Carminat Vel Satis (VDO MS5000?)

Alles met betrekking tot Renault navigatie
roel2
New Member
New Member
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 apr 2005 17:16

Carminat Vel Satis (VDO MS5000?)

Bericht door roel2 »

Hallo allemaal!

(Hoewel dat hier niet hoort: complimenten voor dit forum! Echt handig!) Ik heb even een vraagje.

Pas een Renault Vel Satis gekocht met navigatiesysteem (Carminat Kleurenscherm) en nu vroeg ik me af hoe en welke nieuwe navigatie-cd's erin kunnen. Er zat een CD'tje bij van Navteq Benelux 2003 en dat is tegenwoordig een beetje ouderwets natuurlijk. Maar welke navigatie-cd's moet ik hebben?

Ik heb gelezen dat het systeem gebaseerd is op VDO MS5000 systeem? Is het dan zo dat ik gewoon Non CI-Q navigatie-cd's kan bestellen bij VDO? Er staat op de website van VDO:
Onze kaarten CD's kunnen met de volgende Systemen worden gebruikt:
* Non C-IQ VDO Dayton Systemen (MS 3100, MS 4100/4200, MS 5000/5100, MS 6000)

Bovendien voor de volgende auto's:
<knip>
# Renault Laguna, Megane, Scenic, Safrane
<knip>
De MS5000 staat ertussen maar bij de merken staat de Vel Satis er niet tussen en het lijkt me dat er toch hetzelfde navigatiesysteem inzit als in een Laguna, Megane of Scenic. Iemand een idee of dat werkt?

Daarnaast vroeg ik me af of er nog een duidelijk verschil zit tussen TeleAtlas en Navteq. VDO biedt Navteq en TeleAtlas cd's aan, maar welke is beter?

Alvast bedankt!

Groeten,

Roel

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Toho_NL
Moderator
Moderator
Berichten: 2525
Lid geworden op: 29 okt 2003 09:36

Bericht door Toho_NL »

Hoi Roel,

Je kunt inderdaad de CD's van VDO Dayton gebruiken. Dat de Vel Satis er niet bij staat is gewoon een tekortkoming van VDO Dayton. Hij werkt namelijk wel gewoon. Een kennis van me heeft ook een Vel Satis en daar werken ze gewoon in.

Je kunt, als je een actuele CD wil, beter rechtstreeks bij Navteq of TeleAtlas bestellen. Zij leveren CD's met daarop een nieuwere database (en dus minder fouten). Over welke van de twee beter is is al zeer veel geschreven. Ik vind Navteq beter, maar er zijn ook anderen die pleiten voor TeleAtlas. Kijk voor meer informatie maar eens hier: viewtopic.php?t=2171.

Je kunt volgens mij ook de CD's van BMW gebruiken (deze heeft op dit moment de meest recente database). Je kunt deze bij de dealer bestellen. Navteq komt hoogstwaarschijnlijk binnenkort met de lente / zomer 2005 CD's. Als je dus nog even geduld hebt zou ik op die CD's wachten en ze dan rechtstreeks bij Navteq bestellen (de keuze is natuurlijk aan jou). Kijk ook maar eens op http://www.navteq.com. Deze lente / zomer 2005 CD's zullen weer een nieuwere database bevatten.

Laat je even weten wat je doet?

Groetjes,

Toho_NL.
MS5700 (HERE 2013/2014) + TMC-box MT5011 + antennesplitter MA1410 + Arat mount VW T4 + Arat mount VDO Dayton MS5700!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Deze lente / zomer 2005 CD's zullen weer een nieuwere database bevatten.
Hoewel ik het in grote lijnen eens ben met het antwoord van ToHo moet me van het hart dat een nieuwe editie van kaartsoftware niet in alle gevallen ook meteen impliceert dat er ook gebruik is gemaakt van de nieuwste database. Ook niet dat deze dus minder fouten zal bevatten.

Hoewel te verwachten is dat er verbeteringen zijn heeft de praktijk geleerd dat er diverse fabrikanten zijn die zeer creatief met het OEM materiaal omgaan.

Het gebruik van de BMW CD's betekent trouwens wel dat er geen postcodeinvoer mogelijk is. Of de Carminat systemen hierover standaard kunnen beschikken kan ik niet zeggen.

