Weefvlak A12/A27 bij Nieuwegein

(voorheen NavTech)
ritselaar
Moderator
Moderator
Berichten: 878
Lid geworden op: 01 sep 2003 22:23

Weefvlak A12/A27 bij Nieuwegein

Bericht door ritselaar »

Ik rij hier sinds eind juni dagelijks, maar omdat ik op dit moment met twee navigatie-systemen rij, merkte ik verschillen.
Hierin moet ik aangeven dat Teleatlas correct is en Navteq niet.


Ik kom vanuit Nieuwegein en neem op de rotonde direct de eertse afrit om naar de A12 in richting Arnhem te gaan.

Voor de rotonde zegt systeem dat ik de A27/AMersfoort moet volgen.

Als ik dan de oprit neem, blijft deze oprit gescheiden van de parallelrijbaan (2 rijstroken) dmv de bekende witte vierkante/rechthoekige blokken, omdat dit tevens weer de afrit is naar de A27/Amersfoort. (Een weefvlak dus)

Teleatlas zegt dan netjes op het weefvlak dat ik links moet aanhouden om de A12/Arnhem te volgen.


Het systeem van Navteq (waar ik dus altijd mee rij) geeft alleen maar aan als ik op de oprit rij dat ik voor 60km de hoofdweg moet volgen.
Uiteraard weet ik dat ik richting Arnhem wil (en dus naar huis) en dus moet invoegen op de twee rijbanen links, maar een onbekende kan er dus ook voor kiezen om op de oprit/afrit te blijven rijden en dus de A27 opgaat.


Het lijkt me dat op dit weefvlak dus een melding moet komen om links aan te houden om de A12 te volgen.


Navteq: Graag aanpassen.

Frits de Laar
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
TomTom Carminat OS 8.842
kaart Europe 880

TomTom Go 950Live
855 europa
855 noord amerika

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Toho_NL
Moderator
Moderator
Berichten: 2525
Lid geworden op: 29 okt 2003 09:36

Bericht door Toho_NL »

Dat betekent dan dus ook dat als je niet van de oprit komt maar al op de snelweg zit je die melding ook krijgt... Hoeveel banen zijn er vóór het weefvlak en hoeveel buigen er daarvan af? Of komt er een strook bij die als invoeg- en uitvoegstrook dient? In dit laatste geval hoort er niets gezegd te worden. Het probleem zit hem erin dat als je dus al op de snelweg zit je daar ook een (onnodige) melding krijgt. Daarom dus even de vraag of er bijvoorbeeld 3 banen zijn waarvan er 1 afbuigt (en daar ook 'toevallig' een oprit op zit. Dan zou je, rijdend op de snelweg, ook de melding willen horen.

Ik snap wel dat het verwarrend kan zijn, want als je van de oprit komt en je hoort alleen maar dat je de hoofdweg moet volgen, welke moet je dan hebben? Echter, als je op een invoegstrook komt en je hoort niks, moet je normaal altijd links gaan rijden. Bij het opdraaien van de A12 richting Utrecht als je van de A50 komt (knooppunt Grijsoord) heb je precies hetzelfde. Je komt dan op zo'n gecombineerde strook, maar je hoort niks. Kortom: invoegen en de hoogdweg vervolgen.

Groeten,

Toho_NL.
MS5700 (HERE 2013/2014) + TMC-box MT5011 + antennesplitter MA1410 + Arat mount VW T4 + Arat mount VDO Dayton MS5700!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
ritselaar
Moderator
Moderator
Berichten: 878
Lid geworden op: 01 sep 2003 22:23

Bericht door ritselaar »

Je hebt daar de hoofdrijbanen van de A12. Ik kom vanaf de rotonde niet op de hoofdrijbaan, maar nader de parallelbanen van de A12 (waar je 80 mag). Deze parallelrijbaan heeft twee rijstroken.

Deze parallelrijbanen zijn dmv blokken gescheiden van weefvlak wat oprit is vanaf rotonde en tevens afrit naar A27.

Zie tekening.


Ik rij op dit moment ook met VDO 2010 met Teleatlas, deze geeft wel een melding dat ik links moet aanhouden om de A12 te nemen.

Frits
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
TomTom Carminat OS 8.842
kaart Europe 880

TomTom Go 950Live
855 europa
855 noord amerika

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Toho_NL
Moderator
Moderator
Berichten: 2525
Lid geworden op: 29 okt 2003 09:36

Bericht door Toho_NL »

Dat betekent dan dus dat je dan ook begeleiding zou krijgen als je vanaf Ouderijn komt en naar Arnhem gaat. Dat is dus overbodig... Het is inderdaad lastig dat er geen begeleiding gegeven wordt. Er wordt vanuit gegaan dat je altijd invoegt, tenzij je wat hoort. Soms leidt dit inderdaad tot vreemde situaties en moet je echt op je scherm kijken wat je moet doen (waar de witte lijn heen gaat).

