problemen met AM Radio ontvangst Becker Carminat SH1

Alles met betrekking tot Renault navigatie
paulvr
New Member
New Member
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 apr 2012 16:22

problemen met AM Radio ontvangst Becker Carminat SH1

Bericht door paulvr »

Beste mensen,

Ik kocht vrijdag een Grand Scénic 1.5 diesel uit 2005 met Becker Carminat SH1 (2 originele CD's uit 2003 bijgeleverd).
Ik ben een vrij fervent luisteraar naar de Deutschlandfunk die op mijn oude Pioneer radio in onze Nissan Sunny met een klein antennetje al prima te beluisteren was op 549 kHz middengolf en veel zwakker op 151 kHz lange golf.

Hoewel Becker autoradio's subliem zijn qua ontvangsteigenschappen moet ik vaststellen dat ik op 549 kHz niet alleen een zwakkere ontvangst heb maar ook een onuitstaanbare fluittoon. Die toon wordt "binnenswagens" gegenereerd en niet door de motor want als de motor uitstaat hoor je hem nog net zo hard. Maakt ook niet uit waar de auto staat of rijdt, de fluittoon blijft even sterk (trouwens ook op 720 kHz, de zwakke uitzendfrequentie van WDR 2).

Ik ben geneigd te denken dat het aan de autoantenne ligt maar daar spreekt tegen dat op FM zelfs relatief ver weg gelegen zenders nog ongestoord ontvangen worden zolang er geen concurrentie van nabij gelegen zenders aanwezig is.

Zowel middengolf als lange golf, dus beide AM banden geven een uitermate zwakke ontvangst terwijl FM niets te wensen over laat. Een extra probleem voor mij is dat ik er ondanks helder lijkende instructies in de gebruiksaanwijzing in de daarvoor benodigde expert mode niet in staat ben de afstemming in 1 kHz stappen te laten plaatsvinden om zo wellicht die hinderlijke fluittoon te omzeilen.

Dubbele vraag
1. weet iemand of ik een andere antenne moet gebruiken (momenteel een soort schuinstaande spriet op het dak, die naar ik schat 30 cm lang is) en zo ja welk type geeft de beste resultaten op LG en MG?
2. kan iemand in eigen bewoordingen zeggen hoe ik in die expert mode de afstemming in de door het handboek genoemde 1 kHz stappen kan instellen?

Voor de navigatie heb ik intussen de elders genoemde B27 variant gedownload, alleen zag ik ook een waarschuwing dat het ook faliekant mis kan gaan als je die zomaar gaat inzetten dus ik houd ze nog maar even in reserve. Want ondanks verouderde navigatie en zwakke AM ontvangst ben ik wel ontzettend verguld met de prachtige FM ontvangst die dit toestel biedt.

Overigens: mocht het nuttig/nodig/bruikbaar zijn kan ik morgen wel wat fotootjes van de radio en de antenne hierbij plaatsen. :wink:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Higgy
Moderator
Moderator
Berichten: 1762
Lid geworden op: 16 nov 2003 15:42

Re: problemen met AM Radio ontvangst Becker Carminat SH1

Bericht door Higgy »

Alohoewel we hier in eerste instantie een navigatieforum zijn, vermoed ik dat gebruiker JW hier wel een technisch antwoord op heeft...we'll wait & see.
iPhone 6 met Sygic, Waze, Navmii
TomTom One XL Europa

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Mazurka
Senior Member
Berichten: 722
Lid geworden op: 08 jul 2009 11:42

Re: problemen met AM Radio ontvangst Becker Carminat SH1

Bericht door Mazurka »

JW zit al ruim een jaar niet meer op dit forum, dus kan je, denk ik, wachten tot je een ons weegt. :wink:
Saab 9-3 Navigatie Aisin SDAL 2008 ( sold)
Saab 9-3 Estate 1.8T Biopower met TT 6200.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
paulvr
New Member
New Member
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 apr 2012 16:22

Re: problemen met AM Radio ontvangst Becker Carminat SH1

Bericht door paulvr »

Hartelijk dank aan de moderator voor het toelaten van deze thread.
Zoals beloofd hierbij een foto van de nav/radio en de antenne.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • Problemen na update Carminat Tom Tom
    door Papajakke » 12 jul 2015 19:38 » in Renault
    Reacties: 0
    Weergaves: 1029
  • Becker Carminat 5000 doet niks meer.
    door Verstappen » 31 jul 2015 19:25 » in Renault
    Reacties: 0
    Weergaves: 591
  • Soms gps ontvangst
    door Xander » 01 jul 2014 21:53 » in BMW
    Reacties: 0
    Weergaves: 667
  • Slecht to geen GPS ontvangst
    door laurenszegers » 07 okt 2014 21:07 » in V.A.G
    Reacties: 3
    Weergaves: 2071
  • Geen GPS ontvangst Laguna 2004
    door kevpau » 15 jun 2015 00:51 » in Renault
    Reacties: 1
    Weergaves: 934
  • BaseCamp problemen
    door DigiWalker » 24 mei 2015 11:52 » in Garmin
    Reacties: 1
    Weergaves: 818
  • f900bt met problemen
    door patrix844 » 02 nov 2014 20:21 » in Vaste Pioneer systemen
    Reacties: 0
    Weergaves: 734

Terug naar “Renault”