van het apparaat deze ook uitlezen :wink:
fe2o3 schreef:Waarschuwing bij overschrijden max snelheid heb ik al helemaal nergens gevonden tot nog toe
Zal je als 'wervende tekst' ook niet gaan aantreffen, denk ik. Dit is zo'n basisfunctie ondertussen, vergelijk het gerust met het (automatisch) 'dimbaar zijn' van het scherm, is ondertussen zo'n basis functie die meer toestellen wel dan niet hebben.
fe2o3 schreef:functie snelheidsassistent
Kijk, zo hebben we weer een term om op te google'n :
- snelheidslimiet
- snelheidswaarschuwing
- snelheidsassistent
fe2o3 schreef:pda met navigatie igo geloof ik en die geeft maar af en toe een melding dat ik te hard rijd
...zo..zou je daar dan niet beter verder mee kunnen onderzoeken of daar andere (recentere) software voor is. De basis lijkt aanwezig.
fe2o3 schreef:... Zet je cruisecontrol op de GPS-snelheid + 3 km, je krijgt nooit een bon
Zo heb ik op een vast ingebouwd systeem met de cruise-control op 122 gezet met een politie combo achter mij kilometers lang gereden. Daarna haalden zij mij in (ja, zij mogen dat dus) en gingen ze voor mij rijden met hun ongetwijfeld ge-ijkte teller. Aangezien ik op cruisecontrol reed bleef mijn snelheid hetzelfde en drukte ik ze als het ware op met 122. Netjes binnen de marge en zo lang zij hun gas niet los lieten voldoende afstand, dus geen grond voor staandehouding. Werkelijk alles voor ons ging opzij en minderde vaart om de zo gevormde combinatie te laten passeren. Wat die agent gedacht zullen hebben... :lol:
Succes = vaker opstaan dan je valt

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
hapee50
Normal Member
Normal Member
Berichten: 114
Lid geworden op: 06 mei 2006 00:55

Re: waarschuwing overschrijden max snelheid

Bericht door hapee50 »

Ja, de snelheidsaasistent werkt altijd, als je 'm tenminste aangezet hebt :P . Het aardige is dat de Navigon ook linksboven in het beeldscherm de toegestane snelheid aangeeft. Volgens mij kun je zelfs instellen bij hoeveel km te hard je het piepje te horen krijgt. Ik heb het overigens uitgezet. Ik werd gek van die piepjes :shhh:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
wmp
Moderator
Moderator
Berichten: 2028
Lid geworden op: 01 sep 2003 19:00

Re: waarschuwing overschrijden max snelheid

Bericht door wmp »

hapee50 schreef:... je het piepje te horen krijgt. Ik heb het overigens uitgezet. Ik werd gek van die piepjes...
wmp schreef:... met naar keuze een gong (zwaar irritant, leuk in begin maar dat leuke gaat er snel vanaf) ...
Precies wat ik bedoelde, en dat is ook bij flitskasten waarschuwing; pas als je het ingeschakeld hebt, merk je hoeveel het er wel zijn...
Succes = vaker opstaan dan je valt

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
fe2o3
New Member
New Member
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 okt 2012 07:35

Re: waarschuwing overschrijden max snelheid

Bericht door fe2o3 »

Nu heb ik wel voldoende informatie om tot een goede keuze te komen

Dank voor alle reacties

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • waarschuwing bij opstarten verwijderen
    door Walterken » 23 sep 2014 13:01 » in Kenwood
    Reacties: 1
    Weergaves: 704
  • help? avic-f130 waarschuwing voor flitspalen aanzetten
    door tuningfreaknl » 23 jul 2014 15:50 » in Vaste Pioneer systemen
    Reacties: 6
    Weergaves: 1243
  • max.snelheid.
    door edw007 » 20 mei 2018 22:36 » in Aankoop advies
    Reacties: 1
    Weergaves: 318
  • snelheid aanwijzing V11 nav RNS 510
    door Geronimo » 01 aug 2014 18:08 » in V.A.G
    Reacties: 3
    Weergaves: 1093
  • RNS510 max snelheid geen snelwegen
    door martijn2308 » 19 nov 2015 09:13 » in V.A.G
    Reacties: 0
    Weergaves: 556
  • Garmin Dezl verkeersborden (snelheid beperkingen etc)
    door truckereagle » 11 dec 2017 17:15 » in Garmin
    Reacties: 0
    Weergaves: 525

Terug naar “Navigatie algemeen”