Birdview

Alles met betrekking tot Nissan navigatie
SRNA513006
New Member
New Member
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 jun 2007 11:35

Birdview

Bericht door SRNA513006 »

Even voorstellen, ben al enkele jaren een tevreden en naar mijn innziens een ervaren gebruiker van TomTom (eerst de Go Classic en nu de Go 510). Maak veel gebruik van het forum 'JouwNav'.
Nu wil ik echter een nieuwe Nissan X-Trail kopen en overweeg om daarbij het optionele Birdview navigatie systeem van Nissan te kopen en mijn trouwe TomTom van de hand te doen.
Is dit slim? Naast de nogal hoge aankoopprijs hoor ik wisselende berichten over de kwaliteit en de verkrijgbaarheid van de kaarten.
Heeft iemand een advies?

Jürgen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Tot nu toe heeft Nissan nooit meer dan 1 update per jaar uitgebracht en ook nogal kostbaar.
Anderzijds is het een systeem dat door zijn kwaliteit hoog staat aangeschreven. Leuk detail is dat je er helemaal niets op kunt aansluiten, geen MP3, geen Video, nul komma niets.
Het is dezelfde doos met dezelfde software als Renault Informée II DVD systemen.
Mocht het zo zijn dat er geen essentiële functies van de auto ook met dit scherm bediend moeten worden, is het overwegen van een ander systeem voor vaste inbouw veruit te prefereren en ontzettend veel goedkoper!
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Riekus
Senior Member
Berichten: 299
Lid geworden op: 02 feb 2004 09:19

Bericht door Riekus »

Ik heb ervaring met het systeem - naar ik geloof omdat het Nissan systeem hetzelfde zou zijn als het nieuwe Carminat Informee DVD systeem - en ben er zeer goed over te spreken. Kwaliteit is bijzonder goed. Ik heb een aantal jaren met VDO gereden en dat haalt het niet bij de kwaliteit van dit systeeem.

Punt van Gerritje mbt beschikbaarheid van kaarten: 1x per jaar komt er een nieuwe DVD. Ik heb in het voorjaar mijn nieuwe auto gekregen en omdat er de 2006-2007 versie DVD in zat bedongen dat zodra de nieuwe versie (2007-2008) uitkomt ik deze krijg. Normale prijs is volgens mij ergens rond de € 250. Hier zit dan wel heel Europa op met een overdaad aan POI informatie die makkelijker toegankelijk is dan bij het VDO systeem.

Ook TMC is voortreffelijk omdat je met dit systeem wel een TMC zender handmatig kunt kiezen waarbij de zender ook na uitzetten van het systeem die voorkeurzender vasthoudt. Dat is bij de VDO systemen ook nog niet zo. Ik heb me ook laten vertellen - maar nog niet gemerkt omdat ik nog niet met de auto naar Duitsland/Frankrijk geweest ben, dat bij de Renault de commerciele zenders in Duitsland en Frankrijk ook vrijgeschakeld zijn....

Het VDO C-IQ systeem bood een boel flexibiliteit maar ik denk dat nu die service is weggevallen de updates net zoals bij Renault/Nissan jaarlijks zullen komen (is feitelijk de afgelopen twee jaar overigens al zo bij VDO) en het bijkopen van de POI info (zoals Michelin guides etc.) aanzienlijk duurder zal worden.

Ook de integratie - in mijn Espace - met stembesturing voor navigatie en telefoon (bluetooth) is erg mooi en goed.

Een aantal nieuwigheden tov de VDO die ik erg gemakkelijk vind:
1. vasthouden handmatig geselecteerde TMC zender
2. bij route-keuze ook visueel keuze tussen diverse mogelijkheden (snel, kort etc.)
3. toevoegen en wissen van route-punten tussen begin en eindbestemming visueler en gebruiksvriendelijker
4. bij via-punten blijft aankomsttijd einddoel ook beschikbaar (en er wordt niet zoals bij VDO van een via punt een tijdelijk eindpunt gemaakt..)
5, de joystick bediening werkt erg intuitief

