Stand na weekje 2DIN forum graven

...op proef ivm de vele topics hierover...
Gebruikersavatar
Halge
Starting Member
Starting Member
Berichten: 19
Lid geworden op: 18 jul 2010 11:46

Stand na weekje 2DIN forum graven

Bericht door Halge »

Ongeveer 1 week geleden ben ik begonnen om op dit forum te zoeken naar het (voor mij) ideale 2DIN systeem. Net als een hoop andere leaserijders is een standaard (naar mijn mening te duur) 2DIN systeem uit de VAG familie géén optie. Overigens begrijp ik wel waarom ze zo vaak gejat worden. 3 tot 4 mile voor een VW of Audi systeem! Als ze het al als een probleem zien, en niet als handel, dan had er al wel zo'n frontje op gezeten lijkt me.

Maar goed... van "Wat is een ideaal systeem?" is mijn zoektocht omgeslagen naar "Welke systeem geeft het minst gez.... eeuuh problemen!".
Ik begrijp dat je met problemen toch eerder een forum opzoekt voor een oplossing en niet iedereen z'n positieve verhalen meteen deelt via deze weg. Maar toch.

En wat ben ik met terugwerkende kracht de afgelopen 6 jaar met 'n Carminat CD systeem gaan waarderen zeg! 350.000 km met 10x een TMC die 1 minuut van z'n paadje gaat, 5x een "Systeem snapt z'n eigen routen niet meer" gevalletje en misschien 3x een spontaan herstartend systeem.
Ik denk dat als VDO een 2DIN systeem maakt met een SD reader, 'n iPod cradle en een (jawel!) afneembaar frontje ze toch erg goede zaken kunnen doen!

Ok dan. De stand van zaken na 9 dagen forum lezen:
Pioneer: Hoop modelen met problemen. De AVIC-F20BT dan? Oh nee... geen frontje!
Kenwood: AH! Frontje! H'mmmm... TMC vind ik wel belangrijk, live op de kaart zeg maar. En het lijken 2 echt gescheiden systemen te zijn van binnen.
JVC: Slecht geluid (?), ook je stabielste niet geloof ik of is de NX7000 iets? Wordt gedumpt blijkbaar.
Alpine: Oh kijk de INE-S900R die lijkt betrouwbaar te zijn! Helaas... geen frontje maar een code die niet Oosteuropa en iPhone proof is.

Wanneer ik van een aantal van die modellen de demo's op YouTube bekijken vind ik een hoop van de 2DIN systemen een hoog kermis gehalte hebben qua interface. Ik vind 8 knoppen op een 3,5" TomTom al een drama met 120 km/h.

De meeste systemen lijken hun oorsprong in audio en DVD te hebben waar navigatie aan toegevoegd is. Welke systeem komt vanaf de andere kant?
Een goed en stabiel navigatiesysteem waar een radio, CD en liefst telefoon aan toegevoegd is?
Bestaan er uberhaupt nog VDO achtige oplossingen? Dus CPU unit + scherm. Heb nu een aantal inbouwbedrijven benaderd en het eerste wat ze doen is me van een Alpine en Garmin+scherm oplossing af praten.

Even voor de achtergrond: Ik overweeg een complete Megane+Carmi(NonTomTom)nat of een kale Audi A3 waarbij ik zelf een systeem koop en in laat bouwen. Het idee is om dat systeem later te updaten of te verkopen.
Zelf heb ik een 5.2" Nüvi (leuk met ToPo kaarten te gebruiken en MP3's op de FM van je huurauto) en had ooit een TomTom One... maar die heb ik bij Luik uit m'n auto gegooid!

Hier in de buurt zit een inbouwbedrijf die de JVC NX7000, NT3 en Kenwood 7260 adviseert.
Ik ga daar donderdag eens langs. Ben wel benieuwd naar hun verhaal.

Tot later. En "May the Pulse be with you!" :wink:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
gewoonmich
Normal Member
Normal Member
Berichten: 128
Lid geworden op: 21 feb 2009 10:48

Bericht door gewoonmich »

Ik heb inmiddels al 1,5 jaar een JVC NX7000. Helemaal tevreden ben ik er niet over. Maar hij is toch redelijk stabiel. Heb in het verleden een keer problemen gehad met het niet vinden van de GPS sateliet. Daarvoor is hij ook opgestuurd geweest. Ze vertelde dat ze niks hebben kunnen vinden, maar het probleem heeft zich niet meer voorgedaan.

