Traag systeem in Renault Laguna (Navteq)

Alles met betrekking tot Renault navigatie
Marx1234
New Member
New Member
Berichten: 8
Lid geworden op: 31 jul 2006 14:55

Traag systeem in Renault Laguna (Navteq)

Bericht door Marx1234 »

Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum, dus mocht ik dit in het verkeerde subforum hebben gezet, dan alvast excuses.

Maar mijn vraag is het volgende:
Ik heb dus een Laguna uit 2003 met navteq navigatiesysteem (kleurenscherm) en tot vorige week was ik hier zeer tevreden over. Sinds vorige week is het systeem heel erg traag. En dan bedoel ik ook heel erg traag (10 minuten wachten voordat ik door kan naar een volgend scherm).
Bv bij een plaatsnaam invoeren.

Ik heb de dealer al gebeld en die adviseerde me de software (talen-cd) opnieuw te installeren, maar dit heeft geen effect gehad. Ik heb versie 4,6. Is er misschien een nieuwere versie?

Wie weet hoe ik dit kan oplossen????

HELLUP!

Marx

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo,

Is er nog iets anders gewijzigd, ben je bijvoorbeeld een andere kaart-CD gaan gebruiken of zo?

Groet,
JW

P.S. Inderdaad, dit hoort in het Renault gedeelte van het forum thuis. De Mod zal het dan ook wel verplaatsen :wink:
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Toho_NL
Moderator
Moderator
Berichten: 2525
Lid geworden op: 29 okt 2003 09:36

Bericht door Toho_NL »

EDIT: JW was me voor ;).

Het onderwerp is inderdaad verplaatst :).

Groeten,

Toho_NL.
MS5700 (HERE 2013/2014) + TMC-box MT5011 + antennesplitter MA1410 + Arat mount VW T4 + Arat mount VDO Dayton MS5700!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Marx1234
New Member
New Member
Berichten: 8
Lid geworden op: 31 jul 2006 14:55

Bericht door Marx1234 »

Ok dank, verkeerd gepost.

En nee, ik heb helemaal niets gewijzigd. Dezelfde kaart-cd. En ook niets anders qua accu, zekeringen etc.

Mark

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
ritselaar
Moderator
Moderator
Berichten: 878
Lid geworden op: 01 sep 2003 22:23

Bericht door ritselaar »

Kan het geen harware-storing zijn of een paar krassen op de cd, waardoor computer moeite heeft om de cd te lezen, waardoor systeem traag wordt.

Geen idee of dit systeem gelijk de VDO systemen een optie heeft om het aantal fouten die systeem tegenkomt weer te geven ?

Zoja, dan mogelijk al weer wat meer input om verder te kijken, danwel andere forumleden die dan weer wat input kunnen leveren.

Frits de Laar
TomTom Carminat OS 8.842
kaart Europe 880

TomTom Go 950Live
855 europa
855 noord amerika

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Ls je in het diagnosemenu wilt, Code 4112
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Marx1234
New Member
New Member
Berichten: 8
Lid geworden op: 31 jul 2006 14:55

Bericht door Marx1234 »

Die code 4112, die kan ik invoeren als ik bij de expert-mode kijk??

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Toho_NL
Moderator
Moderator
Berichten: 2525
Lid geworden op: 29 okt 2003 09:36

Bericht door Toho_NL »

Ja, dan vraagt ie om een code en dan geef je die code in. Let wel op: verander achter dit menu niks tenzij je weet wat je doet! Je kan hier namelijk je systeem behoorlijk mee overhoop halen...

Groeten,

Toho_NL.
MS5700 (HERE 2013/2014) + TMC-box MT5011 + antennesplitter MA1410 + Arat mount VW T4 + Arat mount VDO Dayton MS5700!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Marx1234
New Member
New Member
Berichten: 8
Lid geworden op: 31 jul 2006 14:55

Bericht door Marx1234 »

ik zie in dat menu allerlei testprogramma's en daar heb ik dus maar niets mee gedaan. Ik kwam ook de checksum: C3D4 tegen. Is dit iets waar ik iets aan kan afleiden?