Enig nadeel tov VDO is het niet zo makkelijk op kunnen roepen van file-informatie. Bij VDO kon je de afstandsbediening programmeren zodat met 1 druk op de knop de route-verkeersinfo op scherm kwam. Bij mijn huidig systeem moet je via de info functie (1 druk) naar verkeersinfo (1 druk) en vervolgens naar verkeersinfo op route of verkeersinfo in de buurt (keuze weer met 1 druk) Echter, bij eerste melding van een file, komt er een mooie pop-up in het scherm met info over de verkeershinder (zowel in tekst als op beeld) met voorstel voor alternatieve route (om de file heen), incl. extra afstand en verschil in reistijd

Ik zou het daarom wel weten !! (al ben ik geen kenner van het systeem in de Nissan)

Groet,
Riekus

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
SRNA513006
New Member
New Member
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 jun 2007 11:35

Bericht door SRNA513006 »

Gerritje schreef:....
Mocht het zo zijn dat er geen essentiële functies van de auto ook met dit scherm bediend moeten worden, is het overwegen van een ander systeem voor vaste inbouw veruit te prefereren en ontzettend veel goedkoper!
Het scherm van Birdview fungeert ook als bedieningsscherm voor de geintegreerde radio - CD wisselaar en t.b.v. de achteruitrijcamera. Dus op zich is het scherm wel multifunctioneel.
Het gaat mij hoofdzakelijk om het feit of de kwaliteit van het navigatiesysteem t.o.v. b.v. de TomTom de nogal hoge meerprijs rechtvaardigd. Gerrit je schijft dat de kwaliteit hoog is aangeschreven, wat moet ik me daarbij voorstellen? Beeldkwaliteit, betrouwbaarheid, gebruikersvriendelijkheid?
Graag nog een aanvulling.
Jürgen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Wat ik bedoelde met integratie in het systeem van de auto, is dat er mogelijk essentiële bedieningselementen in kunnen zitten maar ook flauwekulzaken zoals temperatuuraanwijzingen.
Sommige systemen zijn zo geavanceerd dat je touchscreen de ruitenwissers kunt laten bewegen en meer van die grappen. Geen navigatie, geen geavanceerde functies.
Het betoog van Riekus hierboven laat geloof ik niets aan duidelijkheid te wensen over. Maar denk erom dat je veroordeeeld bent tot losse MP3 apparatuur, videospeleruitbreiding etc. Misschien dat er een mogelijkheid is voor een carkit, al of niet BT maar dat weet Riekus dan wel.

Beeldkwaliteit, betrouwbaarheid, gebruikersvriendelijkheid?
Precies, top of the bill. Beter is op dit moment op de markt niet beschikbaar. Een aantal systemen doet wat dit betreft niet voor elkaar onder.

Maar hoe prettig en geavanceerd het systeem ook mag zijn, een aftermarket oplossing kan heel veel honderden euro's goedkoper uitvallen alleen al omdat je geen BPM betaalt en dat is toch een derde van de meerkosten.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
SRNA513006
New Member
New Member
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 jun 2007 11:35

Bericht door SRNA513006 »

Gerritje en Riekus bedankt.
Voorlopig heb ik genoeg stof tot nadenken.
De kwaliteit is dus geen discussie meer, ik moet nu maar afwegen tussen het gemak van de aanwezige optie met de volle 3 jaar garantie of tussen achteraf inbouwen van een wellicht goedkopere optie.
Jürgen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
TangoBravo
Normal Member
Normal Member
Berichten: 107
Lid geworden op: 20 jul 2004 19:18

Bericht door TangoBravo »

Ik heb de X-Trail van eind 2006, met Birdview. Ik had voorheen VDO-Dayton, 5200 geloof ik.

Ik onderschrijf de ervaringen van Riekus, ook bij mij is de Birdview van Nissan mij op en top meegevallen. Vooral de snelheid van herberekenen, zodra je zelf een andere koers kiest, of een verkeerde afslag, verrast mij na ruim een half jaar rijden, nog steeds. (positief :wink: ).

Het kopen van een kaart blijft inderdaad duur, de laatste prijs die ik hoorde was 299 euro. Wel lijkt het er nu op dat er ieder jaar een update uitkomt, dat was bij Nissan in de voorgaande jaren wel een probleem heb ik gehoord, maar dat schijnt nu dus over te zijn. Overigens merkte ik wel bij een proefrit in een Qashqai dat de nieuwste kaarten (2006-2007) nog sommige wegen moeten ontberen die er al zeker 3 jaar zijn. Maar dat zal in ieder systeem wel eens voorkomen.