Hoe kom je erbij dat het geluid slecht is? Ik heb hem in een Audi A3 zitten. Deze is uitgerust met het actieve speaker systeem. En ik kan je vertellen, het geluid is super!!!! Kan de JVC volledig afstellen. Iets wat ik met de RNS-E van audi niet kon. Geluid klinkt echt beter dan met de RNS-E.

Ben vooral niet tevreden met de layout van de navigatie en de stem. Hij praat teveel! Ook is de bediening niet altijd erg handig of voor de hand liggend. Maar ben er inmiddels aangewend.

Ik heb ook nog een aantal weken een Kenwood gehad. Alleen zonder afneembaar front. Hier was ik zeer tevreden over. Layout simpel maar erg duidelijk. Bediening vrij logisch. Geluid ook erg goed. Alleen ook erg geliefd, want ik heb hem maar 3 weken in de auto mogen hebben.

Mijn conclusie: Kies een Kenwood met afneembaar scherm, of als 2de keus een JVC NX7000. Maar zeker geen RNS-E. Erg verouderd, super traag in berekenen van route en idd veelste duur, telefoon uitbereiding kost ook nog eens godsvermogen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

1 DIN radio met BT etc kost geen fluit
1 DIN uitschuifbaar scherm MM5500
PC5200 SD card navigatiecomputer
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
gewoonmich
Normal Member
Normal Member
Berichten: 128
Lid geworden op: 21 feb 2009 10:48

Bericht door gewoonmich »

trouwens, als je voor de Kenwood gaat en voor een audi met actief speaker systeem, dan moet je niet de 7260 kiezen maar de duurdere uitvoering van Kenwood. Dit omdat je de pre out rear van de Kenwood nodig heb je om je actief speaker systeem aan te sturen. Alleen de "goedkopere" modellen van Kenwood hebben een pre out van 2,5V. En voor de aansturing van je actief speaker systeem heb je 5V nodig. Dit hebben de duurdere modellen wel. 2,5V werkt wel, alleen je kan de versterker niet volledig aansturen. Dus het klinkt beduidend minder goed. Vooral de bas! Hier zijn ook weer signaal versterkers voor, maar die kosten ook tussen de 150 en 200euro.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gentry
Senior Member
Berichten: 2333
Lid geworden op: 29 mar 2004 10:19

Bericht door Gentry »

wat gewoonmich in zijn laatste reactie vermeld klopt niet helemaal, er zijn ook interfaces waarbij je de pre-out niet nodig hebt, overigens heeft de 7260 die ook gewoon.

Maar hij heeft wel een punt, de 9260 is toch de beste keus als ik jouw eisen bekijk.
De interface/layout/beeldkwaliteit/bediening van de 9260 is superieur, ook tov de andere genoemde toestellen.

Ik weet het, helemaal 100% is ie (nog) niet, maar hij biedt wel het meest, ik zelf vind PiP erg prettig.

VDO zou ik persoonlijk niet meer aan beginnen, hoe fijn ze ook als navigatiesysteem zijn.
[size=75]Kenwood DNX9260BT, Hirschmann CarTV, Alpine DHA-S690 [/size]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
gewoonmich
Normal Member
Normal Member
Berichten: 128
Lid geworden op: 21 feb 2009 10:48

Bericht door gewoonmich »

Gentry schreef:wat gewoonmich in zijn laatste reactie vermeld klopt niet helemaal, er zijn ook interfaces waarbij je de pre-out niet nodig hebt, overigens heeft de 7260 die ook gewoon.

Maar hij heeft wel een punt, de 9260 is toch de beste keus als ik jouw eisen bekijk.
De interface/layout/beeldkwaliteit/bediening van de 9260 is superieur, ook tov de andere genoemde toestellen.

Ik weet het, helemaal 100% is ie (nog) niet, maar hij biedt wel het meest, ik zelf vind PiP erg prettig.

