Levensduur van VDO navigatie MS4300

hve
New Member
New Member
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 apr 2011 15:54

Levensduur van VDO navigatie MS4300

Bericht door hve »

Hallo allemaal.

Sinds vorig jaar rijd ik in een andere auto met bouwjaar januari 2008.
Vanaf dat moment(jan. 2008) is er een nieuwe vdodayton 4300 geplaatst.
Tot vorige week heb ik er regelmatig met plezier gebruik van gemaakt.

Toen begonnen de problemen. 1 of meerdere onderdelen van het systeem werkt niet.
Alle displaygegevens hebben we doorgemaild naar het officiële reparatiebedrijf.

Als antwoord kregen wij:
Helaas kunnen wij dit niet meer repareren.
Er zijn geen onderdelen meer voor verkrijgbaar en helaas ook geen vervangende toestellen.
Excuses voor het ongemak.

Ik vind dit erg kort door de bocht voor een navigatiesysteem van 3 jaar en 4 maanden oud.

Zijn er mensen die dit ook meegemaakt hebben of weet iemand anders misschien een oplossing.

Ik hoop dat iemand een antwoord heeft waar we mee verder kunnen.

Met vriendelijke groet,

HVE

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Re: Levensduur van VDO navigatie MS4300

Bericht door JW »

Je bent de tweede in een week tijd met zo'n probleem, zie viewtopic.php?f=21&t=16457 , helaas :oops:

Welk bedrijf had je gevraagd of ze dit konden repareren, is dat EBK?

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Re: Levensduur van VDO navigatie MS4300

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

De 4300 is een in beperkte oplage vervaardigde kleine broer van de 4400.
Destijds in eerste instantie als OEM apparaat voor VW gemaakt, later ook algemener verkrijgbaar.
Één van de bekendste klachten is de zeer slechte afleesbaarheid van het scherm

Het toestel heeft vanaf het allereerste begin voor buitengewoon veel problemen gezorgd en gedurende enige tijd werden er zelfs toestellen zonder meer omgeruild omdat reparatie niet eens mogelijk was

Jouw toestel is geleverd op het moment dat VDODayton als fabrikant al niet eens meer bestond en ik kan me voorstellen dat de reparatiemogelijkheden uitgeput zijn. Het lijkt erop dat de enige mogelijkheid is om een beroep op coulance te doen bij je leverancier.

En als je van het toestel en het principe gecharmeerd bent, kun je zoeken naar een MS4400 of MS4200RS. Beide zeer betrouwbare toestellen. Dan heb je ook nog wat aan je kaartmateriaal

http://link.marktplaats.nl/440455029

Voor 105 euro hetgeen ruim minder is dan reparatie van een onbetrouwbare MS4300

Denk er wel om dat als je een ander toestel dan 4300 of 4400 terugplaatst, de aansluitingen A4 en A7 van de ISO Stekker moeten worden omgedraaid
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Re: Levensduur van VDO navigatie MS4300

Bericht door JW »

....met daarbij de kanttekening dat de MS 4200RS nou ook niet bepaald een goed afleesbaar display heeft.
Wat dat betreft is de amberkleurige 4400 heeeeel veel beter af te lezen dan de blauwe 4200.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Re: Levensduur van VDO navigatie MS4300

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

JW schreef:....met daarbij de kanttekening dat de MS 4200RS nou ook niet bepaald een goed afleesbaar display heeft.
Wat dat betreft is de amberkleurige 4400 heeeeel veel beter af te lezen dan de blauwe 4200.

Groet,
JW
Mee eens maar de 4300 is uitsluitend afleesbaar als je er recht voor zit en zo erg is het bij de 4200RS zeker niet
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
hve
New Member
New Member
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 apr 2011 15:54

Re: Levensduur van VDO navigatie MS4300

Bericht door hve »

Hallo allen.

Bedankt voor het reageren op mijn vraag.
Ik heb ondertussen deze vraag ook voorgelegd aan Consuwijzer.
Die mailden vandaag de onderstaande reactie door.

Misschien voor iemand anders nog interessant
Groet,

hve




**************************************************************************************************************************************************


Geachte hve,



U vindt dat het product snel kapot gegaan is en vraagt ons hoe u moet reageren.



In deze e-mail vertellen we u wat uw rechten zijn als consument. En we vertellen u wat u kunt doen.



Ons is onduidelijk welke rol EBK speelt in deze situatie. Wilt u een beroep doen op uw wettelijke rechten? Dan kunt u de verkoper van het product aanspreken, als u de auto inclusief navigatiesysteem van een ondernemer gekocht hebt.



Wat zijn uw wettelijke rechten?

