Pulsprobleem met Renault Laguna

Alles met betrekking tot Renault navigatie
toprobert
New Member
New Member
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 jan 2006 16:18

Pulsprobleem met Renault Laguna

Bericht door toprobert »

Hallo,

Ik heb een probleem om het puls signaal van mijn Renault Laguna (94) te vinden.
Volgens het Duitse schema moet hij,

<<kabelfarde bruin oder gelb, fussraum fahrerseite an der spritzwand uber lenksaule.
grauer 3 pin stekker mittlerer pin.

hier zitten.

Ik maak hier uit op dat hij bij de voetenruimte tegen de motorwand (schutbord) boven de stuurstang moet zitten in een grijze 3 pin stekker, en dat je dan de middelste pin moet hebben.

Nou zit daar inderdaad een stekker met o.a. een bruine en gele draad alleen is hij niet 3 pins en als ik de bruine of de gele draad onderbreek blijft de snelheidsmeter gewoon werken.
Het lijkt mij dat hier de pulsdraad niet bij zit, er moet wel ergens een pulsdraad zitten want de teller werkt wel via een pulsdraad (niet mechanisch o.i.d)

Weet een van jullie hier meer van?
Groeten Robert.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
wmp
Moderator
Moderator
Berichten: 2028
Lid geworden op: 01 sep 2003 19:00

Bericht door wmp »

En wat wanneer je ze allebei lostrekt ?

Spritzwand zou overigens voetenpaneel moeten betekenen, en geen schutboard, maar ja, soms zijn woorden voor meerdere vertalingen vatbaar, en het voetenpaneel gaat natuurlijk over in het schutboard.

Overigens, er staat bruine of gele draad, hier is natuurlijk ook nog maar de vraag of ze bedoelen dat er of een bruine of een gele draad moet zitten, of dat ze bedoelen dat je mag kiezen welke draad je neemt.

Kan best zijn dat die draden namelijk niet met je snelheidsmeter te maken hebben, maar met iets anders wat ook snelheids signaal nodig heeft, zoals bijvoorbeeld een cruisecontrol relais, die beneden de 40km/h niet mag werken, of een abs signaal (die beneden de 5km/h niet mag werken). (uuurrrm...zomaar lostrekken bij nader inzien toch niet zo wijs :lol: )

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
toprobert
New Member
New Member
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 jan 2006 16:18

Bericht door toprobert »

hallo WMP,

<<Overigens, er staat bruine of gele draad, hier is natuurlijk ook nog maar de vraag of ze bedoelen dat er of een bruine of een gele draad moet zitten, of dat ze bedoelen dat je mag kiezen welke draad je neemt. >>

Dat zou ook kunnen natuurlijk ik heb eerst de gele draad losgekoppeld daarna de bruine en daarna allebei.
Maar zou ik zomaar, zonder schade te veroorzaken aan navi app. etc. een van deze draden kunnen koppelen de computer?
Of zou de dealer mij kunnen vertellen waar de pulsdraad te vinden is?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
wmp
Moderator
Moderator
Berichten: 2028
Lid geworden op: 01 sep 2003 19:00

Bericht door wmp »

Je zou het inderdaad aan de dealer kunnen vragen, geen gek idee, of die het wilt vertellen, is weer een ander verhaal.

Overigens heb ik zelf ook een Renault met electronisch aangestuurde teller, maar toen ik mijn systeem daarop aansloot, werkte geen van beiden meer :shock: .
Daarom uiteindelijk maar gekozen voor een pulsgever bij de aandrijfas, op die manier liet ik de electronica van de auto geheel met rust, en had ik niet het risico dat het ene apparaat het andere beïnvloede.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Higgy
Moderator
Moderator
Berichten: 1762
Lid geworden op: 16 nov 2003 15:42

Bericht door Higgy »

wmp schreef:Je zou het inderdaad aan de dealer kunnen vragen, geen gek idee, of die het wilt vertellen, is weer een ander verhaal.