VDO zou ik persoonlijk niet meer aan beginnen, hoe fijn ze ook als navigatiesysteem zijn.
Die interfaces waar je geen pre-out voor nodig hebt zijn niet echt mooi van geluid. Die gebruiken namelijk je speaker uitgangen om je orginele versterker (van het actieve speaker systeem) aan te sturen. Dit gaat erg vlug vervormen! Daarom is het beter dat je de versterker op je pre-out aansluit. En idd die heet de 7260 ook. Alleen deze is heeft maar 2,5V uitsturing. Maar om je versterker volledig te kunnen aansturen heb je 5V nodig.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Halge
Starting Member
Starting Member
Berichten: 19
Lid geworden op: 18 jul 2010 11:46

Bericht door Halge »

Ik dacht begrepen te hebben dat de navigatiestem slecht te verstaan is bij JVC. Dat bedoelde ik met geluid.
Overigens is muziekgeluid niet heel belangrijk. Meestal staat 3FM op en heel soms een cd.
Het gaat mij voornamelijk om het navigeren + TMC weginformatie. De standaard autoradio vind ik eigenlijk altijd goed genoeg.

@gewoonmich: Mijn schoonmoeder praat ook erg veel maar heeft geen mute knop. :( Wat bedoel je precies met veel?
Bedoel je dat het systeem bij elke afrit 4x zegt dat je rechtdoor moet? Of krijg je 500, 200, 100, 50 en 20 meter voor een kruising te horen dat je rechtsaf moet? Zo'n JVC is op zich niet erg duur.

@Gerritje: Had eigenlijk niet aan die mogelijkheid gedacht! Waar kun je in Nederland terrecht voor een dergelijke combinatie? Als er bij aanschaf actuele kaarten bij zitten vind ik het niet zo'n probleem als die over 4 jaar niet meer up te daten zijn.

@Gentry: Dat idee van 2x 1DIN is wel het overwegen waard. Heeft Alpine een oplossing waarbij je het scherm inklapt of mee naar binnen neemt (TME-S370)? De NVE-N099P zou het zelfde kunnen zijn qua navigatie als de S900r?!?!

De 7260 heb ik gezien bij een collega. De TMC toegang zit een stuk handiger/sneller bij de hand dan bij een Nüvi.
Maar als ik het verhaal van Janloco lees... weet ik nog zo net niet of het Kenwood moet worden.
Met wat voor kostenplaatje moet ik rekening houden naast het systeem zelf? En dan natuurlijk bij een partij die 2 verschillende 12volt voedingen uit elkaar weet te houden.

Thanx!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Halge schreef:Het gaat mij voornamelijk om het navigeren + TMC weginformatie. De standaard autoradio vind ik eigenlijk altijd goed genoeg.



@Gerritje: Had eigenlijk niet aan die mogelijkheid gedacht! Waar kun je in Nederland terrecht voor een dergelijke combinatie? Als er bij aanschaf actuele kaarten bij zitten vind ik het niet zo'n probleem als die over 4 jaar niet meer up te daten zijn.
Nieuw is dit niet meer te koop maar her en der zijn er wel aanbiedingen
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
gewoonmich
Normal Member
Normal Member
Berichten: 128
Lid geworden op: 21 feb 2009 10:48

Bericht door gewoonmich »

@halge, Ik bedoel dat het systeem 3 of 4 keer zegt dat er een afslag aankomt. Als je die dan genomen hebt gaat hij ook nog eens vertellen dat je de weg zoveel kilometer moet vervolgen. Je kan hem wel zachter zetten of zelfs af. En zie dat maar eens voor elkaar te krijgen bij je schoonmoeder.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Halge
Starting Member
Starting Member
Berichten: 19
Lid geworden op: 18 jul 2010 11:46

Bericht door Halge »

LOL! :D Dat lukt met denk ik wel hoor... maar dan is de rest van de autorit niet heel erg gezellig meer vrees ik!
Hoewel... eigenlijk scheelt het wat dat betreft niet heel erg veel!

Ik had al 'n vermoede dat het daarom ging. Maar er zit nergens 'n "Ben niet debiel!" optie die je kunt activeren?
Geloof dat een TomTomd dat zelfs heeft.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gentry
Senior Member
Berichten: 2333
Lid geworden op: 29 mar 2004 10:19

Bericht door Gentry »

Alpine heeft wel een enkeldin klapscherm systeem met navigatie, ik zou zeker niet de NVE-N099P nemen vanwege de dure updates en het feit dat er een loopwerk in zit.

