Navigon MobileNavigator voor Android

Schrijf zelf een review over je navigatie apparaat of lees die van een ander.
Forumregels
Wil je een product review plaatsen, maar het apparaat staat al vermeld, en 'op slot' ?
Maak dan gerust een nieuw onderwerp aan, wij doen de rest.

TIP: Voor klachten over bedrijven, meld deze ook op consuwijzer.nl
Daar kunt u een link naar uw bericht op dit forum achterlaten voor verdere informatie.


Wordt of werd u naar aanleiding van uw bericht gecontacteerd ? Laat het ons weten.
RGM
Average Member
Average Member
Berichten: 83
Lid geworden op: 07 mar 2010 12:55

Navigon MobileNavigator voor Android

Bericht door RGM »

Misschien is dit onderwerp hier niet helemaal op zijn plaats maar tegenwoordig komt er natuurlijk ook steeds meer navigatiesoftware voor op de smartphone beschikbaar. TomTom biedt e.e.a. al aan voor de iPhone en Windows Phone, Navigon (Garmin) idemdito maar doet dat ook voor Android en daarnaast zijn er nog wat kleinere aanbieders zoals Sygic, iGo en Medion die dergelijke software in hun assortiment aanbieden. Met behulp van deze software kun je je smartphone omturnen tot een volwaardig navigatiesysteem dat nauwelijks onderdoet voor het alom bekende apparaatje.

In het voorjaar heb ik mijn eerste smartphone aangeschaft, een Xperia arc S van Sony Ericsson. Hierop draait standaard Android 2.3, maar dit besturingssysteem is inmiddels te upgraden naar versie 4.0.3.

Om uit te proberen heb ik in mei via Google Play de navigatiesoftware van Navigon aangeschaft, deze heet Navigon MobileNavigator. Navigon had ik mei een speciale actie waarbij de software (versie 4.1.2 was net uitgekomen) met 20% korting werd aangeboden (kost normaal € 60), daarnaast werden Traffic Live (actuele en zeer uitgebreide verkeersinformatie via internet) en Freshmaps (regelmatig kaartupdates) met 35% korting aangeboden (kosten normaal € 20 per jaar resp. € 25) en die heb ik ook aangeschaft.

De software downloaden en installeren gaat reuze gemakkelijk, evenals de kaarten downloaden en installeren. Een WiFi-verbinding is gedurende het downloaden aan te raden, omdat de software enkele tientallen MB's kost en de kaarten zelfs enkele GB's (heel Europa vraagt ruim 2 GB; de kaarten zijn per land te downloaden en te installeren). Daarom is een extra geheugenkaartje voor in de smartphone ook absoluut noodzakelijk; in het interne geheugen van de smartphone kun je dit allemaal niet kwijt.

Wanneer je met Navigon een beetje bekend bent, dan wijst de werking zich min of meer vanzelf. Wat ik zelf verrassend en ook bijzonder aangenaam vind is de snelle werking van de app. De route naar een recente vakantiebestemming in Denemarken was binnen 1,5 seconde berekend; de twee alternatieven die je met MyRoutes kunt zien namen per stuk ook nog geen 2 seconden in beslag terwijl het toch om een afstand van ca. 750 km ging. Dat is véél sneller dan dat ik van mijn Navigon device gewend ben, want die heeft voor zo'n afstand per route zo'n 5 tot 8 seconden nodig. Ik vermoed dat het verschil met name wordt veroorzaakt door de veel snellere processor in de smartphone; in de Xperia arc S zit een processor van 1,4 GHz, terwijl in de 40 Premium Live een 500 MHz processor zit.

Door over het scherm te vegen komen de verschillende menu opties voorbij; door een optie te kiezen verschijnt veelal een submenu en met de instellingenknop op je smartphone zie je vaak parameters die je naar eigen believen kunt instellen (bijvoorbeeld of je alle verkeersinformatie wilt zien of alleen die zaken die minimaal 5 minuten vertraging opleveren).

Erg prettig vind ik ook dat het scherm beter afleesbaar is dan op op het Navigon device; de gebruikte kleuren zijn helderder en het contrast tussen de gebruikte kleuren groter. Dat komt de leesbaarheid van bijvoorbeeld de getoonde straatnamen erg ten goede.

Op mijn Navigon device heb ik het fenomeen dat het scherm bevriest wanneer er verkeersinformatie wordt opgehaald en verwerkt. Wanneer het druk is en er dus veel verkeersmeldingen zijn hangt het scherm zo 30 tot 45 seconden; mogelijk heeft de tragere procesoor gewoon veel tijd nodig om al die meldingen te verwerken want dan gaat het al snel over meer dan 1500 (!) meldingen.
De MobileNavigator heeft dit niet of het verschijnsel doet zich niet voor op mijn smartphone; het scherm beweegt gewoon tijdens het rijden en het ophalen/verwerken van de verkeersinfo mee.

