Carminat => VDO MS5200 + Radio + Boordcomputer

Alles met betrekking tot Renault navigatie
Gebruikersavatar
roma0803
New Member
New Member
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 okt 2008 14:55

Carminat => VDO MS5200 + Radio + Boordcomputer

Bericht door roma0803 »

Hoewel ik al veel gelezen heb in dit forum, heb ik nog niet helemaal een bevredigend antwoord gevonden. Het gaat om het volgende:

Ik heb een Renault Laguna GT van 10-2004. Hierin zit het Carminat navigatie systeem. Ik heb ook nog een VDO Dayton MS 5200 systeem liggen, zonder beeldscherm. Oorspronkelijk (2e hands) gekocht voor mijn vorige auto. Ik heb hier gelezen dat het niet al te ingewikkeld is om het bestaande Carminat systeem te vervangen voor het MS5200 systeem.

Als ik dit doe, dan vervallen de geintegreerde functies van de radio/cd speler en de boordcomputer. Beiden maken op dit moment ook gebruik van het dashboard scherm om informatie over zenders en deuren/temperatuur weer te geven. Het verlies van de informatie van de boordcomputer vind ik niet zo heel erg. Bandenspanning wordt ook in het kleine display tussen de meters weergegeven en op deuren let ik toch wel.

Mijn radio/cd speler (standaard Renault) is echter ook defect, het loopwerk van de cd is defect. Ik wil deze dus ook vervangen.

Nu de vragen die ik nog heb:
  • Als ik de radio vervang voor bijvoorbeeld een type van VDO Dayton, kan ik de radiofuncties zoals zenders en RDS informatie weer terug krijgen in het dashboard scherm? Er vanuit gaande dat ik ook de MS 5200 heb geplaatst.

    Is er een mogelijkheid om te temperatuursensor weer aan te sluiten? Ik heb typen gezien die deze aansluitmogelijkheid hebben. Kan deze informatie ook weergegeven worden in het dashboard scherm? Of zijn er aansluitbeperkingen in de kabelstructuur van de Renault die hierin beperken?

    Ik zie een aantal 2-DIN oplossingen die me aanspreken, met name door de touch-screen functionaliteit. Is het mogelijk deze te plaatsen, waarbij het bestaande dashboard scherm navigatie weergeeft en het 2-DIN scherm de overige functies? Ik weet dat navigatie alleen bediend kan worden via de afstandsbediening en niet via het touch-screen. Moet ik dan ook voor VDO Dayton kiezen of kan een ander merk zoals Kenwood hierin ook voorzien?

    En voor een Renault Laguna rijder: kan de klep nog gewoon dicht na plaatsing van een 2-DIN oplossing?

    Wat kan ik met het 2e SD-card slot in de MS 5200?

    Vergeet ik nog iets?
Alvast hartelijk dank voor jullie antwoord. Af-fabriek navigatie is nieuwe materie voor me, dus alle wijsheid en kennis is welkom.
[size=75][color=green]When I die, I want to die like my grandfather, who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car.[/color][/size]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gentry
Senior Member
Berichten: 2333
Lid geworden op: 29 mar 2004 10:19

Bericht door Gentry »

Je hebt net een twijfelmodel volgens mij, als je hier kijkt:
http://www.kenwood.nl/products/car/acce ... AW-RN1140/

zie je dat Kenwood een interface levert voor je originele stuurwielbediening en visualisatie op het MF display.

Mogelijk moet je deze hebben:

http://www.kenwood.nl/products/car/acce ... AW-RN1310/

Ik denk niet dat je die functies gaat verliezen in ieder geval, dus temp etc

Waar ik naar toe wil is de ideale oplossing, een Kenwood DDX7029/8029/6029 met interface voor aansluiting van je VDO PC5200, zoals ik dus heb.
Ik denk dus dat het gaat lukken!
[size=75]Kenwood DNX9260BT, Hirschmann CarTV, Alpine DHA-S690 [/size]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
roma0803
New Member
New Member
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 okt 2008 14:55

Bericht door roma0803 »

Bedankt voor je snelle antwoord.

