Nav4all - gratis navigatie -

Software zoals Navfree, Navigator, TomTom en andere, geschikt voor smartphones, tablets, laptops en Pda's/Pim's
magriet
Junior Member
Junior Member
Berichten: 47
Lid geworden op: 04 sep 2004 23:31

Nav4all - gratis navigatie -

Bericht door magriet »

zijn er al mensen die gebruik maken van Nav4all? Ik ben heel benieuwd naar de ervaringen en de kosten.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

'Iedereen heeft straks navigatie via gsm'
door Marc Laan


Donderdag 23 augustus 2007 - AMSTERDAM - Waarom zou je voor een paar honderd euro een navigatiekastje op je voorruit plakken, wanneer je mobieltje, dat je toch al bij je draagt, je ook de weg kan wijzen? Het is de filosofie van het Amsterdamse bedrijf Nav4All.


'Over vijf jaar is de ruitenklever weg. Dan heeft iedereen navigatie via zijn mobieltje' Foto GPD
VORIGE STARTSTOP1/1VOLGENDE
Meer dan duizend typen mobieltjes zijn geschikt voor de navigatiesoftware van de nieuwkomer, blijkt uit de opsomming op de website van Nav4All. Daar valt ook de gratis software te downloaden.

"Deze markt zal over een of twee jaar exploderen", voorspelt directeur Hennie Groot Koerkamp (1942) op basis van marktonderzoek. "Navigatie wordt een massaproduct, waar niemand meer voor zal betalen." Wie de software van Nav4All op zijn mobieltje zet, krijgt gratis toegang tot de routeplanner die op de computersystemen van het bedrijf staat. Het toestel moet dan wel beschikken over satellietontvangst. Het enige dat de gebruiker vervolgens betaalt, zijn de telefoonkosten.

"Dat is een centenkwestie", aldus Groot Koerkamp. "Als je een route opvraagt, duurt het een fractie van een seconde totdat de route via gprs, het mobiele internetnetwerk, op je mobiel staat. Voor een reis van Amsterdam naar Apeldoorn gaat het om twee tot drie kilobyte informatie."

"Je moet natuurlijk tijdens een reis naar het buitenland niet in de klauwen vallen van internetaanbieders die woekerprijzen rekenen voor grensoverschrijdend dataverkeer. Maar uit onze computergegevens blijkt dat 95 procent van de klanten hier geen last van heeft."

Mobiel internetten met een prepaidkaart is wel duur: bij een test met een route binnen Amsterdam stond de teller al snel op zes euro.

De wegenkaarten staan niet op het mobieltje, maar op de centrale computers van het bedrijf. Dat scheelt de gebruiker de aanschaf van een dure geheugenkaart. Binnenkort komt er ook een versie voor op de pc, eveneens gratis.

Nav4All houdt zijn routeaanwijzingen zo simpel mogelijk. Het scherm toont alleen een pijl, die de richting wijst. Een stem doet het echte werk. "Wij zijn de navigator, die naast de chauffeur zit."

Groot Koerkamp: "Wij hebben zojuist met kaartenleverancier Navteq een afnamecontract tot 2010 getekend. Tot die tijd zal onze navigatie gratis blijven. Maar ik verwacht eigenlijk niet dat onze klanten ooit zullen betalen."

Waar het bedrijf tegen die tijd zijn geld mee zal verdienen, is ook de directeur nog onduidelijk. "De essentie van ondernemen is dat je winst verwacht. Tegen 2010 is de massa die ons navigatiesysteem gebruikt zo groot dat er allerlei economische verdienmodellen zullen werken. Denk bijvoorbeeld aan advertentie-inkomsten."

Het bedrijf aan de Keizersgracht in Amsterdam telt slechts enkele tientallen werknemers. Toch speelt Nav4All mee in de klasse van wereldspelers als Google en Skype, zegt Groot Koerkamp. "Wij boren de massa aan, en zijn alleen al daarom straks veel geld waard."

Net als Skype besteedt Nav4All geen euro aan marketing. "Uit principe niet. Wij willen kijken of wij hetzelfde spelletje als die grote jongens kunnen spelen: groot worden via mond-tot-mondreclame."

Dat levert opmerkelijke klanten op: "Wij hebben vier keer zo veel Polen als klant als Duitsers. Die acht miljoen Polen die in heel West-Europa werken en de weg niet kennen, vertellen het aan elkaar door. Zij willen natuurlijk thuis ook laten zien dat ze het gemaakt hebben."

Inmiddels is de gratis software in 56 talen te downloaden, inclusief Fries. De kaarten dekken niet alleen Europa, de VS en Australië. "Sinds kort hebben we New Delhi in India en de 350 grootste steden van China. China wordt voor ons extreem interessant."

De kracht van Nav4All zit hem volgens de directeur in de zeer snelle rekenkracht van de computersystemen. "Wij zijn tienduizend keer sneller dan een TomTom-apparaat. Dat komt doordat wij eigen wiskundige algoritmen hebben ontwikkeld. Zo kunnen wij direct omleidingen doorgeven."

Nav4All kan op zijn computers precies zien dat automobilisten hun planner maar weinig gebruiken. "Dat ligt tussen de twaalf en 23 trips per jaar. De meeste routes kennen ze wel."

Groot Koerkamp heeft wel bewondering voor TomTom, maar deelt toch meer een kus des doods uit: "Zij zijn op een slim moment in deze markt gestapt met een tussentechnologie. Vroeger had je peperdure inbouwapparaten. Toen kwam TomTom met zijn minder dure ruitenklever. Over vijf jaar is die markt weg, dan heeft iedereen navigatie op zijn mobieltje."

