update firmware Seat Altea RNS 510

Alles met betrekking tot
Audi, Seat, Skoda & Volkswagen navigatie
mvs65
New Member
New Member
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 sep 2010 15:55

update firmware Seat Altea RNS 510

Bericht door mvs65 »

Waarschijnlijk zijn mijn vragen wel eens eerder gesteld op dit of andere topics, maar ik kon de antwoorden niet zo gauw vinden. dus sorry voor doublures...

Ben sinds kort de bezitter van een Altea uit juni 2008 met het RNS 510 systeem (af fabriek).
ik vroeg mij af welke firmware vesie ik heb en of ik die kan updaten (zie 1100 en 1200 series bij VW en 2700 series van andere merken?).
Ook zie ik type A, B, C voorbijkomen van de RNS 510.

heb systeem uitgelezen mbv tip die ik op het forum zag (setup indrukken bij opstart).
ik kreeg o.a. de volgende gegevens:
HW version: 04
SW: version 0996
SV SW-version: C_EU_5.540_t650

mijn vragen:
1. Welke firmware versie heb ik nu (0996?). Kan ik deze upgraden en zo ja hoe en naar/met welke versie en wat zijn de verbeteringen?
2. Hoe kan ik zien of ik een type A, B, C heb en wat zijn de voor en nadelen?
3. Er zou een HDD van 30 GB inzitten, maar ik zie dat er al 12 GB vergeven is waar ik overigens niet bij kan?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Marcel

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
nomad
Normal Member
Normal Member
Berichten: 147
Lid geworden op: 27 jun 2006 15:20

Bericht door nomad »

Een kleine correctie: Ondanks dat ie heel veel lijkt op een RNS510 is het officieel een Seat Media System. Zoals je ziet ontbreekt ook het SD slot aan de voorzijde.

Gezien je opgegeven waarden is het een A versie met versie 996. Media Systems zijn niet zo eenvoudig te upgraden en je kunt ook zeker niet klakkeloos een RNS510 firmware erop zetten. Dan kun je gelijk een nieuwe gaan zoeken.

Er zijn wel updates beschikbaar maar ik weet niet wat de laatste versie is.

Die missende 12GB wordt gebruikt om het kaartmateriaal op te slaan en is dus niet toegankelijk om muziek op te slaan.
[b][url]http://www.vagcommunity.com[/url][/b]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
mvs65
New Member
New Member
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 sep 2010 15:55

Seat Media System

Bericht door mvs65 »

Goed om te weten....
Was er vanuit gegaan dat het gewoon een RNS 510 is met een Seat tekst in het opstartscherm.
Inderdaad, de SD gleuf ontbreekt, maar ik dacht dat dit kwam omdat het een ouder toestel was.
Hopelijk maakt feit dit het systeem ook wat minder diefstalgevoelig; heb daar al heel veel narigheid over gelezen

Wat houd A-versie eigenlijk in?

Ik zal de dealer een bezoekje brengen om te vragen hoe of wat

Het VW kaartmateriaal werkt wel bij mij; heb V6.1 er nu op staan (stond V3 op).

Bedankt voor je reactie!

Marcel

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
nomad
Normal Member
Normal Member
Berichten: 147
Lid geworden op: 27 jun 2006 15:20

Bericht door nomad »

Qua diefstalgevoeligheid kan ik je snel uit de droom helpen. Ze kijken echt niet of er een SD kaartslot in zit. Bij Seat zijn ze er net zo snel uit te slopen als bij Skoda of VW, dus zorg vooral voor een goed (Defa) klasse 2 alarm.

A versie is de eerst uitgebrachte versie en is tot een zekere hoogte te updaten. De allernieuwste updates werken niet 100% op de A versies. Ik heb zelf een A versie Columbus en zit nu op firmware 2684. Voor jou heeft de update weinig zin, want de grootste reden om te updaten bij VW/Skoda was dat het SD kaartslot kaartjes groter dan 2 GB aan kon. Aangezien je geen SD kaartslot hebt, mis je er niks aan.
[b][url]http://www.vagcommunity.com[/url][/b]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
mvs65
New Member
New Member
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 sep 2010 15:55

Bericht door mvs65 »

Wederom bedankt voor je antwoord.

