TomTom schakelt klant in voor betere kaarten

Gebruikersavatar
Bessie
Senior Member
Berichten: 250
Lid geworden op: 14 jan 2007 18:43

TomTom schakelt klant in voor betere kaarten

Bericht door Bessie »

Bron: HetNet / ANP nieuwsbericht van 05 juni 2007

TomTom schakelt klant in voor betere kaarten CANNES (ANP) - Gebruikers van een nieuw TomTom-navigatiesysteem dat volgende maand op de markt komt, kunnen zelf hun kaarten aanpassen aan gewijzigde verkeerssituaties. Zij kunnen die veranderingen bovendien delen met andere gebruikers.
Met de nieuwe service hoopt TomTom zijn klanten van actuelere en nauwkeurigere kaarten te kunnen voorzien. Dat maakte het bedrijf dinsdag bekend in Cannes.
Het dinsdag gepresenteerde navigatiesysteem is de opvolger van de TomTom Go, het duurste apparaat dat het bedrijf nu in zijn assortiment heeft. Volgens bestuursvoorzitter Harold Goddijn moet het systeem ervoor zorgen dat over vijf jaar de helft van de automobilisten een navigatiesysteem heeft. Nu is dat circa 15 procent, waarvan TomTom ruim de helft voor zijn rekening neemt.

Meer mogelijkheden

De nieuwe TomTom Go ligt vanaf juli in de winkels en gaat naar verwachting rond de 450 euro kosten. Voor dat geld krijgen gebruikers nog meer mogelijkheden, niet alleen op navigatiegebied. Zo kan het apparaat bijvoorbeeld ook worden gebruikt om handsfree te bellen, of om muziek af te spelen via de geluidsinstallatie in de auto. Verder is de nieuwste TomTom uitgerust met spraaksoftware die miljoenen straatnamen herkent.
Volgens operationeel directeur Alexander Ribbink is de mogelijkheid om kaarten te updaten en onderling uit te wisselen de belangrijkste vooruitgang. TomTom heeft het patent op die technologie voor meerdere jaren vastgelegd en hoopt zo een aanzienlijke voorsprong te nemen op concurrenten. De samenwerking met leverancier van digitale kaarten Tele Atlas blijft echter overeind. ,,Nieuwe kaarten blijven nodig'', aldus Ribbink.

Miljoenen geïnvesteerd

TomTom heeft sinds 2002 een grote reputatie opgebouwd als producent van navigatiesystemen. De merknaam is zelfs bijna een synoniem geworden voor het product. Daarvan wil het bedrijf nu de vruchten plukken. ,,We hebben een goede en trouwe band met de consument. Daar hebben we de afgelopen jaren ook tientallen miljoenen in geïnvesteerd'', aldus Ribbink. ,,Onze boodschap luidt: help jezelf en je omgeving die kaarten beter te maken''. TomTom heeft in Europa tien miljoen gebruikers en krijgt tussen de 10.000 en 15.000 opmerkingen van klanten over foutieve of gewijzigde kaarten.
Behalve recente en nauwkeurige kaarten, biedt de niewe TomTom ook nieuwe functies op veiligheidsgebied. Zo kunnen in een handomdraai telefoonnummers van de dichtsbijzijnde hulpdiensten worden opgezocht. Ook bevat het apparaat een handleiding voor het geven van eerste hulp bj ongelukken, en waarschuwt het de automobilist voor het risico van overstekende kinderen, bijvoorbeeld in de buurt van scholen.
De eerder aangekondigde dienst waarbij TomTom in samenwerking met Vodafone verkeersinformatie doorgeeft die gebaseerd is op mobiele telefoongegevens, wordt ook in juli gelanceerd. In eerste instantie gebeurt dat op de Nederlandse markt, later naar verwachting ook in andere landen.
[size=75]RNS 510 in VW Passat Variant R36[/size]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Ik had dat verhaal ook gelezen en me afgevraagd HOE ze dat gaan doen.
Oftewel, hoe worden die verbeteringen dan meteen naar de klanten doorgespeeld, gaat dat on-line of zo? Dat laatste was het geval met de verkeersinfo van TT, dat kostte je dan wel een GPRS abo via je mobieltje :oops:

