Afwijkingen op grote knooppunten

(voorheen NavTech)
Gebruikersavatar
companion
Starting Member
Starting Member
Berichten: 19
Lid geworden op: 27 okt 2003 14:11

Afwijkingen op grote knooppunten

Bericht door companion »

Wie heeft er ook last van onderstaande vreemde eigenschap...

Rijdende op de A-2 in zuidelijke richting vanuit Utrecht en bestemming Den Bosch, geeft het navigatie-systeem aan dat ik op het knooppunt Deil de weg naar rechts moet nemen. Even later, rijdend op de uitvoegstrook voor Nijmegen/Tiel en Gorinchem, verwijst het systeem mij naar de linkerrijstrook, zijnde de voorsorteerstrook Nijmegen/Tiel. Vervolgens mag ik opnieuw links aanhouden en kom zo weer terug op de hoofdrijbaan richting Den Bosch.

Op de terugweg gebeurde dit evenzo.

Op de A-27 bij het knooppunt Gorinchem hanteert het systeem deze grappenmakerij ook.

Ik gebruik de nieuwe CD Herfst-Winter 2003.

Wanneer ik de oude CD Herst Winter 2001 gebruik heb ik geen last van de problematiek.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Toho_NL
Moderator
Moderator
Berichten: 2525
Lid geworden op: 29 okt 2003 09:36

Bericht door Toho_NL »

Dit probleem heb ik ook weleens.. Dit heeft volgens mij te maken met de instelling van het systeem. Als je namelijk snelste route instelt en de uitvoeg- en invoegstrook (zoals je die in dit geval schetste) is enkele meters korter, dan stuurt het systeem je via die weg. De snelheid is daar hetzelfde (dat weet hij aan de codering van de wegen) en dan kijkt hij daarna dus naar afstand. Ik denk dat het vrijwel niet mogelijk is voor NavTech dit te veranderen, maar dat bijvoorbeeld VDO Dayton (of een ander bedrijf) de software aan zou moeten passen.

Ik heb dus ook weleens hetzelfde probleem... Je staat dus niet alleen ;)

Groetjes,

Toho_NL.
MS5700 (HERE 2013/2014) + TMC-box MT5011 + antennesplitter MA1410 + Arat mount VW T4 + Arat mount VDO Dayton MS5700!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo ToHo,

Je reactie roert twee aspecten aan.

a) Ik ben er niet zo zeker van of bij Deil de doorgaande weg naar het zuiden wel "langer is" dan die via de uitvoegstrook. In mijn herinnering is dit niet zo, ik zal er de volgende keer overheen rijdend extra op letten.

b) Als het toch zo zou zijn dat die parallelweg een paar meter korter is, dan denk ik dat VDO daar niks aan kan veranderen als de coderingen die NavTech aan die wegen meegegeven heeft identiek zijn.
En dus ligt m.i. het juist wel bij NavTech om dit "probleem" op te lossen, en wel door de parallelbaan een iets lagere prioriteit te geven.

Ik hoop dat NavTech ook op dit punt ons wat meer kan en wil vertellen.

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Toho_NL
Moderator
Moderator
Berichten: 2525
Lid geworden op: 29 okt 2003 09:36

Bericht door Toho_NL »

JW schreef:Hallo ToHo,

Je reactie roert twee aspecten aan.

a) Ik ben er niet zo zeker van of bij Deil de doorgaande weg naar het zuiden wel "langer is" dan die via de uitvoegstrook. In mijn herinnering is dit niet zo, ik zal er de volgende keer overheen rijdend extra op letten.

b) Als het toch zo zou zijn dat die parallelweg een paar meter korter is, dan denk ik dat VDO daar niks aan kan veranderen als de coderingen die NavTech aan die wegen meegegeven heeft identiek zijn.
En dus ligt m.i. het juist wel bij NavTech om dit "probleem" op te lossen, en wel door de parallelbaan een iets lagere prioriteit te geven.
Ik ken knooppunt Deil niet, maar dit is de enige verklaring die ik ervoor kan bedenken. Ik heb zelf ook aleens enkele van dit soort fouten opgestuurd en toen kreeg ik de melding dat zij er niets aan konden doen (zo'n mail waarin staat dat de routebegeleiding van allerlei factoren afhankelijk is). Vandaar dat ik concludeerde dat je beter bij bijv. VDO Dayton kon zijn. Het kan inderdaad zo zijn dat zij er ook niets aan kunnen doen..