Wij gaan er in ons antwoord vanuit dat u geen specifieke fabrieksgarantie meer heeft op de auto of het navigatiesysteem. De fabrikant van het product heeft dan geen verplichtingen meer naar u toe. De verkoper heeft dat wel. Die heeft met u een koopovereenkomst gesloten en hij is verplicht u een deugdelijk, goed product te leveren. Het navigatiesysteem is onderdeel geweest van de auto die u gekocht hebt. Ook hiervan mag u verwachten dat het een goed product is.



Recht op een deugdelijk product

Als u een product koopt zegt de wet dat het product deugdelijk moet zijn. De verkoper moet daarvoor zorgen, omdat u met hem een koopovereenkomst hebt gesloten. U moet het product bijvoorbeeld een bepaalde tijd kunnen gebruiken. Als u het tenminste op een normale manier gebruikt.



Weet u niet of u het gebrek al had kunnen verwachten? Ga dan na wat de levensduur van het product is. Met levensduur wordt bedoeld hoe lang iets mee gaat. Daarmee kunt u bepalen of u het gebrek al had kunnen verwachten. Weet u niet hoe lang uw product mee zou moeten gaan? Vraag dit dan na bij de fabrikant, de verkoper of bij een deskundige.



Waar hebt u recht op als uw product niet goed is?



Recht op kosteloze reparatie of een nieuw product:
U hebt recht op een gratis reparatie of een nieuw product. Dat moet dan binnen een bepaalde tijd en zonder dat u daar te veel last van hebt. De verkoper kan er dan bijvoorbeeld voor zorgen dat u een product te leen krijgt, zolang de reparatie of vervanging duurt. U kunt niet altijd kiezen tussen een reparatie of een nieuw product. Soms wil de verkoper het product alleen maar repareren, omdat dat goedkoper voor hem is. Dat mag. Uit uw e-mail komt naar voren dat reparatie en mogelijk ook vervanging geen opties meer zijn. Dit zou kunnen betekenen dat u een andere oplossing kan afdwingen. Hieronder leest u daar meer over.



Ontbinden van de koopovereenkomst:
U mag strikt genomen de koopovereenkomst ontbinden als de verkoper geen oplossing kan of wil geven in de vorm van een reparatie of een nieuw product. Dit betekent dat de aankoop ongedaan gemaakt wordt. U krijgt uw aankoopbedrag terug en de verkoper het product. Het ontbinden van de gehele aankoop van de auto zal in dit geval waarschijnlijk niet de meest redelijke optie zijn. In dit soort situaties moet u eerder denken aan een prijsvermindering. U krijgt dan bijvoorbeeld een korting.
Soms krijgt u niet het hele bedrag terug. Bijvoorbeeld als u het product al een lange tijd zonder problemen hebt kunnen gebruiken.



Kiest u dan toch voor reparatie of een nieuw product? En hebt u het product al een lange tijd zonder problemen kunnen gebruiken? Dan mag de verkoper u soms vragen om mee te betalen. Bijvoorbeeld als u een nieuw product krijgt of als uw product door de reparatie langer meegaat.


Hebt u het product normaal gebruikt en is het versleten? Of hebt u het verkeerd gebruikt? Dan moet u de reparatie zelf betalen. U hebt dan dus geen recht op een gratis reparatie of een nieuw product.

Wat kunt u doen?

Bespreek uw klacht eerst met de verkoper. Probeer samen een oplossing te vinden. Lukt dit niet? Dan kunt u het volgende doen.



Schrijf de verkoper een brief met daarin uw klacht. U kunt de brief aangetekend versturen. Dan hebt u een bewijs dat de brief is gestuurd. Zet in deze brief de volgende informatie:



dat u een kosteloze oplossing wilt voor een bepaalde datum, zoals kosteloze reparatie of een nieuw product. Let op: de tijd die u de verkoper geeft moet redelijk zijn.

wat u gaat doen als de verkoper geen goede oplossing biedt of reparatie en vervanging geen optie is, zoals:

dat u de koopovereenkomst ontbindt, en u uw geld terug wilt. Of dat u in dit geval een korting wilt.



Kijk voor voorbeeldbrieven op www.consuwijzer.nl

Komt u er niet uit? En hebt u een rechtsbijstandverzekering? Dan kunt u die ook inschakelen.

Komt u er samen niet uit? Dan kunt u deze vervolgstappen nemen:

Leg uw klacht voor aan De Geschillencommissie. Dat kan alleen als de verkoper is aangesloten bij een brancheorganisatie die toegang geeft tot De Geschillencommissie. Of als de verkoper rechtstreeks is ingeschreven bij De Geschillencommissie. Kijk voor meer informatie over De Geschillencommissie op: www.degeschillencommissie.nl



Kunt of wilt u niet naar De Geschillencommissie? Bekijk dan of het zin heeft om naar de rechter te gaan. Hebt u een rechtsbijstandverzekering? Schakel die dan eerst in.