En dus: wordt vervolgd. Eerst zien, dan geloven dat dit voor de gebruiker aantrekkelijk is, en niet alleen voor de portemonnaie van Harold Godijn.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
ritselaar
Moderator
Moderator
Berichten: 878
Lid geworden op: 01 sep 2003 22:23

Bericht door ritselaar »

Of het worden downloads via internet, die je dan op je sd-kaartje erbij plaatst.

(Vergelijk dit met updates van de anti-virusscanner)


Frits
TomTom Carminat OS 8.842
kaart Europe 880

TomTom Go 950Live
855 europa
855 noord amerika

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Dat zou dan alleen voor de 10-20% van de klanten van toepassing zijn die dit soort acties kunnen uitvoeren. Meer dan 80% (mijn schatting) kan dat niet :idea:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Inmiddels is er het gedetailleerde persbericht http://www.tomtom.com/news/category.php ... =366&Lid=5

En inderdaad, het is de bedoeling dat dit via de computer gedownload en geïnstalleerd wordt. Iets voor de freak, lijkt mij, maar niet voor de doorsnee gebruiker.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

JW schreef:Iets voor de freak, lijkt mij, maar niet voor de doorsnee gebruiker.
Ik houd er op dat je je daar wel eens deerlijk in zou kunnen vergissen.
Als je nagaat hoeveel het kost om continu met al die TA en NT campers rond te rijden kan dit een briljant uitgedachte gratis extra input betekenen voor de geplaagde database-leveranciers.
Hoewel we moeten afwachten hoe één en ander straks in z'n werk gaat, zou het me geenszins verbazen als er diverse belanghebbenden reeds tenenkrommend van deze berichtgeving hebben kennis genomen. Vooral het exclusieve karakter van deze samenwerking met TeleAtlas zou wel eens pijn kunnen doen.
Het is duidelijk dat hier de overbekende arrogante houding mbt het "precies weten wat de klant wil", de grote jongens niet echt past.
Hoe je het ook wendt of keert, in een paar jaar tijd is TomTom toch van een merk een soortnaam voor PNA's geworden en hebben ze ondanks de "vaste inbouw"markt een zeer aanzienlijk marktaandeel van 50% van de navigatiemarkt opgebouwd. Dat is vast niet alleen omdat het slechte producten zijn.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Vanwaar mijn gedachte....

Op dit moment is het zo dat iemand kan rapporteren als er wat fout of veranderd is in de wegsituatie.
Voorbeeld: je rapporteert simpelweg dat de "T-kruising aan het eind van de Haarlemmerdijk in Lutjebroek" veranderd is in een rotonde. Da's alles.
Bij de nieuwe TT moet je dan zelf die rotonde gaan intekenen, en wel op zodanige wijze dat 'ie ook nog eens in 3D bruikbaar is. Alleen zó kan iemand anders er wat mee, er even vanuitgaand dat optie 1 (direct sharing) gekozen wordt. Bij optie 2 doet TT een check en pas daarna is 'ie vrij gegeven. Maar ook dan moet je al wel het eea getekend hebben.

Dat alles is geen simpele handeling voor de doorsnee computeraar, die al moeite genoeg heeft om eens wat te downloaden en vervolgens correct te installeren. De verhalen op dit forum over de problemen, veelal als gevolg van onjuiste handelingen bij de 2010 updates spreken voor mij boekdelen. Net als de grote aarzeling die velen hier geuit hebben of ze daar überhaupt wel aan zouden beginnen.

Vandaar mijn gedachte.....

