TMC op carminat systeem in Laguna 2001

Alles met betrekking tot Renault navigatie
TriViX
New Member
New Member
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 okt 2007 21:39

TMC op carminat systeem in Laguna 2001

Bericht door TriViX »

Hallo

Dit is mijn eerste thread op dit forum, hierbij hallo iedereen :-)
Ik kom al direct met een probleem op de proppen namelijk het volgende.

Ik heb mij een Laguna van 2001 aangeschaft met een standaard navigatiesysteem met kleurenscherm en kaartenweergave.
Alles werkt perfect behalve het TMC gedeelde, dit staat nameijk constant in het rood, wat aangeeft dat hij te weinig sterkte heeft. Als ik kijk in de configuratie is zijn ontvangstsignaal maar +-15% op kanaal 94.7FM.
Nu heb ik echt al overal gezocht, zowel in de wagen als op het internet maar ik vind niets terug hoe ik een ander kanaal kan instellen zodat hij wel degelijk alle informatie ontvangt.

Kunnen jullie mij verder helpen aub want ik weet echt nie meer wat ik nog kan doen.

Alvast bedankt voor het lezen van mij thread.

Mvg

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Welkom op het Forum.
De ontvangst die zo slecht is dat het sugnaal in rood staat zal waarschijnlijk worden veroorzaakt door een slechte antenne. Dat je geen ander kanaal kunt kiezen komt doordat de software in jouw computer en de TMC ontvanger daar niet op ingericht zijn. Het sterkste signaal wordt gekozen en daarmee uit. Maar als dit niet sterk genoeg is heb je niets. Kijk of de verkopende partij nog iets voor je kan betekenen en anders zul je op zoek moeten naar een andere antenne voor de TMC box.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
TriViX
New Member
New Member
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 okt 2007 21:39

Bericht door TriViX »

Van de verkopende partij kan ik niet veel bekomen.

Zou er iemand weten waar die TMC box zich ergens bevind?
Heb namelijk al overal gekeken maar nergens tegekomen.
Ik vermoed dat die ergens bij de hoofdantenne zal bevinden, het achterraam dus, maar de zoektocht heeft nog niets opgeleverd.

Mocht er iemand hiervan op de hoogte zijn, laat me gerust iets weten.

Mvg

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
EWG
Starting Member
Starting Member
Berichten: 14
Lid geworden op: 10 dec 2008 00:13

Bericht door EWG »

Deze klacht heb ik dus ook. Ben benieuwd of er een oplossing voor is. Wilt u ons daarover informeren?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
wmp
Moderator
Moderator
Berichten: 2028
Lid geworden op: 01 sep 2003 19:00

Bericht door wmp »

Even een vraagje terug, is dit ook een laguna of een Scenic ?
In het laatste geval (scenic) controleer of de antenna geen knik heeft, en de meeste componenten vind je onder de rechter voorstoel in het bakje onder de voeten ruimte.
Is je radio ontvangst verder ok ?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
EWG
Starting Member
Starting Member
Berichten: 14
Lid geworden op: 10 dec 2008 00:13

Bericht door EWG »

In mijn geval is het een Laguna, 3/2002. De radio-ontvangst is prima, afgezien van de beperkingen door de plaats van de antenne.

Eerst is de auto ter raparatie aangeboden bij Bochane. Ik heb verzocht de klacht van mijn Carminat-navigatiesysteem te verhelpen. Het TMC-bereik is beperkt met een maximale ontvangst van 15 procent. Daardoor wordt TMC niet meer doorgegeven.
De navigatie is doorgemeten. Er bleek echter geen defect aan de aansluiting te zijn en ook de antenne-ontvangst was goed. De klacht is doorgespeeld aan Renault Nederland dat dagen daarna reageerde met de mogelijke oplossing: vervanging van de radio. Helaas bleek er bij de dealer geen andere radio voor handen te zijn. Daarom heb ik zelf voor een vervangend exemplaar gezorgd. Na montage bleek te klacht nog altijd aanwezig. De aangedragen oplossing bleek helaas niet de juiste te zijn. Vervolgens heb ik op internet gezocht of de klacht meer voor is gekomen, hetgeen het geval blijkt te zijn. De ontvangst is bij meer exemplaren uit 2002 beperkt tot maximaal 15 procent, het TMC-logo blijft rood. De oplossing leek te zijn om de navigatietuner te vervangen. Ik heb een gebruikt exemplaar aangeschaft en deze ingebouwd. Maar ook dit bood geen soelaas: het scherm van de navigatie bleef zwart. Nadat de originele tuner was teruggezet, functioneerde het scherm weer. Verkeerde tuner? Misschien of het exemplaar defect. Ik heb op eigen initiatief vier andere tuners gemonteerd, twee ná juni 2004, een uit 2003 en een uit 2002. Bij alle tuners bleef het scherm op zwart èn functioneerde de stuurbediening van de radio niet meer. Alleen de tijd was nog zichtbaar. Conclusie: de tuners zijn goed, maar ze zijn niet zo maar over te zetten. Maar wat moet er gebeuren om een nieuwe navigatietuner wel te laten werken? Moet een nieuwe navigatietuner bijvoorbeeld opnieuw ingelezen worden?


Reactie Renault Nederland aan de monteur n.a.v. dit verhaal:
"Op het moment dat je een technisch probleem hebt graag een KIM maken met daarin een verslag van de diagnose die is gesteld.
In dit geval hebben wij geen enkele informatie over welke metingen zijn verricht aan de auto.
Advies is dan ook de auto binnenhalen en diagnose stellen aan de hand van de zoekschema’s.
Wij bieden geen ondersteuning wanneer de klant zelf met gebruikte onderdelen op de proppen komt".

Ik weet niet of ik hier op in moet gaan, want ik vrees voor een uit de hand lopende rekening...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
EWG
Starting Member
Starting Member
Berichten: 14
Lid geworden op: 10 dec 2008 00:13

Re: TMC op carminat systeem in Laguna 2001

Bericht door EWG »

Fout zit in Navigatie-rekeneenheid, dat is het apparaat boven de radio. Vraag bij de dealer de juiste artikelcode op, toets hem in op de onderdelenlijn en kijk wie het apparaat heeft. Prijs: max 200 euro. Let op: hoewel de verschillende apparaten onderling weinig lijken te verschillen, werkt alleen het apparaat met de juiste corresponderende code!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • Carminat Laguna II CD systeem overzetten
    door LagunaDos » 12 jul 2014 21:41 » in Renault
    Reacties: 1
    Weergaves: 938
  • Carminat navigatie Laguna uit 2005
    door Dillingh » 22 jan 2015 17:43 » in Renault
    Reacties: 3
    Weergaves: 1615
  • citroen picasso 2001 update navigatie
    door kaatjepas » 16 jul 2015 11:00 » in Citroën
    Reacties: 0
    Weergaves: 812
  • Geen GPS ontvangst Laguna 2004
    door kevpau » 15 jun 2015 00:51 » in Renault
    Reacties: 1
    Weergaves: 928
  • Carminat factory reset
    door erik » 18 apr 2014 16:02 » in Renault
    Reacties: 1
    Weergaves: 3248
  • Problemen na update Carminat Tom Tom
    door Papajakke » 12 jul 2015 19:38 » in Renault
    Reacties: 0
    Weergaves: 1022
  • Cd voor carminat informe sh1
    door Jemegane » 14 okt 2014 21:53 » in Te Koop Gevraagd
    Reacties: 0
    Weergaves: 640

Terug naar “Renault”