Over je tweede punt (zonder te diep in te gaan op de "mogelijkheden" bij het prioreren (heet dat zo?)) lijkt me dat lastig, omdat die parallelbaan ook tot de snelweg behoort.. Maar misschien dat NavTech hier inderdaad iets op weet? Zij weten wat wel en wat niet gezegd kan worden, dus laat ik het aan hen over hier meer over te vertellen (de eventuele opties aan te geven).

Groetjes en aan iedereen fijne feestdagen,

Toho_NL.
MS5700 (HERE 2013/2014) + TMC-box MT5011 + antennesplitter MA1410 + Arat mount VW T4 + Arat mount VDO Dayton MS5700!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
beckeronline
Senior Member
Berichten: 586
Lid geworden op: 03 nov 2003 12:33

Bericht door beckeronline »

Ik denk inderdaad dat het aan de software van de navigatiefabrikant ligt! Rij met een Becker Online Pro voorzien van de 2.0 van Navtech. En heb geen last van bovenstaande 'problemen' laat mij netjes op de snelweg rijden waar ik op dat moment op rij.

Denk dus inderdaad dat het daar mee te maken moet hebben. De 2.0 is een paar maand uit heb alleen niet gekeken naar het nummer van de database maar die moet haast van 2003 zijn.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
companion
Starting Member
Starting Member
Berichten: 19
Lid geworden op: 27 okt 2003 14:11

systeem

Bericht door companion »

Voor alle duidelijkheid ben ik dan wel gebruiker van de NavTech software en is het navigatiesysteem van Peugeot (set-up CD van Magnetti Marelli)

Wanneer ik uit eerdere berichtgeving van NavTech heb begrepen dat zij alleen de software aanlevert en de hardware met het programma deze software interpreteert.

Toch blijft het dan vreemd dat met gebruik van de oude navigatie software van NavTech de genoemde problematiek niet voorkomt.

Laatst werd ik in Zeeland zelfs de uitrit van een benzinetankstation geadviseerd te nemen. :shock: Gewoon belachelijk. :shock: (Of heeft Shell aandelen in NavTech)

Verder is het systeem inconsequent voor wat betreft afritten. Sommige afritten rij ik gewoon langs, zonder dat het systeem mij iets meld. Lijkt mij correct vanuit de optiek van gewoon rechtdoor blijven rijden totdat je echt van richting moet veranderen.

Als ik dus bijvoorbeeld knooppunt Deil nader vanuit Utrecht, blijf ik gewoon rechtdoor rijden richting Den Bosch. Dan wil ik eigenlijk niet eens weten dat ik "bij de splitsing links aanhouden" moet volgen.
Erger is dat ik onnodig van rijbaan zou kunnen gaan wisselen en daarmee onnodig het andere verkeer zou kunnen hinderen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
ritselaar
Moderator
Moderator
Berichten: 878
Lid geworden op: 01 sep 2003 22:23

Bericht door ritselaar »

companion,

volgens mij hangt dit een beetje af van de manier waarop de snelweg zit splitst.

Dit had ik op oudere cd's van Navtech (2001/02) op de A50 bij Apeldoorn. Dan rij je naar het noorden (vanuit Arnhem richting Zwolle), je hebt het knooppunt al gehad, vervolgens komt afrit 24 (ik geloof Twello of Teuge dat er op bord staat) (dat toch een echte afrit is en geen splisting), kreeg je ook de melding op de splitsing links aanhouden.
vanuit het noorden volgt deze rare melding niet.

