Tomtom op je mobiele telefoon

Software zoals Navfree, Navigator, TomTom en andere, geschikt voor smartphones, tablets, laptops en Pda's/Pim's
Sytze
Junior Member
Junior Member
Berichten: 29
Lid geworden op: 23 jul 2004 14:15

Tomtom op je mobiele telefoon

Bericht door Sytze »

Tom tom heeft iets nieuws, Tomtom Mobile. Het is software die je op je mobiele telefoon kan gebruiken om te navigeren. Ik heb het nu een maandje en ik vind het helemaal top!
Ik heb hieronder mijn review geplaatst die ik heb geschreven ter info.

Ik gebruik Tomtom Mobile in combinatie met een Nokia 6600 en de BHF-2 carkit in mijn Volkswagen Passat.

Ik zal kort de positieve en negatieve zaken benoemen en daarna iets vertellen over mijn ervaringen.

Positief:
  • Zeer scherp beeld, ook onder direct zonlicht!
  • Snelle rekentijden voor routes en zeer snelle hercalculatie indien je afwijkt van de voorgestelde route.
  • Eenvoudige menusturing en makkelijke invoer (net als sms-en)
  • Goede geluidskwaliteit indien een carkit wordt gebruikt
Negatief:
  • Kleine lettertjes, even snel lezen tijdens het rijden vraagt goede ogen.
  • Aantal handige zaken uit TomTom Navigator3 missen (lees bovenstaande berichten)
Vier weken geleden heb ik TTM mogen ontvangen en ben meteen aan de slag gegaan. Ik het het laadsnoer van de GPS sensor in de auto weggewerkt zodat de GPS ontvanger een vaste plek op het dashboard heeft en ik niet hoef om te kijken naar het feit of de accu wel of niet vol is. Op de lader zit een overlaad beveiliging en dat is in deze erg handig. Een klein nadeel vind ik dat de Nokia 6600 geen pop-port heeft en er dus geen volledige carkit bestaat voor dit toestel. Ja, wel een BT carkit maar daar hebben wij TTM gebruikers niet echt veel aan gezien het feit de BT verbinding gebruikt wordt door TTM. Maar dit is een Nokia tekortkoming en niet van Tomtom.

Het geheugenkaartje in mijn telefoon geplaatst en de GPS sensor buiten neergelegd (op aanraden van ervaren gebruikers op diverse forums voor een goede eerste fix) om een eerste fix te krijgen. Na 10 minuten nog geen fix (en ik ben nogal ongeduldig) dus ik gelijk dit forum weer op "waarom krijg ik geen fix?" reacties zoals te verwachten waren; "rustig wachten, kan wel 45 minuten duren!" Gelukkig was het iets sneller, ongeveer een half uur, maar wat duurt dat half uur lang zeg!

Ik heb TTM nu al vier weken gebruikt voor praktisch elke rit die ik heb gemaakt en ik rijd per week ongeveer 1200 km. om je een indicatie te geven. De GPS fix varieert van 5 seconden tot 36 seconden en ik heb het bijna elke keer gemeten. Het is meer een gewoonte dat indien je de auto op contact zet je allereerst de GPS aanzet, zo heb ik meestal een fix als ik mijn gordel om heb, de motor gestart heb, de lampen aan heb gedaan en TTM opstart.
Indien je keurig eerst de GPS aanzet en daarna pas TTM opstart gaat dit heel vlot. Afsluiten doe je in omgekeerde volgorde, eerst TTM afsluiten en daarna de GPS uitzetten. Het valt echt op dat indien je een andere volgorde aanhoud dat TTM er veel langer over doet om respectievelijk op te starten of af te sluiten.
De invoer van namen van steden en straten gaat net zoals sms-en, nee niet met T-9 woordenboek maar per karakter, zeg maar het oude sms-en. TTM heeft een soort auto aanvulfunctie waardoor met maar een paar letters je al een heel eind komt, vervolgens kun je indien nodig scrollen naar de gezochte naam en door 'enteren'.

Eén van de grote voordelen van de combinatie vind ik dat ik met één apparaat alles bij me heb. Mijn telefoon, mijn agenda en al mijn contactgegevens. Ik heb een tijdje getwijfeld tussen een Ipaq met Tomtom of Tomtom Mobile met een Nokia 6600 maar het grootste nadeel vind ik dat je toch weer twee apparaten bij je hebt. Bellen met een PDA vind ik echt niet kunnen, het ziet er niet uit maar dat is mijn persoonlijke mening.

Ik heb in de voorbereiding veel gezocht en gelezen over de 6600 en TTM. Er wordt door sommige mensen negatief over de 6600 gedaan maar na het bestuderen van een groot aantal gebruikers ervaringen ben ik tot de conclusie gekomen dat de meeste problemen zich voordoen indien je veel en verschillende software op de telefoon gaat installeren. Toegegeven, dat zou moeten kunnen maar als je net zoals ik de telefoon gebruikt voor bellen, contacten en agenda en als enige toegevoegde software heb ik Tomtom Mobile en aan klein automatisch toetsenblokkeer progje, dan vraag je niet teveel van het apparaatje en doet hij het heel best.

Ik heb een aantal simpele testjes gedaan met mijn 6600 met TTM en een Ipaq 2210 met TTN3 van een maatje van me. Ik heb geen dure testsoftware enzo maar heel simpele visuele testjes als rekensnelheid en hercalculatiesnelheid en scherm afleesbaarheid. Ik moet concluderen dat de rekensnelheid van de 6600 niet onder doet voor die van de 2210, we konden geen van beiden exact vertellen welke van de 2 sneller is zowel in routecalculatie als met hercalculaties indien je van de voorgestelde route afwijkt. Groot voordeel van de 6600 is de afleesbaarheid van het scherm in direct zonlicht, daar wint de 6600 met een straatlengte. Zelfs met de screenprotector van Brando op de 2210 blijft de 6600 een stuk beter afleesbaar.

Na de eerste weken kan ik niet anders zeggen dat ik erg tevreden ben over mijn keuze voor de 6600 met TTM.

Met groet,
Sytze
Waarom zoeken als iemand het al gevonden heeft...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • nieuwe tomtom kaart wordt niet geinstalleerd op tomtom
    door de snater » 24 mei 2021 14:22 » in TomTom
    Reacties: 0
    Weergaves: 513
  • Mijn telefoon draadloos naar auto
    door mcl » 20 jul 2023 19:24 » in Navigatie algemeen
    Reacties: 0
    Weergaves: 405
  • Mijn telefoon draadloos naar auto
    door mcl » 20 jul 2023 19:23 » in Navigatie algemeen
    Reacties: 0
    Weergaves: 257
  • TomTom VIA 130 - € 149.95
    door wmp » 16 feb 2015 13:59 » in Gespot
    Reacties: 1
    Weergaves: 1067
  • TomTom 30 XL
    door B.Bustraan » 05 mei 2019 11:27 » in TomTom
    Reacties: 0
    Weergaves: 288
  • tomtom go 720
    door neelus » 10 mar 2018 12:55 » in TomTom
    Reacties: 1
    Weergaves: 947
  • TomTom 30 XL
    door B.Bustraan » 05 mei 2019 11:26 » in TomTom
    Reacties: 0
    Weergaves: 284

Terug naar “Overige Smartphone, Tablet, LapTop en PDA navigatie software”