Vragen?
Hebt u nog vragen? Belt u dan gerust met ConsuWijzer. Het telefoonnummer is 088-0707070. Op www.consuwijzer.nl staat meer informatie over uw rechten als consument. Op de website staan ook handige voorbeeldbrieven.



Met vriendelijke groet,




ConsuWijzer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
hve
New Member
New Member
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 apr 2011 15:54

Levensduur van VDO navigatie MS4300

Bericht door hve »

Hallo

Zoals al eerder gemeld heb ik problemen met de 4300ms.
In de auto (Bouwjaar jan. 2008) die ik vorig jaar mei gekocht heb, was deze navigatie ingebouwd.
Via consuwijzer ben ik erachtergekomen wie ik gedeeltelijk aansprakelijk kan stellen.
Wat ik niet kan vinden is wat dit apparaat nieuw gekost heeft en wat de verwachte levensduur ongeveer is.

Kan iemand me helpen.
Alvast bedankt,

Groetjes,
HVE

Edit Mod: Samengevoegd met het oorspronkelijke onderwerp. SVP niet posten in ander topic

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Re: Levensduur van VDO navigatie MS4300

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Het toestel is oorspronkelijk vanaf 2005 uitsluitend aan VAG geleverd. Destijds voor een meerprijs van rond de 450 euro
De aanschafprijs zal in 2008 rond de 250 euro zijn geweest en bij KIA kreeg je het ding zelfs cadeaum want in 2008 bestond het C-IQ concept al een jaar niet meer en werden deze toestellen massaal "gedumpt"
De huidige waarde van een werkend toestel is rond de 50-70 euro
Een splinternieuwe koop je al voor rond de 100 euro
http://link.marktplaats.nl/442403316
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Re: Levensduur van VDO navigatie MS4300

Bericht door JW »

Oftewel, voor zo'n bedrag heeft het nauwelijks zin dat hele klachtencircus op te tuigen.....

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Botter
Average Member
Average Member
Berichten: 55
Lid geworden op: 07 mei 2008 09:33

Re: Levensduur van VDO navigatie MS4300

Bericht door Botter »

volgens mij is toenmalige prijs minder interessant dan het feit dat de leverancier NOOIT zal kunnen hard maken dat een door hem geleverd product - navigatiesysteem - een levensduur heeft van minder dan drieeneenhalf jaar. M.a.w. je hebt iets gekocht waarvan je zeker mag verwachten dat na 3,5 jaar nog reserve-onderdelen beschikbaar zijn en het apparaat hersteld kan worden. Daar zou ik het op spelen. Echter, ik begrijp uit jouw posting dat jij NIET de eerste eigenaar bent van de auto+navigatie. Als dat zo is dan heb jij volgens mij alleen maar de mogelijkheid de 'verkoper' aan jou (die waarschijnlijk de originele koper van het product is) aan te spreken, en dat zal wel een bijna heilloos traject worden.

Volgens mij mag je er van uit gaan dat producten zoals een navigatiesysteem minimaal een levensduur van 5, mogelijk zelfs wel 7,5 jaar, hebben.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • Levensduur Garmin navigatiesysteem
    door Adri » 06 jan 2020 16:39 » in Garmin
    Reacties: 1
    Weergaves: 592
  • Peugeot 406 2003 gekocht,met navigatie.zoek cdrom voor navigatie
    door 406rijder » 28 feb 2015 21:21 » in Peugeot
    Reacties: 2
    Weergaves: 1284
  • VW navigatie update 2017/2018 navigatie systeem loopt vanst
    door Peterdekoning » 07 okt 2018 18:13 » in V.A.G
    Reacties: 0
    Weergaves: 1061
  • Navigatie E61
    door Anthon3 » 09 sep 2014 11:11 » in BMW
    Reacties: 0
    Weergaves: 711
  • Navigatie
    door rowenjawil » 17 okt 2016 18:10 » in Navigatie algemeen
    Reacties: 0
    Weergaves: 667
  • Opel navigatie
    door kcorsa » 28 aug 2015 14:17 » in Opel
    Reacties: 1
    Weergaves: 1787
  • TOM XL en navigatie in Frankrijk
    door MPU » 22 jun 2014 12:18 » in TomTom
    Reacties: 0
    Weergaves: 606

Terug naar “Vaste VDO-Dayton systemen”