Of zit ik in het verkeerde deel van de instellingen te kijken?

grtn, Mark

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Marx1234
New Member
New Member
Berichten: 8
Lid geworden op: 31 jul 2006 14:55

Bericht door Marx1234 »

En? Weet iemand wat ik kan/moet doen?
Kan de cd-romspeler kapot kunnen zijn? En wat kost zoiets om te laten vervangen??

grtn, MK

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Kijk eerst eens of alle aansluitingen wel goed zitten, ook op de computer.
Ik had laatst iets vergelijkbaars bij mijn MS 5500 waarbij het systeem nauwelijks reageerde op commando's die ik gaf via de afstandsbediening. Dat bleek te liggen aan een slecht contactje van die AB in de houder, en na dat schoongemaakt te hebben loopt alles weer perfect.
Dus: kijk eerst eens goed naar de stekkerverbindingen, ook die van de bediening voordat je tot veel kostbaarder maatregelen besluit.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
wmp
Moderator
Moderator
Berichten: 2028
Lid geworden op: 01 sep 2003 19:00

Bericht door wmp »

Persoonlijk zou ik er een reinigings-cd instoppen, en de cd die er in zit eens goed bekijken op krasjes en condens vlekken.

Ik krijg namelijk de indruk dat, gelet op de problemen, de navigatie computer moeite heeft de database op de cd te benaderen.
Daarom zoek ik het in dat gedeelte.

Overigens weet ik niet precies wat het systeem gaat doen als je er een reinigings-cd instopt, dus wacht daar even mee, misschien kan iemand anders hier vertellen/voorspellen wat er gaat/kan gebeuren ?

De kaarten cd kun je in elk geval wel alvast controleren.
Succes = vaker opstaan dan je valt

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Over die reinigings-CD is al wat vaker geschreven, met als uitkomst: NIET gebruiken in je Navi.

Reden is tweeledig:
-In je Navi zit fijnstof, en daar zit ook heel fijn zand bij. Op zich niks bijzonders in een auto.
Maar als je de fijne borsteltjes van de reingings-CD z'n werk laten doen zal dat zand als een schuurmiddel gaan werken, met als gevolg een mat worden van de lens.
-De CD is dikker dan een gewone CD, je "intake-mechanisme" zal daar moeite mee hebben. Vastlopen van de CD behoort tot de reeële mogelijkheden :oops:

Conclusie: niet gebruiken in je Navi :idea:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
wmp
Moderator
Moderator
Berichten: 2028
Lid geworden op: 01 sep 2003 19:00

Bericht door wmp »

Toen ik het intypte, had ik al een beetje het vermoeden dat het allicht toch niet zo goed was.

Alleen dacht ik toen aan het inslikken van de cd, vervolgens niet herkennen van de cd, en het weer uitspugen, danwel zelfs helemaal niet uitspugen.

Vandaar dat ik later in het berichtje daar toch wat terughoudender in werd, gelukkig maar, blijkt.

Dus wat overblijft, de Navteq cd eruit, controleren op krasjes en condens vlekken.

Sommigen mensen halen krasjes eruit met van die poetsdoekjes die je o.a. bij Halfords kunt kopen en bestemd zijn voor lcd displays van mobiele telefoons.
Ikzelf durf dat niet aan, kans dat ik met een defecte cd kom te zitten neemt volgens mij dan alleen maar toe.
Succes = vaker opstaan dan je valt

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Dat verhaal over die reinigings CD komt wel vaker opzetten, en wordt dan in dat topic "be/af-gehandeld"
Is het een idee om er een T&T van te maken? Dan is het makkelijk daarnaar te verwijzen :idea:

En net als jij heb ik ook zo m'n twijfels over die Halfords middeltjes om een krasje op een CD weg te werken. Maar ik kan dat niet onderbouwen met eigen ervaringen dan wel gedocumenteerd verhalen van anderen.
Dus tsja, wie speelt er voor proefkonijn?

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Marx1234
New Member
New Member
Berichten: 8
Lid geworden op: 31 jul 2006 14:55

Bericht door Marx1234 »

Nou, ff een update.
Ik ben naar de dealer geweest, maar die ziet er niets aan (verassing).
Stekkers nagekeken en die zitten allemaal goed.
Hij had een andere cd waarmee we hebben getest en toen deed ie het redelijk goed. Hij wilde de cdromspeler wel vervangen, maar dat zou tussen de 1200 en 1400 Euro kosten..... :shock: :shock:

Thuis een kopie gedraaid van mijn originele 2005 benelux/cd, zelfde probleem....

Oude 2003 versie erin gedaan, geen probleem.

Ik begin dus ook te vermoeden dat het aan mijn cd ligt. Het lastige is, dat ie het niet altijd doet, soms is alles goed en dan ineens allemaal problemen.....

Morgen mijn Italie cd maar eens testen

MK

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

En in je diagnose-menu kun je niks ontdekken van HW Errors?

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Marx1234
New Member
New Member
Berichten: 8
Lid geworden op: 31 jul 2006 14:55

Bericht door Marx1234 »

nope,
ik kan geen HW-fout meldingen ontdekken in de expert-mode.

Of moet ik dan een van de testprogramma's draaien die in het diagnose menu staan??