Groeten,

Toho_NL.
MS5700 (HERE 2013/2014) + TMC-box MT5011 + antennesplitter MA1410 + Arat mount VW T4 + Arat mount VDO Dayton MS5700!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
ritselaar
Moderator
Moderator
Berichten: 878
Lid geworden op: 01 sep 2003 22:23

Bericht door ritselaar »

Opmerkelijk is echter wel, als ik onderaan de rotonde sta, dat het systeem aangeeft dat ik de eerst afrit op de rotonde moet nemen, met als benaming A27/Amersfoort.


Beter zou dan zijn A12/Arnhem.


Zal morgen nog een keer checken. Want ik meen me te herinneren dat Teleatlas bij de rotonde wel praat over de A12/Arnhem.

Ik snap jouw opmerking dat als je op de hoofdbaan rijdt je geen opmerking moet krijgen, want rijbanen e.d. blijven gelijk.
Maar dan ben ik van mening dat Navteq iets betere benaming moet geven onderaan de rotonde.

Zal morgen ook even controleren wat de diverse verkeersborden boven de weg aangeven.

Wordt vervolgd,

Frits
TomTom Carminat OS 8.842
kaart Europe 880

TomTom Go 950Live
855 europa
855 noord amerika

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Toho_NL
Moderator
Moderator
Berichten: 2525
Lid geworden op: 29 okt 2003 09:36

Bericht door Toho_NL »

Helemaal mee eens dat de benaming dan fout is! De namen op de borden zouden dan inderdaad aangepast moeten worden. Ben benieuwd wat er op de borden staat.

Groeten,

Toho_NL.
MS5700 (HERE 2013/2014) + TMC-box MT5011 + antennesplitter MA1410 + Arat mount VW T4 + Arat mount VDO Dayton MS5700!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Waarom fout?

Die afslag op de rotonde Laagraven gaat zowel naar de A27 richting Amersfoort en Breda, als ook naar de A12 richting Arnhem.

En het systeem maakt maar één aanduiding, en in dit geval met NT is de keuze voor de A27. TA doet dat kennelijk anders en kiest voor de A12, en dat is voor diegenen die naar Amersfoort over de A27 willen rijden net zo verwarrend.
Dus.... :?:

Daar zit het probleem dan ook niet, het zit 'm in de ontbrekende aanwijzing op het weefvak vóór knooppunt Lunetten, een dikke 100 meter later. Rechtsaanhoudend ga je dan naar de A27, linksaanhoudend kom je op de parallelrijbaan richting A12. En een kilometer of zo verderop, kort voor het Texaco (?) station kom je dan pas echt op de A12.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
ritselaar
Moderator
Moderator
Berichten: 878
Lid geworden op: 01 sep 2003 22:23

Bericht door ritselaar »

Kan er nog wat aan toevoegen:


Ik kies voor Duiven.

Navteq: op de rotonde de eerste afrit nemen om de A27 te volgen. Bovenaan bij weefvak de melding de hoofdweg volgen voor 60 km. Op scherm staat bij rotonde A27/Amersfoort
Teleatlas: op de rotonde de eerste afrit nemen om de A12 te volgen. Bovenaan bij weefvlak de melding om links aan te houden om de E35 te volgen. Op scherm staat bij rotonde Arnhem.


Andere dag weer op deze plaats. Nu kies ik voor Hilversum.
Navteq: op de rotonde de eertse afrit nemen om de A27 te volgen. Op weefvlak volgt dan de melding om rechts aan te houden en daana links aanhouden. Op scherm staat bij de rotonde A27/Amersfoort.
Teleatlas: op de rotonde de eerste afrit nemen om de A27 te volgen. Op weefvlak dan ook de melding om rechts aan te houden en daarna links aanhouden. Op scherm staat bij de rotonde nu echter: Ring Utrecht/Amersfoort

Ofwel Teleatlas houdt onderaan de rotonde al rekening met de benaming, die later dan ook weer terug komt op weefvlak.

Bijgevoegd de schets van het plaatje zoals ik die te zien kreeg bij de dvd C-IQ van Navteq op moment van weefvlak. Opallend vooral onderaan de splisting van A12/A27. Ofwel Navteq ziet dit punt wel als een splitsing.

(Die blauwe krabbel links is het plaatje dat een autsnelweg weergeeft)


Kortom: Ik blijf van mening dat Navteq hier iets kan verbeteren, zker gezien feit dat Teleatlas zelfs andere tekst geeft bij de afslag van de rotonde.

Frits de Laar
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
TomTom Carminat OS 8.842
kaart Europe 880

TomTom Go 950Live
855 europa
855 noord amerika

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Met je conclusie ben ik het dus geheel eens.

Hier doet TA het zoals het hoort, en NT kan de niet oplettende rijder richting A27 laten rijden terwijl hij de A12 naar Arnhem wil hebben. Immers, ook die A27 is een hoofdweg.

Dat gaat met name fout als het wat drukker is rond dat vrij korte weefvak, dat zelf al lastig genoeg is mede door de 80 km/u trajectcontrole op dat stuk. Dat alles maakt het wisselen van baan daar extra gecompliceerd, en je hebt je volle aandacht al nodig om je blik schadevrij te houden.
Als je dan ook nog eens een keer geen aanwijzing krijgt dat je links moet aanhouden, zit je zo op de verkeerde weg.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Terug naar “Navteq”