TomTom introduceert HDTrafic met Vodafone

JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

TomTom introduceert HDTrafic met Vodafone

Bericht door JW »

Het was al langer in de pen, maar het is er nu van gekomen. TomTom presenteert het HDT systeem op z'n TT One XL HDT waarbij gebruik gemaakt wordt van de geanonimiseerde gegevens van Vodafone mobieltjes, onderweg in de file http://www.tomtom.com/page/HD_Get

Het blijft mij echter onduidelijk hoe dit HDT systeem werkt.

Bij RDS-TMC is het duidelijk. Daar wordt, gebaseerd op ISO-EN 14819 gebruik gemaakt van twee zaken:
-De Location Table, dat is op dit moment 2003A voor NL. Daarin zijn van de hoofdwegen de relevante gegevens opgenomen, gekoppeld aan coordinaten. Daarmee wordt bijvoorbeeld een punt op een snelweg gedefinieerd, zoiets als 50 meter voor hm-paal xx op de A-YY , waarmee een afslagpunt op die weg vastligt.
-Vervolgens zijn er de Alert-C codes, inmiddels enige duizenden, waarmee gebeurtenissen gedefinieerd zijn, variërend van langzaam rijdend verkeer over 2 km tot spookrijder of sneeuwval.
-Bij een RDS-TMC bericht wordt een Alert-C Code gekoppeld aan de LT, waardoor het systeem dat kan weergeven en ook kan gebruiken voor de (dynamische) rerouting.

Bij HDT worden ook informaties gegeven over secundaire weg, en die staan volgens mijn info niet op de LT 2003A.
En dus is het de vraag: hoe wordt dan in het systeem de koppeling gemaakt tussen de HDT info en de in het systeem aanwezige kaartgegevens. Want ik neem even aan dat het bij HDT niet alleen gaat om een grafische overlay en presentatie maar ook om de mogelijkheid deze digitale info door het systeem te laten gebruiken en verwerken tot een (dynamische) rerouting.

Bij TT word ik niet wijzer, ik heb het whitepaper http://www.tomtom.com/lib/img/hdt/doc/Whitepaper.doc al bestudeerd evenals de andere info op TomTom, portable GPS car navigation systems - What is it , maar daar staat niks in over hoe het werkt.

Hopelijk kan iemand hier wat meer over vertellen....

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
ritselaar
Moderator
Moderator
Berichten: 878
Lid geworden op: 01 sep 2003 22:23

Bericht door ritselaar »

Ik heb nog wat links gevold bij TomTom, want je kan live zaken bekijken.


http://www.tomtom.com/page/HD_Home
Links in menu kies je voor HD Traffic Live.

Kijk ik dan zo wat rond op regio Arnhem, dan is het in ieder geval nu erg rustig, maar heb nog niet het gevoel dat het een erg gedtailleerde kaart is.

Op dit moment (zondag 15:07) even NOS-teletekst gecheckt. Hier 4 files (2x A1, 1x A2 en 1x A6). Deze staan ook in de HD Traffic Live.

Iemand mogelijk morgenochtend in de spits eens checken of op regionale wegen ook files te zien zijn ?


Frits
TomTom Carminat OS 8.842
kaart Europe 880

TomTom Go 950Live
855 europa
855 noord amerika

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
pwvandeursen
Normal Member
Normal Member
Berichten: 161
Lid geworden op: 29 jul 2004 20:26

Bericht door pwvandeursen »

Nou even gekeken om 9:15 en er staan er een paar op die niet op de snelweg staan. Heb alleen niet kunnen controleren of ze er ook echt stonden :wink:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
VW passat 2004 met: PC5700 + MM5600 + jvc dv6202 + mi2100+ supercode europe + flitspalen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Higgy
Moderator
Moderator
Berichten: 1762
Lid geworden op: 16 nov 2003 15:42

Bericht door Higgy »

Ik heb Nomad, als kenner-pur-sang van deze materie, via een emailtje even gevraagd dieper in te gaan op HDTrafic.
iPhone 6 met Sygic, Waze, Navmii
TomTom One XL Europa

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
nomad
Normal Member
Normal Member
Berichten: 147
Lid geworden op: 27 jun 2006 15:20

Bericht door nomad »

Even in een notedop, zal proberen alle info boven water te krijgen.

De HDT werkt samen met Vodafone en wel als volgt:
Van alle VF abonnementen is bekend waar deze zich bevinden, er is immers bekend hoever deze zich van de dichtstbijzijnde zendmast bevinden. Daarnaast zijn de snelheid en richting bekend, want als deze abonnee zich verplaatst, gaat hij van de ene naar de andere zendmast.
Vervolgens wordt er volgens een bepaald algoritme berekend dat er op locatie X een Y aantal auto's (met VF abonnementen) zich met een bepaalde snelheid in een bepaalde richting voortbewegen. Als de snelheid van deze auto's zich onder het maximum bevindt, kun je er vanuit gaan dat er een file is.
Het voordeel is dat het begin en eind van deze file zeer nauwkeurig bepaald wordt.