Ik heb met mijn eigen MS5000 geprobeerd om met de Benelux CD BMW-Navteq 2005 te navigeren maar dat mislukt jammerlijk als ik een adres uit mijn adresboek wil laten lezen. Hierin staan "VDODayton" gegevens inclusief postcodes en daar verslikt de BMW CD zich in.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Toho_NL
Moderator
Moderator
Berichten: 2525
Lid geworden op: 29 okt 2003 09:36

Bericht door Toho_NL »

Op zich heb je daar gelijk in, Gerritje. Het is echter wel zo dat Navteq zelf wel een nieuwe database erop zet. Het is dan natuurlijk zo dat alle andere leveranciers zelf kunnen bepalen of ze wel of niet een nieuwe database erop zetten. Navteq zelf zet er wel een nieuwe database op (daarom adviseerde ik ook om hem rechtstreeks bij hen te kopen (zodat je er zeker van kan zijn dat je niet een zeer oude database krijgt)).

Dat van die postcodes is inderdaad zo. Dat is zeer jammer. Echter, de actualiteit van de database weegt hier, mijns inziens, niet tegenop.

Groetjes,

Toho_NL.
MS5700 (HERE 2013/2014) + TMC-box MT5011 + antennesplitter MA1410 + Arat mount VW T4 + Arat mount VDO Dayton MS5700!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
roel2
New Member
New Member
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 apr 2005 17:16

Bericht door roel2 »

Ik kan van een vriend een paar VDO navigatie-cd'tjes krijgen van 2004/2005, hij kreeg andere, vandaar.

Maar wat bepaalt nou precies of het een goede navigatie-cd is? Staan de database en kaart los van elkaar? Hoe moet ik dat zien als leek op autonavigatiegebied?

Bedankt voor de snelle en volledige antwoorden!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Toho_NL
Moderator
Moderator
Berichten: 2525
Lid geworden op: 29 okt 2003 09:36

Bericht door Toho_NL »

De database is zeg maar de wegenkaart die geleverd wordt aan bijvoorbeeld VDO Dayton, BMW, Renault, etc. Deze bedrijven zetten die database, volgens hun eigen protocol, op CD / DVD. Dat betekent dus dat de verschillende bedrijven ook met verschillende CD's / DVD's uitkomen. De database die daarop staat wordt dus beschikbaar gesteld door Navteq en TeleAtlas en wordt vervolgens door de verschillende bedrijven volgens hun eigen protocol op CD gezet. Er zijn dus ook bedrijven die dezelfde manier van omzetten gebruiken (daarom werken verschillende CD's op diverse systemen).

Is het zo wat duidelijker? Het is niet een uitputtend antwoord, maar op zich geeft dit wel de kern aan.

Groetjes,

Toho_NL.
MS5700 (HERE 2013/2014) + TMC-box MT5011 + antennesplitter MA1410 + Arat mount VW T4 + Arat mount VDO Dayton MS5700!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • Problemen na update Carminat Tom Tom
    door Papajakke » 12 jul 2015 19:38 » in Renault
    Reacties: 0
    Weergaves: 1029
  • Cd voor carminat informe sh1
    door Jemegane » 14 okt 2014 21:53 » in Te Koop Gevraagd
    Reacties: 0
    Weergaves: 644
  • Renault Carminat (4R/LPN) Europa V32 update?
    door Pvessem » 04 sep 2015 08:41 » in Te Koop Gevraagd
    Reacties: 1
    Weergaves: 2210
  • Carminat Laguna II CD systeem overzetten
    door LagunaDos » 12 jul 2014 21:41 » in Renault
    Reacties: 1
    Weergaves: 945
  • Carminat navigatie Laguna uit 2005
    door Dillingh » 22 jan 2015 17:43 » in Renault
    Reacties: 3
    Weergaves: 1621
  • Carminat 8200299536 A-2003 1498.665 Wie helpt mij?
    door Dennis1982 » 08 okt 2014 16:29 » in Renault
    Reacties: 3
    Weergaves: 932
  • Carminat SH1 pijltjes navigatie firmware beschadigd?
    door Morris » 08 mar 2017 10:45 » in Navigatie algemeen
    Reacties: 0
    Weergaves: 542

Terug naar “Renault”