Groet,
JW

PS Er schiet mij die TV reclame te binnen van die verkoper met dat mooie mobieltje, die aan een klant vertelt/verkoopt wat er allemaal wel kan met dat machien.
En dan draait de camera naar de klant, een oude dame die met holle en volstrekt niet begrijpende ogen staat te kijken :oops:
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

En dan draait de camera naar de klant, een oude dame die met holle en volstrekt niet begrijpende ogen staat te kijken
En voor degenen die dat nou nog niet door hadden, dat is nou onze Bessie :wink:

OK JW ik deel je bezorgdheid ten aanzien van rapporteren van dit soort ingewikkelde verkeerssituaties. Maar ik denk niet dat het in de bedoeling van de bedenkers ligt om deze situaties door leken te laten rapporteren. Zoals ik het lees is het veel meer gedacht en bedacht voor het kunnen blokkeren van weggedeeltes, één richtingsstraten, verboden rechtsaf te slaan etc. Kortom de meer eenvoudige zaken die geen ingrijpende invloed hebben op de werkelijke verkeerssituatie. En wellicht wat straatjes die de aanwonenden kunnen blokkeren voor vrachtverkeer, daar wordt toch zo over geklaagd?
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Laat "de Bes" het maar niet horen :D

Al met al ben ik dus, met jou benieuwd naar wat TT eigenlijk verwacht van die aanpassingen. Ergens in het derde kwartaal zou daar meer duidelijkheid over moeten komen, als ik de berichten goed lees.
Wel alleen voor diegenen die de TTG 520 of 720 kopen, da's sowieso een beperkte categorie....

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
ritselaar
Moderator
Moderator
Berichten: 878
Lid geworden op: 01 sep 2003 22:23

Bericht door ritselaar »

Er stond vanochtend in de Telegraaf nog een artikel hierover:


TomTom nog actueler

Gebruikers kunnen zelf wijzigingen aanbrengen

door GABI OUWERKERK



Een straat die verandert in eenrichtingsweg en een kruispunt dat gewijzigd wordt in een rotonde. Het duurt vaak geruime tijd tot zulke wijzigingen doorgevoerd zijn in kaarten voor navigatieapparatuur. Het Nederlandse TomTom, de grootste aanbieder van navigatiesystemen, schakelt daarom zijn tien miljoen klanten in om deze wijzigingen zelf aan te brengen en ze vervolgens te delen met de rest van de TomTom-gemeenschap.
„Hoe meer klanten, des te betrouwbaarder het systeem”, vertelt Harold Goddijn, de hoogste baas van TomTom. Hij is ervan overtuigd dat zijn bedrijf met de nieuwe Map Share-technologie de concurrentie op achterstand zet. „We hebben patent aangevraagd, maar ook zonder patent is het lastig om te evenaren. Niet alleen technisch. Om het goed te laten werken, heb je een grote klantenkring nodig.”

Een gebruiker die een fout ontdekt in een route, kan dit via Map Share op zijn eigen kaart verbeteren. Vervolgens kan hij aangeven of hij zijn wijziging wil delen met andere gebruikers. „Wijzigingen in belangrijke routes worden door ons geverifieerd”, legt Goddijn uit. „Kleine veranderingen, zoals een gewijzigd huisnummer, niet.” Klanten van TomTom kunnen zelf aangeven welke wijzigingen zij in hun kaart willen aanpassen. Alleen veranderingen die zijn geverifieerd door TomTom of ook wijzigingen die bijvoorbeeld door meerdere gebruikers zijn gemeld. „We kunnen nu de garantie geven dat we de meest actuele kaarten hebben”, aldus Goddijn.

De Map Share-technologie is als eerste beschikbaar op de nieuwste TomTom Go-reeks die deze week gepresenteerd werd in het Zuid-Franse Cannes. Na de zomer komt de technologie ook beschikbaar voor bezitters van een oudere TomTom. De applicatie kan gratis gedownload worden, om deze te kunnen gebruiken mag de kaart niet ouder zijn dan 1,5 jaar.