Kan ik ergens terugvinden welke functionaliteit er met een bepaalde firmware update bij komt?
En kun je dat zelf doen, de firmware updaten?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Chris56
Average Member
Average Member
Berichten: 53
Lid geworden op: 15 jun 2009 17:21

Bericht door Chris56 »

@mvs65

Ja, dan kan hier

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
mvs65
New Member
New Member
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 sep 2010 15:55

Re: update firmware Seat Altea RNS 510

Bericht door mvs65 »

Beste mede forum leden,

Ik wil graag een vervolg geven aan de discussie die ik destijds heb opgestart in de hoop dat iemand mij advies kan geven tav een firmware upgrade van een Seat media Systeem.
Tot op heden heb ik het niet aangedurfd om de firmware te upgraden, mede door de risico's die er aan vast zitten (wat ik zo hier en daar lees)

Ik ben nu echter weer op zoek gegaan naar antwoorden op mijn vragen hieromtrent, maar kom er niet goed uit omdat heel veel betrekking heeft op de VW RNS 510 die toch net even anders is en waarvan de firmware niet toepasbaar is voor het Seat Media Systeem.

Ik ben nog niet verder gekomen dabn het updaten van mijn kaarten, maar dat gaat inmiddels prima (heb nu versie 7.2 er op staan).

Ik ben dus heel voorzichtig als het gaat om de firmware.
Ik heb een Seat Altea uit juni 2000 met een RNS510 Seat systeem.
HW-version: H04
SW-version: 0996
delivery part no: 5P0035680A

Ik ga er vanuit dat het een type A is en dat mijn huidige firmware versie 0996 is.

ik zou graag de firmware willen upgraden naar 1026 (volgens mij de laatste) maar:
1. wat is het verschil tussen de 0996 en 1026 (is het de moeite waard?)
2. is 1026 de laatste firmware en kan dit op een A-type apparaat?
3. waar kan ik de juiste procedure vinden?
4. ik lees veel over het feit dat je een acculader zou moeten aansluiten omdat de upgrade ca. 60 minuten duurt en de auto automatisch de stroom uitschakelt in de tussentijd
5. nog tips....??

Ik hoop dat ik bruibare reactie krijg op dit forum; alvast bedankt in ieder geval.

Groeten Marcel

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Re: update firmware Seat Altea RNS 510

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Ik vraag me wel af wat je wilt met een versie 7.2 van de software waarvan je de extra faciliteiten niet kunt en nooit zal kunnen gebruiken. Voor alle extra functies zou een SW 3xxx en een SD card slot noodzakelijk zijn.
De inhoud is verder identiek aan de V7 met dezelfde verouderde kaarten Q4-2009

De SW 1026 is de hoogste versie. De verschillen tussen die twee zijn dermate weinig dat upgraden niet loont
Verder kun je met een A-versie helemaal niets beginnen
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
mvs65
New Member
New Member
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 sep 2010 15:55

Re: update firmware Seat Altea RNS 510

Bericht door mvs65 »

bedankt voor je reactie. Ik was in de veronderstelling dat V7.2 ook automatisch een update van de kaart betekende maar ik begrijp van jou dat dit niet zo is. Overigens had ik V6.1 er op staan dus misschien dat het voor mij toch nieuw kaartmateriaal betekent?
Waar kan ik overigens terugvinden wat en of er nieuwe functionaliteit is bij een update van de firmware of de kaarten? ik zou graag precies willen weten wat de firmware 1026 meer heeft dan mijn huidige 0996.

En als ik upgrade, kan de sleutel dan uit het contact zonder risico op stroomuitval?


