Update PN2050S lukt niet: foutmelding

Coconuts
New Member
New Member
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 mei 2011 21:32

Update PN2050S lukt niet: foutmelding

Bericht door Coconuts »

Beste forumleden,

Sinds kort heb ik een VDO Dayton PN 2050 S, met softwareversie B31-070417r1. Omdat de versie en ook de kaart nogal verouderd leek, heb ik vandaag geprobeerd een software update uit te voeren naar B40-070731r1. Op het net kwam ik vele malen tegen dat ik de handelingen strikt moest uitvoeren. Aldus gedaan, alles exact volgens beschrijving op dit forum en op de VDO-daytonsite, maar na het plaatsen van de SD kaart in de nav, krijg ik de volgende melding:

Software update is not compatible with this device, please use matching software. Nboot -->TOC -->Eboot. Bovenin het scherm staat Nboot -->TOC --> Eboot V1.0.4 en OK. Als ik OK aanklik krijg ik een popup scherm met de volgende tekst:

Fatal Application error
Application vdoservice.exe has performed an illegal operation and will be shut down. If the problem persists, contact the program vendor.

Program: vdoservice.exe
exception: 0xC00000
address: 00028038

Kan iemand mij uitleggen wat dat betekent? Ik heb de juiste software voor de PN 2050 S gedownload, daar zou het toch niet aan kunnen liggen?

Alvast heel erg bedankt voor de hulp!

kan

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Re: Update PN2050S lukt niet: foutmelding

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Welkom bij de NHS
Ik begrijp dat je een probleem hebt maar om nu wéér een nieuw item hierover te beginnen lijkt me overbodig

viewtopic.php?f=153&t=16564
En het commentaar!
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Coconuts
New Member
New Member
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 mei 2011 21:32

Re: Update PN2050S lukt niet: foutmelding

Bericht door Coconuts »

Ik heb de hele site doorgespit en had natuurlijk ook jouw hierboven gedane suggestie/instructie al gevolgd. Het resultaat is echter de foutmelding. Ik kon nergens een identiek probleem vinden, vandaar het posten. Ik kom niet verder. Wat kan ik nog doen? Het schijnt een probleem met vdoservice.exe te zijn, volgens de foutmelding.

Zou het op prijs stellen als ik toch een 'persoonlijk' advies kan krijgen...

Bedankt!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Huxley
Starting Member
Starting Member
Berichten: 15
Lid geworden op: 14 mei 2011 08:16

Re: Update PN2050S lukt niet: foutmelding

Bericht door Huxley »

Beste Coconuts,


Ik heb vorige week mijn PN2050S VDO Dayton zelf ge-updated met succes. Dus misschien heb je wat aan mijn adviezen. Hopelijk had je een back-up van je huidige sofware gemaakt anders heb ik die nog voor je.
Het is voor mij duidelijk dat je niet de correcte versie hebt gebruikt (ook al ben je er vrij zeker van).
Check voor de zekerheid welke versie PN2050 je hebt door de batterij aan de achterzijde eruit te halen. Daar tref je een fabriekssticker aan waarop jouw type PN2050 wordt weergegeven + je S/N nummer. Ga niet af op wat de originele software die geinstalleerd stond aangaf wat voor versie jouw navigatie is, want in mijn geval gaf hij PN2050 aan ipv PN2050S op de sticker. Ik heb de sticker uiteraard aangehouden.

Vergissing voor het kiezen van de juiste update is ook snel gemaakt. Er zijn namelijk 3 soorten updates voor de serie PN2050, namelijk: PN2050, PN2050S en de PN2050 _ (met underscore).

Download de update voor de PN2050S vanaf de onderstaande link (kies de middelste update)
http://www.vdodayton.com/default2_and_f ... 23382.aspx

Vergeet ook de beschrijving van het updaten niet te downloaden welke in een PDF formaat bijgeleverd is.

Om de update opnieuw te doen, gebruik daarvoor een nieuw blanco SD kaartje van minimaal 128 mb tot max. 2 GB. (gebruik nooit je originele kaart!). Zelf had ik een SD kaartje van 6 euro van het merk Kingston van 2 GB.
Formateer het kaartje op FAT (standaard). Ik had gekozen voor FAT (standaard), maar het originele SD kaartje van VDO was FAT32 (volgens berichten wordt FAT32 afgeraden). Voor het aantal bits, had ik ook standaard gekozen. Mocht het kaartje beveiligd zijn, schuif dan het witte palletje (op de zijkant) om op het SD kaartje zelf.

