F30BT positiebepaling na starten auto

U-Poll
New Member
New Member
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 mar 2012 11:02

F30BT positiebepaling na starten auto

Bericht door U-Poll »

Sinds verleden week heb ik een mooie Pioneer Avic F30BT in mijn Saab 9-5 Estate uit 2009 zitten. Deze vervangt een 'originele' Denso unit (Saab standaard voor mijn modeljaar). Het is een behoorlijke verbetering, met name de audio! Ook de integratie van de telefoon werkt perfect. Ik ben sowieso erg blij met de nieuwe unit ... op een belangrijk punt na:

De navigatie unit heeft een aantal minuten nodig om de werkelijke positie juist op de kaart weer te geven NA het starten van de auto (en dus de unit). Het lijkt wel alsof er een soort offset zit van een paar honderd meter. Na 3 tot 5 minuten is het redelijk ok, al lijkt de positie dan nog na te ijlen (het geeft de positie van een paar seconden geleden aan).

Het inbouwstation heeft de positie van de GPS antenne al aangepast. Dit maakt echter geen snars uit; maw daar ligt het niet aan. De GPS ziet vrijwel direct 9+ satellieten en dat gaat meestal snel naar de 11. Signaal is ook ‘ok’.

Het lijkt er op alsof de Pioneer de positie bij het uitzetten niet opslaat en, na het opstarten, volkomen ‘vers’ gaat zoeken naar de huidige locatie. Zelfs die malle Denso unit deed dit beter. Het is vooral irritant als je weg rijdt uit het centrum van een (onbekende) stad, voor die eerste minuten is het best cruciaal dat je de goed wegen neemt.

Ik heb al twee keer contact gehad met Pioneer’s support desk… maar dat levert niets op. Ik krijg alleen maar antwoorden als dat de positie van de GPS niet goed zou zijn (van die makkelijke dooddoeners). Dit wordt dus ook gezegd als ik meld dat de (kaart)positie na een rit helemaal goed is en er een probleem is wanneer ik de auto een tijdje (nacht) uit heb gehad. Er ontstaat dan plots een verschil van een paar honderd meter! De oriëntatie van de auto is trouwens wél direct helemaal goed.

Op dit forum heb ik wat oude topics gevonden van voorgaande modellen (F10, F20) die hier ook last van hadden. Ik lees ook topics met dit probleem bij de relatief nieuwe F930.

Heeft iemand suggesties/ideeën wat ik hier aan kan doen?

Groetjes,
Theo
Pioneer Avic F30BT - in een Saab 9-5 Estate

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
wmp
Moderator
Moderator
Berichten: 2028
Lid geworden op: 01 sep 2003 19:00

Re: F30BT positiebepaling na starten auto

Bericht door wmp »

U-Poll schreef:Het lijkt er op alsof de Pioneer de positie bij het uitzetten niet opslaat en, na het opstarten, volkomen ‘vers’ gaat zoeken naar de huidige locatie.
Dat leest als dat de constante-plus en plus-na-contact niet goed zijn aangesloten.
Misschien een constante puls ergens weggetrokken waar die alleen bestaat zolang de auto niet op slot is, bijvoorbeeld.
Succes = vaker opstaan dan je valt

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
U-Poll
New Member
New Member
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 mar 2012 11:02

Re: F30BT positiebepaling na starten auto

Bericht door U-Poll »

[] De overige 'gebruiksinstellingen' (zoals kleuren, voorkeuren, radio stations en volume-bij-afzetten) worden wél netjes vast gehouden. Je zou dan toch denken dat de permanente en geschakelde +12V goed zitten.
Pioneer Avic F30BT - in een Saab 9-5 Estate

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Janloco
Senior Member
Berichten: 462
Lid geworden op: 29 mar 2010 17:25

Re: F30BT positiebepaling na starten auto

Bericht door Janloco »

Het is voor mij een bekend probleem. Ik had het al met mijn Avic 1. Ik heb nu een 930. Natuurlijk ben ik al een hele poos bezig om de oorzaak te vinden. Bij mij is het de ene keer erger dan de andere keer. Het duurt bij mij soms 2 minuten voor de auto weer precies op de juiste positie rijdt. Hij weet dan wel ongeveer waar hij zit, maar soms zit hij een stukje naast de weg die gereden wordt en heel soms zit hij ook wel een kilometer mis van de juiste plaats.
Nu staat mijn auto altijd onder de carport en het lijkt wel of het te maken heeft dat de auto de laatste meter geen signaal meer heeft ontvangen toen hij is gestopt. Ook uit een parkeergarage duurt het soms wel even. Let wel, lijkt wel. Ik parkeer mijn auto ook altijd achteruit. Soms heb ik ook wel het idee of het daarmee te maken heeft. Maar het komt maar heel zelden voor dat mijn auto geparkeerd staat met "vol" zicht op de satellieten. Hij staat meestal thuis onder de carport, of in een parkeergarage bij mijn werk of hij staat ergens geparkeerd waar bomen nog wel eens het zicht onderbreken.

Maar gebeurd het bij jou soms ook na het achteruit rijden?? Bij mij is overigens de draad voor de achteruit goed aangesloten.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • Avic F920BT - Verkeerde positiebepaling
    door SBlauw » 11 okt 2015 10:26 » in Vaste Pioneer systemen
    Reacties: 4
    Weergaves: 749
  • Pioneer AVICSYNC F970BT herstart bij het starten van de motor
    door luvan » 15 jan 2016 19:14 » in Vaste Pioneer systemen
    Reacties: 3
    Weergaves: 886
  • POI Flitslocaties op F30BT
    door MazdaMaf » 16 feb 2018 14:58 » in Vaste Pioneer systemen
    Reacties: 0
    Weergaves: 323
  • Avic F30BT
    door ReneterH » 19 jan 2015 19:17 » in Vaste Pioneer systemen
    Reacties: 0
    Weergaves: 335
  • avic F30BT
    door heinsandra » 16 jan 2015 13:20 » in Vaste Pioneer systemen
    Reacties: 1
    Weergaves: 406
  • Mijn telefoon draadloos naar auto
    door mcl » 20 jul 2023 19:24 » in Navigatie algemeen
    Reacties: 0
    Weergaves: 635
  • Mijn telefoon draadloos naar auto
    door mcl » 20 jul 2023 19:23 » in Navigatie algemeen
    Reacties: 0
    Weergaves: 478

Terug naar “Vaste Pioneer systemen”