Marcel

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Re: update firmware Seat Altea RNS 510

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Enkele veranderingen:
  • under system you can reset all kind of things back to factory, maps inc.
  • Auto change over from day map to night map
  • under route guidance Shortest, Fastest and now most Economical.
  • options for album names or something under media.
  • fix for reverse cameras
  • AUX in level settings
Sommige itemns kunnen al eerder aanwezig zijn
Denk er ook om dat afhankelijk van de SW versie je alle kaartgevens kunt verliezen
Soms wordt gezegd vanaf 0522 geen probleem, anderen beweren dat andere SW versies problemen veroorzaken

Het is overigens onzin omte denken dat de laatste SW noodzakelijk is, het zit meer tussen de oren
De Seat systemen zij volkomen uitontwikkeld en er komt niets nieuws meer bij

De update wordt uitgevoerd met de sleutel uit het contact en er is geen enkele reden om te denken dat juist jouw auto problemen met stroomuitval zou ondervinden. Ik ga er wel vanuit dat er een deugdelijke accu in zit
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
smirnoff88
New Member
New Member
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 feb 2012 10:27

Re: update firmware Seat Altea RNS 510

Bericht door smirnoff88 »

Hoi, Als ik zo dit stuk lees kom ik al een heel eind.
Ik heb dus een Seat Leon met ook een Seat Media Systeem.
Bij mij ook H04 en 0966.
Maar bij die FW update staat fix for reverse cameras.
Dus als ik naar die zou upgrade zou ik er een achteruitrijcamera op aan kunnen sluiten?
De aansluiting zit er al maar het gaat er dan om dat hij ook switched naar dat beeld als de auto in zijn achteruit gaat.
Ik heb dit misschien eerder gepost maar mijn posts gaan niet gelijk door de goedkeuring heen schijnbaar?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Re: update firmware Seat Altea RNS 510

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Jij hebt nog een A-versie en daar moet je zoveel mogelijk en zo ver mogelijk met updates vanaf blijven. De Seat versies zijn sowieso al uitgeklede RNS510 toestellen met volkomen andere en beperktere HW (geen SD kaart toch?)
In ieder geval is voorzover ik kan nagaan een camera alleen mogelijk op versies C en later ondanks de "fix list"
Het gaat niet alleen om de FW zoals zo vaak wordt gedacht maar voornamelijk om de HW
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
smirnoff88
New Member
New Member
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 feb 2012 10:27

Re: update firmware Seat Altea RNS 510

Bericht door smirnoff88 »

Nou ik kan me best voorstellen dat hem om de HW gaat maar als de juiste poort er zit moet er iets mee te doen zijn lijkt me. tenzij die niet aangesloten zit.
anders wordt het namelijk voor een apart scherm kijken en dat wil ik liever niet. ik wil hem gewoon op het SMS.
kan de dealer ook update? zo ja dan laat ik het bij hun doen. ik weet zelf wel hoe ik een fatsoenlijk cd'tje moet maken maar ik heb liever dat zij dat doen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • PC5200 firmware update
    door jessie » 22 jul 2015 09:13 » in Vaste VDO-Dayton systemen
    Reacties: 1
    Weergaves: 1654
  • Grundig M5 software/firmware update
    door owee9292 » 16 jul 2015 21:42 » in Grundig
    Reacties: 3
    Weergaves: 6550
  • RNS510 firmware update hulp
    door martijn2308 » 19 nov 2015 09:39 » in V.A.G
    Reacties: 2
    Weergaves: 1452
  • RNS 510 Antenne signaal weg na firmware update
    door Johan rns510 » 09 mei 2015 23:31 » in V.A.G
    Reacties: 2
    Weergaves: 792
  • RNS 510 Firmware vraag
    door patriekje92 » 21 jun 2015 13:12 » in V.A.G
    Reacties: 2
    Weergaves: 1349
  • Kaart en firmware versie Discovery Pro
    door rjdewit » 01 sep 2016 13:08 » in V.A.G
    Reacties: 0
    Weergaves: 2167
  • Waar kan ik zien welke kaarten en firmware ik heb ?
    door Ray Bos » 06 jul 2017 17:48 » in Vaste Pioneer systemen
    Reacties: 0
    Weergaves: 781

Terug naar “V.A.G”