Pioneer AVIC F-3210 BT

Schrijf zelf een review over je navigatie apparaat of lees die van een ander.
Forumregels
Wil je een product review plaatsen, maar het apparaat staat al vermeld, en 'op slot' ?
Maak dan gerust een nieuw onderwerp aan, wij doen de rest.

TIP: Voor klachten over bedrijven, meld deze ook op consuwijzer.nl
Daar kunt u een link naar uw bericht op dit forum achterlaten voor verdere informatie.


Wordt of werd u naar aanleiding van uw bericht gecontacteerd ? Laat het ons weten.
Skoda-adept
Junior Member
Junior Member
Berichten: 31
Lid geworden op: 17 dec 2007 15:00

Pioneer AVIC F-3210 BT

Bericht door Skoda-adept »

Sinds september 2011 heb ik in mijn Škoda Octavia 2 uit 2005 dit apparaat in gebruik.

De installatie was kinderspel. GPS-antenne (op het dashboard) en microfoon (op het plafond, bij de binnenverlichting) installeren kostten even wat tijd (kabels wegwerken), maar voor het overige was het plug & play doordat het apparaat rechtstreeks op de quadlock stekker wordt aangesloten.

De radio-ontvangst voldoet. Bij mijn VDO Dayton MS4200RS, die er bij aanschaf in zat, was de ontvangst wat beter, maar voor het overige geen klachten.

De snelheid van routes berekenen is super. Veel sneller dan de eerder genoemde VDO en ook veel sneller dan de VDO PN2050 die ik een tijdje heb gebruikt. De kaart is duidelijk en de schaal is instelbaar. Daarnaast is, naar keuze, een detailscherm te zien op het moment dat er afgeslagen moet worden, een rotonde moet worden genomen o.i.d.. Ook de aanwijzingen zijn duidelijk, waarbij zoals bij ieder systeem natuurlijk wel af en toe moet worden nagedacht als er bijvoorbeeld twee zijwegen kort na elkaar liggen, waarvan de tweede zijweg moet worden genomen.

TMC werkt prima; alle incidenten zijn zichtbaar en desgewenst te omzeilen. Eén puntje van kritiek: vaak kan er geen alternatieve route worden gevonden, terwijl die wel voorhanden is. Voorbeeld: van Utrecht naar Groningen kan via de A28 en via A27 - A6 - A7. Bij file op de ene route is het apparaat, na het vragen van een omleiding, niet in staat mij alsnog via de andere route te leiden, terwijl die elkaar in kilometers nauwelijks ontlopen. Het apparaat volstaat dan met een melding "Het incident kon niet worden omzeild". Nou ben ik zelf behept met goede wegenkennis, zowel in binnen- als buitenland, en een gezonde dosis eigenwijsheid (ik rijd de route die ík wil en niet persé de route die Ria mij voorschotelt) dus ik red me wel, maar ik kan me voorstellen dat anderen daar anders over denken.

En enkele keer duurt de GPS fix wat langer of zelfs erg lang. Meestal is het dan voldoende om het frontje even los te klikken waardoor het beeld uitvalt, en 10 seconden later het frontje weer in te klikken. Een heel enkele keer moet die handeling enkele keren worden herhaald. Waar dat in zit... geen idee.

Er kan een iPod of een USB-stick met muziek op worden aangesloten, die keurig in het laatje kan worden opgeborgen. Jammer dat bij gebruik van een USB-stick niet automatisch de lijst met artiesten op alfabetische volgorde wordt gepresenteerd. Dat is ook niet instelbaar helaas. Om dat toch te bereiken moet de USB-stick eerst worden geformatteerd. Daarna moet op alfabetische volgorde ieder album afzonderlijk naar de USB-stick worden gekopieerd. Tijdrovend, maar het hoeft maar één keer.

De geluidskwaliteit is super, zelfs met de standaard speakers (alleen in de voorportieren) die de Ambiente uitvoering heeft. Het geluid is ook goed in te stellen, loudness in 3 gradaties, voorgeprogrammeerde equalizerstanden, eigen keuzes, het kan allemaal.

De carkit werkt prima met goede geluidskwaliteit, maar ik vind een Parrot makkelijker te bedienen, vooral vanwege de mogelijkheid van voice-dialing die op de Pioneer ontbreekt. Daarom heb ik na een week alweer de Parrot ertussen geklikt.

Ik heb maar twee nadelen ontdekt:
- De grote draai/druk/kantelknop is, met name tijdens het rijden, niet altijd fijn te bedienen. Om loudness uit te zetten (bijvoorbeeld om naar Radio 1 te luisteren nadat je muziek hebt geluisterd) moet je deze knop een keer indrukken en vaak draait of kantelt deze knop dan onbedoeld, waardoor extra handelingen nodig zijn om de gewenste instelling te kunnen doen.
- Het geluidsniveau past zich niet automatisch aan aan de snelheid van de auto. Dat vond ik in het begin irritant, maar inmiddels ben ik eraan gewend en zet ik de radio zelf wel iets harder of zachter als ik die behoefte heb.

Mooie extra feature:
Door het frontje (met SD-kaart in de sleuf) aan de pc/laptop te koppelen en de juiste software te downloaden, kunnen naar hartelust POI's en snelheidscontroles worden geladen. Zo heb ik deze maand voor onze vakantie in Frankrijk de flitspalen van Nederland en België wél geladen en die voor Frankrijk gewoon verwijderd. Na registratie van het apparaat is dit bijwerken het eerste jaar helemaal gratis.
Verder kan de kleur van de knoppen volledig naar eigen wens worden aangepast. In mijn geval Škoda groen...

Slotsom: ik kan 'm iedereen aanbevelen.

Discussie over deze review kan hier : viewtopic.php?f=216&t=17732

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • Pioneer avic-x1
    door Caddyman » 21 jun 2017 15:10 » in Vaste Pioneer systemen
    Reacties: 1
    Weergaves: 760
  • pioneer kaartsoftware avic 800 dvd
    door bing0000 » 28 aug 2014 20:26 » in Vaste Pioneer systemen
    Reacties: 0
    Weergaves: 500
  • pioneer avic 900bt
    door Dijkhuizen » 02 nov 2015 20:18 » in Vaste Pioneer systemen
    Reacties: 0
    Weergaves: 543
  • Pioneer AVIC F960 DAB
    door Rofab » 30 dec 2015 14:01 » in Vaste Pioneer systemen
    Reacties: 2
    Weergaves: 851
  • Pioneer avic F80DAB
    door Berg » 30 jan 2017 12:02 » in Vaste Pioneer systemen
    Reacties: 0
    Weergaves: 439
  • Pioneer avic F930BT
    door paccard » 19 aug 2014 14:29 » in Vaste Pioneer systemen
    Reacties: 0
    Weergaves: 1433
  • Pioneer AVIC-X1 kapot
    door KiaSorento » 12 jun 2014 12:23 » in Vaste Pioneer systemen
    Reacties: 2
    Weergaves: 948

Terug naar “My Review”