De nieuwe TomTom GO 720 en GO 520 hebben een 4,3 inch aanraakscherm en een geïntegreerde FM-zender waarmee instructies en muziekbestanden via de autoradio afgespeeld kunnen worden. Deze navigatie-instructies kunnen gebruikers bovendien met hun eigen stem opnemen. Of met die van hun kinderen, zoals Alexander Ribbink, de marketingtopman van TomTom, heeft gedaan. „Als ik nu bij een pont aan kom, hoor ik mijn dochtertje zeggen dat ik de heen-en-weer boot moet nemen”, lacht Ribbink. De aanwijzing dat hij ’LLLrechts’ moet, vindt hij iets minder geslaagd.

Fantasie

Gebruikers kunnen een nog persoonlijker tintje aan hun navigatieapparaat geven door de standaardblauwe pijl te veranderen in een roze formule 1-wagen, motor of ander voertuig naar keuze. De eerste twee voorbeelden staan al in het apparaat, maar gebruikers kunnen hun fantasie de vrije loop laten door foto’s of tekeningen naar keuze te uploaden. Ook de mogelijkheden voor het aanprijzen van zogenaamde Points of Interest zijn sterk uitgebreid. Aan de beschrijving kunnen foto’s en video’s worden toegevoegd. Alle content kan met andere TomTommers gedeeld worden. „Een sterk communitygevoel is goed voor het merk en voor de mogelijkheden”, meent Goddijn.



Ook aan de veiligheid heeft TomTom bij zijn nieuwste Goreeks gedacht. Het uitgebreide ’Help Mij!’-menu helpt bestuurders die zich in moeilijkheden bevinden. Zo kunnen ze via de optie ’Rijd naar hulp’ snel het dichtstbijzijnde ziekenhuis of politiebureau vinden. De optie ’Waar ben ik?’ geeft exact aan waar een bestuurder zich bevindt op zowel de kaart, in tekst als via satellietcoördinaten. Een andere veiligheidsverbetering is de waarschuwing die het systeem geeft wanneer de auto een school of andere drukbezochte locatie nadert.
De TomTom Go 720 en GO 520 zijn vanaf begin juli verkrijgbaar. Het eerste model heeft een 2GB flashgeheugen met daarop de kaart van WestEuropa. De GO 520 heeft 1GB flashgeheugen aan boord. Prijzen starten vanaf E 450



Tot zover het artikel.
Er stond nog een plaatje bij, die ik er ook maar bijgedaan heb.

Frits de Laar
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
TomTom Carminat OS 8.842
kaart Europe 880

TomTom Go 950Live
855 europa
855 noord amerika

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Higgy
Moderator
Moderator
Berichten: 1762
Lid geworden op: 16 nov 2003 15:42

Bericht door Higgy »

iPhone 6 met Sygic, Waze, Navmii
TomTom One XL Europa

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • tomtom kaarten ver. 995.xxx
    door japie57 » 19 aug 2017 20:41 » in TomTom
    Reacties: 2
    Weergaves: 1269
  • tomtom kaarten.
    door japie57 » 27 nov 2016 13:55 » in TomTom
    Reacties: 0
    Weergaves: 994
  • tomtom kaarten 955.xxxx
    door japie57 » 17 aug 2015 20:12 » in TomTom
    Reacties: 0
    Weergaves: 712
  • Tomtom kaarten installeren dubbel?
    door LWMB » 04 jul 2021 17:47 » in TomTom
    Reacties: 0
    Weergaves: 289
  • zenec ze-nc2010 updaten met tomtom-kaarten
    door bartg59 » 19 jul 2015 16:38 » in Overige merken -- VASTE INBOUW --
    Reacties: 1
    Weergaves: 1850
  • nieuwe tomtom kaart wordt niet geinstalleerd op tomtom
    door de snater » 24 mei 2021 14:22 » in TomTom
    Reacties: 0
    Weergaves: 524
  • kaarten 940
    door japie57 » 18 nov 2014 12:05 » in TomTom
    Reacties: 0
    Weergaves: 530

Terug naar “Nieuws Archief”