MK

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Bij gebrek aan kennis van jouw systeem durf ik op die vraag
Of moet ik dan een van de testprogramma's draaien die in het diagnose menu staan??
geen advies te geven.
Het feit dat het de Expert modus is, en pas bereikbaar ná ingeven van je code, maakt mij huiverig, omdat ik niet weet wat er dan gebeurt.
Is er een andere Renault rijder die dit type Carminat (VDO OEM) heeft en daar misschien wat meer van weet?

En hoe heb je die kopie gemaakt van je originele CD? Met Nero via een image, waarbij je dan bij het maken van de image opgegeven hebt dat 'ie bij fouten, ook na een aantal retry's, deze niet mag overschrijven, maar moet stoppen?
Dat geeft dan aan dat er iets mis is met de CD. Op die manier check ik of de CD OK is, en zó heb ik er al heel wat uitgevist waar wat mis mee was.
Als dat allemaal goed gaat en je een loepzuivere image hebt, kun je deze met lage snelheid branden op een goede "metal-CD", zoals TDK die heeft.

Dit alles werkt uiteraard alleen als er geen copy-protect zit op jouw originele CD, maar ik vermoed dat dit toen nog niet het geval was. De huidige CD's hebben dit wel, en dan kun je het vergeten.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Voor zo ver mij bekend is het systeem waar we het hier over hebben een Renault Carminat versie van de VDODayton MS5000. Hierin draait gewone VDO of BMW software welke tot nu toe nooit copyprotected is geweest.
Hoewel je al bij de dealer bent geweest zou je ook eens kunnen proberen te achterhalen of er iemand in de buurt is met een VDODayton non c-iq systeem. Dan zou je zijn of haar kaart-cd even kunnen testen om te zien of het wellicht daar wel goed mee loopt. Ik neem nu aan dat je eigen CD Benelux 2005 een origineel Renault exemplaar is.
Mocht dit al een kopie van een origineel zijn dan heeft de apparatuur kennelijk problemen met het lezen hetgeen bij de 2003 niet optreedt. Zelfs een origineel kan één of meer slechte sectoren bevatten waardoor het lezen wordt bemoeilijkt.

Ik kan me de trage werking verder alleen voorstellen als de samenstelling van de CD door de toevoeging van een complete reisgids, vele malen groter is geworden waardoor het vinden van informatie navenant langzamer kan worden. Een vertraging van 10 min tussen de schermen is wel exorbitant en komt zeker niet overeen met ervaringen van andere gebruikers met "oude" apparatuur die kaart-cd's met veel overhead gebruiken.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Marx1234
New Member
New Member
Berichten: 8
Lid geworden op: 31 jul 2006 14:55

Bericht door Marx1234 »

Thanx again!

Ik heb de cd van een vriendin geleend (origineel 2005) en die werkt goed. Vermoedelijk ligt het dus toch aan mijn cd.

Daarna heb ik een kopie gemaakt (met Clone-cd, daarmee kan je ook copyrighted cd's kopieren) en die werkt ook goed. Ik blijf er nog wel even mee rijden, kijken of het probleem nog terug komt.

Daarna maar terug naar de zaak waar ik mijn cds heb gekocht, kijken of er dan garantie op zit.....
Ik ga de tip nog gebruiken om mijn cd te testen in mijn computer.

Grtn, Mark

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Zelfs een origineel kan één of meer slechte sectoren bevatten waardoor het lezen wordt bemoeilijkt.
Waarvan dus akte!
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • Carminat Laguna II CD systeem overzetten
    door LagunaDos » 12 jul 2014 21:41 » in Renault
    Reacties: 1
    Weergaves: 945
  • Nuvi 760 reageert traag
    door Nieuwelingetje » 24 aug 2014 11:01 » in Garmin
    Reacties: 10
    Weergaves: 929
  • Geen GPS ontvangst Laguna 2004
    door kevpau » 15 jun 2015 00:51 » in Renault
    Reacties: 1
    Weergaves: 934
  • Carminat navigatie Laguna uit 2005
    door Dillingh » 22 jan 2015 17:43 » in Renault
    Reacties: 3
    Weergaves: 1621
  • Nieuwe CD in Renault V28 (4R-LPN)
    door rayman76 » 22 apr 2018 10:02 » in Renault
    Reacties: 0
    Weergaves: 728
  • Renault Carminat (4R/LPN) Europa V32 update?
    door Pvessem » 04 sep 2015 08:41 » in Te Koop Gevraagd
    Reacties: 1
    Weergaves: 2211
  • Carminat Renault 2003 rond draaiende cursor
    door Andre F » 05 dec 2017 12:53 » in Renault
    Reacties: 0
    Weergaves: 572

Terug naar “Renault”