Ik zal proberen andere meer gedetaileerde info boven water proberen te krijgen.
Ik rij er nu 2 maanden mee rond en moet zeggen dat het super werkt. Zelfs in de stad krijg je de files doorgegeven.
[b][url]http://www.vagcommunity.com[/url][/b]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Bedankt voor de uitleg, althans het technische principe van de meldingen.
Waar we echter nog veel meer in geïnteresseerd zijn is hoe deze informatie via TMC "op de betreffende wegdelen" terechtkomt. Van alle snelwegen zijn de coderingen bekend in de Location Tables, maar van andere wegen zijn deze gegevens er (nog) niet. Dus is de vraagstelling; hoe doen ze het dan?
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

De laatste dagen heb ik wat meer gelezen over TT HD en er komen bij mij als maar meer vraagtekens. Met name of dit voor de gebruiker nou wel zo'n aantrekkelijk systeem is.
Waarom dat laatste?
Als je zo'n systeem koopt zit je gebakken aan de HD-Trafic. Dat is alleen in ons land bruikbaar, ook al zou er bij onze buren zo'n systeem komen, dan nog kun je daar geen gebruik van maken omdat er geen Roaming zit op die SIM-kaart. En daar heb ik uitspraken over gelezen die bevestigen dat die er ook niet komt.
Oftewel, als je alleen in NL rijdt met zo'n systeem kun je het gebruiken, maar niet over de grens.

TT biedt geen TMC aan op dit systeem, daarmee zul je in het buitenland verstoken blijven van TMC info, zoals in België de zeer goede TIC-VL, en in Frankrijk de onvolprezen V-Trafic.

Daarnaast lees ik op verschillende fora, met name pocketinfo http://forum.pocketinfo.nl/f117/persoon ... affic.html , maar ook in het NRC artikel viewtopic.php?p=56313#56313 dat er vraagtekens gezet moeten worden bij de nauwkeurigheid en prestaties van het systeem.

En in een artikel in de Volkskrant http://www.volkskrant.nl/technologie/ar ... t_bijleren worden ook nogal wat kanttekeningen geplaatst.

Des te benieuwder ben ik naar Nomad's ervaringen en gedachten hierover :wink:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Bron: NRC 17 dec 2007

Test: onderweg met TomTom HD Traffic
TomToms nieuwe verkeersinformatiedienst, HD Traffic, is een paar weken op de markt. Het Hebben-team is in die tijd met de TomTom HD Traffic One XL Europe de avondspits ingedoken. Is het nu echt afgelopen met de files en - belangrijker - is dat 120 euro per jaar waard?

edit admin: De rest van dit artikel heb ik weggehaald ivm copyrights.
Het gehele artikel leest u hier : http://weblogs.nrc.nl/weblog/hebben/200 ... d-traffic/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Als ik dit zo lees.........

Ben benieuwd naar Nomad's reaktie, die is nog wat aan het uitzoeken en hij heeft inmiddels zelf de nodige ervaring opgedaan met de HDT.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Ook in het AD van zaterdag 22 december een uitvoerig verhaal, met als kop: Loze Belofte
En als ondertitel: Het nieuwste navigatiesysteem van Tom Tom, in samenwerking met Vodafone, maakt zijn belofte van veel betrouwbaardere verkeersinformatie niet waar. Bovendien is het apparaat erg duur in vergelijking met de concurrentie.

Het verhaal is deels hier te vinden: http://www.ad.nl/autowereld/article1913816.ece

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Een hobbel op het pad, zo mag je de actie van het VID wel omschrijven, zie http://www.telegraaf.nl/digitaal/353590 ... html?p=8,1

Over het stukje tekst:Ook bij de kwaliteit van de informatie zet de VID vraagtekens. Uit verschillende door de VID en andere uitgevoerde testen blijkt dat door TomTom gemelde files er niet staan en dat andere vertragingen niet worden opgemerkt. is nog wel wat meer te zeggen dan deze algemene uitspraak.
Op een frans forum las ik een commentaar dat TT's HD, die uiteraard alle info oppikt van Vodafone GSM's, daarmee ook "files" detecteert die door fietsers veroorzaakt worden. Oftewel, als er een aantal fietsers op een weg rijden, komt er een file melding die er helemaal niet hoeft te zijn. En nog mooier: als er veel voetgangers zijn krijg je ook filemeldingen, die bewegen zich immers maar langzaam voort.
Uiteraard geldt dit niet voor de snelwegen, maar TT claimt juist dat ze met HD ook de steden kunnen afdekken. En daar moet je de nodige vraagtekens bij zetten.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Maar als er 20 auto's met een Vodafone abo bij een tankstation staan is het ook een opstopping volgens TT
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Klopt.
En als dat station vlak langs de weg ligt heb je een file op de weg, volgens TT's HD :idea:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • nieuwe tomtom kaart wordt niet geinstalleerd op tomtom
    door de snater » 24 mei 2021 14:22 » in TomTom
    Reacties: 0
    Weergaves: 524
  • TOMTOM Go 50
    door piet heres » 02 feb 2017 12:01 » in TomTom
    Reacties: 1
    Weergaves: 559
  • TomTom VIA 130 - € 149.95
    door wmp » 16 feb 2015 13:59 » in Gespot
    Reacties: 1
    Weergaves: 1078
  • TomTom Via 135
    door krijn » 31 aug 2014 13:19 » in TomTom
    Reacties: 8
    Weergaves: 1041
  • TomTom 30 XL
    door B.Bustraan » 05 mei 2019 11:25 » in TomTom
    Reacties: 1
    Weergaves: 497
  • TomTom
    door klimmer » 16 jan 2017 12:07 » in Navigatie algemeen
    Reacties: 0
    Weergaves: 764
  • tomtom go 720
    door neelus » 10 mar 2018 12:55 » in TomTom
    Reacties: 1
    Weergaves: 953

Terug naar “Nieuws Archief”