Dan de verkeersinformatie zelf. Die wordt, net als bij de Live-devices van Navigon, aangeleverd via (mobiel) internet en is afkomstig van INRIX. Via TMC verkeersinformatie ophalen is niet mogelijk; de smartphone is daar niet op voorbereid en een optie om via TMC verkeersinformatie te ontvangen zit niet in de MobileNavigator opgenomen. Dat betekent dat in landen waar geen Live informatie beschikbaar is maar wel TMC je het zonder verkeersinformatie moet doen. Daarentegen kun je volgens de Traffic Live-app (maar volgens mij in tegenstelling tot de Navigon Live-devices) wel Live verkeersinformatie ontvangen in Noord-Amerika en Australië. Misschien handig als je daar een keer op vakantie bent en de MobileNavigator voor Noord-Amerika resp. Australië hebt aangeschaft.
Traffic Live op de smartphone laat de meldingen zien tot zo'n 400 km in omtrek, dat is aanzienlijk meer dan ik op mijn Navigon device gewend ben. Gelukkig kost dat blijkbaar niet veel dataverkeer, want tot nu toe verbruikte ik op de drukste momenten voor Traffic Live zo'n 300 tot 500 kB per uur (gemeten met Onavo, een app waarmee je je dataverbruik per applicatie in de gaten kunt houden). Daarmee zijn de kosten voor de mobiele data-overdracht goed binnen de perken te houden, ook in het buitenland wanneer je een geschikte internetbundel hebt.

Voor het overige zitten vrijwel alle features in de software opgenomen die ik ook mijn Navigon-device heb en die functioneren ook op dezelfde manier.

Zonder "aan de lader" te hangen is de accu van de smartphone na ongeveer 2 uur navigeren leeg, dus het is wel handig om tijdens het navigeren de smartphone "aan de lader" te hangen, zodat je na afloop je smartphone ook weer kunt gebruiken voor andere zaken dan navigeren. De GPS-chip is daar de hoodschuldige aan, want ook zonder de MobileNavigator te gebruiken loopt de smartphone sneller leeg wanneer de GPS-chip niet is uitgeschakeld

De app bevat nog wel kleine foutjes maar aangezien er blijkbaar regelmatig updates uitkomen - recent is versie 4.1.3 beschikbaar gesteld - denk ik dat die mettertijd wel uit de app zijn verdwenen. Wat me verbaasd is dat er geen handleiding van de app beschikbaar is, althans: ik heb hem nog niet kunnen vinden. Er wordt verwezen naar de FAQ's op de website van Navigon. Dat lijkt me met name voor iemand die voor de allereerste keer met de software van Navigon in aanraking komt niet zo handig.

Al met al ben ik erg verrast en tevreden over de MobileNavigator en denk ik dat ik - wanneer m'n Navigon device straks een keer de geest heeft gegeven - te zijner tijd geen nieuw afzonderlijk navigatiedevice meer aanschaf maar gewoon gebruik blijf maken van de beschikbare app op de smartphone.

Discussie over deze review kan hier : viewtopic.php?f=132&t=17651
Navigon MobileNavigator voor Android
Navigon 40 Premium Live
Garmin Nüvi 765T
Garmin Nüvi 360T

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • Dynavin Android D12
    door Pietje Precies » 28 dec 2022 13:51 » in Navigatie algemeen
    Reacties: 0
    Weergaves: 888
  • android app voor fietsknooppunten
    door aeng » 04 jun 2014 10:07 » in Navigatie algemeen
    Reacties: 8
    Weergaves: 1372
  • Android Navigatie systeem X1 BMW
    door vemps » 10 aug 2017 21:04 » in Navigatie algemeen
    Reacties: 0
    Weergaves: 542
  • Navi 950 in Opel mokka vervangen door Android systeem
    door Niekdelfgou » 18 jun 2017 22:26 » in Opel
    Reacties: 0
    Weergaves: 2092
  • Navigon cd,s
    door Hoogwerker » 08 feb 2015 15:28 » in Te Koop Aangeboden
    Reacties: 0
    Weergaves: 580
  • alles wat op mijn Navigon 70/71 gewist
    door Carpman » 10 jul 2021 20:50 » in Navigon
    Reacties: 0
    Weergaves: 397

Terug naar “My Review”