Positief ervaar ik ook dat (in tegenstelling tot TomTom en soortgelijken) wanneer het GPS signaal wegvalt er toch heel goed genavigeert blijft worden, ook in tunnels. Ook, net zoals Riekus, ervaar ik de TMC informatie en verwerking daarvan als erg goed, alleen heeft hij ten opzichte van VDO het nadeel dat informatie, verder dan 50 km, en niet op de route liggend, alleen als signaaltje op het scherm getoond wordt, en dat de bijbehorende uitgebreide info niet als tekst naar voren gehaald kan worden. Met name in Duitsland waar je nog wel wat verder vooruit wilt kunnen zien om te beslissen welke autobahn je neemt kan dat lastig zijn. Wanneer er iets op de geprogrammeerde route gebeurd dan zie je dat wel honderden kilometers vooruit, maar als je dan wilt zien of er problemen zijn op een eventuele alternatieve route, dan wordt dat dus moeilijker. Bij VDO ging dat gemakkelijker.

Als je over de nieuwe X-Trail nadenkt dan schijnt er nog veel meer met het systeem te kunnen, zoals Bluetooth telefoneren enz.

Wat voor mij nog een reden was om te kiezen voor de ingebouwde navigatie was/is het onhandige gedoe met het steeds verwijderen tegen diefstal. Een merkgebonden ingebouwde navigatie heeft mijns inziens de minste aantrekkelijkheid voor het dievengilde.

T B
Leer van de fouten van anderen.
Je leeft niet lang genoeg om ze allemaal zelf te maken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Maar wat te denken van de onmogelijkheid om ook maar iets te kunnen aansluiten aan deze unit.
Geknoei met een FM zendertje om je MP3's af te spelen en meteen geen RDS meer!
Over "bekleuteren" door een autofabrikant gesproken.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
TangoBravo
Normal Member
Normal Member
Berichten: 107
Lid geworden op: 20 jul 2004 19:18

Bericht door TangoBravo »

Ik kan mij vergissen (dat doe ik wel vaker :oops: ) maar voor zover ik weet kun je bij de nieuwe X-Trails wel MP3 cd's afspelen. Of je MP3 spelers kunt aansluiten, c.q. geheugenstickjes, is mij op dit moment niet bekend. De oude X-Trail, zoals die ik heb, heeft inderdaad geen enkele aansluitmogelijkheid.

Ook ik ervaar dat aan de ene kant als lastig, aan de andere kant kan ik mij van een fabrikant best wel voorstellen dat hij, gezien de snelheid van de markt van de diverse electronica, geen rekening kan houden met alles wat er nu en misschien volgend jaar weer een rage wordt.

Ik heb zelf nu een FM-zendertje, ik had een door Nissan origineel geleverde Ipod aansluiting. Zo'n ding dat tussen de antenne en de autoradio wordt geplaatst. Helaas heeft dat ding 2 Ipods (Nano 8Gb) opgeblazen... Die gelukkig door Apple onder garantie vervangen werden.

Met als gevolg: Ik sluit nooit meer een Ipod aan op wat voor auto maar ook tenzij ik een schriftelijke toezegging van de dealer en/of importeur heb dat wanneer de Ipod door de auto-apparuur wordt beschadigd, deze door hen wordt vervangen of vergoed....

T B
Leer van de fouten van anderen.
Je leeft niet lang genoeg om ze allemaal zelf te maken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Het zou de diverse autofabrikanten sieren als ze wat vaker naar de wensen van de klant zouden luisteren en bijv een dusdanige interface in hun apparatuur zouden inbouwen dat zowel zij zelf als de after market industrie een kans zou krijgen iets fatsoenlijks aan te sluiten dat uitgaat boven dat wat de fabrikant voor de beleuterde clientele goeddunkt.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • Birdview
    door Higgy » 27 jun 2016 19:18 » in Nissan
    Reacties: 1
    Weergaves: 578

Terug naar “Nissan”