Pak het bestand uit wat je hebt gedownload. Dit kan met het gratis programmaatje Winzip in een mapje op je PC. Ik heb het met Winrar uitgepakt en dat werkte ook (ondanks ze dit niet adviseerde in het PDF document.). Zet de uitgepakte bestanden 1 op 1 over op het SD kaart, dus precies zoals het uitgepakt was. Sluit je navigatie PN2050S met USB aan op de PC en zorg dat je Navigatie systeem uit staat. Je navigatie geeft nu een rood lichtje links bovenin. Dit betekent dat de navigatiebatterij wordt opgeladen via de USB aansluiting. Als het lichtje groen kleurt, dan is je batterij volopgeladen.
Hier hoef je overigens niet op te wachten.

Doe nu je SD-kaartje met de update in je navigatie systeem en zet vervolgens het apparaat aan door de ronde aan/uit knop aan de bovenzijde voor 3 seconden lang ingedrukt te houden. Na het loslaten, start het systeem op en herkent direct de update welke door het systeem wordt opgestart. Het updaten zelf duurt ongeveer 4 minuten. Zet tijdens het updaten je systeem NOOIT uit, maar wacht op het moment dat je twee blauwe balken in beeld krijgt die beide op 100% moeten staan.
Zet dan het apparaat weer uit met de aan/uit knop door deze opnieuw 3 seconden lang ingedrukt te houden. (De 'EXIT' button in het update menu werkt namelijk niet).
Haal de SD-kaartje met de update eruit en doe je originele SD-kaart er weer in.
Je zult zien dat je nu versie B40-070731r1 hebt als je naar systeeminstellingen gaat.
Het kan ook zijn dat je het apparaat moet resetten met het reset knopje aan de onderzijde.

De update verbeterd het TMC en voice verwijzing. Je navigatie is een stuk sneller geworden.

Succes, hopelijk heb je hier wat aan.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Coconuts
New Member
New Member
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 mei 2011 21:32

Re: Update PN2050S lukt niet: foutmelding

Bericht door Coconuts »

Beste Huxley,

Bedankt voor je duidelijke beschrijving. Hoewel ik deze stappen al had ondernomen (een aantal keren), ben ik weer helemaal opnieuw begonnen. Het enige verschil is dat ik nu een nieuwe SD-kaart heb gebruikt. Even een terugkoppeling:

- er staat versie PN 2050 S op de sticker.
- ik heb het middelste bestand op de updatesite van VDO gebruikt. Die is bestemd voor de PN 2050 S
- ik heb een nieuwe SD-kaart geformatteerd en gebruikt
- bij het terugplaatsen in de nav komt even het zandlopertje en dan krijg ik weer dezelfde foutmelding als eerst: software update not compatible, nboot -->TOC --> Eboot.
- reset gedaan en helaas weer dezelfde foutmelding gekregen.

De software die aangeboden wordt voor de PN 2050 S blijkt dus niet compatible met mijn PN 2050 S.

Ik heb helaas geen backup van mijn oude software. Had altijd tomtom en daarvan staat alles op de sd-kaart. Helaas bleek de VDO anders te werken. Heb wel een backup gemaakt van de vdo-sd-kaart, maar daar staat dus alleen de europakaart op...

Als je de oude SW-versie 070417r1 voor mij zou hebben, dan ben ik je heel erg dankbaar. Dan zou ik er tenminste weer wat mee kunnen (hopelijk, want mijn vertrouwen is aardig gedaald). Maar ik wil de moet niet opgeven. Heb jij of iemand nog een suggestie hoe ik de nieuwe versie SW op mijn PN 2050 S aan de praat kan krijgen?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Huxley
Starting Member
Starting Member
Berichten: 15
Lid geworden op: 14 mei 2011 08:16

Re: Update PN2050S lukt niet: foutmelding

Bericht door Huxley »

Beste Coconuts,

Geen dank, we gaan het proberen op te lossen, want deze nav is echt fantastisch als hij werkt :wink:
Mijn oude versie betrof GUI: B21-061116r3 i.p.v. jouw latere versie B31-070417r1.
Dat is ook de rede waarom het waarschijnlijk bij mij wel gelukt is en bij jou niet.

Er is een verschil tussen de Operation software (OS) en de Europa/Benelux kaarten.
Deze update is alleen bedoeld voor de OS interface op je VDO.
Voor het vernieuwen van bijv. de Europakaarten heb je alleen upgrades, geen updates.
De laatste upgrade is de Navteq Europa 2010 - 2011 die 123 euro kost. Maar dit ter zijde.

Aangezien je exact de stappen hebt uitgevoerd met de juiste software, denk ik dat het probleem nog steeds hetzelfde is. M.a.w. de update is niet geschikt voor de OS type die je hebt draaien. Dit is overigens niet te wijten aan jezelf, want
ik denk dat je OS interface toch een andere versie was dan oorspronkelijk bij een PN2050S hoort, want dat had mijn VDO ook. Ik heb nog drie oplossingen.

