Kenwood DNX7200

Schrijf zelf een review over je navigatie apparaat of lees die van een ander.
Forumregels
Wil je een product review plaatsen, maar het apparaat staat al vermeld, en 'op slot' ?
Maak dan gerust een nieuw onderwerp aan, wij doen de rest.

TIP: Voor klachten over bedrijven, meld deze ook op consuwijzer.nl
Daar kunt u een link naar uw bericht op dit forum achterlaten voor verdere informatie.


Wordt of werd u naar aanleiding van uw bericht gecontacteerd ? Laat het ons weten.
Marcus
Junior Member
Junior Member
Berichten: 34
Lid geworden op: 19 dec 2004 23:14

Kenwood DNX7200

Bericht door Marcus »

Hoi,

Sinds twee weken ben ik in het bezit van een Kenwood DNX 7200.

Omdat het nogal een uitgebreid toestel is en diverse instellingen en updates niet allemaal gelijk lukte, terwijl ik toch redelijk technisch ben, schrijf ik hierbij een review over dit toestel.

AANKOOP:
Ik heb de KW met Bluetooth KCA-BT100 + Ipod Ip300v kabel + GTM-10 TMC antenne gekocht via Ebay UK bij Dynamic Sounds. In totaal incl. verzendkosten betaalde ik er 1165€ voor. In Nederland zou hij op het goedkoopste adres met dezelfde opties ruim 1600€ gekost hebben. Het is gewoon een Europese versie met zelfs een Nederlandse handleiding.

INBOUWEN:
Met alle opties komt er een flinke dradenbos uit. In mijn Passat boeit dat niet zoveel omdat daar ruimte zat is. Maar ik kan me voorstellen dat in andere auto’s dit niet eenvoudig weg te werken zal zijn. Verder is alles heel duidelijk en heb je het boekje niet nodig.

Verbind wel gelijk de hele lange draad waarop staat “parkingbrake” ergens aan/op massa. Anders kan je geen DVD kijken. Sommige doen hem gelijk in de iso steker en andere ergens aan het chassis. Ik heb aan het kabeltje een oogje geknepen en deze onder een bestaand schroefje geschoven aan de achterzijde van de set.

UPDATEN:
Als je hem hebt ingebouwd, en het werkt, raad ik je tevens aan om direct de nieuwste software erin te doen. Dit was ook allemaal erg onduidelijk. Je hebt nl op de KW site twee software updates staan. Eentje voor de Garmin en eentje voor de KW. De laatste moet je hebben. Sinds nov 2007 tot vandaag 12 februari 2008 is het sw 1.09. De Garmin is 2.04.
De SW update kan zowel met een USB stick als met een SD kaart gedaan worden. De SD kaart zit achter het display indien je een aantal seconden op eject drukt. Want bij normaal eject gaat het display niet helemaal open en zie je geen SD ingang…ik heb me rot gezocht Dus net zolang op eject drukken tot het display vanzelf opengaat. Sd kaart erin en daarna display weer terug zetten in de normale positie (door eject). De KW op Standby zetten en het contact (dus ook de set) uitschakelen. Dan aanzetten naar het menu Software versie gaan. Hij snuffelt dan automatisch naar nieuwere SW bestanden. Als hij die vind dan pas heb je de mogelijkheid om te updaten. Dit staat dan in dat menu “software information”. NOOIT het procces stoppen. Duurt soms lang en staat stil maar gewoon door laten gaan. Bij twijfel eventueel even naar een lotgenoot gaan die er ervaring mee heeft.

IPOD:
Met oudere SW’s kan je problemen hebben met de communicatie met de Ipod. Vandaar het advies direct updaten. De kabel ip300v heeft behalve de USB ook 2 andere kabels die UIT de Ipod komen nl. Video en Audio. Deze moeten in de contra stekkers vd Kenwood en niet in de Ipod. Ik had het fout en had daardoor geen geluid en beeld RTFM dus!!! Ik heb al mijn muziek in de Ipod gepropt en dit werkt echt fantastisch op de KW. Je wandelt gewoon met je KW door je muziek. Neem geen IP-500 want die werkt niet op de dnx7200 ondanks dat dat wel op sommige kw sites vermeld staat!!

NAVI:
Grafisch matig. Ziet er gewoon ouderwets uit. Nouja overdag valt het nog een beetje mee maar in vergelijking met TT of Pioneer vind ik het matig. Wel zeer functioneel en kleurrijk maar niet zo mooi als genoemde. Maar hij werkt SUPER snel en donders goed. Er wordt in dit forum gesproken over dat er geen achteruitrijdraad lees puls in kan en dat dit niet goed zal zijn. Nou mijn mening over deze set is dat de gyroscoop zelf ziet of je achteruit rijd of omdraait. Als je nl stopt en achteruit rijd geeft hij dat ook aan. Met andere systemen kan dit idd een groot euvel zijn en kan het systeem van slag raken indien je dit niet aansluit. Ik heb hier tot op heden niets van gemerkt en ben er uitermate tevreden over. Ook het invoeren is superrelax en snel. Nog handiger is dat je heel simpel de geplande route uit kan schakelen. Met de diverse voorgangers, die ik heb gehad, was dit soms zelfs niet eens mogelijk zonder het hele systeem minutenlang uit te schakelen.

