Bijgewerkte kaarten van Navteq en nauwkeurigheid

(voorheen NavTech)
Railtje
New Member
New Member
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 jan 2009 00:21

Bijgewerkte kaarten van Navteq en nauwkeurigheid

Bericht door Railtje »

Beste mensen,

Sinds een week het ik een andere auto (Touran TDI Highline) met daarin een RNS510 met VW-navigatie (Navteq).

Enige weken geleden las ik op dit forum een opmerking met ddarbij een link waar je kon zien, als je een wijziging door wilde geven, of deze wijziging reeds doorgegeven was, zodat men geen dubbelen kreeg. Ik heb van alles via de site gezocht maar helaas niets gevonden.

Wie kan mij die link geven?

Verder valt het me op, dat het navigatiesyteem niet echt nauwkeurig de eidnbestemming weergeeft. De gesproken tekst is wel goed, maar de kaart geeft die plaats of enige tientallen meters eerder of later aan.

Bijv. Mijn ouders wonen op een kruispunt. Tante Truus geeft aan dat je er bent (op het juiste punt), maar de kaart geeft aan, dat je nog een stukje door moet.
Wie weet of je dit aan kunt passen?

Alvast bedankt voor jullie meedenken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Map Reporter
Aangezien alleen de huisnummers van de hoeken en kruisingen bekend zijn, zal het systeem zeggen dat je je bestemming hebt bereikt bij de dichtst bij gelegen "straathoek" ipv van voor de deur van je bestemming. Dat kan inderdaad vervelend overkomen of zelfs vervelende gevolgen hebben voor je oriëntatie op dat moment. Echter de presentatie op de kaart houdt rekening met interpolatie van huisnummers waarbij 3 altijd halverwege de 1 en de 5 ligt ook al scheelt dit honderden meters

Dit is niet in te stellen aangezien het een database-programmeer-oorzaak heeft
Of het noodzakelijk is dat dit zo wordt afgehandeld valt te betwijfelen, maar alle vaste apparatuur van Siemens VDO doet het op deze wijze.
De portables van VDODayton, maar ook menig ander PND, doen het wat dit betreft veel beter en brengen je wel voor de deur.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Railtje
New Member
New Member
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 jan 2009 00:21

Bericht door Railtje »

Hallo Gerritje,

Bedankt voor je uitleg. Het is inderdaad wel jammer. We hebben op het werk een verouderde TomTom en deze brengt je exact bij het juiste adres. Maar ja .... ik moet maar denken, je kunt niet alles hebben.

Een vraag die me zo te binnen schiet: Zou TomTom geen navigatie op schuif hebben en dan deze in de RNS510 kunnen gebruiken?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Gerritje schreef: ....De portables van VDODayton, maar ook menig ander PND, doen het wat dit betreft veel beter en brengen je wel voor de deur.
Maar ook die PNA's van VDO kennen geen huisnummering die volledig precies is.

Tijdens de NHS-meeting in augustus heeft de Navteq man laten zien hoe dat gaat, hoe er huisnummers op straathoeken in het systeem gezet worden. Dat houdt in dat als er tussen twee straathoeken bijv. 30 huisnummers zitten, alleen de eerste en de laatste vastgelegd worden, de rest wordt geïnterpoleerd.
De onnauwkeurigheid hangt dan af van de werkelijke situatie: is dat een blok rijtjeshuizen, of een weg met losstaande huizen en stukken grond daartussen. In het laatste geval kan de onnauwkeurigheid stevig oplopen.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Toho_NL
Moderator
Moderator
Berichten: 2525
Lid geworden op: 29 okt 2003 09:36

Bericht door Toho_NL »

Nog een kleine toevoeging op het verhaal van de huisnummers: de nummers worden inderdaad van hoek tot hoek opgenomen, maar het is aan de software van het navigatiesysteem om te bepalen hoe ermee om te gaan. Er zijn ook systemen (ik meen o.a. de Cartrek) die bij het inrijden van de straat meteen zeggen dat je de bestemming hebt bereikt, ongeacht waar dit nummer ligt (helemaal geen interpolatie, maar meteen op de straat waar het nummer in de range valt melden).

De software bepaalt dus wanneer je hoort of je er bent...

Op de website van NAVTEQ (MapReporter) kan je fouten melden. Je kan daar ook kijken of het eventueel al gecorrigeerd is (let op: het kaartje daar geeft niet de huidige, actuele, database weer, dus het kan zijn dat je een fout meldt en toch te horen krijgt dat het al correct in de database staat). Wat je ook kan doen is het hier melden, NAVTEQ kijkt ook mee op het forum. Dan wordt het ook verwerkt en weten wij hier dat iets al gemeld is en hoeven wij dit niet nogmaals te doen als wij hetzelfde tegenkomen.