Weet niet hoe dit op de nieuwste cd staat, maar heb toch bijna kerstvakantie, dus kan wel wat veldwerk gaan doen :-)

Weet nog wel wat rare plaatsen op de OostVeluweweg (N793) (vanaf de A50 afrit 25). in Apeldoorn.

Hier was vroeger een weg het industrieterrein op (een aansluiting op de Boogschutterstraat), tussen de rotonde Laan van Leeuw en de rotonde van Kanaal Noord/Laan van de Dierenriem.
Op de ANWB planner zie ik deze straat niet meer. Op de Beneluxset 2001/02 stond dit nog wel. Was toen echter allang opgeheven.

frits de laar
TomTom Carminat OS 8.842
kaart Europe 880

TomTom Go 950Live
855 europa
855 noord amerika

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo Companion,

Vandaag ben ik over de A2 naar het zuiden gereden, met de 2003-2 VDO NT CD in m'n MS 5000 en route keus: snelste.
Op het knooppunt Deil gaf 'ie keurig aan links te houden, en dus de weg te vervolgen. Dus niks via de uitvoegstrook en de parallel rijbaan. Op de terugweg hetzelfde.

Al met al wordt het dus behoorlijk raadselachtig wat hier aan de hand is.
Daarom even ter vergelijking, in de Abstract van mijn CD staat: Navigation database : .../NavTech/europe/benelux/bx_hw_nt_ald_03II_20030627c.cpr Wat staat er op jouw CD in de Abstract?

Ik blijf dus heel benieuwd wat NavTech hierover kan vertellen, want het blijft me onduidelijk of dit nu in de DB zit, of in de applicatie, in dit geval van Magneti Marelli in jouw Peugeot.

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
companion
Starting Member
Starting Member
Berichten: 19
Lid geworden op: 27 okt 2003 14:11

Bericht door companion »

Beste JW,

Om het allemaal niet verwarrender te maken, is het natuurlijk goed mogelijk dat jij met VDO geen problemen hebt en ik met NAVTECH wel. Natuurlijk zou het "fijn" zijn geweest als jij met je systeem een gelijke melding had gehad, maar ik denk dat er dan al veel meer mensen dit probleem zouden hebben.

Overigens de afgelopen dagen in Ahoy geweest voor een beurs en om bij Ahoy te komen stuurde mijn navigatie systeem mij door heel Rotterdam Zuid in plaats van eenvoudig over de A-20, A-16 en A-15. Het mag dan wel de kortste route zijn, maar niet in tijd. Jammergenoeg koos het systeem dezelfde route wanneer ik bij de voorkeuren de snelste route koos.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
NAVTEQ
Specified Moderator
Specified Moderator
Berichten: 217
Lid geworden op: 18 nov 2003 19:10

Aanwijzingen bij paralelle banen en andere vreemde meldigen

Bericht door NAVTEQ »

Hallo Companion,

Dank je wel voor het starten van dit onderwerp. Dit is een complex vraagstuk dat zowel ons als de bouwers van navigatiesystemen (bv. VDO en Magneti Marelli) al lang bezighoudt. Voor de duidelijkheid, NavTech is voor de meeste navigatiesystemen (inclusief beide bovengenoemde) alleen de kaartleverancier. De software die de kaart interpreteert en de aanwijzingen creeërt wordt ontwikkeld door VDO en MagMar zelf.
Alle genoemde situaties worden in onze database aangeduidt, maar afhankelijk van hoe een systeem onze database leest, worden er wel of geen aanwijzingen aangemaakt. Omdat het zo complex is luistert het heel precies hoe het systeem de NavTech database leest. Magneti Marelli heeft aangegeven dat ze kortgeleden hun software hebben geoptimaliseerd en dat met ingang van de komende release op paralelle banen het probleem is verholpen. Ze analyseren momenteel nog de beschreven situatie bij op en afritten. En de planning via het Shell station is een nog groter materie. Zo gauw we meer weten komen we hier op terug.

met groet, het NavTech NHS team

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • welke grote camper nav?
    door marsha » 20 jul 2015 14:47 » in Navigatie algemeen
    Reacties: 2
    Weergaves: 644

Terug naar “Navteq”