Overigens geeft de CAW-RN1140 me de mogelijkheid om de radio/cd te blijven bedienen via de stuurbediening, erg prettig. Ik lees echter niets over weergave van temperatuur e.d.
Kun je ook nog iets zeggen over de andere vragen? Ik heb al een scherm in mijn dashboard, dus wellicht dat de 2-DIN oplossing dubbel op is. Of kun je kiezen wat op welk scherm moet worden weergegeven. Het zou mooi zijn als navigatie standaard op het aanwezige dashboard scherm wordt weergegeven en de rest op het Kenwood scherm.

Ik deel je mening aangaande de Kenwood oplossingen, die zien er erg mooi uit. Ik ga me dan u even verdiepen in de verschillen tussen de genoemde Kenwood typen.
[size=75][color=green]When I die, I want to die like my grandfather, who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car.[/color][/size]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Het bij Renault bijv in de genoemde Laguna 2004 gebruikte Telematics systeem is alleen bruikbaar als alle units aanwezig zijn! Buiten de computer is er ook nog een Central Communications Unit die boven de Radio of CD lezer zit. Zonder deze unit werkt er niets meer van de genoemde functies!
Het vervangen van alleen de computer door een PC5200 is niet mogelijk tenzij daar andere connectors aangezet kunnen worden, want de Videoaansluiting en ander connectoren zijn volledig anders. De bediening is ook niet meer mogelijk met de aanwezige controls omdat de besturingssoftware hiervoor ontbreekt.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gentry
Senior Member
Berichten: 2333
Lid geworden op: 29 mar 2004 10:19

Bericht door Gentry »

Ik begrijp niet precies wat je bedoel met de temperatuurweergave, ik denk niet dat dat veranderd als je de radio verwijderd, wel als je de CCU die Gerritje noemt verwijderd.
Het navigatiescherm op het huidige display zal niet gaan denk ik, kun jij eens een foto plaatsen van wat je nu hebt? Je dash oa?
[size=75]Kenwood DNX9260BT, Hirschmann CarTV, Alpine DHA-S690 [/size]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
roma0803
New Member
New Member
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 okt 2008 14:55

Bericht door roma0803 »

Ok, ik probeer het te begrijpen.

Wat je zegt is dat, in de bestaande situatie, alles aan elkaar gekoppeld is. Radio/CD, navigatie en boordcomputer. Wanneer je één van deze elementen eruit haalt, werkt niets meer. Heb ik dat goed begrepen?

Vervangen van één of meer van de originele elementen kan alleen werken wanneer je het nieuwe element (bijv. de PC5200) middels de juiste connectoren weer aan de CCU kunt aansluiten. Dit zodat er weer een sluitend geheel ontstaat. Correct?

Maar ik meen gelezen te hebben dat navigatie in de Laguna kan worden vervangen door de PC5200. Dat je in dat geval "slechts" te intergratie met het scherm gaat missen. Dus geen boordcomputer en radio gegevens meer in het vaste scherm.

Dat ik geen info meer heb op het scherm van de boordcomputer vind ik acceptabel, hoewel de buitentemperatuur wel wenselijk blijft.

Indien ik kies voor genoemde Kenwood oplossing, komt er een nieuw scherm bij dat alle radio/CD functies weer kan geven. Feitenlijk scheid je dus radio en navigatie van elkaar. De PC 5200 maakt gebruik van het bestaande dashboard scherm en geeft enkel en alleen navigatie weer. De Kenwood in de 2-DIN ruimte geeft me RDS informatie en alle andere radio/CD informatie. Ik kan de stuurbediening blijven gebruiken met de CAW-RN1140 en moet me nog even verdiepen in de mogelijkheid om de buitentemperatuur ook op het Kenwood scherm te toveren.

Wat dan niet meer gebruikt wordt is de mogelijkheid informatie te tonen op een scherm van de boordcomputer. Zoals deuren en bandenspanning. Dit vind ik geen gemis.

In hoeverre moet in bovenstaande opstelling de CCU nog een rol spelen? Kan bovenstaande theorie werken?

PS: Het betreft een standaardconfiguratie van autoradio/cd en een Navigatie regelunit in de DIN slots. Onder mijn stoel zit de navigatiecomputer (VDO Dayton MS5000?) en boven op het dashboard zit het vaste scherm voor navigatie, waarop ook radio en boordcomputer informatie wordt weergegeven.

Rechtsonder in het display zie je het gordel tekentje, linksboven temperatuur. Radio is een balkje dat bovenin het scherm kan staan. Stationselectie wordt als scrollmenu weergegeven in het scherm wanneer je dat selecteert.