Oplossing 1:
Probeer eerst de twee andere updates uit. Ik zou dan eerst kiezen voor de PN2050 update (de eerste) en als dat niet werkt de laatste.

Oplossing 2:
Stuur je SD kaartje naar mijn adres op (incl. lege enveloppe met je adres en postzegel) en ik zal proberen de update voor je hier uit te voeren. Zo nodig heb ik nog de oorspronkelijke software voor de PN2050S achter de hand. Misschien woon je in de buurt van Heiloo, dan kun je ook langskomen en kijken we er samen naar.

Oplossing 3:
VDO Dayton contacten door een mail te sturen. Ze zijn vrij royaal in de service. Ze vragen je om het kaartje op te sturen en dan wordt het daar opgelost.

Ik hoor het wel.

grtz

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Huxley
Starting Member
Starting Member
Berichten: 15
Lid geworden op: 14 mei 2011 08:16

Re: Update PN2050S lukt niet: foutmelding

Bericht door Huxley »

Aanvulling: misschien het beste om je SD-kaartje (waar de update opstaat) naar mij op te sturen. Mail mij via dit forum voor mijn adresgegevens.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Coconuts
New Member
New Member
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 mei 2011 21:32

Re: Update PN2050S lukt niet: foutmelding

Bericht door Coconuts »

Beste Huxley,

Het is gelukt! Ik heb alle drie de softwareversies uitgeprobeerd en de laatste versie werkte! Dat is de versie voor de PN 2050_ (en ik heb toch echt de PN 2050 S). Ik begrijp de logica niet helemaal, maar het belangrijkste is dat-ie het weer doet! Ik vind het geweldig dat je me zo uitgebreid adviseerde. Ik hoop dat anderen hier ook iets aan hebben.

Nogmaals mijn hartelijke dank! :clap:

Coconuts

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Huxley
Starting Member
Starting Member
Berichten: 15
Lid geworden op: 14 mei 2011 08:16

Re: Update PN2050S lukt niet: foutmelding

Bericht door Huxley »

Beste Coconuts,

Gelukkig is het opgelost.
Zoals ik al eerder vermoedde klopte dus. Ondanks dat je nav zelf een PN2050S type is, stond een besturingsysteem (OS interface) op van de PN2050_ .

TIP:
Mocht je nog een upgrade van geheel Europa willen hebben (deur tot deur) 2010 - 2011 kan ik je deze adverteerder aanraden: http://link.marktplaats.nl/449726947
Deze upgrade (normaal 123 euro, hier 25 euro) werkt op alle PN2050 typen. Dan ben je echt weer helemaal up 2 date.
Ik had het kaartje ook besteld en het werd direct verstuurd. Ik betaalde pas achteraf en als het niet werkte mocht ik het terugsturen en zou het bedrag teruggestort worden. Kaartje erin, in het menu de kaart aangevinkt en het werkte direct.
Echt een aanrader!

:wink: You're welcome!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Re: Update PN2050S lukt niet: foutmelding

Bericht door JW »

En zó leren we er weer wat bij.
Dat er een 2050_ versie bestond was mij niet bekend, tot dusver.

Ik vraag me nu af of dit ook de reden was/is van het probleem van king kahuna........

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • avic-f130 navigatie foutmelding na update
    door tuningfreaknl » 23 mei 2016 19:52 » in Vaste Pioneer systemen
    Reacties: 2
    Weergaves: 890
  • update KENWOOD DNX5260BT naar 1.4 lukt niet via gebrande dvd
    door jfs4u » 05 aug 2020 00:12 » in Kenwood
    Reacties: 0
    Weergaves: 400
  • Pioneer Avic X3 geeft foutmelding
    door Macy » 09 mei 2015 09:29 » in Vaste Pioneer systemen
    Reacties: 0
    Weergaves: 437
  • APS 50 foutmelding route naar F of SP in de mode tolvrij
    door hans hagebeuk » 21 apr 2014 12:30 » in Mercedes
    Reacties: 1
    Weergaves: 544
  • Mio spirit 6970lm registreren lukt niet
    door namremmit » 02 jan 2016 18:55 » in Mitac Mio
    Reacties: 2
    Weergaves: 763
  • foutmelding" java.lang.nullpointer expation"
    door Wehrmeijer » 15 nov 2014 15:44 » in Mobiele VDO-Dayton systemen
    Reacties: 0
    Weergaves: 341
  • Update van VW
    door adhoc » 16 jul 2017 13:03 » in V.A.G
    Reacties: 2
    Weergaves: 1980

Terug naar “Mobiele VDO-Dayton systemen”