Overigens heb ik zelf ook een Renault met electronisch aangestuurde teller, maar toen ik mijn systeem daarop aansloot, werkte geen van beiden meer :shock: .
Daarom uiteindelijk maar gekozen voor een pulsgever bij de aandrijfas, op die manier liet ik de electronica van de auto geheel met rust, en had ik niet het risico dat het ene apparaat het andere beïnvloede.
Zou in jouw geval het gebruik van een hoogohmige pulsversterker niet geholpen hebben?
iPhone 6 met Sygic, Waze, Navmii
TomTom One XL Europa

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
wmp
Moderator
Moderator
Berichten: 2028
Lid geworden op: 01 sep 2003 19:00

Bericht door wmp »

Heb het vandaag aan de Renault dealer gevraagd, was er toch ivm een onderhoudsbeurt.

Zij vertelden mij dat ze de puls achter de snelheidsmeter weghaalden, maar met behulp van een oscilloscoop, omdat er niet echt een vast punt bij de Laguna was.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Zij vertelden mij dat ze de puls achter de snelheidsmeter weghaalden, maar met behulp van een oscilloscoop, omdat er niet echt een vast punt bij de Laguna was.
Er zijn lieden die denken dat het een zooitje is in de Franse autoindustrie maar dat een garagehouder of zijn ondergeschikten je als klant willen laten geloven dat daar aan zo'n band iemand maar willekeurig draden in zo'n dashboard staat te prakken om naderhand een ander met een oscilloscoop uit te laten zoeken wat wat is gaat me toch iets te ver.
Ook bij Renault, Createur d'automobiles, heeft gegarandeerd elke draad een code en een bestemming en dat is gegarandeerd ergens vastgelegd. En als die monteur dan zo lekker aan het zoeken is naar die verstopte draad weet ie dan eigenlijk wel welk signaal hij aan het zoeken is.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
wmp
Moderator
Moderator
Berichten: 2028
Lid geworden op: 01 sep 2003 19:00

Bericht door wmp »

Tsja, dit is in elk geval waarmee ik het nu moest doen.

Heb wel gevraagd naar de 3 polige grijze stekker, maar zonder precies te weten wat voor een laguna het was konden ze daar niet zo veel mee.

Zij haalden het signaal rechtstreeks van de teller.

Overigens, weet mij te herinneren van mijn oude Renault 25 dat wanneer de teller uitviel (en dat gebeurde nogal eens met die wagen), gelijk ook de cruise control uitviel, en de boord-'computer' dan ging knipperen.
Ook de electrisch verstelbare stoelen deden het dan opeens wel weer boven de 15km/h, dat wil zeggen, de geheugen stand, de andere knopjes werkten zowiezo altijd.

Blijkbaar komt er pas een bruikbaar signaal na de teller ?
Dat er voor de teller bijvoorbeeld sprake is van een Sinus, waar de teller zelf prima mee uit de voeten kan, en na de teller wordt er een blok signaal gemaakt, zoals een navigatiesysteem deze bijvoorbeeld het liefst ziet.

Of dit ook allemaal voor de Laguna geldt, weet ik natuurlijk niet.

Ben erg benieuwd naar Toprobert zijn ervaringen bij le Createur d'automobiles :)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
toprobert
New Member
New Member
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 jan 2006 16:18

Bericht door toprobert »

Ik zal deze week nog even langs de dealer rijden om wat informatie, een hele behulpzame dealer, dat heb ik wel gemerkt toen ik de code van de standaard dubbel-DIN radio kwijt was.
Geen moeite was ze te veel!
Anders bel ik even een inbouw boer op :)
Mijn ervaringen met Renault zijn uiterst positief, Een R25 staat wel bekend om zijn electronische "ongemakken" :wink:
Ik heb een Laguna V6 uit 94, en de opvolger wordt zeker weer een V6, Waarschijnlijk Renault maar een 406 coupe maakt ook een goede kans.
Maar wat voor Safrane rijd jij eigenlijk WMP?
Ik vind zo`n 25 ook heel wat hebben :)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
wmp
Moderator
Moderator
Berichten: 2028
Lid geworden op: 01 sep 2003 19:00

Bericht door wmp »

toprobert schreef:...