Je kunt dan de IVA-D511RB overwegen icm de NVE-M300P navigatiecomputer, nadeel is dat een dergelijk toestel toch wel een stuk uit het dashboard steekt.
Persoonlijk zou ik toch de Kenwood DNX9260BT nemen, superstrak toestel en beter dan de 7260.
[size=75]Kenwood DNX9260BT, Hirschmann CarTV, Alpine DHA-S690 [/size]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Halge
Starting Member
Starting Member
Berichten: 19
Lid geworden op: 18 jul 2010 11:46

Bericht door Halge »

Ben vandaag naar een inbouwbedrijf geweest. De JVC NX7000 hadden ze helaas niet demonstrabel. Alleen een lege doos. :roll:
De Kenwood 9260 valt af. 300 tot 400 euro voor 5.1, 2,5 volt en 3D gebouwen...

JVC NX7000 ligt voor op punten. TMC op de kaart zelf, lagere prijs, geen vertraagd switchen tussen audio en nav gedeelte.

Kwam al Googlend dit nog tegen: http://www.tomtom.com/news/category.php ... =857&Lid=5
Een 2DIN systeem van TomTom. Ben d'r niet zo'n fan van... maar het is weer anders dan wat ik tot nu toe gezien heb. Vreemde is dat er naast een persbericht niet veel op de site staat. En we zijn toch al bijna 1 jaar verder.

Anyone? :?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gentry
Senior Member
Berichten: 2333
Lid geworden op: 29 mar 2004 10:19

Bericht door Gentry »

Is wel erg kort door de bocht mbt de 9260, hij is ook wel sneller en heeft meer audio instellingen...

Probeer anders de JVC en informeer ons over je bevindingen, wellicht ben je de eerste die iets positiefs kan melden over het nieuwe model.
[size=75]Kenwood DNX9260BT, Hirschmann CarTV, Alpine DHA-S690 [/size]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
gewoonmich
Normal Member
Normal Member
Berichten: 128
Lid geworden op: 21 feb 2009 10:48

Bericht door gewoonmich »

Gentry schreef:Is wel erg kort door de bocht mbt de 9260, hij is ook wel sneller en heeft meer audio instellingen...

Probeer anders de JVC en informeer ons over je bevindingen, wellicht ben je de eerste die iets positiefs kan melden over het nieuwe model.

De JVC NX7000 waar wij hier steeds over hebben is niet het nieuwste model. En ik heb ook al genoeg positieve zaken gemeldt over deze unit in mijn voorgaande postingen. Ook negatieve zaken maar dat heb ik ook gelezen over de Kenwoods en Pioneers.

Iedereen heeft natuurlijk zijn eigen wensen en voorkeuren. Wat de ene fijn vindt, hoeft de ander nog niet fijn te vinden. Maar betrouwbaar is de JVC toch wel gebleken inmiddels. Ik heb 1 keer problemen gehad met het niet kunnen vinden van satelieten en daarna geen problemen meer gehad. Ben altijd keurig op bestemming aangekomen en hij is nog nooit uitgevallen onder het rijden en ik rij toch 60000km per jaar waarvan zeer veel in duitsland, belgie en noord frankrijk. Ook met tunnels en wegen boven elkaar heb ik geen problemen. Iets waar ik met de Kenwood wel eens last van had. Waarschijnlijk door het missen van de puls.

Maar als ik weer zou moeten kiezen zou ik wel weer voor een Kenwood gaan. Dit omdat ik hem net wat fijner vindt werken dan de JVC.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Halge
Starting Member
Starting Member
Berichten: 19
Lid geworden op: 18 jul 2010 11:46

Bericht door Halge »

Audio is voor mij echt ondergeschikt. Al die mogelijkheden van de 9260 ga ik echt niet nodig hebben.
Zelf de 7260 biedt al veel te veel wat dat betreft.
Ik vind de interface van de Kenwood erg 'leuk' om naar te kijken... maar niet functioneel in gebruik.
Het zal best geweldig staan in een gepimpte auto en makkelijk te bedienen zijn wanneer je stilstaat. Maar al die bewegende knoppen... ik weet het niet. Komt mij niet echt functioneel en overzichtelijk over. Geen kleuronderscheid tussen de verschillende buttons. Naar links en rechts trekken van een rij knoppen.
De 3D gebouwen van de 9260 zijn wel aardig... maar de Sint Jan in Den Bosch zal d'r wel niet opstaan. Nog afgezien dat ik niet in 3D maar in 2D weergave wil rijden.

