update 2050s

Huxley
Starting Member
Starting Member
Berichten: 15
Lid geworden op: 14 mei 2011 08:16

update 2050s

Bericht door Huxley »

Beste Allemaal,

Ik lees dat veel mensen problemen ondervinden met het updaten van de VDO dayton navigatie.
Zelf heb ik de VDO dayton 2050S ge-update zonder problemen, zo ik dacht dat ik misschien van groot nut kan zijn op deze forum. Let wel dat de Update een update betreft van het OS-systeem en niet een update is van vernieuwde landkaarten 2011, want dat is een upgrade. De update is niet noodzakelijk, maar het versneld wel degelijk je TMC en de stemregeling. M.a.w. het systeem reageert sneller.

Als eerste las ik dat iemand beweerde dat de VDO niet opgeladen kon worden via USB. Dit is dus WEL het geval. Op het moment dat een rood lichtje brand linksboven je VDO navigatie, dan wordt de DVO opgeladen. Je hebt dus geen voedingskabel voor nodig.

Benodigdheden: een lege SD kaart (SATA Disc) van minimaal 128 mb en maximaal 2 GB. Ik raad 2 GB aan van het merk Kingston welke ik nieuw voor 6 euro heb gekocht. Verder heb je een USB kabel nodig die past op het apparaat en op je PC.
Bovendien moet je een SD kaartlezer hebben in je computer. (De navigatie zelf gebruiken als kaartlezer heb ik niet uitgeprobeerd, maar via Windows 7 kon het apparaat wel uitlezen). De VDO draait zelf op WindowsCE. Misschien dat dit conflicten geeft bij mensen met Linux of Apple Mactintosh.
De nieuwe SD kaart dien je voor gebruik te formatteren als FAT (standaard) of FAT32. Ik had 'standaard' gekozen, maar de orginele kaart van VDO is FAT32. Mocht de PC aangeven dat de SD schijf beveiligd is tegen het schrijven, haal het kaartje opnieuw eruit en zet het witte schakelaartje om welk op de zijkant van het kaartje zit.
Maak een back-up van je orginele kaart naar je PC. Dit kan even wat tijd in beslag nemen, maar het is verstandig om te doen voordat je uberhaupt gaat updaten etc. Ook de adressen die je in de VDO hebt opgeslagen, zul je na het updaten opnieuw moeten invoeren in het adresbestand.

Het updaten is eenvoudig, alleen je dient de stappen zorgvuldig na te lopen zoals door de fabrikant wordt aangegeven op de update handleiding (PDF file) die je ook kan downloaden op de onderstaande link.
Bovendien is het zeer belangrijk dat je de juiste update download voor het type DVO. Er zijn namelijk drie versies.
De updates vindt je hier:

http://www.vdodayton.com/default2_and_f ... 23382.aspx

Om te checken welke versie je hebt, open je het schuifklepje op de achterzijde van het apparaat waar de LI-ion batterij zit. Haal de batterij eruit (m.b.v. het groene koortje) en je zult een sticker aantreffen die door de fabrikant aan de binnenzijde is geplakt. Hierop staat je type DVO-dayton vermeld en het serienummer (S/N).

Voor de PN2050 serie heb je drie versies, namelijk: PN2050, PN2050S, PN2050 _

Opmerking: Laat je niet verwarren door wat het OS systeem (software) van het apparaat aangeeft over het type, want in mijn geval geeft de software aan type PN2050, maar op de sticker staat PN2050S. Houd ten alle tijde de info op de sticker aan!

Doordat je nu het juiste type van het apparaat weet, weet je ook welke software je op de bovenstaande link kunt downloaden. Download ook het PDF bestand met de gebruiksaanwijzing welke alleen in het Engels beschikbaar is.

Als beide files binnen zijn, pak je vervolgens het update bestand uit in een nieuwe map (die makkelijk terug te vinden is) met het gratis comprimeer programma Winzip. Ik had Winrar gebruikt (ondanks dat dit afgeraden werd), maar in mijn geval heb ik geen problemen ondervonden met het updaten.

Doe je nieuwe geformatteerde SD kaart in de lezer van je PC en kopieer de uitgepakte bestanden van de update exact hier naar toe. Dus zoals de files zijn uitgepakt, zo dienen ze overgezet te worden naar de lege geformatteerde SD kaart.
Volg exact de stappen zoals aangegeven in de PDF file.

Als je navigatie blijft hangen in een zandlopertje, heb je iets niet goed gedaan. Veelal downloaden mensen verkeerde versies van hun apparaat of volgen niet de juiste stappen.

Hopelijk geeft deze informatie wat hulp...
Laatst gewijzigd door wmp op 14 mei 2011 12:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Afgesplitst van : "Probleem na update 2050s" en een apart onderwerp van gemaakt

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Re: update 2050s

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Toch een paar opmerkingen:

Een SD-kaart is beslist geen SATA Disc. Ik zou de definitie nog eens nakijken :oops:
Het formatteren van de SD kaart in FAT32 is niet nodig en zelfs onmogelijk in het geval je een kaartkje gebruikt van de formaten zoals door jou aangegeven. Alleen een 2 GB kaartje is met enige aansporing als FAT32 te formatteren

De hele procedure zolas door jou beschreven staat ook volledig en correct in het Installation Manual
Nergens wordt ergens gesproken over FAT of FAT32

Ik ben zelf in het bezit van alle uitgebrachte versies voor de 2050 en kan je verzekeren dat alle kaartjes gewoon FAT zijn geformatteerd

Verder is het kunderlijk eenvoudig om via het menu van de 2050 een volledige backup van het adressenbestand te maken op een SD kaart, desnoods de reeds aanwezige kaart. Deze backup kan daarna gewoon in de geupdate 2050 worden ingelezen.
Bij mij is tijdens het updaten trouwens nog nooit ook maar een enkel adres verloren gegaan maar misschien dat de niet gedocumenteerde USB verbinding hieraan schuld heeft.
Ik zou willen adviseren het gedeelte hierover met de nodige argwanendheid te beschouwen.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Re: update 2050s

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

In aanvulling op het bovenstaande nog dit:

Reeds in 2006 schreef JW een uitgebreide handleiding over de update-procedure
viewtopic.php?t=7139

Ook daarin wordt expliciet gesteld beslist niet in FAT32 te formateren
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • Navit openstreetmap op de VDO Dayton 2050s
    door Trust007 » 30 jun 2014 17:12 » in Mobiele VDO-Dayton systemen
    Reacties: 10
    Weergaves: 1406
  • update
    door willym » 07 apr 2017 19:17 » in Garmin
    Reacties: 1
    Weergaves: 1420
  • Update van VW
    door adhoc » 16 jul 2017 13:03 » in V.A.G
    Reacties: 2
    Weergaves: 1980
  • Update Avic X1R
    door erwin69 » 30 sep 2014 16:13 » in Vaste Pioneer systemen
    Reacties: 2
    Weergaves: 748
  • garmin update
    door klinker » 26 mei 2014 20:54 » in Garmin
    Reacties: 1
    Weergaves: 1421
  • Discovery Pro update
    door rjdewit » 06 okt 2014 17:39 » in V.A.G
    Reacties: 1
    Weergaves: 750
  • Navi 20 update
    door on7on » 16 mei 2014 21:49 » in Mercedes
    Reacties: 3
    Weergaves: 961

Terug naar “Mobiele VDO-Dayton systemen”