Tominat

Alles met betrekking tot Renault navigatie
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Tominat

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

http://www.gps-carminat.com/fr/tomtom.php
Hier is een heleboel lezenswaardige informatie mbt de TomTom toepassing bij Renault

Afbeelding

Afbeelding
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Een zeer interessante ontwikkeling, ik had het daar ook over in http://www.navigatiehelpsite.nl/forum/v ... hp?t=12813 met link naar http://www.tomtom.com/news/category.php ... =725&Lid=5

"Het beste van twee werelden" zoals Gentry dat pleegt te noemen, een compleet Navi-systeem, aangesloten op de puls, met reguliere updates, TMC aan boord incl. V-Trafic, en het Mapshare systeem. En dat alles voor weinig geld.
Ik ben zeer benieuwd naar de ervaringen er mee, dit is veelbelovend :idea:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
ritselaar
Moderator
Moderator
Berichten: 878
Lid geworden op: 01 sep 2003 22:23

Bericht door ritselaar »

Wil ergens in juli/augustus mijn Megane er vermoedelijk uit doen.

Op de website van Renault (om auto samen te stellen) zit ik al te hikken tegen de meegeleverde audio, waardoor je bijna verplicht bent om een onboard radiosysteem af te nemen. Ik ben benieuwd wat er mogelijk is mbt overzetten van mijn huidige systeem.

Aan de andere kant kan deze Carminat TomTom wel al weer wat meer. Door de extra's van additionele sensoren (odometer en gyro) heb ik wel een wat beter gevoel van TomTom. De prijs van rond de 500 euro vind ik (persoonlijk) nog niet zo gek.

Misschien binnenkort me maar eens voordoen als de argeloze klant die een auto met een navi wil :-)
Kijken wat men wil inzke overzetten vrm6100, danwel wat ze te bieden hebben met deze nieuwe TT.


Frits
TomTom Carminat OS 8.842
kaart Europe 880

TomTom Go 950Live
855 europa
855 noord amerika

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Goed idee om dat dan eens goed te gaan testen. En dan te kijken of jouw ervaringen overeenkomen met die van AutoVisie.

AV heeft de nieuwe Grand Scenic getest waar dit systeem in zit, en daarover schrijven ze:
".....Nog een vraagteken dient er geplaatst te worden bij de op het eerste gezicht niet volkomen logische bediening van het audio/navigatiesysteem. De software voor het optionele Carminat-systeem (500 Euro) komt van TomTom, maar functioneert niet altijd geheel foutloos. Er zijn gewoon betere systemen op de markt."

En dus ben ik benieuwd naar jouw ervaringen.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
ritselaar
Moderator
Moderator
Berichten: 878
Lid geworden op: 01 sep 2003 22:23

Bericht door ritselaar »

Vandaag uitgebreid bij de Renault dealer geweest.
Men had geen Carminat TT tot de beschikking.

En zoals verwacht "moeilijke vragen" en geen antwoord.
Er bleven eigenlijk twee vragen over:
* wel/geen V-Traffic
* Hoe werkt de keuze van tmc zender

Men heeft uiteindelijk met Renault Nederland gebeld.
Daar kreeg ik als antwoord:
V-Traffic wordt in 2012 opgeheven en men gaat langzamerhand over naar vrij systeem. Of het wel/niet werkt, kon hij me niet vertellen. JW: Weet jij meer van eventuele opheffing V-Traffic ????
Op de vraag van tmc-zenders: Je kon het automatisch doen, danwel handmatig. Je hebt dan een lijst van een stuk of 6 zenders en daar kun je uit kiezen.

Dat levert dus weer vragen op: De dealer ging bellen met gevonden nummr van TomTom-hotline.
Hier stond ie zo lang in de wacht dat ie het opgaf.

Ik weer vragen: Bij andere dealer of is er iemand die al zo'n systeem in de auto heeft zodat we evenetueel bij eiegnaar kunnen vragen/testen/demonstreren.

Ineens ging er lampje branden en bleek er een Scenic te staan, hij naar de balie want er was nog geen kaartsoftware. Die bleek er dus wel te zijn, dus toen aan de slag.

De auto stond binnen, dus had gevoel dat radio ontvangst niet geheel je-van-het was.
Na wat zoeken in meu's vonden we wel een optie voor handmatig. Dan moet je ZELF echter een frequentie intikken !!!!???. Geen idee of je bij reis door land dan dezelfde frequentie houdt, danwel dat mbv RDS systeem meespringt met reis door het land.
Bij automatisch ook nergens een lijst te vinden, danwel via welke zender je tmc binnenkrijgt.