Terwijl de kopers van een tomtommetje telkens updates voor hun kaarten moeten kopen, levert Nav4All deze vier keer per jaar gratis. In Nederland krijgt de gebruiker zelfs de kadasterkaart voorgeschoteld, waarop de geografische coördinaten van elke voordeur te zien zijn. Nav4All is onderdeel van Kelten Hills, een bedrijf van Groot Koerkamp dat al dertig jaar fortuin maakt met het automatiseren van informatie over vervoer, logistiek en ondergrondse leidingen. Nav4All zal tot 2010 vooral zwaar moet investeren, maar dat is ingecalculeerd. "Onze financiers hebben daarin voorzien."

Over de achtergrond van deze financiers wil Groot Koerkamp niets kwijt. "Zij willen in de coulissen blijven. Schrijf maar dat we een vriendengroepje zijn met een uit de hand gelopen hobby. Hoewel hobby, er gaat wel erg veel geld in zitten."

Bron: BNDeStem
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Al weer bijna anderhalf jaar geleden kwam Nav4All voor het eerst hier voorbij: viewtopic.php?t=6073
Sindsdien hebben we er weinig meer van/over gehoord. Belangrijkste probleem zit in die (kostbare) GPRS bundel die je nodig hebt, denk ik :cry:
Een vergelijktest, inmiddels ook al weer een jaar oud is te lezen in http://webwereld.nl/attachments/free/Special.pdf

Overigens, gaat Ma(r)griet van haar VDO af?

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
magriet
Junior Member
Junior Member
Berichten: 47
Lid geworden op: 04 sep 2004 23:31

Bericht door magriet »

Ha die JW
Inderdaad, ik ga niet alleen van mijn VDO af, ik ben er al af en ik moet zeggen tot mijn zeer grote spijt. We hebben een ander type Toyota Prius gekocht, de Tech edition waar o.a. de navigatie al in zit.
Maar oh oh oh wat mis ik de VDO zeg. De navi van Toyota is zo traag met (her)berekenen, dat wil je niet geloven.
Op het moment dat je met je VDO een verkeerde afslag nam werd supersnel een nieuwe route berekend, deze doet dat pas na ca. 200 meter. Ook onlogische herberekeningen, voorbeeld: bij het uitproberen in de polder hadden we het op een gegeven moment wel gezien en het huisadres ingegeven, lachen trouwens, dat kun je met spraak doen. Toch werden we 7 km doorgestuurd om op dat punt vervolgens te keren en terug te rijden. Op het scherm zag ik dat al aankomen, dat zou op een rotonde zijn, dus waren we zelf maar zo slim om te keren.
In Parijs: op een gegeven moment moesten we links af een afslag nemen. Op het moment dat ik die afrit af wil rijden zegt dat ding: de volgende afslag nemen dus een ruk aan het stuur en de volgende gepakt......mis dus!!!! Dat komt omdat hij zo traag is, het wordt niet "gezien"dat je al bij die afslag bent. Ook bij een rotonde, voorbeeld: de derde afslag nemen. Wij de derde afslag af en als we al lang en breed de weg vervolgen zegt dat ding dat we de rotonde af moeten, ook op het scherm zien we dat we dan nog op de rotonde zitten. Als we een viaduct naderen waar we onder door rijden zien we dat op het scherm, wij zijn er al lang onder door gereden terwijl we op het scherm er nog voor rijden. En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Een pluspunt is dat het wel heel veel informatie biedt, parkeerplaatsen, benzinepompen, noem maar op, je ziet precies hoeveel km je moet rijden om daar te komen.
Maar we hebben echt heimwee naar onze VDO. In de garage weten ze er geen antwoord op dus ik denk dat ik maar eens bij Toyota Nederland aan de bel ga trekken, misschien dat de dvd speler te traag is?
Groeten, Margriet

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Dat klinkt niet best :oops:

Ik heb even een nieuw topic aangemaakt in het Toyota gedeelte en daar jouw verhaal gepost viewtopic.php?p=51811#51811

Zou je je verdere ervaringen met dit systeem dáár willen zetten, en zeker als er nog wat uit die kontakten met Toyota komt?

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

En inmiddels is het over en uit met Nav4All: viewtopic.php?p=86671#86671

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • Welke gratis navigatie app kan je gebruiken zonder een route in te voeren?
    door Peter Kudelstaart » 12 apr 2022 20:21 » in Navigatie algemeen
    Reacties: 2
    Weergaves: 334
  • Gratis MS4200RS + 6 CD wisselaar + toebehoren
    door majo » 18 mei 2016 17:16 » in Te Koop Aangeboden
    Reacties: 1
    Weergaves: 684
  • Gratis af te halen 2x Pioneer ANH-P9R zilver en zwart of ruilen tegen MO4265SR CD
    door cabrio_rob » 15 aug 2015 16:07 » in Ruilen / Gratis op te halen
    Reacties: 3
    Weergaves: 1843
  • Peugeot 406 2003 gekocht,met navigatie.zoek cdrom voor navigatie
    door 406rijder » 28 feb 2015 21:21 » in Peugeot
    Reacties: 2
    Weergaves: 1284
  • VW navigatie update 2017/2018 navigatie systeem loopt vanst
    door Peterdekoning » 07 okt 2018 18:13 » in V.A.G
    Reacties: 0
    Weergaves: 1062
  • Navigatie E61
    door Anthon3 » 09 sep 2014 11:11 » in BMW
    Reacties: 0
    Weergaves: 711
  • Navigatie
    door rowenjawil » 17 okt 2016 18:10 » in Navigatie algemeen
    Reacties: 0
    Weergaves: 667

Terug naar “Overige Smartphone, Tablet, LapTop en PDA navigatie software”