Het geluid kan je op twee manieren instellen. De eenvoudige is gewoon in het navi menu “volume” maarja dan heb je maar 1 speaker en gaat het geluid niet echt hard. Bij instellingen- AV interface en dan rechtboven kan je doorklikken naar de 3e pagina van dit menu. Hier kan je het volume nog een keer instellen icm beide voorspeakers. Het volume is daardoor nu veel harder instelbaar en over twee voorspeakers veel duidelijker. Alleen loopt het niet synchroon met het volume van bv de radio. Dus je stelt afzonderlijk het audio in vd navi en de rest. Dus bij zachte muziek klinkt de navi te hard en bij harde muziek hoor je hem weer nauwelijks. Je moet hem dus bijna steeds opnieuw instellen. De mute functie van de radio indien er een navi bericht is dempt 100% op de voorspeakers maar niet 100% op de achterspeakers. Daar zit dus het probleem in bij harde muziek. Dus bij navi gebruiken de muziek niet keihard of de navi wat harder zetten. Niet schrikken als je dan je muziek weer zacht hebt gezet en er knalt opeens een navibericht binnen……. Inmiddels heb ik de juiste setting zon beetje gevonden en het werkt prima. Alleen bij keiharde muziek ..tja .... dan hoor je hem niet.

POI:
Ook weer een gedoe. Ten eerste waar haal je de goede POI’s vandaan? In mijn optiek bij flitspaal.nl. Had eerst een paar andere getest maar dan piepte het systeem zelfs op toeritdoseersystemen met flitspaal terwijl je allang op de snelweg reed. Dus van Maarssen naar Den Bosch zit je ongeveer 15 minuten lang naar gepiep te luisteren en allemaal waarschuwingen te kijken van al deze dingen (notabene in het Duits ARGH). Als je jouw POI hebt gevonden dan moet je een POI installer gebruiken die hem vervolgens converteert naar een SD kaart. Kan niet via USB! Het OERvervelende is dat de gewone POI installer niet wil werken ARGH. Want dan ziet het proggie geen Garmin aan je pc hangen. De installer die op flitspaal staat is ook al niet de goede. De foute voor de KW is de 4mb versie en de goede 10mb. Hier staat de goede: http://www8.garmin.com/support/download" onclick="window.open(this.href);return false; ... jsp?id=927
Op flitspaal staat een duidelijke omschrijving hoe je dat moet doen: http://www.flitspaal.nl/pdf/garmin_handleiding.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Let wel op dat je bij flitspaal beter alle files los kunt downloaden ipv het bestand waar alles inzit. En de POI installer krijg je bij flitspaal ook gelijk in een mapje. Dat is dus niet de goede. Je hoeft niet bang te zijn dat je iets kwijt raakt als je POI opnieuw erin zet. Pas als je zelf een POI erin hebt gezet en dan weer een andere ben je alleen de oude POI kwijt die je zelf geïnstalleerd hebt. Als het niet lukt rij dan gewoon even langs een lotgenoot. Scheelt je veel gepruts.

BT:
Dit werkt echt super. Wel het microfoontje dicht bij je mond proberen te plaatsen. Bv op je binnenverlichting boven. Of je zonneklep. Praat in de richting ervan want anders is hij gauw te zacht. Wel is het systeem gevoelig (althans bij mij) voor waar je je gsm neerlegt. Als je die op je Dashboard legt krijg je GSM ratels in je audio. Tenminste de tegenpartij! Dus zelf merk je er niks van. Nouja niks…..je hoort dan alleen de tegenpartij steeds “he watte” zeggen. Ook mijn vrouw heeft - lees had - GIGA ratels. Kwam omdat zij haar gsm in haar tassie heeft en die onder het handschoenenkastje dus vlak naast de dradenbende etc neerzet. Zet zij haar tassie achterin, of gewoon haar GSM ergens anders, no problems. Met houder en buitenantenne heb je hier denk ik helemaal geen last van. Dat is mijn volgende klus.

CONCLUSIE:
Ondanks de matige handleiding, de tegenspraken op diverse websites (ja voornamelijk van KW), moeizame updates van POI en SW en het wegwijs worden in de menustructuur ben ik uitermate tevreden over de Kenwood DNX7200. Het geluid, Navi, Bluetooth, bediening en de Ipod werkt echt fantastisch. Voor deze kleine 1200€ heb je echt een supersysteem. Als je twijfelt ben je van harte welkom om het te bewonderen. Nee ik heb geen Kenwood aandelen

Marcus (pa2db ad hotmail punt com)

Afbeelding
Afbeelding

Discussie over deze review kan hier : viewtopic.php?f=208&t=10479

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • Complete VDO PC5700 + Kenwood DDX-7029 + Kenwood CAW-1000RV
    door gniewold » 05 apr 2015 23:04 » in Te Koop Aangeboden
    Reacties: 0
    Weergaves: 730
  • Kenwood DNX 4230BT
    door maaikie666 » 17 okt 2015 17:47 » in Kenwood
    Reacties: 1
    Weergaves: 215
  • Kenwood DDX 6027
    door selfishdome » 25 okt 2014 18:53 » in Kenwood
    Reacties: 1
    Weergaves: 624
  • Kenwood 7260BT
    door jensV » 09 jul 2014 11:06 » in Kenwood
    Reacties: 2
    Weergaves: 936
  • Kenwood DNX5160BTS
    door Priyesh » 26 aug 2017 09:41 » in Kenwood
    Reacties: 0
    Weergaves: 469
  • Kenwood dnx7230dab mem gir low
    door Mnrtjemichael » 12 mei 2017 22:54 » in Kenwood
    Reacties: 1
    Weergaves: 732
  • Kenwood DNN 9230DAB
    door mixtuur » 07 jan 2019 00:01 » in My Review
    Reacties: 1
    Weergaves: 831

Terug naar “My Review”