De bediening mbv joystick vond ik op zich prima werken. Ik denk dat het verder een kwestie van gewenning is waardoor je de toetsen om de stick ook wel blind kan bedienen.

Kortom: De dealer moet dus nog wat huiswerk doen, voordat hij mij kan overtuigen.
Probleem is echter dat dashbord dusdanig ontworpen/gemaakt is, dat er volgens mij niet eens een 1DIN-systeem meer inkan. Dus ben benieuwd wat dealer gaat zeggen indien ik TomTom niet wil, maar mijn huidige VRM6100 wil overzetten......


Wordt vermoedelijk vervolgd....



Frits de Laar
TomTom Carminat OS 8.842
kaart Europe 880

TomTom Go 950Live
855 europa
855 noord amerika

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Inmiddels zowel de nederlandse als ook de franse "gebruiksaanwijzing" bestudeerd van dit systeem. En dat is uitermate sumier, 41 pagina's die niet veel echte en gedetailleerde info geven.
Daarin helemaal niks over hoe je TMC zenders kunt kiezen, en ook niks over V-Trafic.

Dat laatste is wel te vinden in http://www.gpsandco.com/news/2009-02-24 ... -2-mondes/ waaruit blijkt dat V-Trafic gebruikt wordt in Frankrijk.
Op zich is dat logisch, immers Renault is een van de initiatiefnemers van V-Trafic, en nog altijd (groot)aandeelhouder daarin.
Mede om die reden denk ik dan ook dat een uitspraak: V-Traffic wordt in 2012 opgeheven en men gaat langzamerhand over naar vrij systeem niet geloofwaardig is. Immers, wie zou dan de kosten voor dit zeer goede systeem moeten gaan dragen? De franse overheid ongetwijfeld niet, die privatiseert dit soort zaken, zoals men dat ook met de Autoroutes gedaan heeft.
Inmiddels is er een tweede private aanbieder van Pay-TMC: Via-Michelin. Die zou dan ook ophouden te bestaan?

Ik kijk op franse fora verder of ik wat info kan vinden. Op de TT site wordt je niet wijzer, helaas.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
ritselaar
Moderator
Moderator
Berichten: 878
Lid geworden op: 01 sep 2003 22:23

Bericht door ritselaar »

We zijn weer wat verder.

Bij een andere dealer kreeg ik van de opmerkingen van de verkoper enorme maagkrampen :-)

Na nog wat discussie over kortingen/aanbiedingen heb ik voor de beleefdheid de offerte meegenomen. Deze ligt reeds in rond archief.

Vandaag gebeld door de eerste renault-dealer die nog wat zou uitzoeken.
TMC werkt op basis van de sterkste zender bij dit systeem.

Daar was ik al bang voor, daar ik op site van TomTom al iets had gelezen in de handleiding van RDS-TMC:
Als je in de buurt van een landgrens rijdt, stemt je TomTomapparaat mogelijk af op een radiostation van het naburige
land. In dat geval ontvang je alleen RDS-TMC-verkeersinfo voor dat land.

Over het gebruik van V-Traffic had TT aan de dealer verteld: Hangt af van de overheid. Zij bepalen wie wat uitzend ????
Kortom kennis in overvloed aanwezig...


Ik ben inmiddels de Carminat TomTom maar een beetje uit mijn hoofd aan het zetten, danwel er moet een hele interessante prijs onder de streep staan.

Ik merk wel dat ik met de VDO erg verwend ben mbt tmc. Zelf zender kunnen kiezen en indien wel automatisch dan springt systeem bij grensovergang direct op een tmc-zender van dat land.
Bij de TT kan ik hier in de grensstreek dus al probleem hebben dat de zenders in Kleve (WDR) sterker zijn dan de zenders Kema/Markelo/Lopik. Dat laatste irriteert mij nog het meest.

Daarom ook maar eens aan het kijken naar een nieuwe uitdaging: Overbouwen VRM6100/computer/tmc-box/splitter.

Want dashboard bevat geen 1din-sleuf agv mooi gevormde Renault Radio die er standaard inzit.
Dealer kijkt nu naar mogelijkheid om deel van dashboard (zal wel gehele middenstuk zijn) te vervangen voor iets anders.
Instapmodel van Megane wordt geleverd met alleen radiovoorbereiding, dus ik ga er een beetje vanuit dat dat model wel een console heeft met een 1din.