Groeten,

Toho_NL.
MS5700 (HERE 2013/2014) + TMC-box MT5011 + antennesplitter MA1410 + Arat mount VW T4 + Arat mount VDO Dayton MS5700!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

JW schreef:Maar ook die PNA's van VDO kennen geen huisnummering die volledig precies is.
Mijn PN2050 doet het, althans hier in de omgeving ,wel precies voorzover de interpolatie van hoek tot hoek het toelaat. In ieder geval stukken beter dan de vaste VDO systemen
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Railtje
New Member
New Member
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 jan 2009 00:21

Bericht door Railtje »

Beste mensen,

Bedankt voor jullie reacties.

Wat betreft de straat en huisnummer bij mijn ouders: hun huisnummer is op een hoek van een kruising. Begrijp dus niet, dat het systeem dan dus verder aangeeft. Wellicht hebben de mensen van NAVTEQ hier een antwoord op.

Wat betreft de wijziging. Heb het reeds op MAPREPORT van NAVTEQ gemeld, maar doe het hier graag nogmaals.

Op de Eesveenseweg te Steenwijk (N855) is bij Km 29.4 (richting Km 29.5) een rotonde aangelegd. Is sinds okt. 2008 in gebruik. Staat nog niet op mijn navigatie van VW 2008.

Groet,

Railtje

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Op de Eesveenseweg te Steenwijk (N855) is bij Km 29.4 (richting Km 29.5) een rotonde aangelegd. Is sinds okt. 2008 in gebruik. Staat nog niet op mijn navigatie van VW 2008.
Aangezien jouw versie V3 voor de RNS510 een database heeft van Q1-2007, ja dat lees je goed, hoef je niet te verwachten dat deze wijziging eerder dan de versie 2010 op DVD zal staan
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Railtje
New Member
New Member
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 jan 2009 00:21

Bericht door Railtje »

Hallo Gerritje,

Bedankt voor je antwoord. Dus maar uitkijken naar de updates.


Groet,

Railtje

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Maner
Junior Member
Junior Member
Berichten: 35
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:35

Bericht door Maner »

Eind mei 2009 is de nieuwe afslag Amersfoort Vathorst op de A28 geopend door minister Eurlings. We zijn nu twee maanden verder en nog steeds heeft Navteq deze afslag nog niet verwerkt op hun kaarten. Op Teleatlas staat de afslag wel. Ik heb dit een maand geleden via Map Reporter gemeld aan Navteq.

Waarom duurt het zo lang om deze info te checken en vervolgens op te nemen in database? Op deze manier duurt het nog langer voordat de nieuwe gegevens op de nieuwe software wordt bijgewerkt!

Mijn volgende navi zal er toch wel een zijn met Teleatlas...
http://www.eurobilltracker.com/index.php?referer=39139

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Maner schreef:Eind mei 2009 is de nieuwe afslag Amersfoort Vathorst op de A28 geopend door minister Eurlings. We zijn nu twee maanden verder en nog steeds heeft Navteq deze afslag nog niet verwerkt op hun kaarten. Op Teleatlas staat de afslag wel. Ik heb dit een maand geleden via Map Reporter gemeld aan Navteq.

Waarom duurt het zo lang om deze info te checken en vervolgens op te nemen in database? Op deze manier duurt het nog langer voordat de nieuwe gegevens op de nieuwe software wordt bijgewerkt!

Mijn volgende navi zal er toch wel een zijn met Teleatlas...
Ik vraag me af om welke Navteq kaarten het hier zou gaan. De meest recente zijn van Q4-2008

Het ligt niet aan Navteq of TeleAtlas maar aan begrip cq inzicht in de wijze waarop deze veranderingen tot stand komen en gepubliceerd worden.
Het is natuurlijk niet aan de orde dat een verandering van 2 maanden oud al ergens op een kaart zou kunnen staan.
De allernieuwste database is nu de Q1-2009 en daarop kan die afslag uitsluitend voorkomen als men een riskant voorschot zou nemen op de te verwachten situatiewijzingen.
Ik zou graag een voorbeeld zien van deze wijzigingen op een TeleAtlaskaart van een navigatietoestel.
Je kunt niet afgaan op wat er op je PC wordt getoverd bij het opzoeken van een locatie
TeleAtlas kaarten van TomTom bijv en van Blaupunkt, zijn nog steeds gebaseerd op gegevens van eind 2008 toen de afslag nog niet bestond
Overigens zijn er pas enkele updates 2009/2010 leverbaar door TeleAtlas. Voor sommige platforms wordt nog steeds uitsluitend de 2008/2009 editie aangeboden

En juist het feit dat TeleAtlas excelleert in kaarten met vele fantoomwegen is voor velen mede reden voor het kiezen van Navteq als kaartleverancier.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Maner
Junior Member
Junior Member
Berichten: 35
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:35

Bericht door Maner »

Duidelijke taal, Gerritje.