Wat dat betreft is het jammer dat Pioneer geen afneembaar scherm heeft op de F20BT. Die interface sprak me wel aan.
De NX7000 heb ik nog steeds niet live kunnen aanschouwen maar wat ik op YouTube vond ik wel aardig. Overzichtelijk, recht toe recht aan en die fotocel die ziet dat je hand bij het scherm komt. In het nav scherm hou je daar een hoop "ruimte" over voor informatie.

Die TomTom GO I-90 is zo'n beetje gelijk aan de AVN4429 van Eclips. Die had ik nog niet uitgekauwd zeg maar...
Valt die on de Duitse of Chinese "meuk"?

Later!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
gewoonmich
Normal Member
Normal Member
Berichten: 128
Lid geworden op: 21 feb 2009 10:48

Bericht door gewoonmich »

Halge schreef: De NX7000 heb ik nog steeds niet live kunnen aanschouwen maar wat ik op YouTube vond ik wel aardig. Overzichtelijk, recht toe recht aan en die fotocel die ziet dat je hand bij het scherm komt. In het nav scherm hou je daar een hoop "ruimte" over voor informatie.
Ik heb er geen enkele moeite mee als je hem in mijn wagen komt aanschouwen. Alleen ik woon in Tilburg. Maar kom dan wel met de Landrover, want dat vind ik dan weer mooi. Ik heb er meerdere gehad. Van 90" V8 tot de camel discovery.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Halge
Starting Member
Starting Member
Berichten: 19
Lid geworden op: 18 jul 2010 11:46

Bericht door Halge »

Ik verdien m'n Freebies met 5x Zoetermeer - Den Bosch en v.v. dus even omrijden via Tilburg ken best 'n keer!
Op Youtube zag ik wat reviews van de NX7000. Dat ronddraaien voor het volume ziet er best handig uit!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
gewoonmich
Normal Member
Normal Member
Berichten: 128
Lid geworden op: 21 feb 2009 10:48

Bericht door gewoonmich »

Halge schreef:Ik verdien m'n Freebies met 5x Zoetermeer - Den Bosch en v.v. dus even omrijden via Tilburg ken best 'n keer!
Op Youtube zag ik wat reviews van de NX7000. Dat ronddraaien voor het volume ziet er best handig uit!
Stuur me maar een mailtje. Wanneer je kan. Alleen het wordt in de week erg moeilijk de komende weken.

Ronddraaien ziet et idd leuk uit. Alleen gebruik het nooit.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Mathy
Average Member
Average Member
Berichten: 74
Lid geworden op: 04 jan 2007 17:36

Bericht door Mathy »

Hallo Navigatoren

Ik heb zelf een JVC KD-NX901. Een heel goed apparaat, het enige dat ik mis is een kaartje i.p.v. de ikoontjes die niet altijd duidelijk zijn. Maar het grootste probleem met dat ding is, dat er sinds eind 2006 geen kaartupdate meer uitgekomen is. En het kaartmateriaal dat daar op stond was al van 2005. Geen idee hoe vaak er een update uit komt voor andere JVC navigatieapparaten. Maar bovenstaande zal mij ervan weerhouden ooit weer iets van JVC te kopen. Of van Kenwood, want die horen schijnbaar bij dezelfde firma.

groetjes

Mathy

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Figaro75
Senior Member
Berichten: 372
Lid geworden op: 02 nov 2008 12:16

Bericht door Figaro75 »

Mathy schreef:zal mij ervan weerhouden ooit weer iets van JVC te kopen. Of van Kenwood, want die horen schijnbaar bij dezelfde firma.
Dit is niet helemaal waar.....
Kenwood en JVC zijn gewoon 2 aparte merken die wel intensiever gingen samenwerken. Dus er komen gezamenlijke ontwikkelingen maar ook gewoon zelfstandige producten.
Dat is niets vreemd want bij de auto-industrie komt dit ook regelmatig voor.
Bv Peugeot-Citroën-Toyota

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • Ik ben nieuw op dit Forum!
    door Tom Tom Johan » 11 mei 2019 12:19 » in Mobiele Becker systemen
    Reacties: 0
    Weergaves: 507

Terug naar “Aankoop advies”