Frits de Laar
TomTom Carminat OS 8.842
kaart Europe 880

TomTom Go 950Live
855 europa
855 noord amerika

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

En inmiddels heeft Ritselaar z'n Megane-met-Tominat.
Gisteren kwam hij even bij me langs om 'm te showen, dat liep al gauw uit naar een stief uurtje :wink:

Dat uur is gebruikt om de zeer uitvoerige mogelijkheden te laten zien die dit systeem heeft, en ik ben er van onder de indruk geraakt. Vlotte bediening, snel in het rekenen, een prima heldere presentatie, voldoende pixels om een goed beeld te krijgen, en zo nog heel veel meer.
Ik ben ook onder de indruk van de wijze van bedienig van het Tominat systeem zoals dat in de Megane zit. Dat gaat met een joystick met daaromheen wat knopjes voor snelkeuzes, gemonteerd op de middentunnel. Direkt onder handbereik, en na korte gewenning doe je de bedienig volstrekt intuïtief en veilig. Beter dan zó kan het niet, absoluut TOP :Yes:

Enige minpuntje is eigenlijk dat er een tamelijk omslachtige wijze is om zelf een TMC zender te kiezen. Daarvoor moet je de frequentie van de gewenste zender kennen in het gebied waar je rijdt, en wie weet die allemaal?
Hoe het zit met de automatische omschakeling van die zender weet Frits nog niet. Blijft de Tominat dan op de gekozen zender via RDS-AF, of pakt hij dan een andere, sterkere zender?
En gebeurt dat ook in Frankrijk, waar V-Trafic vrijgeschakeld is, of schakelt 'ie daar dan om naar 107.7FM op de Autoroutes? Binnenkort weet Frits daarover meer, ná z'n vakantie in Frankrijk.

Wordt vervolgd dus, naar ik aanneem.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
ritselaar
Moderator
Moderator
Berichten: 878
Lid geworden op: 01 sep 2003 22:23

Bericht door ritselaar »

TMC blijft inderdaad beetje vaag.

Wel is het zo dat ik NL geen buitenslandse TMC-zender handmatig kan kiezen.
Ben voor testje naar de oude grenspost b ij Babberich gereden. Aan de andere kant van de drempel (=D) kan ik direct handmatig duitse TMC selecteren, en direct geen NL meer.

Grensoverschrijdend alvast vooraf duitse TMC kiezen (zoals ik dat wel deed met VDO) om te bepalen welke route ik neem (Arnhem-Oberhausen-Frakfurt-Karlsruhe, danwel Venlo en dan de A61) om verkeersproblemen te vermijden is dus niet mogelijk.


Er wordt op SD-kaart Benelux bijgeleverd, versie 825.2158
Navcore de Carminat TomTom 7.841

Nadat ik de sd-kaart mbv TomTomHome op de pc aansluit was er een update van de Navcore naar 7.842 en ook een nieuwere kaart voor de Benelux 830.2307 (conform de TomTom kaartgarantie)


Ik ben tot nu toe (op TMC na) toch behoorlijk content met het systeem, zeker gezein de reserves die ik had.

Ook POI's toevoegen/wijzigen en mbv Mapshare delen qwerkt perfect.


Frits de Laar
TomTom Carminat OS 8.842
kaart Europe 880

TomTom Go 950Live
855 europa
855 noord amerika

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
kobus1960
Senior Member
Berichten: 893
Lid geworden op: 21 feb 2006 02:43

Bericht door kobus1960 »

Gezien de navcore en de kaart-verienummers is het ook een PDA achtige welke
op de achtergrond een Windows CE variant heeft draaien.
Navcore én kaarten zijn hiervoor ontwikkeld. (referentie TTinternetclub)
Benieuwd of men in de toekomst wat meer functies van dit aparaat kan gaan gebruiken!!
Zoals bijvoorbeeld navigeren vanuit adresboek, BT en nog veel meer.
Of zit ik er naast :wink:
MVG,
Kobus

TT Start 60 Europa, lifetime uptdates + flitsabbo.
Samsung S3 Neo, Sygic 14.5.5. Benelux, benenwagen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
ritselaar
Moderator
Moderator
Berichten: 878
Lid geworden op: 01 sep 2003 22:23

Bericht door ritselaar »

Geen idee hoever de integratie gaat/wordt met audiosysteem.
Tot nu toe is dat strikt gescheiden.