Echter, de gegevens zullen dan ook niet in Q2-2009 staan.

Wat nou als in 2010 nieuwe SW wordt uitgebracht, met Q2-2009.
Dat zou betekenen dat deze afslag op de SW van 2011 zal komen te staan. Dan ben je alweer twee jaar verder sinds de opening van de afslag. Deze afslag is toch wel heel belangrijk, omdat men hier vandaan naar het nieuwe industrieterrein en de bijbehorende nieuwe wijk van Amersfoort kunt komen.

Navi's met Navteq zullen dus nog twee jaar een enorm stuk omrijden via knp Hoevelaken en de A1.

Ik ben een voorstander om geplande wegen al op te nemen in de database.
Jaja, ik ben bekend met de problematiek die in het verleden is geweest met de A30 en de A73. Maar uiteindelijk is alles toch weer goed gekomen...
http://www.eurobilltracker.com/index.php?referer=39139

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Figaro75
Senior Member
Berichten: 372
Lid geworden op: 02 nov 2008 12:16

Bericht door Figaro75 »

Misschien vergeten we hier even dat digitale navigatie een hulpmiddel is.
Als je als bestuurder een betere route kent dan de NAV aangeeft lijkt het mij onbegrijpelijk waarom je de navigatie zou volgen. Volgens mij geeft elk systeem ook aan dat het maar om een hulpmiddel gaat en dat je als bestuurder zelf de keuze hebt welke route je volgt.

Als er een omleidingsroute is ingesteld volg je deze toch ook i.p.v. tegenstrijdige aanwijzingen van je NAV?

Dus eigenlijk aan alle bestuurders met NAV: blijf A.U.B. ook gewoon zelf opletten/nadenken en vertrouw niet 'blind' je navigatiesysteem

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
ritselaar
Moderator
Moderator
Berichten: 878
Lid geworden op: 01 sep 2003 22:23

Bericht door ritselaar »

Gerritje,

hier het bewijs :-)

Ik rij nu met TomTom Carminat.
Op Benelux 830.2307 staat afrit erop (zie foto) dit is de nieuwste kaartversie
Op Western Europe and Central Europe 825.2158 staat de afrit ook op.

Teleatlas doet misschien een gok, die nu goed uitpakt.
Ik kan me echter ook nog wel de misser herinneren op de A12/knooppunt Maanderbroek. Toen duurde het nog even voordat de aansluting met de A30 er was.

Frits de Laar
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
TomTom Carminat OS 8.842
kaart Europe 880

TomTom Go 950Live
855 europa
855 noord amerika

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

....en je herinnert je ook nog de nieuwe afslag Nieuwegein op de A27. Die stond al op de kaart toen 'ie nog niet open was. En dat betekende dat mensen, komend van de A12 tot aan Lexmond door moesten rijden om te kunnen omkeren en het opnieuw proberen :roll:

Ik geef dan ook de voorkeur aan "liever iets te laat" :idea:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
ritselaar
Moderator
Moderator
Berichten: 878
Lid geworden op: 01 sep 2003 22:23

Bericht door ritselaar »

Zie inmiddels op TT-forum al klachten staan over de net uitgebrachte kaarten verzie 835.xxxx

Het schijnt dat de A2 bij Utrecht al in een tunnel ligt, terwijl dat pas ergens in 2010 klaar moet zijn....


Hier weer een voorbeeld van er wel erg vroeg bij zijn.
Dit zijn trouwens wel Teleatlas-kaarten.

Frits de Laar
TomTom Carminat OS 8.842
kaart Europe 880

TomTom Go 950Live
855 europa
855 noord amerika

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • kaarten
    door japie57 » 24 aug 2014 02:21 » in TomTom
    Reacties: 0
    Weergaves: 685
  • kaarten 9.30.
    door japie57 » 20 mei 2014 10:55 » in TomTom
    Reacties: 0
    Weergaves: 861
  • kaarten.
    door japie57 » 08 jun 2018 15:58 » in TomTom
    Reacties: 3
    Weergaves: 921
  • kaarten ver.975.xxx
    door japie57 » 20 aug 2016 12:01 » in TomTom
    Reacties: 0
    Weergaves: 821
  • kaarten 940
    door japie57 » 18 nov 2014 12:05 » in TomTom
    Reacties: 0
    Weergaves: 520
  • Lege SD kaart voor Navteq download
    door lynn » 19 aug 2014 16:19 » in Lancia
    Reacties: 1
    Weergaves: 2510
  • nieuwe kaarten.
    door japie57 » 01 dec 2019 12:58 » in TomTom
    Reacties: 0
    Weergaves: 469

Terug naar “Navteq”