Updaten OS Carminat

Alles met betrekking tot Renault navigatie
fastwork
New Member
New Member
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 sep 2006 11:52

Updaten OS Carminat

Bericht door fastwork »

Ik heb een Renault Traffic 2003 met een carminat navigatie aan boord.
Daar het het besturingsysteem nooit is ge update daar de meeste dealers je aan staan te kijken alsof je een andere taal spreekt als je erom vraagt.
Ik heb een dealer gevonden die dan wel wist waar ik het over had en ik kon in iedergeval het een stap verder updaten.
Is het zo dat je aleen van update naar de volgende update kan gaan of kan je ook meteen de laatste softwareversie erin gooien?
Mijn ervaring was dat ik met gemak van 350 naar 367 kon gaan maar de volgende cd , de 450 (weet ik niet zeker) gooit hij er steeds weer uit.
Is er een update tussen de 367 en 450?
De laatste cd die ik zag was NAV 6 versie 2. Maar deze gooit mijn systeem er ook uit.
Ik heb kunnen updaten met de cd NAV 5 versie 367.
Mijn systeem gegevens:
configuratie: 0602
Type OCC : UCC 3
sofwareversie: 367
productiedatum: 01-06-2002

Weet iemand meer over het updaten en tot welke softwareversie kan ik updaten met mijn systeem?

alvast bedankt

Frank

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Dat je wilt updaten naar een verbeterde versie wegens bepaalde tekortkomingen kan ik me best indenken.
Maar als je systeem op dit moment goed werkt waarom dan een nieuwere software-cd laden waarvan je de resultaten niet weet of kunt overzien. Wat voor veranderingen zijn er in de recente updates doorgevoerd die zo belangrijk voor je zijn dat je geen meter meer kunt rijden zonder?

Onze amerikaanse collega's zeggen meestal: If it ai'n't broke, do'n't fix it!
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
alex jansen
New Member
New Member
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 dec 2006 21:45

Bericht door alex jansen »

Hi Frank (of iemand anders die dit weet),
mijn Renault Laguna is van begin 2002 en heeft een carminat navigatie met NAV 5 sw-versie 196. Kan je me laten weten hoe en waar je de update versies hebt weten te bemachtigen.

bvd
Alex

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Frank was de laatste keer, twee maanden terug, niet geïnteresseerd in het vervolgen van de discussie.
Dus of je nu wel response zult krijgen??
Maar vertel eens wat er aan je systeem mankeert.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
alex jansen
New Member
New Member
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 dec 2006 21:45

Bericht door alex jansen »

Dank voor je snelle reactie.
ik ben de trotse eigenaar van een Renault Laguna GT uit begin 2002 met het Carimat systeem. Prima bak, niets mis mee.
Na enige uren verschillende discussies op dit forum rond het naviagatie systeem gescanned te hebben, kom ik tot de conclusie dat ik zo'n beetje dezelfde problemen heb als velen die op het forum rondsurfen. In mijn geval in het bijzonder:
- geen tot slecht ontvangst TMC en slecht ontvangst RDS (zal eens een poging wagen met een versterker MA1410)
- spelfouten (zit in het OS)
- traag systeem (leeftijd - 2001, en OS gebonden )

Ik had gehoopt dat gezien de discussies die soms al uit 2003 stammen zo langzamerhand duidelijke voortgang geboekt zou zijn met Renault maar zo te lezen is dit niet het geval. Wel begrijp ik dat mijn swversie toch wel aan de verouderde kant is en zover ik het kan bepalen er wel modernere versie beschikbaar zijn. Ik vind het de moeite een upgrade te proberen, voor ik er voor kies weer terug te gaan naar mijn TomTom v6 waar ik tot ik deze auto aanschafte prima mee uit de voeten kon.

groet
Alex

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

OK, dat is duidelijke taal.
De MA1410 is geen versterker maar een antennesplitter die de mogelijkheid heeft 2 ontvangers op één antenne te laten functioneren. Het lijkt met niet dat je daar iets aan hebt. Temeer daar je zelf meldt dat zowel TMC als RDS er beroerd door komen. Dat duidt veeleer op een zeer slechte antenne(versterker) dan op problemen met de twee volkomen verschillende technieken die RDS en TMC worden toegepast. Zie hiervoor rubriek TMC.
Die spelfouten zijn naar ik vernomen heb inderdaad (deels) verdwenen na een update.
Ik heb nog niet eerder gehoord dat er van snelheidswinst sprake zou zijn bij een update. Let wel dat OS best een bepalende factor kan zijn maar veel meer is dit de destijds gebruikte hardware die wellicht in 2001 is ingebouwd maar wel van enkele jaren daarvoor stamt.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
alex jansen
New Member
New Member
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 dec 2006 21:45

Bericht door alex jansen »

Ik was in de veronderstelling dat de MA1410 naast een splitter ook een versterker in zich herbergt. Ik vraag me nu wel af hoe anderen sterke verbeteringen melden door het vervangen van een gewone splitter door een MA1410 als hier geen versterkerfunctie inzit. Zal me er nader in verdiepen. Ben me bewust van de verschillende technieken vwb RDS en TMC. In ieder geval is het RDS en TMC signaal is afkomstig van dezelfde bron: de achterzijruitantenne. Ik zal binnenkort eens een andere antenne eraan hangen om te kijken of ik het signaal voor beiden kan verbeteren. De uitkomst laat ik je nog weten. Kan wel even duren voor ik weer wat tijd hiervoor vind (gaarne geduld)