Kobus al refereert naar ttinternetclub. Via daar ook al wat gestoeid met lege sd-kaart.
Echter gezien het feit dat ik met een werkend systeem aan het einde van de maand op vakantie wil, blijf ik er nog huiverig voor. Mede omdat ik nog weinig bevestiging kan vinden over het feit of het werkt.
Ook geen idee of deze Navcore specifieke zaken bevat tbv Renault.

Ik heb werkende kaarten en kom daarmee op de plaats van bestemming, dus laat ik het zo eerst maar..


Frits
TomTom Carminat OS 8.842
kaart Europe 880

TomTom Go 950Live
855 europa
855 noord amerika

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
ritselaar
Moderator
Moderator
Berichten: 878
Lid geworden op: 01 sep 2003 22:23

Bericht door ritselaar »

Inmiddels weer terug en kan het volgende aangeven mbt TMC in Frankrijk:

V-Traffic wordt ondersteund.

Via Michelin wordt niet ondersteund.
En nu komt het: OOK de gratis Autoroute info 107.7 wordt niet ondersteund !!!

Zodra ik handmatig de frequentie ingaf van 107.7, dan leek het of het ging werken. Echter na 20-30 seconden kwam alsnog de melding dat er geen verkeersinfo beschikbaar was.
Dit gebeurde ook op frequenties van NRJ mbt Via Michelin.

Zodra ik een frequentie ingaf waar geen TMC op zit, kwam direct al de foutmelding. Het lijkt er dus op dat systeem wel tmc detecteert en dan aan de hand van een tabel (of zoiets) bepaalt dat V-Traffic alleen werkt in Frankrijk.

In Duitsland niet echt makkelijk kunnen testen. Ik heb op A3 Oberhausen-> 96.5 ingegeven (BFBS), kreeg geen melding als hierboven in Frankrijk). Dus het lijkt alsof in de Carminat TomTom ook TMC Pro is vrijgeschakeld. Echter gezien tijdstip waarop ik dit geprobeerd heb, kan er nooit veel verkeersinfo zijn :-)

Wel in Frankrijk de mindere kwaliteit van Teleatlas mogen ervaren mbt bepaalde wegen die wel op de kaart staan maar er niet zijn (karrespoor wat met geel gemarkeerde weg was (en dus van hogere waarde dan een witte weg), danwel inrit naar één huis wat 20 meter van de weg staat). Echter op andere plekken bepaalde wegen die naar meer dan één huis lopen komen dan weer niet voor op de kaart. En dat is gezien de kwaliteit van de weg echt al iets wat er al een aantal jaren ligt.......
Ook bij bepaalde bochtige wegen was de lijn op het scherm kaarsrecht, waardoor je af en toe naast de weg reed (althans op de kaart)


Frits de Laar
TomTom Carminat OS 8.842
kaart Europe 880

TomTom Go 950Live
855 europa
855 noord amerika

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Dus inderdaad V-Trafic, en niet Via-Michelin zoals elders gesuggereerd wordt.
En da's goed nieuws, V-Trafic is beter, en heeft via France-Inter een grotere dekking in Frankrijk dan Via-Michelin via de NRJ zenders.
Dat 107.7 niet geselecteerd kan worden is geen probleem, alle info die daar gegeven wordt komt ook via V-Trafic.

Interessant dat TMC-Pro in D ondersteund lijkt te worden. Wanneer ga je weer naar D om dat definitief bevestigd te krijgen? Hopelijk niet pas in februari :wink:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
ritselaar
Moderator
Moderator
Berichten: 878
Lid geworden op: 01 sep 2003 22:23

Bericht door ritselaar »

Ik was nog wat vergeten te schrijven:

Zoals ik al geschreven had, is de de duitse tmc pas te selecteren zodra ik een paar meter over de grens ben.

Echter in Luxemburg (waar geen TMC is) kreeg ik halverwege Luxemburg al meldingen van file op de franse snelweg.

Op de terugreis idem, maar daar was het info mbt Duitsland.

Geen idee hoe TT hiermee omgaat,


Frits
TomTom Carminat OS 8.842
kaart Europe 880

TomTom Go 950Live
855 europa
855 noord amerika

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Terug naar “Renault”