PS2: Het is niet de bedoeling dat ik de bestaande navigatie controleknoppen blijf gebruiken. Hiervoor zal ik de AB van de PC5200 gaan gebruiken.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
[size=75][color=green]When I die, I want to die like my grandfather, who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car.[/color][/size]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Wat je wilt kan niet want je komt in de knoop met de telematics unit die in de middenconsole zit (op de foto boven de radio)
Alles hang samen met deze unit waarmee een heleboel zaken in de auto bestuurd worden. De navigatiecomputer is weliswaar een broertje van de MS5000 maar volledig anders mbt software, en aansluitingen en het scherm heeft ook andere aansluitingen en wellicht een volledig andere impedantie dan de VDODayton specificatie.
Je zou je licht eens moeten opsteken op een Laguna Forum om te checken of je straffeloos de unit in het dasboad kunt verwijderen. De reacties die ik hierover in het verleden heb gelezen zijn niet erg bemoedigend
http://www.navigatieforum.nl/Forum/view ... hp?t=11122
Als je een Kenwood gaat plaatsen komen daar geen aanwijzingen van de boordomputer van de auto op te staan omdat alles via de net verwijderde control unit moet lopen en er bovendien geen enkele verbinding met de Kenwood (Op welke ingang?) bestaat.
Ik denk dat er weinig andere oplossingen denkbaar zijn dan de radio vervangen door een 1 Din unit met klapscherm op de plaats van de controlunit en deze een vakje lager te plaatsen
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
roma0803
New Member
New Member
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 okt 2008 14:55

Bericht door roma0803 »

Hmm... mijn insteek is juist om de navigatie te vervangen voor een couranter model. Van Navco kreeg ik ook min of meer de bevestiging dat dit tot de mogelijkheid behoort middels het MS5200 systeem. En idd, je verliest de informatie van de boordcomputer. Maar dat is, zoals gezegd, niet erg.

Volgens mij is de unit die je aanwijst alleen voor de navigatiebediening en niet de CCU, maar ik kan me vergissen natuurlijk. Ik ga m'n licht nog eens opsteken bij Navco en VDO Dayton.

Bedankt voor de input.
[size=75][color=green]When I die, I want to die like my grandfather, who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car.[/color][/size]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Onderstaande is afkomstig uit de officiële reparatiehandleiding

De aansluitingen op de navigatiecomputer/cd lezer

Afbeelding

De aansluitingen van het scherm. Connector lijkt veel op VDODayton

Afbeelding

De Central Processing unit met de functies!
Daarbij zijn er diverse die je echt niet wilt missen!

Afbeelding

Het aparte luidsprekerpaneeltje

Afbeelding
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
roma0803
New Member
New Member
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 okt 2008 14:55

Bericht door roma0803 »

Gerritje, TOP! Dit is info waar ik wat aan heb. Ik ga het eens bestuderen en tegen de aansluitingen van de MS5200 houden. Klasse, bedankt.

Edit:
Hmmm... Control braking conditions. Ik denk dat dat één van de functies is die je bedoelt niet te willen missen... :?
[size=75][color=green]When I die, I want to die like my grandfather, who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car.[/color][/size]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • radio antenne
    door freebird » 02 sep 2015 15:31 » in Navigatie algemeen
    Reacties: 0
    Weergaves: 675
  • Igo primo stem gps plus radio
    door Fox » 03 dec 2014 22:43 » in Overige merken -- MOBIEL --
    Reacties: 0
    Weergaves: 1537
  • Cd voor carminat informe sh1
    door Jemegane » 14 okt 2014 21:53 » in Te Koop Gevraagd
    Reacties: 0
    Weergaves: 644
  • Problemen na update Carminat Tom Tom
    door Papajakke » 12 jul 2015 19:38 » in Renault
    Reacties: 0
    Weergaves: 1029
  • Compositionele Media logo radio toevoegen
    door rjdewit » 25 feb 2017 14:41 » in V.A.G
    Reacties: 0
    Weergaves: 439
  • Carminat Laguna II CD systeem overzetten
    door LagunaDos » 12 jul 2014 21:41 » in Renault
    Reacties: 1
    Weergaves: 944
  • Carminat navigatie Laguna uit 2005
    door Dillingh » 22 jan 2015 17:43 » in Renault
    Reacties: 3
    Weergaves: 1621

Terug naar “Renault”