Weet je meer over hoe/waar ik een update kan verkrijgen. Ik las ergens dat eea via de Renault relatieservice te regelen, maar daar heb ik verder geen bevestiging meer over gelezen, noch wat de meest recente verbeteringen/updates zijn.
Ik hoor graag wat de laatste ontwikkelingen zijn, mocht iemand dit uitgezocht hebben.

groet
Alex

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Bij een "gewone Y-splitter" knoop je drie coaxen aan elkaar. Daarbij treden behoorlijke verliezen op door een misaanpassing bij de impedanties.
De MA 1410 bevat een selectief HF filter, naar ik veronderstel met een HF trafo die zorgt dat er geen impedantie misaanpassing optreedt.
Als je de spec. bekijkt van de MA 1410 zie je ook dat de uitgang naar de TMC box afgestemd is op het FM frequentiegebied, de uitgang naar de radio bestrijkt een veel groter gebied.

Ik heb de splitter niet opengemaakt, die is geseald. Misschien krijg ik er nog wel eens eentje in handen die wel "nader bekeken" kan worden. Dan meldt ik dat, uiteraard :wink:

Mijn ervaringen met de MA 1410 zijn zeker positief, de TMC ontvangst is beter dan met de standaard plakantenne. En als je even zoekt zul je er meer over vinden, met opvallende resultaten. WS en BMIS hebben daar toen veel over geschreven.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
alex jansen
New Member
New Member
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 dec 2006 21:45

Bericht door alex jansen »

Beste JW
hartelijk dank voor je aanvulling. Inderdaad door met name jouw reacties op het forum zie ik de MA1410 als een mogelijke oplossing voor de problemen die ik ondervind. Zal eerst checken met een andere antenne of het zwakke signaal inderdaad oplossing biedt aan het TMC probleem.

JW en Gerritje, mijn complimenten overigens voor de toewijding de afgelopen jaren omtrent dit forum. Ik heb pas een maand een 5 jaar oude Laguna gekocht en daarvoor mij nooit in deze problematiek verdiept. Was ook geen aanleiding toe. Door met name jullie bijdrage op alle discussie threads is het een goede inhoudelijke en overzichtelijk forum waar ook inderdaad voor de leek info vandaan te halen valt. Opvallende dat jullie na al de jaren dat jullie reactie geven nog steeds zo betrokken zijn (van beiden reactie binnen enkele uren!!) Nogmaal complimenten. Ga vooral door

groet
Alex

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

We zijn benieuwd wat het wordt, en of je inderdaad een MA 1410 gaat gebruiken. We horen het wel.

Ennuh, bedankt voor het compliment, leuk om te lezen. Een extra stimulans om door te gaan op deze wijze :wink:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
alex jansen
New Member
New Member
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 dec 2006 21:45

Bericht door alex jansen »

mede draadwevers,

allereerst de beste wensen voor 2007

Toch nog even een update rond mijn TMC Carminat leed. Ik had toegezegd terug te komen met mijn ervaringen rond het TMC-ontvangst. Ik heb een andere antenne aangesloten om te onderzoeken of de slechte ontvangst van de RDS/TMC werd veroorzaakt door de standaard raamantenne van de Laguna. Dit bleek niet het geval. De RDS/TMC ontvangst met de andere antenne was even slecht. Ik schat in dat het monteren van een MA1410 derhalve ook niet veel soelaas zal bieden. Dit vermoeden wordt versterkt na het lezen van de draad "geen TMC signaal". Ik herken vrijwel alle beschreven symptomen en reacties van het Carminat systeem. Zo ook dat in sommige delen van Nederland de TMC ontvangst prima is en het systeem goed werkt. Je kan de frequentie van het Carminat systeem handmatig niet veranderen en bent dus van afhankelijk of het systeem het juiste signaal zelf oppakt. Ik woon en werk helaas in een gebied (west Nederland) waar de TMC Carminat functie grotendeels niet werkt. Het is opvallend dat de ontvangst en de werking van de TMC functie regio gebonden is. Dat komt ook naar voren uit de discussie op de draad "geen TMC signaal". Jammer dat hier uiteindelijk niet een oplossing wordt geboden. De laatste reply is alweer dik een jaar geleden geplaatst.

Indien er in het afgelopen jaar nog ontwikkelingen of aanvullende ervaringen te melden zijn, hoor ik het graag.

groet
Alex

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • Wie wil mij helpen RNS 510 updaten
    door pokie » 25 aug 2014 13:11 » in V.A.G
    Reacties: 1
    Weergaves: 757
  • KNA-DV3200 Updaten
    door Enumo » 07 jul 2014 11:30 » in Kenwood
    Reacties: 5
    Weergaves: 2721
  • updaten mio spirit 470
    door Pommes009 » 27 apr 2014 16:36 » in Mitac Mio
    Reacties: 0
    Weergaves: 1663
  • Tomtom One v8 updaten
    door dotternetta » 16 jul 2016 09:22 » in TomTom
    Reacties: 3
    Weergaves: 659
  • rsn510 updaten
    door slotboom » 13 nov 2016 13:30 » in V.A.G
    Reacties: 0
    Weergaves: 534
  • Updaten map Kenwood DNX9210BT
    door ed1973 » 07 jul 2016 10:46 » in Kenwood
    Reacties: 4
    Weergaves: 1124
  • Problemen updaten DNX521VBT
    door caspert79 » 02 jul 2014 11:30 » in Kenwood
    Reacties: 2
    Weergaves: 933

Terug naar “Renault”