Mijn ervaringen met Renault zijn uiterst positief, Een R25 staat wel bekend om zijn electronische "ongemakken" :wink:
...
Ongemakken ?
Noem het maar 'ongemak', als je voor een alcohol controle aangehouden wordt, en je raam in eerste instantie weigerd omlaag te gaan omdat die knopjes zo makkelijk vol met fijn-stof komen....ik vond het knap knullig, net alsof ik te bezopen was om het raam te openen... :lol:

Ik rij geen Safrane, meer een R25v6i , een andere inmiddels, diegene die ik eerder vermelde (met heel zeldzaam wissers op de koplampen en een origineel schuif/kantel dak heb ik 10 jaar geleden van de hand gedaan. 2 jaar geleden heb ik toch maar weer een R25v6i teruggekocht (nieuwer model), na een tijdlang in Ford en Opel en Fiat gereden te hebben.

Dat van die code van de radio, dat klopt, die kunnen ze opvragen, en er zijn ook computerprogramma's in omloop die de code uit het serie-nummer halen (tenzij gebruiker zelf een nieuwe code ingevoerd heeft).
Dit werkt echter niet met alle radio's, de oude Philips en Blaupunkt radio's echter wel.

Maar goed, dit alles is meer voor het Renaultforum.nl :)

Laat ons svp weten wanneer je een antwoord hebt over de puls van de Laguna, en wat voor een Laguna het is.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
toprobert
New Member
New Member
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 jan 2006 16:18

Bericht door toprobert »

Hoi WMP,

Ik ben nog niet langs de dealer geweest, ik zou vandaag gaan maar mijn werk liep wat uit.
Maar als ik geweest ben en ik dus (hoop ik) ook de pulsdraaf heb zal ik zeker hier melden.
Gafe auto`s trouwens de 25`s, ik heb er zelf ook naar gekeken, maar heb eerst voor de Laguna V6 gekozen.(Ooit de er een R25, en een Safrane Bi-Turbo 8) )
Ik dacht dat je een Safrane had trouwens, ik zie toch wel enige gelijkenis in het intereur.
De eerste 25V6 die je had was dat een limousine versie dan?
Schreewt natuurlijk wel om foto`s he :D

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • Carminat navigatie Laguna uit 2005
    door Dillingh » 22 jan 2015 17:43 » in Renault
    Reacties: 3
    Weergaves: 1621
  • Geen GPS ontvangst Laguna 2004
    door kevpau » 15 jun 2015 00:51 » in Renault
    Reacties: 1
    Weergaves: 934
  • Carminat Laguna II CD systeem overzetten
    door LagunaDos » 12 jul 2014 21:41 » in Renault
    Reacties: 1
    Weergaves: 945
  • Nieuwe CD in Renault V28 (4R-LPN)
    door rayman76 » 22 apr 2018 10:02 » in Renault
    Reacties: 0
    Weergaves: 728
  • Renault Carminat (4R/LPN) Europa V32 update?
    door Pvessem » 04 sep 2015 08:41 » in Te Koop Gevraagd
    Reacties: 1
    Weergaves: 2211
  • Carminat Renault 2003 rond draaiende cursor
    door Andre F » 05 dec 2017 12:53 » in Renault
    Reacties: 0
    Weergaves: 572
  • Navigatiesysteem renault megane 2007 klapt niet uit
    door Markbo » 25 jan 2016 22:44 » in Renault
    Reacties: 1
    Weergaves: 679

Terug naar “Renault”